search
ΠΕΜΠΤΗ 25.04.2024 01:57
MENU CLOSE

Στον «πάγο» τα μεγάλα έργα – Κίνδυνος το πισωγύρισμά τους για την τροχιά της ελληνικής οικονομίας

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2123
30-4-2020
04.05.2020 03:00
adonis2.jpg

 

Η παύση εργασιών σχεδόν σε όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας έχει βάλει στον «πάγο» και τα περισσότερα μεγάλα έργα της χώρας. Ο κλάδος των μεγάλων έργων και αυτοί του τουρισμού, των μεταφορών και της ενέργειας καθορίζουν εν πολλοίς την αναπτυξιακή τροχιά της ελληνικής οικονομίας.
Ως εκ τούτου ένα σημαντικό πισωγύρισμα λόγω κορωνοϊού αναμένεται να αποτελέσει έναν από τους κυριότερους παράγοντες που θα προκαλέσουν τη διαφαινόμενη ισχυρή ύφεση στην Ελλάδα, τουλάχιστον μέσα στο 2020 και ίσως τα επόμενα ένα με δύο χρόνια. Βέβαια εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι τα πρώτα «ηχηρά καμπανάκια» για την πορεία υλοποίησης αρκετών έργων είχαν χτυπήσει πολύ πριν προκύψει το πρόβλημα με τον κορωνοϊό. 
Απλώς η πανδημία ήρθε κυριολεκτικά να διαλύσει τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματα, δημιουργώντας πρόσθετο πονοκέφαλο στην κυβέρνηση και στις διοικήσεις των κοινοπραξιών που έχουν αναλάβει τα εν εξελίξει έργα ή συμμετέχουν στους διαγωνισμούς για τη διεκδίκηση αυτών που αναμένεται σύντομα να ξεκινήσουν.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Οι εργασίες έχουν σταματήσει καθώς η ελληνική κυβέρνηση πιέζει εδώ και αρκετό καιρό την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει το «πράσινο φως» για την πρόκριση της αρχικής σύμβασης του 2013, σύμφωνα με την οποία το έργο ανήκε στην Ολυμπία Οδό. Εφόσον ξεπεραστεί το θέμα του κορωνοϊού και η Ε.Ε. δώσει το Ο.Κ., λογικά θα προχωρήσουν οι τελικές μελέτες για την επανεκκίνηση των εργασιών.

Αυτοκινητόδρομος Ε65
Παρότι οι ρυθμοί στα εργοτάξια έχουν πέσει, οι εργασίες συνεχίζονται στο νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (32,5 χλμ.), που θα συνδέει τον ΑΘΕ (Αθηνών – Θεσσαλονίκης) στο 203ο χλμ., κοντά στη Λαμία, με την Ξυνιάδα, εκεί που ξεκινά το μεσαίο τμήμα. Το έργο προβλέπεται να παραδοθεί στα τέλη του 2021 και η συνολική πρόοδος ξεπερνά το 40%.

Ελληνικό
Πρόκειται για το μεγαλύτερο προεκλογικό στοίχημα της κυβέρνησης, αλλά τα πολλά και σύνθετα προβλήματα της επένδυσης δεν έχουν αφήσει ακόμη τις… μπουλντόζες να πιάσουν δουλειά. Το υπουργείο Πολιτισμού ενήργησε γρήγορα, με τις δύο αποφάσεις του ΚΑΣ και του Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, ωστόσο απομένει η τελική απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας επί της έφεσης που έχει καταθέσει η HardRock International κατά των τριών πρώτων αποφάσεων της Επιτροπής Παιγνίων, που τη θέτουν εκτός διαγωνισμού και δίνουν το έργο του Casino – Resort στην κοινοπραξία Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πιθανότατα εντός Απριλίου με αρχές Μαΐου θα έχουμε την τελεσίδικη απόφαση.

«Γραμμή 4» του μετρό
Στον «αέρα» βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα της Ευρώπης, καθώς το ΣτΕ έκανε δεκτές τις προσφυγές των δύο τελικών διεκδικητών, κάτι που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε ακύρωση του έργου. Συγκεκριμένα η απόφαση του Συμβουλίου να κάνει δεκτές τις δύο προσφυγές που κατατέθηκαν από τις δύο τελικές κοινοπραξίες που διεκδικούν το έργο, Άκτωρ – AnsaldoBreda – Hitachi και ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom, έφεραν ακόμη και την παρέμβαση του πρωθυπουργού. 

Στα στρατόπεδα των δύο κοινοπραξιών επικρατεί έντονη ανησυχία και τα νομικά επιτελεία του υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό Α.Ε. βρίσκονται σε «πυρετό» προετοιμασιών, καθώς, μετά την πρώτη επεξεργασία των αποφάσεων του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου, το υπουργείο θεωρεί ότι ο διαγωνισμός θα έπρεπε χωρίς περαιτέρω συζήτηση να ακυρωθεί. Κι αυτό επειδή το Δημόσιο θα έπρεπε να αναμένει τις αποφάσεις του ΣτΕ επί των κύριων προσφυγών των δύο κοινοπραξιών, οι οποίες, εφόσον ακολουθήσουν το σκεπτικό των αποφάσεων επί των αιτήσεων αναστολής, πιθανότατα θα ακυρώσουν και τα δύο σχήματα του διαγωνισμού.
Το έργο υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το 2030. Το πρώτο στάδιο καλύπτει τη διαδρομή από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή, με μήκος 12,8 χλμ. και 15 σταθμούς. Το έργο του 1,8 δισ. ευρώ, από τα οποία η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα διαθέσει τα 800 εκατομμύρια και το υπόλοιπο ποσό θα καταβληθεί από το ΕΣΠΑ και εθνικούς πόρους, συνιστά το μεγαλύτερο νέο έργο μετρό όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό, μια ενδεχόμενη ματαίωση του διαγωνισμού θα προκαλούσε τεράστιο πρόβλημα, όχι μόνο στις διαγωνιζόμενες εταιρείες αλλά και σε μια ολόκληρη αλυσίδα άλλων κλάδων, όπως τσιμεντοβιομηχανίες, χαλυβουργίες και μελετητικές εταιρείες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μια επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού θα σήμαινε την απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, αφού ο νέος διαγωνισμός θα απαιτούσε τουλάχιστον δύο – τρία χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί, ακόμη και αν όλες οι διαδικασίες τελούνταν απρόσκοπτα.

Περιφερειακά αεροδρόμια
Το 2020 στόχος είναι να παραδοθούν και τα εναπομείναντα αεροδρόμια που κατασκευάζει η Fraport Greece. Από τα 14 απομένει να ολοκληρωθούν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Μυκόνου, Κω και Σαντορίνης και θα γίνει τεράστια προσπάθεια να είναι on time έως το τέλος της χρονιάς. Βέβαια οι εργασίες συνεχίζονται, όμως σε Μύκονο, Κω και Σαντορίνη τα εργοτάξια έχουν σταματήσει λόγω των μέτρων απαγόρευσης οικοδομικών εργασίων και αναγκαστικά θα χρειαστεί δυνατό σπριντ για να προλάβουν τον χρόνο.

Κέντρο Logistics Θεσσαλονίκη
Η Θεσσαλονίκη δεν επηρεάζεται από απαγορεύσεις εργασιών, ωστόσο και εκεί οι ρυθμοί έχουν μειωθεί, με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση του μεγάλου κέντρου διαλογής στο αεροδρόμιο, που έχει υπολογιστεί να είναι έτοιμο μέχρι το τέλος της χρονιάς, να καθυστερεί. Η εταιρεία αναφέρει ότι θα είναι έτοιμο τον Δεκέμβριο, όμως κι εκεί θα χρειαστεί επίσπευση εργασιών.

Προαστιακός Κιάτο – Αίγιο
Πρόκειται για ένα έργο που θα εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες οι οποίοι το περιμένουν από τον προηγούμενο Αύγουστο. Οι συνεχείς καθυστερήσεις με τη σηματοδότηση και τις τελικές δοκιμές φέρνουν το έργο πίσω, αν και είναι όλα έτοιμα. Αυτό που απομένει είναι η άρση των απαγορευτικών μέτρων, καθώς η Πυροσβεστική απαγορεύει τη γενική δοκιμή, επειδή θα συγκεντρώσει αρκετό κόσμο. Η ΕΡΓΟΣΕ, πάντως, είναι έτοιμη να παραδώσει στον ΟΣΕ και αμέσως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τη γραμμή για λειτουργία, μόλις πέντε ημέρες μετά την τελική δοκιμή.

Τέρμιναλ στο «Ελ. Βενιζέλος»
Τα περιοριστικά μέτρα ανέστειλαν τις εργασίες για την επέκταση του τέρμιναλ της Αθήνας. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός της χρονιάς, ωστόσο έμεινε πίσω χρονικά. Πάντως, λόγω της κάθετης πτώσης στην ταξιδιωτική κίνηση, το αεροδρόμιο είναι άδειο, οπότε δεν επηρεάζεται η ολοκλήρωση του έργου.

Νέο αεροδρόμιο Κρήτης – Καστέλι
Τα έργα πρόκειται να ξεκινήσουν σύντομα, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την πενταετία. Οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί για την πορεία του έργου.

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 25.04.2024 01:56