31/05/2020 08:16:46
9.5.2020 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2124 στις 7-5-2020

«Ηλέκτρα / Ορέστης» του Ίβο βαν Χόβε: Σε διαδικτυακή προβολή το Σάββατο 9 Μαΐου, στις 21.30

«Ηλέκτρα / Ορέστης» του Ίβο βαν Χόβε: Σε διαδικτυακή προβολή το Σάββατο 9 Μαΐου, στις 21.30 - Media

 

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παρουσιάζει διαδικτυακά το έργο «Ηλέκτρα / Ορέστης» από τον Ίβο βαν Χόβε και την Comedie-Francaise, του πιο παλιού θιάσου εν ενεργεία στον κόσμο, στο αργολικό θέατρο.

Συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία του υπουργείου Πολιτισμού «Μένουμε σπίτι με τον Πολιτισμό», το φεστιβάλ, στην προσπάθειά του να παραμείνει σε επαφή με το κοινό, μοιράζεται τις πιο ιδιαίτερες στιγμές στη μακρόχρονη πορεία του θεσμού, μέχρι οι θεατές να μπορέσουν να ζήσουν ξανά τη ζωντανή θεατρική εμπειρία.

Μετά την εγκάρδια υποδοχή της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή (Φεστιβάλ Επιδαύρου 2006 και 2007) με περισσότερους από 36.000 ανθρώπους να την παρακολουθούν διαδικτυακά σε διάστημα μόλις 24 ωρών, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ακόμα μια σπουδαία παραγωγή που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στην ιστορία του φεστιβάλ, τόσο για τις δυνατές ερμηνείες της όσο και για τη σκηνοθεσία της. Πρόκειται για την παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης», που σκηνοθέτησε, ενοποιώντας δραματουργικά τα δύο έργα του Ευριπίδη, ο Ίβο βαν Χόβε, από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες διεθνώς, για τον ιστορικό θίασο.

Η εν λόγω παραγωγή έδωσε την ευκαιρία σε δύο κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς της Ελλάδας και της Γαλλίας, και συγκεκριμένα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και της Comedie-Francaise, να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να καταθέσουν μια πρωτοποριακή σκηνοθετική πρόταση για την ερμηνεία της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, που συγκλόνισε το κοινό τόσο στην Επίδαυρο όσο και στο Παρίσι.

Η παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης» θα προβληθεί ταυτόχρονα από τα διαδικτυακά κανάλια των δύο οργανισμών, το Σάββατο 9 Μαΐου, στις 21.30 ώρα Ελλάδας, ενώ θα μείνει διαθέσιμη στο κοινό για 24 ώρες, επισφραγίζοντας τη σπουδαία αυτή συνεργασία.

Μια νέα σκηνοθετική ματιά…

Η Ηλέκτρα και ο Ορέστης είναι αδέρφια. Νέοι, πληγωμένοι, εύθραυστοι και ευάλωτοι, μετατρέπονται σε άγρια ζώα. Στην πραγματικότητα δεν γνώρισαν ποτέ τον πατέρα τους, που είχε φύγει ως αρχιστράτηγος του στρατού των Αργείων στον πόλεμο της Τροίας. Η απουσία του τον καθιστά ήρωα στα μάτια τους σε αντίθεση με τη μητέρα τους, την Κλυταιμνήστρα, η οποία παίρνει τη θέση του εχθρού, με το σπίτι να αποτελεί το πεδίο μάχης…

Αποδιωγμένοι, η Ηλέκτρα και ο Ορέστης γίνονται, από παιδιά βασιλέων, πρόσφυγες στην ίδια τους την οικογένεια, στην ίδια τους την πατρίδα. Η οικογένεια είναι ο «γόρδιος δεσμός» της κοινωνίας και, ως τέτοιος, γεννά μια σειρά από προβλήματα. Είναι σαν να βρισκόμαστε μπροστά σ’ έναν καθρέφτη ο οποίος αντανακλά το αρνητικό είδωλο των ίδιων μας των παρορμήσεων. Πρόκειται άραγε για μια αιμομικτική οικογένεια; Όχι – μόνο – κυριολεκτικά, αλλά με την έννοια ότι αποτελεί πεδίο μάχης όπου από τη μία επιλύονται τα προβλήματα και από την άλλη τα άτομα που θα ξεχωρίσουν θα είναι εκείνα που έχουν επιλεγεί για να μείνουν, σε αντίθεση με τους άλλους που θα εκδιωχθούν οριστικά.

Στην παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης» το στοίχημα είναι ένας κόσμος μεγάλης σκληρότητας να πάρει σάρκα και οστά επί σκηνής…

Η παράσταση θα προβληθεί με ελληνικούς υποτίτλους το Σάββατο 9 Μαΐου 2020 στο διαδικτυακό κανάλι στο YouTube: Greek Festival και θα παραμείνει διαθέσιμη για 24 ώρες. Ταυτόχρονα, θα προβληθεί με αγγλικούς υποτίτλους στο διαδικτυακό κανάλι της Comedie-Francaise.

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θα συνεχίσει να προβάλλει διαδικτυακά παραστάσεις και ερμηνείες που έχουν ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια και των οποίων η βιντεοσκόπηση έγινε σε μορφή που επιτρέπει την αναμετάδοσή τους. Όλες οι διαδικτυακές προβολές πραγματοποιούνται με την αρωγή του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Έναρξη: Ώρα Ελλάδος 21.30 / YouTube: Greek Festival.

Comedie-Francaise

Ευρέως γνωστή ως «Σπίτι του Μολιέρου», η Comedie-Francaise ιδρύθηκε το 1680 και έκτοτε συνεχίζει το έργο του δραματουργού, ηθοποιού και θιασάρχη της, Μολιέρου. Διαθέτοντας ένα ρεπερτόριο που αριθμεί πάνω από 3.000 έργα, το «Γαλλικό Θέατρο (le Français)», όπως αλλιώς αποκαλείται, υπηρετεί μεγάλη γκάμα τόσο κλασικών όσο και σύγχρονων έργων από Γάλλους και διεθνείς θεατρικούς συγγραφείς.

Δίνοντας περίπου 800 παραστάσεις τον χρόνο στις τρεις σκηνές της και σε περιοδείες, η Comedie-Francaise προσελκύει πάνω από 350.000 θεατές ετησίως.

Εδώ και τρεις αιώνες, η Comedie-Francaise ξεχωρίζει για τον τρόπο λειτουργίας της ως μοναδικό, δημιουργικό «θεατρικό εργοστάσιο», ενώ δικαιώνει τη μοναδική της ταυτότητα, διατηρώντας διαχρονικά το εξαιρετικά υψηλό της επίπεδο.

Περισσότερες πληροφορίες: greekfestival.gr.

Τι λέει ο διάσημος σκηνοθέτης για την «Ηλέκτρα / Ορέστης»

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου συνεχίζει τις διαδικτυακές μεταδόσεις επιλεγμένων παραστάσεών του. Το Σάββατο 9 Μαΐου, στις 21.30, και για 24 ώρες, όπως γράφουμε και στην προηγούμενη σελίδα, θα δούμε την παράσταση «Ηλέκτρα / Ορέστης», τα δύο έργα του Ευριπίδη που, ενοποιώντας τα, παρουσίασε στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 2019 ο σημαντικός σκηνοθέτης Ίβο βαν Χόβε (γνωστός για τη διαφορετική οπτική με την οποία προσεγγίζει τα κλασικά κείμενα) με τον ιστορικό θίασο της Comedie-Francaise.

Στο σημείωμά του για την παράσταση ο διάσημος σκηνοθέτης, μεταξύ άλλων, αναφέρει:

«Το στοίχημα είναι να αναπαραστήσουμε έναν κόσμο μεγάλης σκληρότητας, έως και νατουραλιστικά, επί σκηνής. Η αλήθεια είναι ότι βλέπω την παράσταση ως ένα καθολικό έργο τέχνης με τη βαγκνερική σημασία του όρου, με την αίσθηση ίσως ότι μετέχουμε σε μια τελετουργία. Θεωρώ τον εαυτό μου Βέλγο αλλά και Ευρωπαίο πολίτη του κόσμου. Το να μιλάς για την κοινωνία σημαίνει να μιλάς για τον κόσμο. Οι Έλληνες θέτουν ένα θεμελιώδες ερώτημα: Τι μας ενώνει αντί να μας χωρίζει; Αυτό είναι το κεντρικό ζήτημα στην παράσταση ‘‘Ηλέκτρα / Ορέστης’’».

Και δυστυχώς αυτό που ενδεχομένως μας ενώνει είναι η βία. Αυτή η βία εκφράζεται έντονα μέσα από τη δραματουργική επεξεργασία των συγκεκριμένων έργων, αποτελώντας το πολιτικό σχόλιο του σκηνοθέτη που θέλησε να μεταφέρει το αρχαίο δράμα στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Κατ’ επέκταση, το μίσος επικρατεί, τα πρόσωπα βουλιάζουν μέσα στη λάσπη και, αντίθετα με ό,τι είθισται στην τραγωδία, η σκηνή βυθίζεται στο αίμα. Υπάρχουν ανατριχιαστικές στιγμές που μεγεθύνουν ακραίες καταστάσεις, όπως αυτή που η Ηλέκτρα ακρωτηριάζει τα γεννητικά όργανα του νεκρού Αίγισθου ή εκείνη με την Κλυταιμνήστρα που σέρνεται κατακρεουργημένη. Υπάρχουν όμως και θαυμάσιες χορογραφίες με μένος βακχικό που, παρόλο που τα περισσότερα χορικά έχουν περικοπεί, επιμελήθηκε ο Van Vandekeybus αποτίοντας φόρο τιμής στην «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» της Πίνα Μπάους.

Και όπως έγραψαν οι «New York Times», «ξεχάστε το ‘‘Game of Thrones’’. Κανείς δεν καταπιάνεται με τη βία καλύτερα από τον Ευριπίδη».

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.