ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 13:52

06.07.2020 13:04
Τι παράξενο θα συμβεί αν κάνετε μπουκώματα με στοματικό διάλυμα μετά από γυμναστική - Media
Στις διαφημίσεις στην τηλεόραση, όλα φαίνονται απλά. Όσοι χρησιμοποιούν στοματικό διάλυμα, αμέσως εξουδετερώνουν όλα τα κακά βακτηρίδια που κρύβονται στο στόμα τους, και, ως δια μαγείας, η οδοντική υγιεινή τους είναι εξασφαλισμένη.

Αλλά τι συμβαίνει πραγματικά όταν κάνετε μπουκώματα με στοματικό διάλυμα, δηλαδή με ποσότητα αντιβακτηριακών χημικών ουσιών; Τι κάνει αυτό στο σώμα σας, καθώς και σε άλλα είδη μικροοργανισμών που μπορεί πραγματικά να είναι ωφέλιμα για την υγεία;

Όπως δείχνει μια μελέτη, τα μεταγενέστερα αποτελέσματα μπορεί να σας εκπλήξουν, αφού επηρεάζονται πολλά περισσότερα από την στοματική σας υγιεινή.

Στοματικό διάλυμα και… πίεση αίματος
Σε πείραμα που διενήργησαν επιστήμονες από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία, διαπιστώθηκε ότι η απλή πράξη της χρήσης στοματικού διαλύματος μετά την άσκηση μπορεί να μειώσει ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της άσκησης: την μείωση της αρτηριακής πίεσης!

Όταν ασκείστε, τα αιμοφόρα αγγεία σας διευρύνονται, επειδή η παραγωγή νιτρικού οξειδίου αυξάνει τη διάμετρό τους. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται αγγειοδιαστολή και αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος προς τους μυς που το έχουν ανάγκη, λόγω αυξημένου φόρτου εργασίας από την άσκηση.

Για πολύ καιρό, οι ερευνητές πίστευαν ότι αυτό συμβαίνει μόνο κατά τη διάρκεια της άσκησης, αλλά τα τελευταία χρόνια, τα στοιχεία έδειξαν ότι η κυκλοφορία του αίματος παραμένει υψηλή (δηλαδή μειώνεται η αρτηριακή πίεση) ακόμα και μετά την άσκηση χάρη στο πώς αλληλεπιδρούν τα βακτήρια με μια ένωση που ονομάζεται νιτρικό άλας και το οποίο δημιουργείται όταν διασπάται το οξείδιο του αζώτου.

Τι συμβαίνει με το σάλιο
“Η έρευνα κατά την τελευταία δεκαετία έχει δείξει ότι το νιτρικό άλας μπορεί να απορροφηθεί στους σιελογόνους αδένες και να αποβάλλεται με σάλιο στο στόμα”, εξηγεί ο ειδικός φυσιολογίας Raul Bescos από το πανεπιστήμιο του Plymouth.

“Ορισμένα είδη βακτηρίων στο στόμα χρησιμοποιούν το νιτρικό άλας και το μετατραπούν σε νιτρίτες (nitrites). Αυτά είναι μόρια που ενισχύσουν την παραγωγή νιτρικού οξειδίου στο σώμα”.

Μόλις δημιουργηθούν νιτρίτες και απορροφηθούν με το σάλιο, περνούν στην κυκλοφορία του αίματος και μετατρέπονται πάλι στο νιτρικό οξείδιο, το οποίο κρατά τα αιμοφόρα αγγεία διευρυμένα. Όλο αυτό μειώνει την αρτηριακή πίεση.

Αλλά σύμφωνα με αυτήν τη μικρή μελέτη, φαίνεται ότι αυτός ο βιολογικός μηχανισμός μπορεί να διακοπεί σημαντικά αν προστεθεί αντιβακτηριδιακό στοματικό διάλυμα στο μίγμα μετά την άσκηση.

Στο πλαίσιο του πειράματος, διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες που έκαναν μπούκωμα με στοματικό διάλυμα μετά από σωματική άσκηση δεν έδειξαν κανένα σημάδι μείωσης της αρτηριακής πίεσης. Από την άλλη, οι συμμετέχοντες που δεν χρησιμοποίησαν στοματικό διάλυμα μετά την άσκηση παρουσίασαν την αναμενόμενη μείωση στην πίεση του αίματος.

Δεν είναι όλα τα βακτήρια κακά για την υγεία μας
Αν και πρόκειται για μια μικρή μελέτη (συνολικά 23 συμμετέχοντες), χρησιμεύει ως μια σημαντική υπενθύμιση πως δεν είναι όλα τα βακτήρια απαραιτήτως κακά για εμάς και ότι η κατάποση αντιβακτηριακών χημικών ουσιών που «επιτίθενται» αδιακρίτως σε όλα βακτήρια στο στόμα θα μπορούσε να παρεμποδίσει σημαντικές βιολογικές διαδικασίες, απαραίτητες για καλή υγεία.

“Αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι η σύνθεση ορισμένων χημικών ουσιών από τα βακτήρια από το στόμα είναι εξαιρετικά σημαντική στο πώς επανέρχεται ο οργανισμός μετά από άσκηση, προωθώντας την μείωση της αρτηριακής πίεσης και την οξυγόνωση των μυών”, λέει ένας από τους επιστήμονες, ο διατροφολόγος Craig Cutler.

“Επί της ουσίας, είναι σαν τα στοματικά βακτήρια να είναι το κλειδί για τη διεύρυνση των αιμοφόρων αγγείων. Αν απομακρυνθούν (π.χ. με στοματικό διάλυμα), τα νιτρώδη δεν μπορούν να παραχθούν και τα αγγεία δεν διευρύνονται για να μειωθεί η αρτηριακή πίεση”.

Πηγή: iatropedia.gr