06/06/2020 02:29:45
14.9.2012

Το αηδόνι στο πόδι της

Το αηδόνι στο πόδι της - Media

Κωστής Γκιμοσούλης

Εκδόσεις: Καστανιώτη

Σελ.: 197 

Είτε γράφοντας ποίηση είτε πεζογραφία, ο Γκιμοσούλης ξέρει να κερδίζει το ενδιαφέρον δημιουρ­γώντας εικόνες - κόσμους ολόκληρους, πράγμα που γίνεται φανερό τόσο από τις πρώτες του ποιητικές εμφανίσεις («Ο ξυλοκόπος πυρετός», «Αγία Μελάνη», «Το στόμα κλέφτης», «Επικίνδυνα παιδιά») όσο και από την πεζογραφική μετεξέλιξή του. Στο τελευταίο του βιβλίο, τον πρώτο λόγο τον μοιράζονται ο αφηγητής με έναν ταξιτζή, τον Θωμά. Ο συγγραφέας εκμεταλλεύεται υπόγεια τη συλλογική άποψη του κόσμου για το επάγγελμα του οδηγού ταξί, ο οποίος είναι ικανός για το κα­λύτερο και το χειρότερο. Έτσι, ο Θωμάς αποτελεί μιαν ιδιότυπη περίπτωση χαρακτήρα που με τη βοήθεια του αφηγητή εμπλέκεται σε μιαν ιστορία, όπου η αφήγηση μοιάζει με μια ευφάνταστη κούρσα που δεν λαμβάνει υπόψη της κανέναν κανόνα οδικής κυκλοφορίας ή αφηγηματικής τάξης. Σε κάθε σελίδα, η καθημερινότητα, σε οριακές μερικές φορές εκφάνσεις της (όπως στην περίπτωση της Ρίτας που πετά τα ούρα της από το παράθυρο), αντιμετωπίζεται με ρεαλιστική ευκρί­νεια, κι αυτήν την καθημερινότητα ο συγγραφέας την απογειώνει σε μιαν οραματική εικονοπλασία. Η ποιητική κλίση του Γκιμοσούλη είναι παρού­σα και εμφανής σε κάθε στιγμή της αφήγησης, εκτρέποντας απλές συμβάσεις σε εντυπωσιακά γεγονότα. Έτσι, ακόμα και στις πιο στεγνές στιγ­μές του καθημερινού βίου του Θωμά, υπάρχει μια διαφυγή προς το άναρχο, τη στραβοτιμονιά, τον μυστικό κόσμο που ασφυκτιά μέσα μας σαν μια μισοτελειωμένη εικόνα που πασχίζει να βρει την οριστική της μορφή. Η ματαιότητα που προ­σγειώνει τους απογειωτικούς έρωτες, όπως κι η βαθύτατη αίσθηση της θνητότητας που κρύβεται πίσω από κάθε άλμα ζωής, αποτελούν την ύλη του βιβλίου και βαραίνουν τον ψυχισμό του ήρωα ταξιτζή. 

Ξενοφών Μπρουντζάκης

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.