search
ΤΕΤΑΡΤΗ 24.04.2024 19:10
MENU CLOSE

Αντίστροφη μέτρηση στη Λυρική Σκηνή

18.09.2012 13:05
Αντίστροφη μέτρηση στη Λυρική Σκηνή - Media

Της Φωτεινής Μπάρκα

Εν όψει της μεταστέγασης στο Πολιτιστικό Κέντρο Σταύρος Νιάρχος, η Λυρική αποκτάει για πρώτη φορά στην ιστορία της οργανισμό που προβλέπει με σαφήνεια τις θέσεις εργασίας 

Της Φωτεινής Μπάρκα

Την περασμένη Παρασκευή οι εργαζόμενοι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ενημερώθη­καν αναλυτικά από τους ανθρώπους του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για την πορεία των εργασιών κατασκευής του Πολιτιστικού Κέντρου στο Φάληρο και ειδικότερα για το νέο κτήριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που σε λίγο θα αρχίσει να κατασκευάζεται σε σχέδια του διάσημου αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο. 

Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η Λυρική στο θέατρο «Ολύμπια» τελεί υπό προθεσμία. Ο χρό­νος μετράει ανάποδα. Σε δύο χρόνια και κάτι θα μετακομίσει στο ολοκαίνουριο κτήριο και απ’ ό,τι φαίνεται η προετοιμασία ήδη έχει ξεκινήσει. Σύμφωνα με πληροφορίες, το οργανόγραμμα του πολιτιστικού φορέα είναι σχεδόν έτοιμο. Θα είναι η πρώτη φορά στην πολύχρονη ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που θα αποκτήσει οργανισμό που θα προβλέπει με σαφήνεια τις θέσεις εργασίας. Ο αριθμός των εργαζομένων προ­βλέπεται να είναι από 550 έως 590 – ο τελικός αριθμός μένει να αποφασιστεί από την πολιτική ηγεσία. 

Ήδη σήμερα η ΕΛΣ απασχολεί 519 εργαζόμενους από τους 800 που είχε πριν από τρία χρόνια. Ο κύριος όγκος των περίπου 300 ατόμων που αποχώρησαν ήταν συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, των οποίων η σύμβαση δεν ανανεώθηκε. Το μόνιμο προσωπικό, και κυρίως οι καλλιτέχνες, δεν εντάσσονται στους περιορι­σμούς. Γίνεται όμως προσπάθεια για την καλύτερη αξιοποίησή τους. Ο καλλι­τεχνικός διευθυντής Μύρων Μιχαηλίδης απεχθάνεται την τακτική τού να «σκο­τώνουν τα άλογα όταν γεράσουν». Και περηφανεύεται για όσα κατάφεραν την προηγούμενη χρονιά, φέροντας ως παράδειγμα την υποδειγματική κατασκευή των σκηνικών και των κοστουμιών για την «Τόσκα» που παρουσιάστηκε στα τέλη Ιουλίου στο Ηρώδειο. 

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τις δυνατότητες της ΕΛΣ. Ήδη πέρυσι εν μέσω της κρίσης οι παραστάσεις στο θέατρο «Ολύμπια» είχαν πληρότητα από 75 έως 95% , στο Μέγαρο από 87 έως 90% και στο Ηρώδειο πλησίασαν το 100%. Τα ποσοστά επιβεβαιώνονται και από τις εισπράξεις: τη σεζόν 2011-12 ανήλθαν σε 3.009.709 ευρώ, δηλαδή μόλις 350.000 ευρώ λιγότερα από το κόστος παραγωγής του καλλιτεχνικού προγράμματος. Με λίγα λόγια η ΕΛΣ μπορεί με τα εισιτήρια (παρόλο που είναι μειωμένα κατά 20%) να πληρώνει το πρόγραμμά της. 

Τα «αγκάθια» της Λυρικής 

Βεβαίως «αγκάθια» υπάρχουν ακόμη. Το συσσωρευμένο χρέος της αγγίζει τα 7,5 εκατ. ευρώ (από τα 1 7 που ήταν στις αρχές του 201 1), ενώ το λειτουργικό της κόστος εξακο­λουθεί να είναι μεγάλο, 2 1 εκατ. ευρώ (από τα 33 που ήταν το 2008), εκ των οποίων τα 14 εκατ. ευρώ αφορούν μόνο τη μισθοδοσία.

Εξυπακούεται ότι η τακτική κρατική επιχορήγηση των 1 6,8 εκατ. ευρώ τον χρόνο είναι απλώς απαραίτητη για τη λειτουργία της ΕΛΣ. Ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας, που ήταν παρών στην ανακοίνωση των οικονομικών στοιχείων αλλά και του ρεπερτορίου της ΕΛΣ, δεν άνοιξε τα χαρτιά του. Αρκέστη κε σε επιση μάνσεις του τύπου «είναι αδύνατον να συνεχίσουμε να κά­νουμε πολιτισμό με δανεικά, όπως κάναμε πριν από την κρίση» και ζήτησε να κάνουμε υπομονή μέχρι να καταρτιστεί ο προϋπολογισμός του κράτους στα τέλη Οκτωβρίου, οπότε και θα έχει να μας ανακοινώσει συγκεκριμένα ποσά. Μειωμένα; «Είναι προφανές ότι όλα όσα είχαν προϋπολογιστεί μειώνονται εξαιτίας των περιοριστικών συνθηκών που επικρατούν», τόνισε ως άλλη Κασσάνδρα. 

Πάντως η σεζόν στην Εθνική Λυρική Σκηνή θα ξεκινήσει στις 1 9 Οκτωβρίου με τη Μανόν Λεσκώ του Πουτσίνι σε σκηνοθεσία Τζαν Κάρλο Ντελ Μόνακο, γιου του θρυ­λικού συμπρωταγωνιστή της Μαρίας Κάλλας Μάριο Ντελ Μόνακο. Στα highlights να τονίσουμε τη συνεργασία του νεαρού Δη μήτρη Καραντζά στην παιδική όπερα «Κοκκι­νοσκουφίτσα» του Σ. Μπάραμπ. (Ο Καραντζάς σκηνοθέτησε πέρυσι τον «Οδυσσεβάχ» στο θέατρο «Πόρτα» κλέβοντας τις εντυπώσεις). Η Κατερίνα Αγγελοπούλου, κόρη του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ντεμπουτάρει υπογράφοντας την παραγωγή του μπαλέτου «Ταξίδι στην Αιωνιότητα», ενώ ο διεθνής Γιάννης Κόκκος θα σκηνοθετήσει τον «Ιπτάμε­νο Ολλανδό» του Βάγκνερ στο Ηρώδειο.

Τέλος, η ΕΛΣ εγκαινιάζει φέτος (καιρός ήταν) τον θεσμό του composer i n residence (φιλοξενούμενος συνθέτης). Την αρχή θα κάνει ο Γιώργος Κουμεντάκης. Έως το 201 4 ο σημαντικός Έλληνας συνθέτης θα υπογράψει τη μουσική για την παγκόσμια πρεμιέρα της «Φόνισσας», όπερας βασισμένης στο αριστούργημα του Παπαδιαμάντη, αναλαμβά­νοντας επίσης και άλλες εκδηλώσεις, όπως τη διοργάνωση κύκλων συναυλιών μουσικής δωματίου. Το πλήρες πρόγραμμα στην ιστοσελίδα της ΕΛΣ (www.nationalopera.gr). 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 24.04.2024 19:10