27/10/2020 02:11:57
17.9.2020 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2143 στις 17-9-2020

Κομισιόν: Νέα μέτρα για τα fake news μέχρι το τέλος του 2020

Κομισιόν: Νέα μέτρα για τα fake news μέχρι το τέλος του 2020 - Media

 

Δύο χρόνια μετά την έγκριση του κώδικα αυτορρύθμισης για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης, το Facebook, το Google Alphabet, το Twitter και άλλες τεχνολογικές εταιρείες πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο να είναι πιο αποτελεσματικές, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι ψεύτικες ειδήσεις, τα γνωστά fake news, που σχετίζονται με την ασθένεια Covid-19 έχουν επισπεύσει τις εκκλήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να είναι πιο ενεργά στην καταπολέμηση του ζητήματος. Οι εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της εταιρείας Mozilla και των εμπορικών φορέων της διαφημιστικής βιομηχανίας, υπέγραψαν τον κώδικα το 2018 σε μια προσπάθεια να αποτρέψουν πιο αυστηρούς κανονισμούς. Στη συνέχεια, προστέθηκαν η Microsoft και η TikTok.

Ο κώδικας αυτορρύθμισης παρέχει μέτρα προκειμένου οι διαδικτυακές πλατφόρμες και ο κλάδος της διαφήμισης να επιτύχουν τους στόχους που έθεσε η Επιτροπή τον Απρίλιο του 2018, με βάση τέσσερις κατευθυντήριες αρχές: διαφάνεια, συμμετοχικότητα, αξιοπιστία και πολυμορφία. Όπως όλα δείχνουν, η λύση της αυτορρύθμισης δεν αρκεί για την καταπολέμηση της διαρροής ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο.

Υπάρχουν πολλές αδυναμίες στον κώδικα ύστερα από αξιολόγηση του πρώτου έτους λειτουργίας του, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε το Reuters και στην οποία τονίζεται ότι «αυτές μπορούν να ομαδοποιηθούν σε τέσσερις ευρείες κατηγορίες: ασυνεπής και ελλιπής εφαρμογή του κώδικα σε πλατφόρμες και κράτη - μέλη, έλλειψη ομοιόμορφων ορισμών, ύπαρξη αρκετών κενών στην κάλυψη των δεσμεύσεων κώδικα και περιορισμοί εγγενείς στον αυτορρυθμιστικό χαρακτήρα του κώδικα».

«Η αντιπρόεδρος της Επιτροπής για τις Αξίες και τη Διαφάνεια, Vera Jourova, ζήτησε περισσότερη δράση για την αντιμετώπιση νέων κινδύνων, επισημαίνοντας ότι «καθώς βλέπουμε νέες απειλές και δράστες, είναι καιρός να προχωρήσουμε περαιτέρω και να προτείνουμε νέα μέτρα. Οι πλατφόρμες πρέπει να γίνουν πιο υπεύθυνες και διαφανείς. Πρέπει να ανοίξουν και να παρέχουν καλύτερη πρόσβαση στα δεδομένα, μεταξύ άλλων».

Η Jourova εργάζεται επί του παρόντος σε ένα σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή δημοκρατία ώστε να καταστήσει τη δημοκρατία πιο ανθεκτική στις ψηφιακές απειλές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επίσης έτοιμη να προτείνει ένα πακέτο νέων μέτρων, που ονομάζεται Δράση για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act) έως το τέλος του 2020, οι οποίοι θα αυξήσουν τις ευθύνες των κοινωνικών μέσων για το περιεχόμενο στις πλατφόρμες τους. Υπενθυμίζεται ότι η Ε.Ε. δημιούργησε πρόσφατα το ανεξάρτητο Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Ψηφιακών Μέσων προκειμένου να καταπολεμήσει την παραπληροφόρηση.

Το Παρατηρητήριο υποστηρίζει επίσης τη δημιουργία και λειτουργία μιας διατομεακής κοινότητας που αποτελείται από ελεγκτές γεγονότων, πανεπιστημιακούς ερευνητές και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς με γνώση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης.

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο της Φλωρεντίας (Ιταλία) επιβλέπει το έργο του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου και αναμένεται να συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση των παραγόντων που επιδρούν στην παραπληροφόρηση, των φορέων, των εργαλείων, των μεθόδων, της δυναμικής της διάδοσης, των ιεραρχημένων στόχων και του αντίκτυπου στην κοινωνία.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.