ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 11:06

Κορωνοϊός: Το κάπνισμα «ανοίγει τρύπες» στην πρώτη γραμμή άμυνας του ανοσοποιητικού

20.11.2020 15:41
Τι συμβαίνει στο σώμα αφού σταματήσετε το κάπνισμα - Media

Χρησιμοποιώντας εργαστηριακό ιστό πνευμόνων, επιστήμονες έδειξαν το πώς το κάπνισμα συμβάλλει με την πιο σοβαρή πνευμονική λοίμωξη από τον νέο κορονοϊό.

Αυτό το συμπέρασμα μπορεί να οδηγήσει σε νέες θεραπευτικές στρατηγικές, για να μειώσει τις πιθανότητες των καπνιστών να αναπτύξουν σοβαρή COVID-19.

Σύμφωνα με τους ερευνητές τα ευρήματα ρίχνουν επίσης περισσότερο φως στους γενικότερους κινδύνους COVID-19 για τους καπνιστές.

Αν και αρκετές μελέτες σε ασθενείς με COVID-19 έχουν δείξει ότι οι ενεργοί καπνιστές διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο σοβαρής λοίμωξης και θανάτου από κορονοϊό, οι ακριβείς λόγοι δεν ήταν απολύτως σαφείς μέχρι σήμερα.

Σε αυτή την τελευταία έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cell Stem Cell, οι επιστήμονες αναδημιούργησαν όσα συμβαίνουν, όταν οι αεραγωγοί ενός τρέχοντος καπνιστή μολύνονται με τον νέο κορονοϊό SARS-CoV-2.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια πλατφόρμα γνωστή ως “καλλιέργεια διεπαφής αέρα-υγρού”, η οποία αναπτύσσεται από μη εξειδικευμένα κύτταρα (βλαστικά κύτταρα) αεραγωγών και επανέλαβαν με λεπτομέρεια τον τρόπο με τον οποίο αυτά συμπεριφέρονται και λειτουργούν στους ανθρώπους.

Οι αεραγωγοί, οι οποίοι μεταφέρουν τον αέρα που εισπνέεται από την μύτη και το στόμα στους πνεύμονες, είναι η πρώτη γραμμή άμυνας του σώματος έναντι εναέριων παθογόνων όπως ιοί, βακτήρια και καπνός, ανέφεραν οι επιστήμονες.

“Το μοντέλο μας αναπαράγει το πάνω μέρος των αεραγωγών, το οποίο είναι το πρώτο μέρος που χτυπάει ο κορονοϊός”, δήλωσε η Brigitte Gomperts του UCLA, συν-συγγραφέας της μελέτης.

“Αυτό είναι το μέρος που παράγει βλέννα για να παγιδεύσει ιούς, βακτήρια και τοξίνες και περιέχει κύτταρα με προεξοχές που μοιάζουν με δάχτυλα τα οποία απομακρύνουν τη βλέννα (σ.σ. και τα παθογόνα που αυτή έχει παγιδεύσει) έξω από το σώμα”, πρόσθεσε η Gomperts.

Δεδομένου ότι αυτά τα βλαστικά κύτταρα ελήφθησαν από πνευμονικούς ιστούς υγιών, μη-καπνιστών, οι ερευνητές αναπαρήγαγαν τις επιδράσεις του καπνίσματος εκθέτοντας τις καλλιέργειες των αεραγωγών στον καπνό τσιγάρων για τρία λεπτά την ημέρα επί τέσσερις διαδοχικές ημέρες.

“Αυτός ο τύπος μοντέλου έχει χρησιμοποιηθεί για την μελέτη ασθενειών των πνευμόνων για πάνω από μια δεκαετία και έχει αποδειχθεί ότι μιμείται τις αλλαγές στον αεραγωγό που συμβαίνουν σε έναν ενεργό καπνιστή”, εξήγησε η Gomperts.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές μόλυναν τις καλλιέργειες που εκτίθενται στον καπνό τσιγάρων (μαζί με τις ίδιες καλλιέργειες που δεν είχαν εκτεθεί σε καπνό) με ζωντανό κορονοϊό SARS-CoV-2 και συνέκριναν τις δύο ομάδες.

Διαπίστωσαν ότι οι καλλιέργειες που είχαν εκτεθεί στον καπνό είχαν μεταξύ δύο και τρεις φορές περισσότερα μολυσμένα κύτταρα.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το κάπνισμα μπορεί να είχε ως αποτέλεσμα πιο σοβαρή λοίμωξη COVID-19, τουλάχιστον εν μέρει, εμποδίζοντας τη δραστηριότητα των πρωτεϊνών αγγελιοφόρων του ανοσοποιητικού συστήματος, που ονομάζονται ιντερφερόνες.

Είπαν ότι οι ιντερφερόνες διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην πρώιμη ανοσοαπόκριση του οργανισμού, ενεργοποιώντας τα μολυσμένα κύτταρα να παράγουν πρωτεΐνες, για να επιτεθούν στον ιό, ζητώντας πρόσθετη υποστήριξη από το ανοσοποιητικό σύστημα και προειδοποιώντας τα μη μολυσμένα κύτταρα να προετοιμαστούν για την καταπολέμηση του ιού.

“Αν σκεφτείτε τους αεραγωγούς σαν τους ψηλούς τοίχους που προστατεύουν ένα κάστρο, το κάπνισμα τσιγάρων είναι σαν να δημιουργεί τρύπες σε αυτούς τους τοίχους. Το κάπνισμα μειώνει τις φυσικές άμυνες και αυτό επιτρέπει στον ιό να εισέλθει”, είπε ο Gomperts.

Πηγή: iatropedia.gr