Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Την ώρα που η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται από «ειδήσεις» και «πληροφορίες» που αφορούν το μεγαλύτερο ξεκαθάρισμα λογαριασμών στην ελληνική μεταπολιτευτική ιστορία…
Την ώρα που η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται από «ειδήσεις» και «πληροφορίες» που αφορούν το μεγαλύτερο ξεκαθάρισμα λογαριασμών στην ελληνική μεταπολιτευτική ιστορία, στο παρασκήνιο εξελίσσεται κανονικότατα η διαμόρφωση του νέου επιχειρηματικού συστήματος που θα βρίσκεται κοντά στον Σαμαρά και θα στηρίζει τις κεντρικές επιλογές της κυβέρνησης. Όπως όλα δείχνουν, τα πράγματα κινούνται με ταχύτατους ρυθμούς.
Σήμερα, ούτε έναν μήνα μετά το δημοσίευμα του «Π» για τα νέα τζάκια, εκτός από τις ενδείξεις, υπάρχουν πια και οι αποδείξεις. Ας ενώσουμε, λοιπόν, κάποιες «αθώες» μεμονωμένες κινήσεις σε μια ολοκληρωμένη εικόνα, για να αντιληφθούμε και το νέο επιχειρηματικό σκηνικό που στήνεται πίσω από τη σκόνη που σηκώνουν οι λίστες του ΣΔΟΕ και τα αποτραπέντα… «πραξικοπήματα».
Ο Ελλάκτωρ
Οι φήμες που κυκλοφόρησαν για ένα «βελούδινο» διαζύγιο μεταξύ των δύο μεγάλων οικογενειών του Ελλάκτωρα θεωρούνται πια βεβαιότητα. Θέμα ημερών, ή και ωρών, ίσως. Η χλιαρή διάψευση, που σημείωνε ότι δεν υπάρχει (ακόμη) τελική συμφωνία, απλώς επιβεβαίωσε τις εξελισσόμενες διαπραγματεύσεις.
Οι σχέσεις τους είχαν περάσει αρκετές φορές από «σαράντα κύματα» από το 1999, τη χρονιά που ο Άκτωρ συνενώθηκε με την Ελληνική Τεχνοδομική και την ΤΕΒ φτιάχνοντας τις βάσεις του ελληνικού κολοσσού των κατασκευών. Αυτό όμως δεν είχε και τόση σημασία μπροστά στον ισχυρό δεσμό που ένωνε τις δύο οικογένειες.
Όμως πριν από μερικούς μήνες η επικοινωνία έπεσε στο ναδίρ και έκτοτε βρισκόταν σταθερά σε αρνητικό πρόσημο. Διόλου τυχαίο το ότι πριν από μερικές εβδομάδες διέρρευσαν πληροφορίες από «αρμόδιες πηγές» πως αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί και κάποιος εκ των δύο θα έπρεπε να αποχωρήσει, ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο και ο όμιλος να συνεχίσει τη δράση του με «ένα μυαλό» στο μάνατζμεντ.
Όλα αυτά, όμως, δεν αρκούν για να δώσουν μια εξήγηση στο γιατί του διαζυγίου. Αντιθέτως η ιστορική γνώση περί τα επιχειρηματικά φωτίζει περισσότερο το παρασκήνιο… Από το 1996, οπότε οι μεγάλοι κατασκευαστές ανέλαβαν την Αττική Οδό και τη Γέφυρα του Ρίου, μέχρι το 1999 που ενώθηκαν και επίσημα, αλλά και αργότερα, οι αδελφοί Καλλιτσάντση ήταν οι παράγοντες που με ιδιαίτερη μεθοδικότητα φρόντιζαν για την ανάπτυξη του ομίλου. Γι’ αυτό άλλωστε θεωρούνταν «το δεξί χέρι» της μεγάλης οικογένειας.
Αρκετά χρόνια αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2009, στο περιβόητο «δείπνο των επιχειρηματιών» που θα στήριζαν τον Γιώργο Παπανδρέου, το οποίο είχε διοργανώσει ο Νίκος Καραμούζης της Eurobank, οι Καλλιτσάντσηδες Δημήτρης και Σάκης κάθονταν σε περίοπτη θέση.
Όμως, η επιλογή του ΓΑΠ και του ΠΑΣΟΚ δεν «βγήκε» στον Ελλάκτωρα. Τα έργα – και κυρίως οι συμβάσεις παραχώρησης που είχαν ξεκινήσει επί κυβερνήσεων Καραμανλή – πάγωσαν.
Τo ίδιο έγινε και στις περισσότερες πρωτοβουλίες σε άλλους τομείς, όπως η ενέργεια και η διαχείριση απορριμμάτων, που είναι στο «περίμενε».
Αντιθέτως σήμερα ο Σαμαράς και ο Χατζηδάκης δείχνουν να θέλουν να προχωρήσουν όλα τα έργα (διόλου τυχαίες οι αναφορές κεντρικών δελτίων το περασμένο Σαββατοκύριακο ότι μέχρι την άνοιξη του 2013 θα αρχίσουν πάλι οι εργασίες σε δύο μεγάλους οδικούς άξονες), ενώ δεν δείχνουν να έχουν κανένα… πρόβλημα από την υποστήριξη την οποία απολαμβάνουν από όλα τα ΜΜΕ τα οποία καλύπτει η ομπρέλα του «Πήγασου».
Με απλά λόγια, τώρα που άλλαξαν τα δεδομένα, Μπόμπολας και Κούτρας – ο πιο στενός διαχρονικός συνεργάτης του – πλασάρουν τον εαυτό τους στον Σαμαρά προσδοκώντας καλύτερα αποτελέσματα. Και το κάνουν χωρίς… μοιρασιές, αφού η πίτα έχει πια μικρύνει για όλους. Εξ ου, προφανώς, και το διαζύγιο…
Μαθηματικά χωρισμού
Για την ιστορία οι δύο οικογένειες έφτασαν στο τραπέζι μιας διαπραγμάτευσης και παρουσίασαν εκατέρωθεν προσφορές ως «αντίτιμο» για την αποχώρηση του άλλου. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αρχικά οι προσφορές διαμορφώθηκαν με βάση τα μετοχικά ποσοστά και τη χρηματιστηριακή αξία.
Σε επίπεδο μεριδίων οι αδελφοί Αναστάσης (πρόεδρος του Ελλάκτωρα) και Δημήτρης Καλλιτσάντσης κατέχουν λίγο παραπάνω από το 10% του ομίλου, ενώ ο Λεωνίδας Μπόμπολας (διευθύνων σύμβουλος) εμφανίζεται ως ο μεγαλύτερος μέτοχος με ποσοστό 15,3%. Όμως η οικογένεια Μπόμπολα κατέχει ακόμη μεγαλύτερο τμήμα, μέσω διαφόρων μικρότερων μεριδίων που ανήκουν σε συγγενικά πρόσωπα και εμμέσως ελεγχόμενα εταιρικά σχήματα.
Με την πρόοδο των διαπραγματεύσεων στον ορίζοντα φάνηκε ότι οι «αποχωρούντες» θα είναι οι αδελφοί Καλλιτσάντση. Με δεδομένο ότι η τιμή της μετοχής του Ελλάκτωρα βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα (πολύ χαμηλότερα και απ’ την εσωτερική αξία) εδώ και καιρό (1,2 – 1,3 ευρώ τις τελευταίες εβδομάδες, αν και στις αρχές αυτής ανέβηκε στο 1,5), εξ αρχής θεωρήθηκε δεδομένο ότι η τελική προσφορά δεν θα βασιζόταν στην «καθαρά» χρηματιστηριακή αξία.
Μάλιστα τραπεζικές πηγές αναφέρονται σε τελική προσφορά με πολύ μεγάλο premium, που αντιστοιχεί σε 2,5 έως και 2,8 ευρώ ανά μετοχή. Ένα τέτοιο πακέτο σχηματίζει ένα «ντιλ αποχώρησης» στα 40-50 εκατ. ευρώ, ίσως δε και περισσότερα, χωρίς να αποκλείονται και κάποια… παράπλευρα ωφελήματα.
Και κάπως έτσι η «επόμενη ημέρα» για τον Ελλάκτωρα θα «δει» την ισχυροποίηση της οικογένειας Μπόμπολα με την είσοδο ενός άλλου επενδυτή, ο οποίος σε κάθε περίπτωση δεν θα τοποθετείται… «απέναντι» σε κεντρικές επιλογές, όπως συχνά λέγεται πως γινόταν με τους αδελφούς Καλλιτσάντση.
Πολλοί θεωρούν ότι αυτός θα είναι ο μεταλλειολόγος Δημήτρης Κούτρας. Πρόεδρος της Άκτωρ ΑΤΕ και της Αττικής Οδού, προερχόμενος από τις επιχειρήσεις Μπόμπολα, ήταν ο άνθρωπος που πριν από πολλά χρόνια προσέγγισε τους αδελφούς Καλλιτσάντση για τη «μεγάλη ένωση» και κράτησε στην πάροδο των ετών καλές σχέσεις και με τις δύο οικογένειες, αλλά και εξισορροπητικό ρόλο στο γιγαντιαίο επιχειρηματικό οικοδόμημα που διαμορφώθηκε από τη δεκαετία του ’90.
Σήμερα η αγορά εκτιμά ότι, μετά τη ρευστοποίηση της συμμετοχής στην European Goldfields, ο Δημήτρης Κούτρας διαθέτει την οικονομική επιφάνεια ώστε, αν χρειαστεί, να αναλάβει έναν νέο ρόλο.
Σε κάθε περίπτωση, με το μέτωπο ενωμένο, όπως τις παλιές καλές μέρες του Άκτωρα, η οικογένεια Μπόμπολα θα κινηθεί στην ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, που εκκρεμούν, αλλά και στο αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης, που δείχνει να ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον Χατζηδάκη, ο οποίος το έβαλε πρώτο στις προτεραιότητες των μεγάλων έργων.
Έργο… χαρτζιλίκι
Μπορεί να μιλάμε για μεγάλα έργα, που ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις, αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τα μικρά. Ένα τέτοιο εργάκι, ίσως το πρώτο που υπέγραψε η κυβέρνηση Σαμαρά, ήταν το «Νέο Πεδίο Ελιγμών του Κρατικού Αερολιμένα Πάρου».
Ένα πρόγραμμα μόλις 15,3 εκατ. ευρώ, ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο, όπως επιβεβαιώνουν τοπικοί παράγοντες, θα δώσει λύσεις στο πρόβλημα του διαδρόμου αποπροσγείωσης του νησιού, που είναι πολύ μικρός, επιτρέποντας να προσγειώνονται αεροσκάφη μέχρι 30 θέσεων. Κανένα πρόβλημα έως εδώ… Σε ποιον ανατέθηκε το έργο; Στην εταιρεία Πρίσμα Δομή ΑΤΕ, που μπορεί να μην την ξέρετε, αλλά είναι θυγατρική του ομίλου Intrakat της οικογένειας Κόκκαλη, η οποία, απ’ ό,τι φαίνεται, μάλλον έπιασε στον ύπνο τους «μεγάλους» του Ελλάκτωρα την ώρα που… χώριζαν τα τσανάκια τους.
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.