25/04/2019 15:38:28

Σόκαρέ με, αν μπορείς

Σόκαρέ με, αν μπορείς - Media

Όταν ο ιδρυτής των Ρώσικων Μπαλέτων Σεργκέι Ντιαγκίλεφ ανέβασε στο Παρίσι την «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Στραβίνσκι, με πρωταγωνιστή τον Νιζίνσκι, το κοινό σοκαρίστηκε από τα κοστούμια των χορευτών αλλά και από τον τολμηρό, για το 1913, τρόπο παρουσίασης του έργου. Όταν ο Μαρσέλ Ντυσάν εξέθεσε το διάσημο πια «Γυμνό που ανεβαίνει σκάλες» ο Ρούσβελτ σκανδαλισμένος απεφάνθη: «Αυτό δεν είναι τέχνη!». Σκάνδαλο, τεραστίων διαστάσεων μάλιστα, αφού κατέληξε στον αφορισμό του, είχε προκαλέσει και ο Καζαντζάκης με το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται». Σκάνδαλο ήταν για τις μαμάδες και τους μπαμπάδες του 1950 και ο τρόπος που ο Έλβις κουνούσε τους γοφούς του.
Ένα σωρό χοροί, πίνακες, βιβλία, μουσικές, ταινίες, σοκάρισαν σε διάφορες εποχές το κοινό. Από τότε όμως κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι, πολλά χρόνια, πολλές ιδέες. Πολλά είδαν τα μάτια μας. Και είναι τόσο πολλοί αυτοί που επέλεξαν να κάνουν το αντίθετο από αυτό που έκανε ο Ντυσάν – δηλαδή όχι να ανοίξουν νέους δρόμους στην Τέχνη, αλλά να προκαλέσουν «σκάνδαλο για το σκάνδαλο» και τη δημοσιότητα που προκαλεί αυτό το σκάνδαλο –, που ελάχιστοι πια σκανδαλίζονται πραγματικά.
Κι όταν συμβαίνει αυτό τις περισσότερες φορές οφείλεται σε ογκώδη άγνοια (η οποία συνηθέστατα συνδυάζεται και με ογκώδη μπράτσα). Μερικοί απλώς δηλώνουν «σοκαρισμένοι» για να βρεθούν, για διαφημιστικούς λόγους, έστω και για λίγο στα κανάλια.
Άλλοι θα θέλαμε πάρα πολύ να μας προκαλέσει σοκ ένα έργο τέχνης. Όχι επειδή θα παρουσιάζει την Γκόλφω γυμνή, δυο γιαγιάδες να φιλιούνται με πάθος στο στόμα ή τον Άγιο Πέτρο να χορεύει πεντοζάλη, και διάφορα εξίσου «εμπνευσμένα» με τα οποία έχουμε πλέον πήξει, αλλά επειδή το έργο τέχνης θα επιδρά στη ματιά, τη σκέψη, την ψυχή μας, και θα μας «ταρακουνά». Οι περισσότεροι πια δεν σοκαριζόμαστε από κινηματογραφικές σκηνές ή έργα τέχνης γενικώς.
Αυτό που πια σοκάρει είναι η πραγματικότητα: η κοινωνική και η οικονομική. Αυτή ανησυχούμε πως θα επηρεάσει και τα παιδιά μας. Όχι ένα φιλί μερικών δευτερολέπτων μεταξύ οποιωνδήποτε σε κάποιο σίριαλ της ΕΡΤ.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.