17/01/2019 08:09:20

Αγώνας δρόμου για ένα μουσείο

Αγώνας δρόμου για ένα μουσείο - Media

Το Νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Συγγρού, μια πονεμένη ιστορία με πολλές περιπέτειες στο παρελθόν, επιτέλους ετοιμάζεται να ανοίξει τις πόρτες του σε έναν χρόνο, με τις εργασίες να προχωρούν πυρετωδώς

Με όραμα «το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να είναι ανοιχτό στον κόσμο και να γεφυρώσει την τέχνη με την παιδεία» η διευθύντριά του κ. Άννα Καφέτση δηλώνει αισιόδοξη για την πορεία ανακατασκευής του ιστορικού κτηρίου ζυθοποιίας ΦΙΞ που θα το στεγάσει. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σ’ έναν χρόνο ακριβώς, τον Οκτώβριο του 2013, ενώ τα επίσημα εγκαίνια ορίζονται για τον Μάρτιο του 2014.

«Η χρηματοδότηση συνεχίζεται κανονικά»

Οι εργασίες συνεχίζονται με πυρετώδεις ρυθμούς καθημερινά στο εργοτάξιο όπου οικοδομείται το Μουσείο Σύγχρονης
Τέχνης. Με πολλές περιπέτειες στο πρόσφατο παρελθόν, η υλοποίηση της ανακατασκευής του κτηρίου τού εμπνευσμένου, πρωτοπόρου αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, το οποίο είναι σήμα κατατεθέν των λεωφόρων Συγγρού και Καλλιρρόης, βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή της και τη νέα λειτουργία του ως Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
«Η χρηματοδότηση – από το ΕΣΠΑ – γίνεται κανονικά κι είμαι ικανοποιημένη από την ανάδοχη εταιρεία που συνεχίζει με ταχείς ρυθμούς τις εργασίες. Το κτήριο θα είναι ετοιμοπαράδοτο ακριβώς σ’ έναν χρόνο.
Θα λειτουργήσουμε δοκιμαστικά για τέσσερις μήνες και τα επίσημα εγκαίνια τοποθετούνται τον Μάρτιο του 2014.
Το 2013 είναι κρίσιμος χρόνος για εμάς.
Η μεγάλη αγωνία μου είναι να ολοκληρωθεί σωστά το κτήριο. Κοιτάμε όλες τις λεπτομέρειες ώστε να έχουμε ένα κτήριο λειτουργικά αρτιότατο» μας λέει η κ. Άννα Καφέτση, και στην ερώτησή μας αν η λειτουργία του ΕΜΣ μας βάλει στον διεθνή χάρτη των μουσείων σύγχρονης τέχνης απαντά : «Σίγουρα με τη λειτουργία του μπαίνουμε στον ευρωπαϊκό χάρτη.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι γεννηθήκαμε από τη δράση μας. Από το 2000 λειτουργούμε ως φιλοξενούμενο μουσείο οπότε, μπαίνοντας στον χώρο μας θα αναπτύξουμε, ολοκληρωμένα πλέον, όλες εκείνες τις δραστηριότητες που οφείλει να παράγει ένα μουσείο και να τις προσφέρει στους πολίτες - επισκέπτες ως δημόσια πολιτιστικά αγαθά. Θα είναι ένα κτήριο υψηλότατων προδιαγραφών, που θα στηρίζεται στη χρήση της νέας τεχνολογίας – απαιτείται εξειδικευμένο προσωπικό –, θα καλύπτει 20.000 τ.μ. και θα εκτείνεται σε οκτώ επίπεδα ή τέσσερις ορόφους».

Στέγη για 700 έργα

Εσωτερικά κι εξωτερικά το νέο κτήριο συνομιλεί με τις αρχιτεκτονικές γραμμές του Τάκη Ζενέτου. Οι διατηρητέες όψεις της Συγγρού και της Φρατζή είναι πιστή αναπαράσταση των όψεων Ζενέτου, ενώ στην πρόσοψη της Καλλιρρόης κυριαρχούν η ακατέργαστη πέτρα, το νερό με μια υδάτινη κουρτίνα ύψους πέντε μέτρων από το έδαφος, για να θυμίζει ότι εκεί κάποτε κυλούσε ο Ιλισσός, και το πορφυρό της εισόδου.
Η δεύτερη είσοδος θα είναι από τη Συγγρού με δυνατότητα άμεσης πρόσβασης των επισκεπτών από το μετρό, οι σταθμοί του οποίου θα ανανεωθούν αισθητικά. Η κ. Καφέτση χαρακτηρίζει «μαγική» την εικόνα από το τελευταίο επίπεδο και το δώμα «με θέα στον Παρθενώνα, στου Φιλοπάππου, στον Υμηττό, σ’ όλο το αττικό τοπίο μέχρι τον Αργοσαρωνικό».
Ανοίγοντας, νοερά, τις πόρτες του νέου μουσείου, η διευθύντριά του μας ξεναγεί με αφετηρία τη μεγάλη αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του υπογείου. «Στο ισόγειο υπάρχει το φουαγιέ ως χώρος υποδοχής, μια μικρή αίθουσα περιοδικών εκθέσεων με κινητικά στοιχεία που θα μετατρέπεται σε αμφιθέατρο, το πωλητήριο και το καθημερινό μας καφέ, ενώ από την πίσω πλευρά θα υπάρχει ειδική είσοδος για τα φορτηγά που μεταφέρουν τα έργα τέχνης.
Στον ημιώροφο θα λειτουργούν οι υπηρεσίες του Τύπου, μια μικρή αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, το εργαστήρι εκπαιδευτικών προγραμμάτων κι ένας χώρος post production παραγωγής ψηφιακών έργων τέχνης. Θα έλεγα ότι αυτοί οι δύο χώροι είναι το πιο εξωστρεφές κομμάτι του μουσείου.
Στον πρώτο όροφο θα στεγαστούν τα γραφεία διοίκησης, η βιβλιοθήκη κι ένα κομμάτι των αρχείων των ψηφιακών συλλογών και των ψυγείων που συντηρούνται. Στον δεύτερο και τρίτο όροφο θα φιλοξενηθούν οι μόνιμες συλλογές ενώ στον τέταρτο, τα μνημειακά έργα, όπως το “Καράβι της ζωής μου” του διεθνούς Ρώσου Ηλία Καμπακόφ, η μεγάλη εγκατάσταση “Χωρίς Τίτλο” του Γιάννη Κουνέλη ή η in situ εγκατάσταση της Μόνα Χατούμ “Fix It” με αντικείμενα που βρήκε η καλλιτέχνις στο εγκαταλειμμένο εργοστάσιο πριν αρχίσουν οι εργασίες ανακατασκευής.
Στην μπροστινή πλευρά αυτού του ορόφου, από τη μεριά της Συγγρού, θα υπάρχει το εστιατόριο με εξαιρετική θέα προς την Ακρόπολη, εσωτερικό και υπαίθριο χώρο» μας λέει η κ. Καφέτση κι ολοκληρώνει την ξενάγηση με το δώμα, το οποίο θα λειτουργεί ως ανοιχτός χώρος παράλληλων εκδηλώσεων.

Εκθέσεις, συλλογές και έργα

Κι επειδή δεν νοείται μουσείο χωρίς έργα, τα 700 των μόνιμων συλλογών θα εκτίθενται – περίπου το 30% κάθε φορά – σε εναλλασσόμενες εκθέσεις με κινητικό χαρακτήρα ορίζοντα τριετίας. Παράλληλα με την ολοκλήρωση του κτηρίου, μέλημα της κ. Καφέτση για το επόμενο διάστημα είναι ο σχεδιασμός των εκθέσεων, μόνιμων και περιοδικών, με τις οποίες θα ανοίξει το μουσείο. «Τις επεξεργαζόμαστε, αλλά αυτό που πρέπει να περιμένουμε είναι μια έκθεση με ανοιχτό διαπολιτισμικό χαρακτήρα, με σημαντικά έργα και καλλιτέχνες από την πρόσφατη Ιστορία της χώρας μας αλλά και έργα καλλιτεχνών από τις μητροπόλεις και τις περιφέρειες του υπόλοιπου κόσμου που συνομιλούν μεταξύ τους και δίνουν το βασικό στίγμα της συλλογής μας» καταλήγει η κ. Καφέτση.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.