Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Η νεολαία μας (εργαζόμενη, σπουδάζουσα και άνεργη) είναι αμέτοχη ευθυνών για την πορεία του ασφαλιστικού. Ούτε μετείχε ούτε κλήθηκε ποτέ να μετάσχει στον σχεδιασμό του, παρ’ότι όλες οι παρεμβάσεις της τελευταίας 2οετί-ας (1990-2009) επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο αναρρύθμισης του καθεστώτος των νέων κυρίως ασφαλισμένων. Κόμματα και συνδικάτα δεν έδωσαν καμιά δυνατότητα αυτενέργειας στις οργανώσεις της νεολαίας.
Η νεολαία μας (εργαζόμενη, σπουδάζουσα και άνεργη) είναι αμέτοχη ευθυνών για την πορεία του ασφαλιστικού. Ούτε μετείχε ούτε κλήθηκε ποτέ να μετάσχει στον σχεδιασμό του, παρ’ότι όλες οι παρεμβάσεις της τελευταίας 2οετί-ας (1990-2009) επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο αναρρύθμισης του καθεστώτος των νέων κυρίως ασφαλισμένων. Κόμματα και συνδικάτα δεν έδωσαν καμιά δυνατότητα αυτενέργειας στις οργανώσεις της νεολαίας. Δεν επέτρεψαν καμιά ζωογόνα και αιρετική πνοή της νέας γενιάς να εκφραστεί. Τα νέα στελέχη των κομμάτων εξουσίας, μέσα στο αυτοποιητικό σύστημα του εσωκομματικού καριερισμού και της αντιδιαλεκτικής νοοτροπίας στο οποίο διαβιούν και αναπαράγονται, αδυνατούν να διαμορφώσουν αυτόνομες απόψεις και πολιτικές θέσεις. Ο ευνουχισμός αυτός οδήγησε σε πλήρη αδυναμία εκπλήρωσης των αυτονόητων: Δεν μπορούν καν να συνεννοηθούν στα στοιχειώδη οργανωτικά ζητήματα, όπως π.χ. στη συγκρότηση ενιαίου Δ.Σ. στην ΕΦΕΕ, κάτι που έχει κατακτήσει και ο τελευταίος συνοικιακός σύλλογος. Και δεν επιδεικνύουν μόνο μιαν απονοηματοδοτημένη συμπεριφορά, αλλά επιπλέον εισάγουν στις ελευθεριακές – πλέον – συνεδριακές διαδικασίες των κομμάτων την αντιδιαλεκτική αισθητική των φανατικών οπαδών των γνωστών ποδοσφαιρικών θυρών, που κραυγάζουν αυτοματοποιημένα και ρυθμικά διάφορα απολιτικά συνθήματα, ασυνήθιστης πολλές φορές βιαιότητας, χωρίς να αντιλαμβάνονται, ούτε βεβαίως να ακούουν, τον λόγο του ομιλητή. Γι αυτό και η ανανέωση του πολιτικού «προσώπου» είναι αδύνατη και, επιχειρούμενη μόνο με όρους ηλικίας, αποβαίνει καταστροφική.
Κάθε νέα πολιτική γενιά είναι χειρότερη από την προηγούμενη σε γνώση, συνείδηση, ιδεολογική επάρκεια, συνειδητότητα, ηθική και αισθητική αντίληψη, διορατικότητα, κοινωνικό αίσθημα. Πολλοί από τους νέους πολιτικούς εκπροσωπούν τη χειρότερη και ανελλήνιστη εκδοχή του «ξύλινου λόγου», του κοινωνικού αμοραλισμού και του στυγνού επαγγελματισμού. Το παρήγορο φαινόμενο του Δεκεμβρίου του 2θο8 αργεί να ωριμάσει, να χωνέψει και να συσσωματώσει υπερβατικά όλες αυτές τις εμπειρίες και τις μορφές της κατάπτωσης, ώστε να ελπίζουμε σε μιαν ολική αναστροφή στο βάθος της δεκαετίας. Έτσι παρατηρείται το οξύμωρο και αντιφατικό φαινόμενο, οι νέοι να εκπροσωπούνται, στους θεσμούς της λυμφατικής αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας μας, από ανθρώπους που απορρυθμίζουν το μέλλον της γενιάς τους, εν ονόματι μιας βαθιάς αντιδραστικής, παραπλανητικής και αποϊδεολογικόποιημένης νεανικής αισθητικής. Αποδέχονται τις οικονομετρικές θεωρήσεις του παρόντος χρόνου, που βολεύουν το σύστημα που υπηρετούν, και αποκρύπτουν τις στρεβλώσεις του, διοχετεύοντας το διαγενεακό χάσμα σε ασκήσεις αποδόμησης των σημερινών και μελλοντικών «σταθερών».
Αυτός ο εφησυχασμός, αυτή η οριζοντίωση, στα επιδερμικά επιφαινόμενα της συστημικής ευπρέπειας ισοδυναμεί με παραίτηση από την πάγια νοοτροπία των νέων να θέλουν και να επιχειρούν να αλλάξουν τον κόσμο. Το πρόσφατο φαινόμενο των δουλεμπορικών stage, αποτέλεσμα μιας χαμηλής ηθικής συναλλακτικής σχέσης μεταξύ του
πολιτικού προσωπικού και της νέας γενιάς, οδήγησε μεν σε μια δικαιολογημένη αυτοσυντηρητική στάση, αλλά δεν πυροδότησε μια ανοιχτή και απροσχημάτιστη καταδίκη του θεσμού και της εξαχρειωτικής των συναλλασσόμενων μερών πρακτικής. Λίγοι από αυτούς επικρότησαν την εξυγιαντική πρωτοβουλία της κυβέρνησης Παπανδρέου που επέφερε ένα σοβαρό χτύπημα στην εξατομικευμένη εμπορία του πολιτικού αυτοπροσδιορισμού, παρά την εν μέρει άδικη απολυτότητά της. Η κίνηση αυτή, βέβαια, θα ήταν τομή για τα πολιτικά πράγματα της χώρας, που θα έφερνε μια νέα ελπιδοφόρα επανεκκίνηση, αν συνοδευόταν και από αντίστοιχης αυστηρότητας κυρώσεις ή αποκλεισμούς στο άλλο σκέλος της συνάρτησης της εξαχρείωσης, δηλαδή στους συναλλασσόμενους πολιτικούς.
Αλλά υπάρχει πιο ζωτικό πε-^m δίο άσκησης πολιτικής για τη νεολαία και τις Οργανώσεις της από την κρίσιμη συνάρτηση εργασιακών σχέσεων-ασφαλιστικού συστήματος, όταν μάλιστα όλες οι παρεμβάσεις της άρχουσας γενιάς στοχεύουν στη διαμόρφωση του δικού της παρόντος και μέλλοντος; Τον στόχο αυτό έχει προ πολλού απολέσει το εξαρτημένο υπαλληλικό τμήμα της κομματικής νεολαίας, που έχει επιλέξει την υποταγή στις γραφειοκρατικές δομές, τον ατομοκεντρικό δρόμο, τον αυτοποιητικό προσδιορισμό. Με το να γίνει αναπόσπαστο μέρος του πολιτικού προσωπικού έγινε, και αυτό το τμήμα της νεολαίας, μέρος της κρίσης του συστήματος διακυβέρνησης. Όταν αυτή η ενσωμάτωση δεν του επιτρέπει να διακρίνει τις εις βάρος της νεολαίας απορρυθμίσεις, να εναντιωθεί, να διαμαρτυρηθεί, να διαφοροποιηθεί, τότε η αλλοτρίωση είναι βαθιά. Και επειδή η συστημική ευπρέπεια, ως όχημα επαγγελματικής σταδιοδρομίας, διεξάγεται και εξελίσσεται σε συνθήκες νεοφιλελεύθερης απόχρωσης των λέξεων και των ορισμών, η αλλοτρίωση, βοηθούσης και της έλλειψης συλλογικών εγχαράξεων, είναι πλήρης. Νομοθετούν εναντίον της γενιάς τους.
Το θλιβερό αυτό φαινόμενο δεν αφήνει αλώβητη τη νεολαία της Αριστεράς. Δεν επιδεικνύει, βεβαίως, τα συμπτώματα της σκληρής αντινεολαιίστικης συμπεριφοράς των οργανώσεων των κομμάτων εξουσίας (που έχουν γίνει η «δεξιά» πτέρυγα των πολιτικών τους φορέων), αλλά – στο μέτρο που δεν προβάλλουν δυναμικά ειδικές και επεξεργασμένες θέσεις μιας ελπιδοφόρας και βιώσιμης εργασιακής -ασφαλιστικής πολιτικής για τη νεολαία, που αφορά το άμεσο μέλλον, και αρκούνται στην απολυτότητά των αξιωματικών ενατενίσεων των μητρικών τους οργανισμών – δεν συμβάλλουν στη διεύρυνση των συνειδησιακών και ιδεολογικών ρωγμών στο σώμα των νεολαίων. Δεν έγινε αρκούντως αντιληπτό ότι η αυτονομία της συνείδησης καρποφορεί όταν έχει συντεταγμένους και προσπελάσιμους πολιτικούς στόχους και ότι η κομματική εξάρτηση αποκλείει και τα δύο. Έτσι, στον στυγνό αυτοπροσδιορισμό του ανταγωνισμού και των δήθεν «ίσων» ευκαιριών έναντι παντός τιμήματος, που προβάλλει το νεοφιλελεύθερο σύστημα, δεν μπόρεσε να αντιπαραθέσει απτές μορφές συλλογικής δημιουργικότητας.
Με το ανοργάνωτο μέρος της νεολαίας (που είναι ασφαλώς το συντριπτικά μεγαλύτερο) δεν μετέχει, δεν αντιδρά, δεν κοπιάζει, δεν ενδιαφέρεται για τα οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα. Είναι γέννημα του καταναλωτικού προτύπου, της κοινωνίας της διαφήμισης, του θεάματος, των περιστασιακών εντυπώσεων και συγκινήσεων. Συμπεριφέρεται ως εάν το δοσμένο καταναλωτικό πρότυπο των γονέων τους (της γενιάς των υπερχρεωμένων χρεωστών) θα αναπαράγεται αυτομάτως, ανεξαρτήτως των πολιτικών, των αγώνων, των κινητοποιήσεων, των συμπεριφορών, των ιδεολογιών. Δεν επεξεργάζεται λύσεις, δεν εθίζεται σε δομικές σκέψεις για την αυξανόμενη ανεργία, αλλά υπομένει καρτερικά την ετεροαπασχόληση, μολονότι βλέπει ότι η επερχόμενη κοινωνική επιδείνωση αφορά πρωτίστως την πλειονότητα των νέων. Δεν έχει μεν την ευθύνη του ασφαλιστικού, συμπράττει όμως στις εργασιακές σχέσεις που το αποδυναμώνουν. Ένα φαινόμενο έλλειψης μεσομακροπρόθεσμης θέασης διαπερνά αυτά τα στρώματα της «παραιτημένης» νεολαίας. Το ζήτημα είναι μείζον, πολύπλοκο και δυσερμήνευτο, ώστε να αξίζει να τεθεί κάποτε στο επίκεντρο του προβληματισμού των γενεών των «ώριμων» και των διεπιστημονικών προσεγγίσεων. Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστεί κάποιος ότι η σημερινή ελληνική νεολαία, καίτοι έχει πλήρη πολιτικά δικαιώματα, δεν έχει αυθεντική εκπροσώπηση και ηγεσία. Η έλλειψη αυτή του ιθύνοντα παράγοντα, που συγκεκριμενοποιεί τις ανάγκες και τα αιτήματα της νέας γενιάς σε ένα διεκδικητικό πλαίσιο, είναι ένας υποκειμενικός ακρωτηριασμός που αδρανοποιεί τον λαϊκό παράγοντα ως διαμορφωτή των κοινωνικών συνθηκών και της Ιστορίας.
Με δεδομένο ότι όλες οι κοινωνικές εξεγέρσεις, ως απότοκες της δημιουργικής πρωτοβουλίας της πλειοψηφίας των πολιτών, είχαν ως κινητήριο μοχλό τη νεολαία, είναι δυσάρεστο να διαπιστώνεται ότι «το τέλος της Ιστορίας» στο ορατό μέλλον κάθε άλλο παρά προέρχεται από την αρτιότητα του νεοφιλελεύθερου συστήματος (του οποίου τις εκπληκτικές ασυνέχειες και αστοχίες φανέρωσε η εξελισσόμενη κρίση), αλλά από την αδυναμία του υποκειμενικού παράγοντα να αντιστοιχηθεί στις ανάγκες των καιρών. Και ενώ είναι έκδηλο ότι η γενιά της εξουσίας διαμόρφωσε για τους νέους ένα ζοφερό περιβάλλον, με την παταγώδη αποτυχία της να αναπτύξει ένα σχετικά αυτάρκες, υγιές και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης – που αναπαράγει αειφορικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου, στο οποίο οι αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας των σύγχρονων γνώσεων και των νέων παραγωγικών μεθόδων θα προσέθεταν αξία και θα εξασφάλιζαν τις πλήρεις και ποιοτικές υπηρεσίες του Κοινωνικού Κράτους και καλά γηρατειά-, οι νέοι της ηλικίας της δράσης φαίνεται να αδυνατούν να διακρίνουν αυτούς που «συνωμότησαν» εναντίον τους. Η συνηθισμένη πλέον παραδοχή «τρώμε το ψωμί των παιδιών μας» αντικρίζεται όχι με το λογικώς επόμενο «ενισχύουμε τα συστήματα για το μέλλον», αλλά με τις απορρυθμίσεις των αυριανών μεγεθών λόγω του πιεστικού παρόντος.
Μέσα στην αφόρητη ομοιότητα των θέσεων, πολιτικοί, συνδικαλιστές, επιστήμονες, δάσκαλοι, που, ενσωματωμένοι στο σύστημα, νομοθέτησαν εναντίον τους και αποσύρουν σταδιακώς τη μέριμνα της πολιτικής για τις μελλοντικές τους ζωές, δεν είναι αναγνωρίσιμοι εντός της πυκνής ομίχλης της γενικευμένης εξουσιαστικής αλλοτρίωσης. Αλλά, όταν δεν μπορεί να διακρίνεται με σοβαρή πολιτικο-ιδεολογική αιτιολόγηση ότι η κοινωνικο-ασφαλιστική Αρχή της Αλληλεγγύης των Γενεών (και ας μη λησμονείται, και
της Αλληλεγγύης των Τάξεων) είναι αδύνατο να μορφοποιείται ως συρρίκνωση των δικαιωμάτων της νέας γενιάς – ενώ πρέπει να ερμηνεύεται ως ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση τους -, τότε χάνεται το νήμα της κοινωνικής προόδου. Είναι ιστορικό ατόπημα, είναι πολιτική αφροσύνη, είναι συνειδησιακή αβελτηρία, το μέλλον της ζωής του τόπου να πληρώνει τα σφάλματα, αλλά και την ιδιοτέλεια της εξουσιαστικής γενιάς. Το ίδιο συμβαίνει και με τα κοινόχρηστα αγαθά, καθώς και τη δημόσια περιουσία, που συγκροτούν τον πυρήνα της στοιχειώδους δημοκρατικής αυτονομίας του δρώντος Λαού. Αυτοί που τα εκποιούν, στο όνομα μιας περιστασιακής ιδεοληψίας ή επιχειρηματικής συμμαχίας και ωφελιμότητας-ή, έστω εξ ανάγκης, για να «καλύψουν τις τρύπες» μιας αποτυχημένης δημοσιονομικής διαχείρισης -, αποστερούν από τους νέους τη δυνατότητα της εναλλακτικής οργάνωσης της Κοινωνίας, όταν κληθούν στους πρωτεύοντες ρόλους. Ποιος θα απολογηθεί κάποτε και ποιοι θα ζητήσουν εξηγήσεις για την εκτεταμένη ευελιξία των εργασιακών σχέσεων, για τον εργαζόμενο – χταπόδι, για τις δύο εργασιακές ταχύτητες των παλιών και νέων εργαζομένων, για την αποψίλωση των απολαβών των ασφαλισμένων νέων, για τη δομική και διευρυνόμενη ανεργία, για την ταπεινωτική ετεροαπασχόληση, φαινόμενα της σύγχρονης οικονομίας που είναι και οι κύριες πληγές της αιμορραγίας του ασφαλιστικού;
Σήμερα φαίνεται ότι η νεολαία μας δεν έχει μέλλον. Η οικονομική κρίση επέτεινε τα προβλήματα και η δημοσιονομική ασφυξία πνίγει την πλουραλιστική δημιουργικότητα. Ήδη είμαστε από τους πρωταθλητές στην ανεργία των νέων σε επίπεδο Ε.Ε.. Οι «καλές» θέσεις εργασίας σπανίζουν και τα υποσυστήματα του ανολοκλήρωτου Κοινωνικού Κράτους καταρρέουν. Με το 1/3της νεολαίας στην εξάρτηση των απαρχαιωμένων δομών των κομμάτων και με τα 2/3 στην παραίτηση και την απάθεια, οι παραγωγικές δυνάμεις
αφήνονται να διαμορφώνουν όπως θέλουν τις παραγωγικές σχέσεις, το εργασιακό – ασφαλιστικό σύστημα. Και η προοπτική της Πράσινης Ανάπτυξης περνά στα χέρια των μεγάλων ρυπαντών, των οικονομικών Ομίλων, των πετρελαϊκών εταιρειών, των αυτοκινητοβιομηχανιών, των παραγωγών της βιοτεχνολογίας και των μεταλλαγμένων προϊόντων. Η τεχνολογία, η έρευνα, η εξειδικευμένη εκπαίδευση, η χρηματοδότηση, η διάθεση και εμπορία των προϊόντων και της ενέργειας, είναι δική τους αποκλειστικά υπόθεση. Οι νέοι παρακολουθούν τη νέα μεγάλη επιχείρηση της ιδιωτικοποίησης του φυσικού πλούτου της Ανθρωπότητας, χωρίς ελπίδα και όραμα.
Ζητείται επειγόντως κατανόηση της συγκυρίας, συνειδητοποίηση της κρισιμότητας της κατάστασης, εγρήγορση, οργάνωση, πρόταση, κινητοποίηση. Οι νέοι πρέπει να απαιτήσουν τη συνδιαμόρφωση του μέλλοντος ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις του παρόντος και αυτοί που συνέργησαν στη διαμόρφωση του εχθρικού για τους νέους εργασιακού και ασφαλιστικού τοπίου, δεν μπορούν ασφαλώς να έχουν θέση σ’ αυτή την προσπάθεια. Αλλά μπορεί να συγκροτηθεί ένα γνήσιο αντιπροσωπευτικό ή άμεσο δημοκρατικό όργανο αυθεντικής εκπροσώπησης των νέων, που θα αναλύσει με ακρίβεια τη συγκυρία και θα θέσει ευκρινείς, οιονεί ταξικούς, στόχους, που θα διεκδικήσει και θα επιβάλει σε ένα κουρασμένο και συρόμενο σύστημα εξουσίας (που όσο περνά ο καιρός χάνει και τα τελευταία υπολείμματα αυτενέργειας) το νέο αυτόνομο και εναλλακτικό σχέδιο ανάπτυξης; Ή οι νεολαίοι θα εξακολουθήσουν να περιπλανούνται στους δαιδάλους του ελεγχόμενου διαδικτύου σχολιάζοντας τις δευτερεύουσες αντιθέσεις των συστημικών γεγονότων;
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.