17/10/2018 01:14:23

Θα τραγουδήσω στο Facebook για μένα

Θα τραγουδήσω στο Facebook για μένα - Media

Τον περασμένο Σεπτέμβριο οι οργανωτές μιας συναυλίας του Ορφέα Περίδη στο προαύλιο του θεάτρου Badminton έγραψαν στο Ίντερνετ: «Είναι ένας από τους γίγαντες της σύγχρονης τραγουδοποιίας στη χώρα μας». Ο εξαιρετικός και χαμηλών τόνων Περίδης δεν διαθέτει καν προσωπική ιστοσελίδα. Μοιάζει ανάρμοστο να έχει μεθοδεύσει την ψηφιακή μετάλλαξή του σε «γίγαντα της σύγχρονης τραγουδοποιίας». Άλλοι όμως; Μια σύντομη και ασφαλώς αποσπασματική περιήγηση στις επίσημες ιστοσελίδες και τα επίσημα προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα (Facebook, Twitter) συνθετών και ερμηνευτών του ελληνικού τραγουδιού δείχνει πώς οι ίδιοι πλασάρουν τους εαυτούς τους. Απ’ όλα έχει ο μπαξές: από την ταπεινότητα και τον αυτοσαρκασμό έως την αγοραφοβία κι από την περηφάνια και την πολιτική άποψη έως το «καβαλημένο καλάμι». Θα τραγουδήσω στο Facebook για μένα.

Vassilikos, Κότσιρας, Σφακιανάκης
Το ξέρατε ότι ο τραγουδιστής Vassilikos πρώτα ήταν «ένας από τους πιο ταλαντούχους καλλιτέχνες της γενιάς του», αλλά αργότερα αυτο-αναβαθμίστηκε κι έγινε «ίσως ο πιο ταλαντούχος Έλληνας καλλιτέχνης της γενιάς του»; Η πρώτη διατύπωση κυριαρχεί στο βιογραφικό του στο Facebook, η δεύτερη στο myspace.com – αμφότερες στην αγγλική.
Μήπως αγνοούσατε ότι τον χειμώνα του 2011 η επί σκηνής συνάντηση του Γιάννη Κότσιρα «[...] με έναν από τους τελευταίους τραγουδιστές - θρύλους, τον Δημήτρη Μητροπάνο, και παρέα πάντα με τον Δημήτρη Μπάση, χάρισε μοναδικές στιγμές σε κόσμο ανά την Ελλάδα και την Κύπρο, γεμίζοντας – όσο το δυνατόν – με αισιοδοξία και θετική ενέργεια, κόντρα στα σημεία των καιρών, όσους τυχερούς παρακολούθησαν κάποια από τις ζωντανές τους εμφανίσεις»;
Αν όχι, σας ενημερώνει σχετικά ο ίδιος στον επίσημο ιστότοπό του (http://www.kotsiras.gr).
Ας μην επεκταθούμε στην «αγοραία» απέναντι όχθη του τραγουδιού, εκεί όπου «λάμπουν» τα αστέρια της πίστας πασπαλισμένα χρυσόσκονη εν μέσω μνημονιακής κρίσης και κατακόρυφα μειωμένης προσέλευσης των μαζών. Γιατί, αν επεκταθούμε, θα καταλήξουμε να αποθησαυρίζουμε βιογραφικά με πληροφορίες του τύπου «το 1975 βάζει σκουλαρίκι και ο λόγος είναι ότι ήθελε να υποστηρίξει ότι είναι αντρικό κόσμημα και βέβαια επειδή του αρέσει!», όπως τονίζει το επίσημο βιογραφικό του αρχαιολάτρη τραγουδιστή Νότη Σφακιανάκη, ο οποίος πιστεύει ότι «η κρίση είναι εικονική, στην πραγματικότητα η Γερμανία θέλει να κατακτήσει την Ελλάδα» και ο ίδιος «το είχε προβλέψει εδώ και καιρό, αλλά οι Έλληνες κοιμούνται».

Μάλαμας, Σαββόπουλος, Πλάτωνος
Ας (επι)μείνουμε στην de facto τραγουδιστική ποιότητα, όπως αντικρίζει τον εαυτό της στον διαδικτυακό καθρέφτη. Αίφνης, καλλιτέχνες όπως ο Σωκράτης Μάλαμας ή ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου δεν έχουν τη μικρή αυταρέσκεια να διαθέτουν προσωπικά sites. Ακροατές έχουν σκαρώσει και διακονούν ανεπίσημα sites – καμιά φορά ο Παπακωνσταντίνου τους γράφει και δυο λόγια (στο http://www.koiladatwntempwn.gr). Τα «μπράβο» ξεχειλίζουν, αλλά προκύπτουν από καρδιάς, γι’ αυτό... εντάξει.
Από τους παλαιότερους ο Διονύσης Σαββόπουλος έχει ένα site λιτό (http://www.savvopoulos.net) με λόγια μετρημένα, σε στυλ ναΐφ ζωγραφικής (όχι του Κυριτσόπουλου) και ρετρό περιοδικού. Υμνηθείς και λοιδορηθείς όσο λίγοι, ο πατέρας των Ελλήνων τραγουδοποιών αυτοσυστήνεται πολύ σεμνά για το μπόι του – και καλά κάνει. «Μελωδός. Δηλαδή ερμηνευτής των δικών του στιχηρών ιδιομέλων ή τραγουδοποιός, δηλαδή ερμηνευτής της δικής του πάντα ποίησης και μουσικής. [...] Εγκατέλειψε το 1963 τις νομικές του σπουδές χάριν της τέχνης. [...] Αυτοδίδακτος και ολιγογράφος» γράφει.
Θετική έκπληξη, τα τελευταία χρόνια, είναι η παρουσία της Λένας Πλάτωνος στο Facebook. Γράφει με κεφαλαία γράμματα σ’ ένα παλαιό προφίλ της: «ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΤΑ ΝΕΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΦΙΛΙΑΣ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΕΤΕ ΣΤΟ LENA PLATONOS B. ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΑΛΛΑ». «...Καλημέρα με ένα αριστούργημα» και αναρτά το Κονσέρτο Νο3 του Ραχμάνινοφ για πιάνο και ορχήστρα με ερμηνευτή τον Βλαντίμιρ Χόροβιτς (σ.σ.: μας συντρόφεψε παρηγορητικά όταν γράφαμε αυτό το κείμενο) και ζητάει να υπογράψουμε μία έκκληση για να σταματήσει η άσκηση βίας εναντίον των γυναικών στο Ιράκ – την υπογράψαμε.

Η περίπτωση Μυτακίδη και ο Αγγελάκας
Το Διαδίκτυο χρησιμοποιούν περισσότερο για να διανέμουν την τέχνη τους και πολύ λιγότερο για να προβληθούν δημιουργοί όπως ο B.D. Foxmoor (Μιχάλης Μυτακίδης) και ο Γιάννης Αγγελάκας. Ο πρώτος έχει την «πλατφόρμα» – ας προτείνουμε αυτόν τον αδόκιμο όρο – του κινήματος low bap (http://www.lowbap.com), ο δεύτερος την εταιρεία του (http://www.alltogethernow.gr).
Ο Δημήτρης Μυτακίδης αυτοσυστήνεται περήφανα ως πολιτιστικός επαναστάτης: «Στηρίζω το λόγο μου με τη ζωή μου και τη ζωή μου με το λόγο μου: είναι ο δρόμος που χαράζει το Low Bap. Είναι η νέα βάση εκείνων που κατανοούν, σκέφτονται, νιώθουν, δρουν κι αντιστέκονται. Για να κατανοήσει κανείς τη δημιουργία του κινήματος αυτού και την εξέλιξή του μέχρι τώρα, πρέπει να το εντάξει στην επαναστατική πια διαδικασία της αξιοπρέπειας. Πάνω απ’ όλα το Low Bap διατηρεί το σεβασμό του στο πρόταγμα της ζωής και είναι πολιτιστική επανάσταση με επίλεκτους στόχους και δύσκολο έργο. Από το 1993...» κ.λπ.
Ο Αγγελάκας δίνει ένα σύντομο, σχεδόν ξερό βιογραφικό, αφήνοντας το έργο, δικό του και άλλων, να μιλήσει. Η έκπληξη εδώ είναι η περσόνα του «Δρα Φρυόβουλου Χαρούπη», alter ego του μουσικού Νίκου Βελιώτη, διά του οποίου γίνεται μέγας χαβαλές – κι όταν η ανάγκη για τέχνη επιστρέψει, μετά τα γέλια, ο Βελιώτης κρύβει κι αυτός τον εαυτό του και παρουσιάζει μόνο το έργο του στo προσωπικό του site (http://www.nikosveliotis.com).

Βραβείο αυτοσαρκασμού και αντιμνημονιακοί στίχοι
Υποδειγματικά μακριά από αυτο-λιβανωτούς κρατιέται και ο συνθέτης και τραγουδιστής Αλκίνοος Ιωαννίδης. Στο site του (http://www.alkinoos.gr) έχει αναρτήσει μερικά καλογραμμένα κείμενά του (βλέπε σε διπλανή στήλη), ενώ κερδίζει το βραβείο αυτοσαρκασμού, καθώς δημοσιεύει... τρία βιογραφικά: ένα κανονικό, ένα «σύντομο» κι ένα «πολύ σύντομο» – το τελευταίο αποτελούμενο από τη φράση «Γεννήθηκε, ζει, θα πεθάνει». Επίσης τονίζει: «Δεν έχει παίξει ποτέ σε κομματικές διοργανώσεις».
Ο μουσικός και ηθοποιός Γιάννης Ζουγανέλης προβάλλει μόνο τον τελευταίο του δίσκο «Με γεια το κούρεμα» στο επίσημο site του (http://www.gianniszouganelis.gr), όπου μας καλεί να το αγοράσουμε on-line για να ακούσουμε αντιμνημονιακούς στίχους με ήπια αθυροστομία, όπως «Μα δεν αντέχω μάνα μου το χρέος και τους ξένους / τη Μέρκελ και τον Σαρκοζί τους έχω εγώ χεσμένους / με γεια το κούρεμα και το μεγάλο δούλεμα...». Στον λογαριασμό του στο Facebook κινείται περισσότερο, εισπράττοντας σχόλια που κυμαίνονται από το «γεια σου Γιάνναρε, ΑΝΘΡΩΠΕ ΠΑΝΩ ΑΠ’ ΟΛΑ!» μέχρι το «Έλεος σε βαρεθήκαμε... 3 δουλειές μεγάλε, τόση ανάγκη έχεις; Άσε και κανέναν άλλο αναντικατάστατε...».

Τα «μεγάλα» ονόματα
Θέλετε «διάσημα, μεγάλα ονόματα»; Ιδού δύο για το τέλος. Για τα υπόλοιπα παραδοθείτε στη χαρά του googling – και μάλλον της... σκοτωμένης ώρας.
Τονίζει η Χάρις Αλεξίου στο επίσημο site της: «[...] Με τη χαρισματική φωνή της, τη μοναδικότητα της ερμηνείας της, τη στιβαρή σκηνική παρουσία της αλλά και τη διαρκή ανίχνευση νέων μουσικών δρόμων η Χάρις Αλεξίου βρίσκεται για πάνω από τριάντα χρόνια στην πρώτη γραμμή του ελληνικού τραγουδιού και στις καρδιές όλου του κόσμου. Είναι πια η Χαρούλα όλων των Ελλήνων» (http://www.alexiou.gr).
Και ο Γιώργος Νταλάρας στο δικό του: «[...] οι πωλήσεις άνω τωv 14.000.000 δίσκωv, τα κατάμεστα θέατρα και στάδια, oι εκατovτάδες συvαυλίες, oι δεκάδες περιoδείες σε όλo τov κόσμo, oι συvεργασίες με σπoυδαίoυς μoυσικoύς και oι διθυραμβικές κριτικές από τov διεθvή τύπo επιβεβαιώvoυv τηv τεράστια απήχηση και τη σπάvια διαδρoμή τoυ Γιώργoυ Νταλάρα» (http://www.dalaras.gr).
 
Αλκίνοος θυμωμένος και σωστός*
«We blame you, you know», μου είπε ένας Άγγλος στο Λονδίνο. Εννοούσε πως οι Έλληνες κάνουμε ζημιά στις οικονομίες των άλλων χωρών της Ευρώπης. Με την κυκλοφορία της συλλογής «Local Stranger» στο εξωτερικό, θα πέφτω συχνά πάνω σε τέτοιου είδους ατάκες ξένων δημοσιογράφων.
Τι να απαντήσω; Τι να του πω; Πως οι αποικιοκράτες παππούδες του συμπεριφέρονταν στους Kύπριους δικούς μου σαν να ήταν ζώα, επειδή ήταν βοσκοί και δεν είχαν μπάτλερ; Πως η βασίλισσά του, αυτή η γιαγιά με τα καταπληκτικά καπέλα, όταν ήταν νέα υπέγραφε με το χέρι της θανατικές καταδίκες παιδιών 19 και 20 χρονών που πάλευαν να ελευθερώσουν τον τόπο τους; Να του πω για την εξωτερική πολιτική της χώρας του, που τεχνητά προκάλεσε το μίσος μεταξύ των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων, άνοιξε με το ζόρι την όρεξη στην Τουρκία για την Κύπρο και με τη βοήθεια της αστείρευτης δικής μας λεβεντομαλακίας δημιούργησε το Κυπριακό πρόβλημα, με χιλιάδες νεκρούς, αγνοούμενους και πρόσφυγες;
Να του πω για τον εμφύλιο εδώ στην Ελλάδα και για τον ρόλο που έπαιξε η εξωτερική πολιτική της χώρας του; Για τη σύμπραξη με τους ηττημένους Γερμανοτσολιάδες και κάθε λογής δοσίλογους εναντίον όσων αγωνίστηκαν για την ελευθερία στο βουνό; Για το πώς εκμεταλλεύτηκαν την εγκεφαλική σκλήρυνση και τον επαρχιωτισμό της εδώ κομμουνιστικής ηγεσίας προκειμένου να ξεφορτωθούν μια και καλή το πιο δημιουργικό και αλτρουιστικό κομμάτι της χώρας; Πως από τότε επικράτησαν εδώ οι βολεψάκηδες, οι παρτάκηδες και οι Ελληνάρες χωρίς Ελλάδα – αυτοί που όταν λένε «αγαπώ την πατρίδα μου» εννοούν στην καλύτερη περίπτωση «αγαπώ τον εαυτό μου» ή ακόμα «μισώ όλους τους άλλους» – φέρνοντας τη χώρα σήμερα στην καταστροφή; [...]
*Απόσπασμα από κείμενο του Αλκίνοου Ιωαννίδη με τίτλο «We blame you!». Δημοσιεύτηκε στον προσωπικό ιστότοπο του καλλιτέχνη (http://www.alkinoos.gr) με ημερομηνία 01.03.2012.

Η κυρία Βίσση χαιρετά τους φαν(ς)*
Ένας καλλιτέχνης πρέπει να κάνει λάθη για τους δικούς σας κόσμους, γιατί έχετε όλοι από έναν κόσμο ο καθένας, αρκεί να μην κάνει λάθος για τον δικό του κόσμο, αυτόν που ονειρεύεται ο ίδιος! Δεν πρέπει να σας αρέσουν όλα, αλλά πρέπει να τα παρακολουθείτε όλα με ενδιαφέρον, όπως τα παρακολουθείτε... Μ’ αρέσει που μου στέλνετε όλες τις ιδέες σας, μ’ αρέσει το twitter, μ’ αρέσει το facebook... Η επικοινωνία μας είναι άψογη! Και σαν fan club είσαστε ευγενείς! Δε βρίζετε τους άλλους, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, που θα πρέπει να τους αφανίσουμε όλους αυτούς, να είμαστε καλά παιδιά εμείς πρέπει και να σκίζουμε με την αξία μας! [...]
* Απόσπασμα από τον επίσημο χαιρετισμό της Άννας Βίσση σε 6ωρο (!) πάρτι στις 7 Ιανουαρίου 2013 για τον εορτασμό των πέντε ετών λειτουργίας του φαν κλαμπ των οπαδών της. Δημοσιεύτηκε στον ιστότοπό τους (http://www.fannatics.gr).
 
 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.