10/12/2018 01:06:44
12.10.2009

Cine Ποντίκι

Ραγισμένες αγκαλιές

Μπορεί να μην είναι η καλύτερη ταινία στη λαμπρή καριέρα του Πέδρο Αλμοδοβάρ, όμως οι «Ραγισμένες αγκαλιές» είναι πέρα από κάθε αμφιβολία μια από τις πιο σύνθετες, πολυεπίπεδες και «αυτοβιογραφικές». Με τον δημιουργό της, στα 59 του χρόνια, έτοιμο να κοιτάξει πίσω πριν προχωρήσει ξανά μπροστά, το φιλμ είναι τόσο μια ακόμη ιστορία αγάπης όσο κι ένα ερωτικό γράμμα στο ίδιο το σινεμά. Γεμάτη ανατροπές, μυστικά, φλας μπακ και εκπλήξεις, η ιστορία του φιλμ ξεκινά στο παρόν συστήνοντάς μας τον κεντρικό ήρωα, έναν τυφλό σεναριογράφο που ακούει στο όνομα Χάρι Κέιν, ψευδώνυμο που πήρε όταν έχασε την όρασή του σε ένα αυτοκινητιστικό και εγκατέλειψε την προηγούμενη καριέρα του ως σκηνοθέτης. Τα νέα του θανάτου του Ερνέστο Μαρτέλ, ενός αδίστακτου τραπεζίτη και κάποτε παραγωγού μιας από τις ταινίες του, αποτελούν την αφορμή για μια επιστροφή στο παρελθόν, εκεί όπου η τότε ερωμένη του Μαρτέλ κερδίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του Χάρι Κέιν και μεταξύ τους αναπτύσσεται γρήγορα μια ερωτική σχέση. Το πάθος, η ζήλια, η αληθινή ζωή και το σινεμά, οι διπλές ταυτότητες, το φως και το σκοτάδι, η αλήθεια και το ψέμα θα μπλεχτούν αξεδιάλυτα στην οθόνη, σε μια ιστορία που ακολουθεί μια απολαυστικά ξέφρενη πορεία μέχρι το φινάλε της. Κι όλα όσα λαμβάνουν χώρα στην οθόνη αφήνουν ελάχιστο χρόνο στα μάτια ή το μυαλό για να αδιαφορήσει ή να βαρεθεί. Αντίθετα από άλλες ταινίες του Πέδρο, οι απολαύσεις αποδεικνύονται περισσότερο εγκεφαλικές και πολύ λιγότερο συναισθηματικές. Οι «Ραγισμένες αγκαλιές» είναι μια ταινία που παρακολουθείς με εγρήγορση και απολαμβάνεις αισθητικά (όπως πάντα κάθε πλάνο είναι άψογο), αλλά συγχρόνως κι ένα φιλμ που κάνει δύσκολο το να παθιαστείς μαζί του και να παρασυρθείς στη συναισθηματική δίνη των ηρώων του. Μια ταινία που μπορείς να εκτιμήσεις αλλά όχι να λατρέψεις, ένα φιλμ που μπορεί να αγαπήσεις αλλά όχι και να το ερωτευτείς. Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδοβάρ. Πρωταγωνιστούν: Πενέλοπε Κρουζ, Λουίς Χομάρ, Χοσέ Λουίς Γκόμεζ, Μπλάνκα Πορτίγιο κ.ά. Χώρα: Ισπανία. Διάρκεια: 128΄

Ο χρόνος που απομένει

Σχεδόν τίποτα δεν είναι όπως θα περιμένατε από μια ταινία για το Παλαιστινιακό, αλλά όλα μοιάζουν με όσα μας έχει συνηθίσει ο Ελία Σουλεϊμάν, ο οποίος στην καινούργια του ταινία μιλά και πάλι για τα άλυτα προβλήματα ανάμεσα στους Άραβες και τους Εβραίους, μέσα από την ιστορία της οικογένειάς του, από το 1948 μέχρι και σήμερα. Δίνοντας χώρο σε στιγμές προσωπικές και αφήνοντας την Ιστορία να πλανάται σαν μυρωδιά ή σκιά στο περιθώριο του φιλμ, ο Σουλεϊμάν διαποτίζει την ιστορία του με το γνώριμο α λα Ζακ Τατί κωμικό του ύφος και εξισορροπεί με μαεστρία το χιούμορ με τη συγκίνηση και τις σκληρές στιγμές με δόσεις σουρεαλισμού, υφαίνοντας με τρόπο σχεδόν θαυμαστό μια τοιχογραφία του προβλήματος μέσα από ανεπαίσθητες προσωπικές στιγμές. Το φιλμ, χωρισμένο σε βινιέτες, μικρές ιστορίες που η καθεμιά διαρκεί περίπου είκοσι λεπτά, ξεκινά με την εισβολή των Εβραίων στην Παλαιστίνη και τελειώνει με την επιστροφή του ήρωα στο πατρικό του σπίτι. Κυλά με τρυφερότητα, χαμόγελα και δάκρυα και πετυχαίνει όλες τις σωστές νότες δίχως ούτε μια στιγμή να χρειαστεί να ανεβάσει τους τόνους ή να γίνει δραματική, ξεκάθαρα πολιτική ή διδακτική. Η Ιστορία, σαν να λέει ο Σουλεϊμάν, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια συλλογή μικρών προσωπικών στιγμών που ρίχνουν σκιά και που τις κάνει να δείχνουν μεγάλες, και η αλήθεια της σκέψης του γίνεται φανερή με τον πιο έξυπνο και διακριτικό τρόπο στη θαυμάσια αυτή ταινία του. Σκηνοθεσία: Ελία Σουλεϊμάν. Πρωταγωνιστούν: Ελία Σουλεϊμάν, Σαλέ Μπακρί, Λέιλα Μουαμάρ, Γιασμίν Χατζ. Χώρα: Γαλλία. Διάρκεια: 110΄

The Young Victoria

Τα νεανικά χρόνια της Βασίλισσας Βικτωρίας και ο έρωτάς της για τον πρίγκιπα Άλμπερτ του Βελγίου κινηματογραφούνται με παλιομοδίτικη προσοχή στη λεπτομέρεια, αλλά και φρέσκια ματιά στην Ιστορία και τις πολιτικές προεκτάσεις. Το ζητούμενο εδώ όμως είναι πρώτα απ’ όλα μια βασιλική ερωτική ιστορία, με όλη τη λάμψη και την πολυπλοκότητα που αυτή συνεπάγεται. Το φιλμ ξεκινά στα 1837, πριν την ενηλικίωση της Βικτωρίας, σκιαγραφώντας τον χαρακτήρα της και αφήνοντας αιχμές για τη μετέπειτα εξέλιξή της μέσα από τη σθεναρή αντίστασή της να παραχωρήσει στη μητέρα της και τον αδίστακτο εραστή της τη δυνατότητα της διακυβέρνησης σε περίπτωση θανάτου του βασιλιά Ουίλιαμ, ο οποίος δεν είχε άλλους κληρονόμους. Γρήγορα όμως το κέντρο βάρους της ιστορίας μετατοπίζεται στη σχέση της με τον νεαρό πρίγκιπα του Βελγίου, η οποία παραμένει ειλικρινής παρά τα πολιτικά παιχνίδια που μαίνονται γύρω και πάνω στους δυο νεαρούς ερωτευμένους. Το φιλμ δίνει χώρο στην ερωτική τους ιστορία, εκσυγχρονίζοντας όσο χρειάζεται τη σχέση τους, αλλά κοιτάζοντας και πίσω από τα παρασκήνια στις σχεδόν σκακιστικές κινήσεις του διψασμένου για εξουσία περιβάλλοντός τους. Καλοφτιαγμένο και με αξιοπρόσεκτες ερμηνείες από τους νεαρούς χαρισματικούς πρωταγωνιστές του, το φιλμ του Καναδού Ζαν-Μαρκ Βαλέ μπορεί να μην πηγαίνει πέρα από τους περιορισμούς του υλικού του και τις προθέσεις δημιουργίας μιας ευπρόσωπης ταινίας για ένα πλατύ κοινό, αλλά παραδίδει μια κομψή και ραφιναρισμένη ιστορία για τους ανθρώπους πίσω από την Ιστορία. Σκηνοθεσία: Ζαν-Μαρκ Βαλέ. Πρωταγωνιστούν: Έμιλι Μπλαντ, Ρούπερτ Φρεντ, Πολ Μπέτανι, Τζιμ Μπρόαντμπεντ κ.ά. Χώρα: Μεγάλη Βρετανία. Διάρκεια: 104΄

Η γυμνή αλήθεια

Μια παραγωγός ενός βαρετού και όχι ακριβώς πετυχημένου τηλεοπτικού σόου αναγκάζεται να ανεχτεί την παρουσία ενός αθυρόστομου και χοντροκομμένου παρουσιαστή, του οποίου η ρουμπρίκα «Η γυμνή αλήθεια» ανεβάζει κατακόρυφα τις θεαματικότητες της εκπομπής της. Την ίδια στιγμή, οι δυο τους δείχνουν να αντιπαθούν τόσο πολύ ο ένας τον άλλο, σε αυτή τη ρομαντική κωμωδία που δεν θα μπορούσε να είναι πιο πιστή στη χολιγουντιανή συνταγή για το τι κάνει ένα τέτοιο φιλμ πετυχημένο. Ακόμη κι έτσι όμως, η ταινία του Ρόμπερτ Λούκετιτς έχει αρκετό χιούμορ ώστε να πετυχαίνει τις απόλυτα προβλέψιμες καταστάσεις της να λειτουργήσουν, ενώ η χημεία ανάμεσα στους δυο γοητευτικούς πρωταγωνιστές της δουλεύει από την πρώτη στιγμή. Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Λούκετιτς. Πρωταγωνιστούν: Κάθριν Χάιγκλ, Τζέραρντ Μπάτλερ, Έρικ Γουίντερ, Μάικλ Χίγκινς κ.ά. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 95΄

Ακόμη

Once in a Lifetime, της Νικόλ Αλεξανδροπούλου.

Ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Πετρίδη, μυθική προσωπικότητα του ελληνικού ραδιοφώνου, που δυστυχώς δεν έχει την παραμικρή ιδέα για το αν θέλει να είναι προσωπογραφία, ιστορία της ροκ ή της ελληνικής πραγματικότητας των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών. Ερασιτεχνικό στην τεχνική του πλευρά, δίχως κέντρο βάρους και ξεκάθαρη ματιά, χαραμίζει μια μοναδική ευκαιρία να αντλήσει όλα τα παραπάνω από έναν άνθρωπο που τα γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα. Αμήχανο απέναντι στον Πετρίδη και την ιστορία του, χαραμίζει χρόνο σε άσχετους σχολιαστές, των οποίων οι περισσότερες απόψεις θα έπρεπε να κοπούν στο μοντάζ, και σε ανόητες ερωτήσεις που δεν προσφέρουν έδαφος για αληθινά ενδιαφέρουσες απαντήσεις.

Η νύχτα με τις μάσκες, του Ρομπ Ζόμπι.

Σίκουελ στο ριμέικ της πρωτότυπης ταινίας του Τζον Κάρπεντερ. Μόνο για μανιασμένους φαν του τρόμου ή για μαθητές γυμνασίου σε κοπάνα.

Γιώργος Ν. Κορωναίος

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.