19/09/2018 19:00:45
30.4.2013 / ΠΟΝΤΙΚΙ ART

Ο Απρίλης του Μάνου

Ο Απρίλης του Μάνου - Media
Σκληρός μήνας ο Απρίλης. Γλύκανε μόνο κάτω από την μπαγκέτα του μαέστρου. Στον «Σκληρό Απρίλη του ’45», ο Μάνος Χατζιδάκις έβαλε το μπουζούκι που έμοιαζε με μαντολίνο για να μας μεταδώσει τις πίκρες και τα πάθη του ελληνισμού.

Τη δεκαετία του ’70, ο μεγάλος συνθέτης έκανε μια διαφορετική πρόταση για μερικά από τα καλύτερα ρεμπέτικα που γράφτηκαν από τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Απόστολο Καλδάρα, τον Δημήτρη Γκόγκο ή Μπαγιαντέρα, τον Πρόδρομο Τσαουσάκη, τον Γιώργο Μητσάκη, τον Μιχάλη Σουγιούλ. Ενορχηστρωμένα από τον Χατζιδάκι, ρεμπέτικα τραγούδια όπως «Μέσα στης ζωής τα μονοπάτια», «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν», «Θα πάω εκεί στην Αραπιά», λειτουργούν απλά και ξεδιπλώνουν τα βιώματα και τα πάθη των Ελλήνων, τις χαρές και τις λύπες.
Ο Χατζιδάκις έχει γοητευτεί από το ρεμπέτικο. «Μαγεμένος από τα γυάλινα κεντήματα των μπουζουκιών, από τον επίμονο και διαπεραστικό ήχο του μπαγλαμά», όπως ο ίδιος εξομολογείται, «πίστεψα μεμιάς πως το τραγούδι αυτό που άκουγα, ήταν δικιά μου, μα ολότελα δικιά μου υπόθεση».
Έχει προηγηθεί μια σειρά διαλέξεων του συνθέτη για το ρεμπέτικο στο Θέατρο Τέχνης, που τάραξε τα νερά της μικροαστικής ελληνικής κοινωνίας.
Στον «Σκληρό Απρίλη του ’45», που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1974, το υγιές ένστικτό του τον οδήγησε σε αυστηρές και αληθινές περιοχές, στην απλότητα και στο βάθος του ρεμπέτικου. Στα μικρά μαγαζιά, δίχως τα μεγάλα ονόματα και τις φωτισμένες επιγραφές από νέον, ο Μάνος Χατζιδάκις άκουσε τη μελωδική φράση του μπαγλαμά να ζωγραφίζει τη ζωή και τον θάνατο. Η μυσταγωγία του ρεμπέτικου απελευθέρωσε τον λυρισμό του. «Αν μπορούσα να ξαναγύριζα σε εκείνο τον καιρό, όχι γιατί θα ήμουν πιο νέος, αλλά γιατί δεν θα γνώριζα τη φρίκη των κατοπινών καιρών» γράφει στο εσώφυλλο του δίσκου ο αείμνηστος Μάνος.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.