14/11/2018 23:12:25

Μάστορας από την Κρήτη

«Κύρβα»: Η αρχαία ονομασία της Ιεράπετρας, που την έδωσε ο βασιλιάς Κορύβας δεκάδες αιώνες πριν. Υπάρχουν, βέβαια, πολλοί μύθοι για το πώς πήρε το όνομά της αυτή η περιοχή της Κρήτης. Κάποιες εκδοχές βρίσκονται μέσα στο ένθετο του CD «Κύρβα», γραμμένες από τον Σωκράτη Μάλαμα, που ξεψάχνισε ιστορίες και μυθολογίες σχετικά με τον τόπο. Υπογράφει την παραγωγή του CD ενός νέου τραγουδοποιού, του Νίκου Μαστοράκη, ο οποίος κατάγεται – όπως και πολλοί μουσικοί που συμμετέχουν στο CD – από την Ιεράπετρα. Έτσι βάφτισε o Μάλαμας τη δουλειά, η οποία κυκλοφορεί από τη δική του εταιρεία παραγωγής, την Αρτύς, και ο ίδιος ερμηνεύει μερικά από τα τραγούδια του δίσκου. Συμμετέχουν ακόμα ο Ψαραντώνης και η Μαρίνα Δακανάλη.

Ο Νίκος Μαστοράκης έγραφε τις μουσικές για τα τραγούδια 4 χρόνια και εμπιστεύτηκε τον λόγο σε μερικούς στιχουργούς. Μια πρώτη ακρόαση του δίσκου οδηγεί στο «εύκολο» συμπέρασμα ότι η κρητική μουσική κυριαρχεί.
Ο νεαρός τραγουδοποιός παραδέχεται ότι αναπόφευκτα οι συνθέσεις του έχουν κρητικές γραμμές. «Καταρχάς, στην Κρήτη γεννήθηκα και παίζω κρητικές μουσικές. Τα περισσότερα τραγούδια τα έχω συνθέσει στο κρητικό λαγούτο» μας εξηγεί. Αλλά ο μόνος χαρακτηρισμός που καλοδέχεται για τον δίσκο του είναι ότι πρόκειται για «ελληνική μουσική». Οι επιρροές του, άλλωστε, που ανιχνεύονται από έμπειρα «αυτιά», είναι πολλές. Από την τσιγγάνικη παράδοση και τα ρεμπέτικα τραγούδια μέχρι το ροκ.
Η θητεία του ως επαγγελματίας στη μουσική έχει σμιλευτεί σε πανηγύρια, γάμους, βαφτίσια, όπου ο ικανός οργανοπαίχτης της κιθάρας και του κοντραμπάσο βγάζει το μεράκι της τέχνης του, και φυσικά τα προς το ζην. Το κρητικό λαγούτο δεν το χαίρεται δημόσια ως επαγγελματίας, αλλά ως μερακλής στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού του. Τα πανηγύρια, αυτή η ζωντανή και βαθιά διονυσιακή παράδοσή μας, υπήρξαν μεγάλο σχολείο. «Εκεί βλέπεις τα πάντα, ό,τι δηλαδή συναντά ένας πλανόδιος μουσικός: τον παραδοσιακό τρόπο έκφρασης αλλά και το σκυλάδικο, το εφέ, το ουίσκι, τα έκτροπα…» λέει ο Νίκος Μαστοράκης.
Πώς, όμως, έγινε και του έκανε παραγωγή ο Σωκράτης Μάλαμας; Είχαν ξανασυνεργαστεί στην πρώτη δουλειά του Μαστοράκη, στον δίσκο «Σκοτεινό τρυγόνι», που περιέχει μελοποιημένα ποιήματα - κείμενα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Όταν «έπεσε» η ιδέα να δισκογραφηθεί η μουσική της «Φόνισσας», ο Νίκος Μαστοράκης και οι συνεργάτες του σκέφτηκαν να αναζητήσουν κάποια γνωστά ονόματα «για να μην πάει ο δίσκος στα αζήτητα», όπως λέει. Εκείνες τις μέρες ο Μάλαμας βρισκόταν στην Ιεράπετρα και, μόλις το έμαθαν, παράτησαν τους καφέδες που έπιναν στη μέση και έτρεξαν κατακαλόκαιρο με τις βερμούδες τους να τον βρούνε. Του έκαναν την πρόταση και του έδωσαν μια κασετούλα να ακούσει τις μουσικές. Κι αυτός επέλεξε τρία κομμάτια να πει. Έπειτα, η σχέση τους περιοριζόταν στις συναντήσεις τους στην Κρήτη ύστερα από κάποια συναυλία του Μάλαμα, όπου ο Μαστοράκης πήγαινε να τον ακούσει. Όταν μάζεψε το υλικό του για τον δίσκο «Κύρβα», το έστειλε στον Μάλαμα να το ακούσει, χωρίς να του ζητήσει συνεργασία «γιατί δεν ήθελα να τον ενοχλώ. Τον είχα πλάσει στο μυαλό μου ως μύθο. Ήθελα να τραγουδήσει, αλλά ντρεπόμουν να του το ζητήσω». Δεν χρειάστηκε, γιατί τελικά ο ίδιος ο Μάλαμας του είπε ότι θέλει να συμμετάσχει.
Ο Νίκος Μαστοράκης ζει στην Κρήτη από τότε που γεννήθηκε. Περνάει τον καιρό του «ήρεμα και απλά, σε ένα μικρό σπίτι, όπου έχω τα ζώα μου, σκύλους και γάτες. Η ζωή εδώ είναι εύκολη. Εγώ φέτος, για παράδειγμα, δεν αγόρασα πορτοκάλια. Γιατί όλοι έχουνε, γείτονες, φίλοι. Υπάρχουν μέρες που δεν καταναλώνω ούτε ένα ευρώ».

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.