search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 02:09
MENU CLOSE

Δεν πειράζει να πουλάς

19.05.2013 21:00
Δεν πειράζει να πουλάς - Media

Μόνο στην Ελλάδα μια φουάρ, όπως η Art Athina, πρέπει να αποδείξει ότι είναι «πολιτιστικό γεγονός» και όχι μια συνάντηση σύγχρονης τέχνης με εμπορικό σκοπό

Μόνο στην Ελλάδα μια φουάρ, όπως η Art Athina, πρέπει να αποδείξει ότι είναι «πολιτιστικό γεγονός» και όχι μια συνάντηση σύγχρονης τέχνης με εμπορικό σκοπό

H Art Athina 20άρισε. Αποτελεί έναν από τους μακροβιότερους θεσμούς της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα κι έναν από τους πιο δημοφιλείς. Εμφανίστηκε το 1993 και αγαπήθηκε γρήγορα, καθώς αποδείχθηκε μία από τις εξωστρεφείς εκδηλώσεις στην πόλη. Μια αληθινή γιορτή…
Δυστύχησε όμως να «ζει» σε μία χώρα που υπολείπεται των θεσμών. Έτσι, άλλοτε ακούσια κι άλλοτε εκούσια, ανέλαβε έναν ρόλο που δεν της αναλογεί. Τον ρόλο της εκπαίδευσης και της μύησης ενός κοινού, όταν εκείνο που αποκλειστικά χαρακτηρίζει τις φουάρ όλου του κόσμου είναι ο εμπορικός τους χαρακτήρας. Σε όλες τις συναντήσεις σύγχρονης τέχνης ανά τον κόσμο ένας είναι ο σκοπός: να πουληθούν έργα τέχνης.

Ο ομφάλιος λώρος με το υπουργείο
Στην Αθήνα αυτό επιμελώς καλύφθηκε. Μόνο μία φορά επιχειρήθηκε με κάτι σεμινάρια εκπαίδευσης νέων ηλικιακά αγοραστών συλλεκτών, το 2007. Στον αντίποδα υπερτονίστηκε ο εκπαιδευτικός ρόλος και πολύ περισσότερο η ευκαιρία να προβληθεί η εγχώρια σύγχρονη τέχνη στο εξωτερικό! Λες κι αν η Art Athina συνέβαλλε αποκλειστικά και μόνο στην τόνωση της εγχώριας αγοράς τέχνης, τούτο θα ήταν επιζήμιο. Τουναντίον. Οι πωλήσεις είναι που βοηθούν την τέχνη να ανθήσει και μαζί την πόλη. Μια ελκυστική, μικρή (ναι), περιφερειακή, αλλά δυναμική αθηναϊκή αγορά τέχνης θα μας έβαζε αποτελεσματικότερα στον διεθνή χάρτη.
Η λέξη «αγορά» όμως τρομάζει, ώρες ώρες ποινικοποιείται, γι’ αυτό και επιλέχθηκε να προβληθεί – με μαξιμαλιστικές διοργανώσεις – η αξία της ως μείζον πολιτιστικό γεγονός. Σαν μια μεγάλη έκθεση που θέλει να λέγεται διεθνής. Ευθύνεται και ο ομφάλιος λώρος με το υπουργείο. Η υλοποίησή της εξαρτιόταν αποκλειστικά από την κρατική επιχορήγηση κι αυτό επέβαλλε το καμουφλάρισμα… Οι γκαλερίστες δεν ήθελαν ή δεν μπορούσαν να πάρουν την ευθύνη στα χέρια τους κάνοντας τη διαφορά. Αρκούνταν που τη διοργάνωναν. Κι ύστερα ήρθε η κρίση…

Ο σωτήριος κωδικός του ΕΣΠΑ
Το 2012 η Art Athina δεν πραγματοποιήθηκε ακριβώς επειδή το υπουργείο δεν διέθεσε το απαραίτητο κονδύλι. Και φέτος, αν δεν ήταν ο σωτήριος (για τον σύγχρονο πολιτισμό) κωδικός 60 του ΕΣΠΑ, οι πύλες της θα ήταν αδύνατο να ανοίξουν απόψε στο Tae Κwon Do του Φαλήρου.
Με προίκα 480.000 ευρώ (κατά μέσο όρο όσα παίρνει ένα κρατικό μουσείο τον χρόνο) η Art Athina εξασφάλισε και τη φετινή αλλά και την επόμενη διοργάνωση. Με νέο διευθυντή τον Αλέξη Κανιάρη, γιο του σημαντικού εικαστικού Βλάσση Κανιάρη, και εμφανή τον αέρα της ανανέωσης, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης μας καλεί μέχρι την Κυριακή στη γιορτή του.
Συμμετέχουν 45 γκαλερί, κυρίως από την Ελλάδα, με μετρημένες παρουσίες από το εξωτερικό. Αριθμός κατά πολύ μειωμένος αν σκεφτεί κανείς ότι το 2009 οι γκαλερί έφταναν τις 60… Οι ξένες αίθουσες απέχουν και πάλι ηχηρά, που σημαίνει ότι αντιλαμβάνονται καλύτερα από μας το εγχώριο περιβάλλον.
Δυστυχώς και πάλι ο εμπορικός χαρακτήρας της φουάρ μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Έτσι, τονίζεται το παράλληλο πρόγραμμα στο οποίο θα δούμε: την ομαδική έκθεση Οpen Form, με συμμετοχές από γνωστές γκαλερί του εξωτερικού (Peres Projectgs, Sadie Coles, The Agency, Art Concept κ.ά.) που θα παρουσιάσουν ένα έργο ή μια ενότητα από γνωστούς καλλιτέχνες, όπως τους Jeremy Deller, Jurgen Teller, Yael Bartana, Adrian Paci κ.ά. σε επιμέλεια Μαρίνας Φωκίδη.
Η επιμελήτρια/εικαστικός Άρτεμις Ποταμιάνου στο Platforms Project @ Art Athina θα επιχειρήσει να χαρτογραφήσει την ανεξάρτητη καλλιτεχνική σκηνή παρουσιάζοντας 45 ομάδες, κολεκτίβες, πλατφόρμες κι ανεξάρτητους χώρους τέχνης με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα από 16 χώρες: Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρο, Ελβετία, Αγγλία, Γερμανία, Αυστρία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Σουηδία, Ολλανδία, Καναδά, Νέα Ζηλανδία, Φινλανδία, Γαλλία, Ρωσία και Σερβία.

O χαμένος παράδεισος
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα διήμερα «Symposia» που επιμελείται η Μαρίνα Φωκίδη με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών (στελεχών μουσείων, επιμελητών, θεωρητικών, δημοσιογράφων) που έρχονται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Τέλος, η Άρτεμις Ποταμιάνου επιμελείται την ομαδική έκθεση «Art-Athina Contemporaries» ζητώντας από τις γκαλερί ένα έργο ενός νέου καλλιτέχνη… Τα έργα θα παρουσιαστούν υπό τον εύγλωττο τίτλο «Paradise lost».
Υπήρξε άραγε ποτέ παράδεισος; Κατηγορηματικά όχι. Ο κάθε γκαλερίστας, ανάλογα με το εκτόπισμά του, φρόντιζε τα του οίκου του και μόνο. Δεν εμφάνισαν ποτέ μια συλλογικότητα με στέρεα θεμέλια που θα έχτιζε σιγά σιγά μια διεθνή τοπική αγορά.  Έχουν μείνει θρυλικά τα απίστευτα μαλώματα, το μποϊκοτάζ που έκαναν ορισμένοι στη διοργάνωση, τα διάφορα άλλα αντάρτικα…
Ο οικονομολόγος Αλέξης Κανιάρης διαθέτει πολύ καλό βιογραφικό στη διοίκηση επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Γνωρίζει επομένως από πρώτο χέρι ότι η μόνη επιλογή είναι η τόνωση της αγοράς. Δυστυχώς και πάλι δεν επιλέγεται.  Κι έτσι η Art Athina κλείνει τα 20 της χρόνια διεκδικώντας για τον εαυτό της τον ρόλο ενός πολιτιστικού γεγονότος. Για εσωτερική όμως και πάλι κατανάλωση… 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 01:15