19/12/2018 00:29:52

Ο πόλεμος της καρέκλας

Ο πόλεμος της καρέκλας - Media

Στην Αμερική spin off ονομάζουν ένα τηλεοπτικό σίριαλ που «γεννιέται» από χαρακτήρα που πρωταγωνιστεί σε μια άλλη σειρά. Στην ελληνική τηλεόραση δεν έχουμε δει κάτι τέτοιο, αλλά το είδαμε τους τελευταίους πολλούς μήνες στο ελληνικό θέατρο, με το βασικό σίριαλ να αφορά τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θέατρου και «spin off» την αντίστοιχη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος...

Κάπου όμως ξεχάστηκε κι έμεινε στην άκρη ότι οι δύο θεατρικές κρατικές σκηνές της χώρας δεν ανήκουν σε κανέναν και ότι ο εκάστοτε καλλιτεχνικός διευθυντής έχει χρέος πρωτίστως απέναντι στο κοινό και κατά δεύτερο λόγο στην προσωπική του καλλιτεχνική προϊστορία και φιλοδοξία. Ξεχάστηκε επίσης το γεγονός ότι κανείς δεν παίρνει την καρέκλα του καλλιτεχνικού διευθυντή σπίτι του για πάντα και ότι το καλύτερο δυνατό είναι να γραφτεί το όνομά του στη θεατρική ιστορία

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Η παραφωνία της κονκάρδας

Όταν ο Γιάννης Χουβαρδάς ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου, μόλις λίγο καιρό μετά το κλείσιμο του ιστορικού «Αμόρε», έτυχε θερμής υποδοχής και υψηλών προσδοκιών. Η πρώτη του θητεία, παρά τη γενική αμέριστη υποστήριξη, δεν ήταν αυτό ακριβώς που ονομάζουμε επιτυχημένη, τόσο καλλιτεχνικά όσο και εισπρακτικά. Είχε όμως μια δεύτερη θητεία στη διάθεσή του να διορθώσει τα πράγματα, κι αυτό ακριβώς έκανε, ενώ ο τρόπος που έπεσε στην κορδέλα του τερματισμού ήταν άκρως εντυπωσιακός: οι παραστάσεις που έκλεισαν τη φετινή σεζόν στο Εθνικό, η τελευταία του σκηνοθεσία επί κρατικού στο «Πέθνος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ο’ Νιλ και η «Γκόλφω» του Περεσιάδη σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου έμελλε να αποδειχτούν οι μεγαλύτερες φετινές επιτυχίες, όχι μόνο του Εθνικού, αλλά και της χειμερινής σεζόν.

Έδωσε δε μια εντυπωσιακά έξυπνη απολογιστική συνέντευξη Τύπου τρεις μέρες πριν από τη λήξη της θητείας του, παρουσιάζοντας κατά βάση τα στοιχεία της δεύτερης θητείας του και δηλώνοντας mea culpa για τα όσα αρνητικά του είχαν καταλογιστεί – όπως την παραμέληση του ελληνικού ρεπερτορίου και την εμμονή να συνεργάζεται με μια κλειστή ομάδα ηθοποιών κατά κύριο λόγο.

Θα μπορούσε να είναι η τέλεια αποχώρηση, συνοδευόμενη σχεδόν αποκλειστικά από αποθεωτικά δημοσιεύματα, αν δεν υπήρχε η παραφωνία της... κονκάρδας. Στην εορταστική εκδήλωση που διοργανώθηκε για την αποχώρησή του μοιράστηκαν κονκάρδες που ανέγραφαν «Γ.Χ. 2007-2013», κίνηση πραγματικά περιττή όσο και αταίριαστη με τη θέση από την οποία είχε μόλις αποχωρήσει ο Γιάννης Χουβαρδάς. Όσο για το μαύρο περιβραχιόνιο που έκανε την εμφάνισή του στο εν λόγω πάρτι, πραγματικά είναι πέραν κάθε σχολίου, διότι... το πένθος δεν ταιριάζει στο Εθνικό.

Όσο για το Δ.Σ. του Εθνικού που εκκρεμούσε – και μαζί του οι πληρωμές επιδομάτων στο προσωπικό του Εθνικού –, η ανακοίνωση των ονομάτων έφερε ηρεμία: ο Σταύρος Ξαρχάκος πρόεδρος, με αντιπρόεδρο τον θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Μανιώτη και μέλη τους Γιάννη Μετζικώφ, Κίττυ Αρσένη, Δημήτρη Φραγκιόγλου, Νίκο Αρβανίτη και Ερρίκο Μπελιέ.

Σφήνα ο Γεωργουσόπουλος

Όσο αθόρυβα έκλεισε το θέμα του Δ.Σ., άλλες τόσες απορίες δημιούργησε η απόφαση του υπουργού αναπληρωτή κ. Τζαβάρα να θεσμοθετήσει και να επαναφέρει τη θέση του διευθυντή Δραματολογίου στο Εθνικό Θέατρο, την οποία θα καλύπτει μετακλητός υπάλληλος. Σύμβουλος δραματολογίου επί Νίκου Κούρκουλου ήταν η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου, ενώ ο Γιάννης Χουβαρδάς τοποθέτησε τον συνεργαζόμενο με την Πειραματική Σκηνή θεατρολόγο Σάββα Κυριακίδη υπεύθυνο Τμήματος Δραματολογίου. Το τμήμα απαρτίζουν τέσσερις ακόμη θεατρολόγοι (δύο αορίστου χρόνου και δύο συμβασιούχοι). Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, για τη θέση προορίζεται ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, σαφώς έμπειρος και εγνωσμένης αξίας, αλλά σε μια Ελλάδα που θέλει να προχωρήσει μπροστά δεν θα έπρεπε στον χώρο της τέχνης πρωτίστως να ανοίγει ο δρόμος για το νέο αίμα; Η χρήσιμη εμπειρία και οι γνώσεις του κ. Γεωργουσόπουλου δεν θα μπορούσαν ενδεχομένως να αξιοποιηθούν από έναν συμβουλευτικό ρόλο ή από μια θέση στο Δ.Σ.;

Μέχρι να φτάσουμε όμως εκεί, μεσολάβησε ένα πολύκροτο σίριαλ σχετικά με την παραμονή του Χουβαρδά ή όχι στο Εθνικό – κι ο ίδιος ακόμη ήταν ήξεις αφήξεις, αφού δήλωνε από τη μια ότι φεύγει, από την άλλη ότι υπό όρους μένει για έναν χρόνο ακόμη – αλλά και σχετικά με τον αντικαταστάτη του. Σε έναν χαρτοπόλεμο δημοσιευμάτων οι υποψήφιοι έδιναν κι έπαιρναν – μεταξύ των οποίων ο Αντώνης Αντύπας και ο Στάθης Λιβαθινός –, ενώ ζήσαμε την... αυτοπρόταση του Γιάννη Μπέζου και την απόσυρσή του εν τέλει από την κούρσα. Κι ήταν ίσως η πρώτη φορά που όλη αυτή η φημολογία είχε πάρει τόσο ανοιχτά πολιτικές προεκτάσεις. Αδιαφιλονίκητο φαβορί, το οποίο εν τέλει επικράτησε, ήταν ο Σωτήρης Χατζάκης, γύρω από το όνομα του οποίου επίσης έχει χυθεί πολύ μελάνι.


 

ΚΘΒΕ

Μίση και αλληλοσπαραγμοί

Το νήμα που συνδέει τα δύο Κρατικά Θέατρα της χώρας είναι ακριβώς ο Σωτήρης Χατζάκης, ο οποίος αποχώρησε από το ΚΘΒΕ πριν από τη λήξη της θητείας του (σ.σ.: έληγε τον ερχόμενο Αύγουστο) για να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου. Τρικυμιώδεις οι περασμένοι μήνες στο ΚΘΒΕ, με έναν ανοιχτό πόλεμο μεταξύ του προέδρου του Δ.Σ. κ. Θωμά Τρικούκη και του καλλιτεχνικού διευθυντή Σωτήρη Χατζάκη να μαίνεται, με πολλές κατηγορίες να εκτοξεύονται, αλλά να μην συνοδεύονται από τις απαραίτητες αποδείξεις, ενώ μέσα στον χορό μπήκαν και οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ, υποστηρίζοντας ανοιχτά τον Σ. Χατζάκη κι ανοίγοντας ένα δικό τους μέτωπο με τον Θ. Τρικούκη. Ο Χατζάκης αφήνει πίσω ένα ταμείο με θετικό πρόσημο, σύμφωνα με στοιχεία που έχει δώσει ο ίδιος στη δημοσιότητα – κάτι που έχει αμφισβητηθεί από τον Τρικούκη έντονα, αλλά παραμένει να αποδειχτεί.

Πριν καν χριστεί καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, ο Σωτήρης Χατζάκης έχει ήδη κριθεί και αποτύχει – κυρίως από μια μεγάλη μερίδα που θεωρεί κακές και λαϊκίστικες τις επιλογές ρεπερτορίου που έκανε στο ΚΘΒΕ. Αλλά το ότι ο Σωτήρης Χατζάκης έχει μια μεγάλη προϋπηρεσία στα σπλάχνα του Εθνικού, επί καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Νίκου Κούρκουλου, δεν είναι αμελητέος παράγοντας, όπως άλλωστε και τα δείγματα που έχει δώσει στην πορεία του ως σκηνοθέτη. Κι όπως και να έχουν τα πράγματα, ο Σωτήρης Χατζάκης θα κριθεί από το ρεπερτόριο που θα καταρτίσει – το πρώτο μεγάλο τεστ θα είναι το ρεπερτόριο που πρέπει να καταρτίσει σε πολύ λίγο χρόνο για τη νέα σεζόν. Ήδη όμως έκανε την πολύ έξυπνη κίνηση να ζητήσει από τον Γιάννη Χουβαρδά και το Νίκο Καραθάνο την επανάληψη του «Πένθους» και της «Γκόλφως».

Τα ανοιχτά μέτωπα του Γιάννη Βούρου

Στο μεταξύ στο ΚΘΒΕ είχαμε τον διορισμό του Γιάννη Βούρου στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή – είχε ακουστεί και το όνομα του Θοδωρή Γκόνη έντονα. Δημοσιογράφος στα νιάτα του, που έγινε ηθοποιός, έχει πολιτευτεί με το ΠΑΣΟΚ κι έχει εκλεγεί βουλευτής, ενώ στην παρούσα φάση ασχολείται πολύ έντονα με την ταλαιπωρημένη ΑΕΚ, ο Γιάννης Βούρος έχει εγκατασταθεί ήδη στη Θεσσαλονίκη, έχει σηκώσει τα μανίκια και έχει πιάσει δουλειά στους κόλπους του ΚΘΒΕ – στους οποίους είναι πολλά τα ανοιχτά μέτωπα, ένα εκ των οποίων είναι η εκδίκαση στις 6.6 στο Πρωτοδικείο της Θεσσαλονίκης της αγωγής της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών για οφειλή ενοικίων του ΚΘΒΕ ύψους 195.557 ευρώ και αφορούν ενοίκια των μηνών Μαΐου 2012 - Φεβρουαρίου 2013.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΜΣ, το φαινόμενο των καθυστερήσεων των μισθωμάτων είναι «πάγιο σύστημα του ΚΘΒΕ», αφού μέχρι σήμερα έχουν ασκηθεί πέντε καταψηφιστικές - εξωστικές αγωγές. Στην ίδια ανακοίνωση η ΕΜΣ καταγγέλλει επίσης τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ και τις συντεχνίες του οργανισμού για τις «μαύρες κουρελαρίες» και καλεί τον υπεύθυνο υπουργό αναπληρωτή Πολιτισμού να δώσει στοιχεία για τον αριθμό των εργαζομένων, για το έργο που παράγουν αλλά και τις ακριβείς απολαβές τους.

Στο κτίριο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στεγάζεται η πλειονότητα των διοικητικών υπηρεσιών του ΚΒΘΕ, το γραφείο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, το ένα από τα δύο κεντρικά θέατρα του οργανισμού, ενώ βρίσκονται και κάποιες από τις αίθουσες δοκιμών.

Τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. του ΚΘΒΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται να αναλάβει ο κ. Γαρούφας, ο οποίος έχει βρεθεί ξανά στο ίδιο πόστο επί καλλιτεχνικής διεύθυνσης Νικήτα Τσακίρογλου.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.