18/01/2019 04:57:14
15.10.2009

Ακάλυπτες επιταγές και αέρας κοπανιστός (Δημοσιεύτηκε στο "Π" 15/10/2009)

Με αέρα (κοπανιστό) κινείται η αγορά, γεγονός που αποτυπώνεται πλέον καθαρά και στις μετρήσεις. Σύμφωνα με την τελευταία μέτρηση της, ICAPστο 44,24% έφθασε το ποσοστό των ασυνεπών επιχειρήσεων λόγω της κρίσης και του μπαράζ των ακάλυπτων επιταγών το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2008-2009, σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 2003-2007.

Σειρά επιχειρήσεων, όπως οι φαρμακαποθήκες, τα φαρμακεία και οι μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρείες, πνίγονται από το πρόβλημα άμεσης ρευστότητας γιατί δεν έχουν κεφάλαιο κίνησης. Την ίδια στιγμή οι προμηθευτές τους υπό τον φόβο της κατάρρευσής τους έχουν κάνει αυστηρότερους τους όρους για πιστώσεις που χορηγούν και οι τράπεζες έχουν κλείσει τις κάννουλες για κεφάλαιο κίνησης.

Εποχή... ασυνέπειας

Πιο συγκεκριμένα, οι ασυνεπείς επιχειρήσεις (στις οποίες περιλαμβάνονται όσες πτώχευσαν και εκείνες που καθυστερούν να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους) έφτασαν στο 4,63% έναντι 3,21% κατά την τετραετία 2003-2007.

Τα μεγαλύτερα ποσοστά ασυνέπειας εντοπίζονται στη βιομηχανία (5,75%) και ακολουθούν το εμπόριο με 3,92% και οι υπηρεσίες με 3,11%. Στις Ο.Ε., Ε.Ε. και ατομικές επιχειρήσεις το ποσοστό είναι 4,9%.

Στους κλάδους υψηλής επικινδυνότητας, σύμφωνα με τη μελέτη της ICAP, εντάσσονται:

◆ Από τη βιομηχανία, οι κλάδοι κατασκευής εξοπλισμού μεταφορών, όπου το ποσοστό ασυνέπειας φθάνει στο 10,78%, κατασκευής μηχανών γραφείου και υπολογιστών, κατεργασίας δέρματος, κλωστοϋφαντουργίας, κατασκευής αυτοκινήτων και ρούχων. Χαμηλού ρίσκου θεωρούνται οι κλάδοι κατασκευής ιατρικών οργάνων, ιχθυοκαλλιέργειας, διύλισης πετρελαίου, ορυχείων.

◆ Στο εμπόριο, ο κλάδος με το υψηλότερο ποσοστό ασυνέπειας είναι το λιανικό εμπόριο - επισκευή ειδών ατομικής και οικιακής χρήσης (4,27%), ενώ στον αντίποδα βρίσκεται το χονδρικό εμπόριο (3,82%).

◆ Στον τομέα των υπηρεσιών, ως υψηλής επικινδυνότητας θεωρείται ο κλάδος των υδάτινων μεταφορών, όπου το ποσοστό ασυνέπειας βρίσκεται στο 18,75% και ως χαμηλής επικινδυνότητας οι χερσαίες μεταφορές - μεταφορές μέσω αγωγών (1,91%).

Από τις μικρές επιχειρήσεις (Ο.Ε., Ε.Ε. και ατομικές), οι λιγότερο συνεπείς είναι στους κλάδους ανακύκλωσης, ακίνητης περιουσίας, κατεργασίας δερμάτων και πιο συνεπείς στους κλάδους επεξεργασίας ξύλου, κατασκευής αυτοκινήτων κ.ά.

Κατά περιφέρεια τα υψηλότερα ποσοστά ασυνέπειας παρατηρούνται στα Ιόνια Νησιά (6,53%), τη Θεσσαλία (5,49%) και τη Θράκη (5,24%). Ακολουθούν Στερεά Ελλάδα, Μακεδονία, Κρήτη, Πελοπόννησος, Αττική, Ήπειρος και τα Νησιά του Αιγαίου, όπου το ποσοστό ασυνέπειας είναι 2,59%.

«Πίστωση δεν δίδεται»

Σε ό,τι αφορά την πιστοληπτική ικανότητα των επιχειρήσεων, το ποσοστό των υποβαθμίσεων ανέρχεται στο 15,90% έναντι 11,65% που είναι το ποσοστό των αναβαθμίσεων. Δηλαδή για κάθε μια εταιρεία της οποίας η πιστοληπτική ικανότητα αναβαθμίστηκε (4.584 εταιρείες) αντιστοιχούν 1,36 εταιρείες των οποίων η πιστοληπτική ικανότητα υποβαθμίστηκε (6.254 εταιρείες).

Η κυβέρνηση, για να προσφέρει ρευστότητα και ανάσα σε επιχειρήσεις, επεξεργάζεται σχέδια για την παροχή εγγυήσεων που θα διευκολύνουν την ευκολότερη πρόσβαση των εταιρειών στο τραπεζικό σύστημα, σε συνδυασμό με μέτρα που θα επιτρέψουν να μπει ρευστό στην αγορά και να ανακοπεί το κύμα των ακάλυπτων επιταγών.

Σύμφωνα με όσα έχει διακηρύξει προεκλογικά, το ΠΑΣΟΚ θέλει να προχωρήσει το γρηγορότερο δυνατόν στην εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, όχι μέσω έκδοσης ομολόγων, αλλά με μετρητά. Η άμεση λήψη δανεισμού κρίνεται καλύτερη οικονομικά, αλλά και με καθαρούς όρους αγοράς, καθώς σήμερα το επιτόκιο δανεισμού είναι χαμηλό.

Ταυτόχρονα, σχεδιάζει να προχωρήσει σε άμεση αλλαγή των κριτηρίων χορήγησης δανείων μέσω ΤΕΜΠΜΕ. Με τις τροποποιήσεις που θα γίνουν, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα μπορούν να δανειοδοτούνται με την προσκόμιση τιμολογίων κεφαλαίου κίνησης (τιμολόγια, για παράδειγμα, αγοράς πρώτων υλών ή εμπορευμάτων κ.ά.).

Εξετάζει ακόμη τη δυνατότητα να παρέχεται εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου απευθείας προς τις επιχειρήσεις. Ειδικότερα τράπεζες και Δημόσιο θα χορηγούν ένα «πιστοποιητικό » φερεγγυότητας, το οποίο θα καλύπτει μέρος της αξίας της ακάλυπτης επιταγής. Οι επιχειρήσεις και οι κλάδοι θα επιλέγονται με ειδικά κριτήρια (ώστε να εξασφαλιστεί ότι η επιχείρηση είναι αξιόχρεη και τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζει είναι συγκυριακά) ενώ το Δημόσιο θα εγγυάται μέρος της αξίας της επιταγής.

Ένα άλλο μέτρο τόνωσης της ρευστότητας που εξετάζεται αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι η λειτουργία του Ταμείου Αναχρηματοδότησης. Το σχέδιο προβλέπει ότι οι τράπεζες συστήνουν ένα Ταμείο Κεφαλαίου. Σε αυτό εκχωρούν τις απαιτήσεις τους έναντι των προβληματικών επιχειρήσεων.

Μετά την εκχώρηση των απαιτήσεων οι τράπεζες θα υποχρεούνται να χορηγούν δάνεια για κεφάλαιο κίνησης. Το ταμείο θα μπορεί να μετοχοποιεί τα χρέη των επιχειρήσεων που κατέχει. Ετσι θα μειώνεται το χρέος των επιχειρήσεων και εν συνεχεία το Ταμείο σε συνεργασία με τον επιχειρηματία θα αναζητεί στρατηγικό επενδυτή.

Το Ταμείο Αναχρηματοδότησης θα λειτουργεί ως ένα ιδιότυπο κρατικό distresss fund ή bad bank.

Βασική στρατηγική του θα είναι να προωθούνται προγράμματα εξυγίανσης. Η επιλογή των επιχειρήσεων θα γίνεται από τριμερή επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν οι τράπεζες, η ΓΣΕΕ ή και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς και το υπουργείο Οικονομίας. Κριτήρια επιλογής θα είναι συνδυαστικά η διατήρηση θέσεων απασχόλησης και το τεχνολογικό και παραγωγικό δυναμικό της επιχείρησης.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.