17/11/2018 22:45:53

Μήδεια, κόκκινη φωτιά

Μήδεια, κόκκινη φωτιά - Media
Στις τελευταίες ολισθηρές πέτρες πάνω στον ανηφορικό δρόμο σού αποκαλύπτεται μεμιάς το θαύμα. Πολύχρωμο, θορυβώδες, ορθάνοιχτη αγκαλιά, το αρχαίο θέατρο της Επι­δαύρου σε περιμένει και φέτος όπως κάθε χρόνο, σαν από πάντα.
 
Το φετινό άνοιγμα των Επιδαυρίων στο Φεστιβάλ Αθηνών ήταν αφιερωμένο στη «Μήδεια» του Ευριπίδη. Αυτήν τη βάρ­βαρη μάγισσα που φτάνει στα άκρα την ανθρώπινη φύση, την αδυσώπητη εγγονή του Ήλιου, που σκότωσε τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον επίορκο άντρα της. Μόνο που φέτος, καθόλου αρχαιοπρεπώς αλλά από σκηνοθετική άποψη, τον ρόλο της Μήδειας (όπως και όλων των προσώπων της τραγωδίας αλλά και του χορού των Κορίνθιων γυναικών) τον ερμήνευσε άντρας.
 
Έξω από το θέατρο ο Αλέξης Τσίπρας με τη γυναίκα του. Πολλοί τον φώναξαν σκέτο «Αλέξη» και πήγαν να του σφίξουν το χέρι. Μου έκανε εντύπωση ότι ήταν απλός, φιλικός πολύ ήρεμος. Καμιά σχέση με τη νευρωτική εξωστρέφεια πολλών γνωστών πολιτικών και αρχηγών κομμάτων. Μέσα το θέατρο σχεδόν γεμάτο, Σάββατο, δεύτερη μέρα παρουσίασης της παράστασης (σύνολο διημέρου 12.500 θεατές), καθόλου εύκολη υπόθεση σε εποχές τέτοιας ένδειας. Ανάμεσα στους θεατές είδα τον Διαγόρα Χρονόπουλο, τον Αλέξανδρο Λυκουρέζο, τον Νίκο Ευαγγελάτο με την Τατιάνα Το διήμερο παρακολούθησαν την παράσταση και η Κική Δημουλά, ο Νικήτας Τσακίρογλου, η γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη, ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιάννης Ανδριανός, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο Αλέξανδρος Ρήγας και άλλοι.
 
Την ώρα που έπαιρνε να σκοτεινιάζει οι ηθοποιοί έλαβαν θέσεις πίσω από το σκηνικό. Ο σεβάσμιος Σπύρος Ευαγγελάτος σκηνοθέτησε τη δεύτερη «Μήδεια» της καριέρας του (την πρώτη στο «Αμφι-θέατρο», το 2001, με τη Λήδα Τασοπούλου) ρυθμικά, σύγχρονα δωρικά, χωρίς ανανεωτική φρεσκάδα και τόλμη, όμως με βαθιά γνώση του αντικειμένου της τέχνης του.
 
Ο Κιμούλης στον ρόλο της Μήδειας ήταν λιτός, μακριά από όποιες ευκολίες και μανιέρες του, μα το πιο εντυπωσιακό στην ερμηνεία του ήταν ότι σε ελάχιστο χρόνο ξεχνούσες πως η Μήδεια ήταν ένας άνδρας επί σκηνής. Όπως μας είχε πει πρόσφατα στο «Ποντίκι art», ζητούμενο της παράστασης ήταν, διαμέσου της αντρικής φωνής, να απομακρυνθούν οι θεατές από μια συναισθηματική ανάγνωση της τραγωδίας. Παρ’ όλα αυτά, ο λόγος του Ευριπίδη (μετάφραση Κ.Χ. Μύρη) είναι τόσο τολμηρά γυναικείος, που δεν ξεχνάς ποτέ πως η δυστυχία είναι γυναίκα. Στα συν της παράστασης ότι η α λα Κιμούλη Μήδεια δεν ξέπεσε ούτε στιγμή σε ατραξιόν χάνοντας τον συμβολισμό της. Εξαιρετικός στη σκηνή του δισταγμού, πριν από το αποτρόπαιο φονικό των δυο αγοριών, την ώρα που μπήγει το μαχαίρι στο πάτωμα.
 
Τα παιδιά - θύματα της γυναικείας μανίας για εκδίκηση δεν εμφανίστηκαν διόλου στη σκηνή. Αρκούσε ο ήχος από παι­δικά γέλια και κλάματα για να δώσει όλη τη δραματικότητα. Μοναδική δική μου ένσταση στα σκηνικά (Γιώργος Πάτσας) η στα όρια του κιτς κατασκευή του ημιδιάφανου κιβωτίου, πάνω στο οποίο είχαν τοποθετηθεί φωτογραφίες από αγάλ­ματα και μωρά παιδιά. Κάποιοι είχαν αντιρρήσεις και για την πορτοκαλοκόκκινη περούκα της Μήδειας, σε έναν περίεργα ιμπρεσιονιστικό συνδυασμό με το εξαιρετικό κόκκινο ρούχο της (Γιάννης Μετζικώφ). Η μουσική ήταν του Θάνου Μικρού­τσικου, ενώ ο 12μελής χορός, ντυμένος στα μαύρα και κίτρι­να, κατάφερε κάποιες στιγμές να αγγίξει τη μυστηριακή ρίζα της τραγωδίας.
 
Μετά το θερμό χειροκρότημα, συνωστισμός για μια χαιρετούρα στα καμαρίνια. Ο Τσίπρας έδωσε τα δικά του συγχα­ρητήρια και φωτογραφήθηκε με τον πρωταγωνιστή. Την προηγούμενη μέρα ο Γιώργος Κιμούλης αρνήθηκε με ένα ευγενικό λογοπαίγνιο να μπει στο ίδιο κάδρο με τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο. Σε τέτοιους καιρούς διαλέγει κανείς με ποιους θα πάει και ποιους θα αφήσει. Η παράσταση ήταν μια παραγωγή του θεάτρου «Βασιλάκου». Μετά την Επίδαυρο ξεκίνησε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Έπαιξαν οι ηθοποιοί: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Ιάσων), Μάνος Βακούσης (Τροφός), Τάσος Νούσιας (Κρέων), Νικόλας Παπαγιάννης (Αγγελιοφόρος), Δημήτρης Παπανικολάου (Αιγέας), Νίκος Αναστασόπουλος (Παιδαγωγός).

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.