17/01/2019 22:36:10
11.7.2013 / ΠΟΝΤΙΚΙ ART

Από όλα έχει ο μπαξές

Από όλα έχει ο μπαξές
 - Media
Πίστωση χρόνου ζήτησε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης στην πρώτη του δημόσια παρουσία, κατά την ανακοίνωση του ρεπερτορίου της επόμενης, πρώτης δικής του χρονιάς. Κι αυτό γιατί από το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα απουσιάζει το σύγχρονο ευρωπαϊκό θέατρο, έλλειψη που έγινε αισθητή, ιδιαίτερα επειδή είχαμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια να ερχόμαστε σε επαφή με τα σύγχρονα ρεύματα. Ωστόσο, υπάρχει δικαιολογία. Όπως τόνισε και ο ίδιος, η καθυστέρηση στη διαδοχή δεν άφησε χρόνο για να ξεδιπλωθεί πλήρως η βεντάλια. Ένας μήνας είναι πολύ μικρό διάστημα για να κάνει κανείς το καλύτερο που μπορεί. Πάντως, ο νέος διευθυντής δεσμεύτηκε να «βγάλει» την Ελλάδα στο εξωτερικό με τη δημιουργία μιας ολιγομε­λούς και ευέλικτης διεθνούς σκηνής που θα ταξιδέψει έξω σπουδαία ελληνικά έργα. Κατά τα άλλα, από όλα έχει ο θεατρικός μπαξές. Έργα για όλα τα γούστα.
 
Από Καραθάνο μέχρι Λαζόπουλο
 
Είκοσι μία παραγωγές, μαζί με 4 επαναλήψεις από πέρυσι («Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», «Γκόλφω», «Ζ», «Θεατές»). Αρκετά ετερόκλητα έργα, ενδιαφέροντα ωστόσο, μαζί με μια πλειάδα νέων και παλιότερων ηθοποιών και σκηνοθετών δίνουν το νέο στίγμα. Μπέζος, Φιλιππίδης, Καραντζάς, Μαυρίκιος, Μαστοράκης, Ζούλιας, Τσιάνος, Βαφέας, Ξάφης, Λυγίζος, Κονιόρδου, Καραθάνος, Μπαξεβάνη αλλά και Λαζόπουλος σε έργο και σκηνοθεσία δική του. Συνδυασμός ποιοτικού με εμπορικό θέατρο μαζί, ειδικά στην περίπτωση του Λαζόπουλου, για τον οποίο
εκφράστηκαν ήδη κάποιες αντιρρήσεις. Γιατί, άραγε, θα πρέπει να χρη­ματοδοτήσει το κράτος έναν τόσο δημοφιλή και εμπορικό καλλιτέχνη; Ίσως γιατί θα φέρει τα λεφτά του πίσω. Αλλά και πάλι, αν ο Λαζόπουλος πάει Εθνικό, τι θα μείνει για το θέατρο της αγοράς;
 
Με 7% μειωμένο σε σχέση με πέρυσι προϋπολογισμό (6.550.000 ευρώ), αλλά χωρίς χρέη από την προηγούμενη διοίκηση Χουβαρδά, με πολ­λούς νέους να μπαίνουν στο παιχνίδι, όπως και κάποιες νέες δράσεις (κοινωνικό θέατρο σε ευπαθείς ομάδες, αλλά και την πολύ σοβαρή δη­μιουργία τμήματος αρχαίου δράματος στην ακέφαλη ακόμα δραματική σχολή του Εθνικού), το κρατικό μας θέατρο βαδίζει στην επόμενη μέρα, «υπερκείμενο της πολιτικής», όπως λέει ο Σωτήρης Χατζάκης, ο οποίος μας είπε ότι θέλει να μην εξαιρέσει κανέναν θεατή από το θέατρο. «Ο καθένας θα μπορεί να βρει κάποιο έργο να του αρέσει, αυτό για μένα είναι πρωταρχικό δημοκρατικό του δικαίωμα, αλλά επίσης το Εθνικό θέλω να γίνει το στέκι όλων των δημιουργικών δυνάμεων του θεάτρου». Δεν ξεχνάει, βέβαια, ποτέ τον Νίκο Κούρκουλο, του οποίου υπήρξε βο­ηθός, αφού, όπως λέει, «συνεχίζω όπου κι αν πάω αυτά που έμαθα από εκείνον».
 
Ποια, όμως, είναι η φιλοσοφία του διευθυντή πίσω από την επιλογή των έργων και με ποια κριτήρια τα επέλεξε; « Όλα τα έργα, ελληνικά και ξένα, είναι μέρη του παζλ ενός μαρτυρολογίου της ύπαρξης, μιας ομολογίας της ανθρώπινης περιπέτειας σε διάφορες εκδοχές. Αυτό είναι το συνδε­τικό στοιχείο σε μια εποχή που χρειάζεται παραστάσεις που να αναγνω­ρίζουν το τραύμα και να εντοπίζουν την έξοδο από αυτό» μας είπε.

«Φυγή προς τα μπρος»
 
Αυτό είναι το μότο του Σωτήρη Χατζάκη. Το αν υλοποιείται στις επιλογές του μένει να αποδειχθεί. Μέχρι να δούμε τα πρώτα δείγματα γραφής, πα­ρουσιάζουμε τις παραστάσεις που έρχονται.
 
Κεντρική Σκηνή
 
«Φιλάργυρος» του Μολιέρου, με τον Γ. Μπέζο. «Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε» του Πιραντέλλο, σε σκηνοθεσία του νεαρού και ταλαντούχου σκηνο­θέτη Δ. Καραντζά, με την Ξένια Καλογεροπούλου.
«Η τρελή του Σαγιώ» του Ζιρωντού, σε σκηνοθε­σία Πέτρου Ζούλια, με την Άννα Παναγιωτοπούλου.
«Θεία Κωμωδία-Κόλαση», ελεύθερα βασισμένη στο έργο του Δάντη, σε σκηνοθεσία
Δημήτρη Μαυρίκιου.
 
Σκηνή Κοτοπούλη-Ρεξ
 
«Η γειτονιά των αγγέλλων» του Ιάκωβου Καμπα­νέλλη, σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου.
«Πρόβα νυφικού», σε θεατρική διασκευή Ντόρας Γιαννακοπούλου-Θανάση Νιάρχου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Βαφέα.
«Ρόλος Μεφίστο», βασισμένο στο «Μεφίστο»/ Αριάν Μνουσκίν-Κλάους Μαν, σε σκηνοθεσία Νί­κου Μαστοράκη.
 
Σκηνή Νίκος Κούρκουλος
 
«Ο περιποιητής φυτών» του Παύλου Μάτεσι, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου. «Φλαντρώ» του Παντελή Χορν, σε σκηνοθεσία-ερμηνεία Λυδίας Κονιόρδου.
«Οι απόψεις ενός κλόουν» του Χάινριχ Μπελ, σε διασκευή-σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη.
«Ο Μέγας Ιεροεξεταστής» (κεφάλαιο από τους «Αδελφούς Καραμαζώφ» του Ντοστογιέφσκι, σε διασκευή-σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη.
«Κέικ» του Βασίλη Χατζηγιαννίδη, σε σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη.
«Το δεκαήμερο του Βοκάκιου», σε διασκευή-σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου.
«Τω αγνώστω τραγωδώ», σατιρική κωμωδία του Λάκη Λαζόπουλου, σκηνοθετημένο από τον ίδιο. Θα παρουσιαστεί τον Μάιο του 2014.
«Η δυτική αποβάθρα» του Κολτές, από τον σκη­νοθέτη Λούντοβικ Λαγκάρντ, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο (Μελλοντικά, ο νέος διευθυντής του Εθνικού σκοπεύει να καλέσει και άλλους διε­θνείς σκηνοθέτες, με τους οποίους βρίσκεται ήδη σε επαφή, όπως ο Βαρλικόφσκι, ο Στανιέφσκι, ο Νεκρόσιους).
 
Παιδική Σκηνή
 
«Ο Μόγλης», σε σκηνοθεσία Φωτεινής Μπαξεβά­νη, της γνωστής σε όλους Λωξάντρας, η οποία είναι η νέα αναπληρώτρια διευθύντρια του Εθνικού.
Νεανική Σκηνή
«Ένα καπέλο γεμάτο βροχή» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κορδέλλα.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.