search
ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 12:16
MENU CLOSE

Και το Όσκαρ της ακριβότερης βενζίνης κέρδισε η Ελλάδα…

16.05.2010 08:11
Και το Όσκαρ της ακριβότερης βενζίνης κέρδισε η Ελλάδα... - Media

Βενζίνη από… χρυσάφι πουλάνε τα πρατήρια στη χώρα μας, εάν υπολογίσει κανείς τις τιμές με βάση τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα κάθε εβδομάδα το υπουργείο Περιβάλλοντος και είναι ο μέσος όρος από περίπου 2.300 πρατήρια όλης της χώρας.

Βενζίνη από… χρυσάφι πουλάνε τα πρατήρια στη χώρα μας, εάν υπολογίσει κανείς τις τιμές με βάση τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα κάθε εβδομάδα το υπουργείο Περιβάλλοντος και είναι ο μέσος όρος από περίπου 2.300 πρατήρια όλης της χώρας.

Την τελευταία εβδομάδα, μάλιστα, πατήσαμε την… κορυφή της Ευρώπης, αφού η Ελλάδα έγινε η ακριβότερη χώρα στην αμόλυβδη βενζίνη, παρά την προσπάθεια των αρμοδίων φορέων να κρύψουν την πραγματικότητα.

Είμαστε, λοιπόν, οι πρωταθλητές Ευρώπης στην ακριβότερη βενζίνη, αλλά το άλμα στις τιμές δεν οφείλεται ούτε στους… κακούς κερδοσκόπους ούτε στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου, όπως προσπαθούσαν να μας πείσουν πριν από μερικά χρόνια, όταν και πάλι οι τιμές ανέβαιναν. Τώρα, τη… φωτιά στα καύσιμα έβαλε η ίδια η κυβέρνηση με τις απανωτές αυξήσεις στον ΦΠΑ και στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης, οδηγώντας τις τιμές σε ιστορικά ρεκόρ για την ελληνική αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την προηγούμενη εβδομάδα (από Παρασκευή σε Παρασκευή) η διεθνής χρηματιστηριακή τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σημείωσε υποχώρηση σχεδόν 10% (από τα 803 δολ. σε 725,5 δολ. ανά μετρικό τόνο), αντανακλώντας τη σημαντική μείωση τιμών στο αργό πετρέλαιο και στα περιθώρια διύλισης.

Ακριβώς την ίδια χρονική περίοδο στην εγχώρια αγορά η μέση τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά περίπου 5,4% και άγγιξε τα 1,53 ευρώ ανά λίτρο, που αποτελεί ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα.

Αυτό είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση, με την αλματώδη αύξηση των φόρων, αλλά οι παρενέργειες είναι ακόμη μεγαλύτερες: Όλο και περισσότερα πρατήρια καυσίμων αναγκάζονται να βάλουν λουκέτο, καθώς μειώνονται οι πωλήσεις τους λόγω της μείωσης στην κατανάλωση…

Ποιός μας κλέβει

Μέχρι εδώ ίσως όλα να φαίνονται εξηγήσιμα ή να εξηγούνται ως φυσική συνέπεια των επιλογών που έχει κάνει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Εκείνο που δείχνει ανεξήγητο είναι η επιμονή να αυξάνονται οι φόροι σε περίοδο κρίσης και μάλιστα γνωρίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό η ζήτηση θα μειωθεί, άρα και τα έσοδα που σχεδίαζε να εισπράξει το Δημόσιο δεν θα είναι τόσο μεγάλα κι ενδεχομένως μικρότερα απ’ ότι πριν τους νέους φόρους…

Μία πρόχειρη ματιά στους παράγοντες που διαμορφώνουν τις τελικές τιμές των καυσίμων, ωστόσο, είναι αποκαλυπτική για το ποιος μας… κλέβει, όταν αγοράζουμε βενζίνη. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του αρμόδιου υπουργείου, λοιπόν, την Παρασκευή 7 Μαΐου η μέση τιμή της αμόλυβδης στα πρατήρια ήταν 1,528 ευρώ ανά λίτρο.

Η μέση τιμή διυλιστηρίου, χωρίς φόρους και δασμούς, διαμορφώθηκε την ίδια ημέρα στα 0,475 ευρώ ανά λίτρο! Κι αν αναρωτιέστε πού πήγε το υπόλοιπο 1,053 ευρώ, την εξήγηση δίνουν τα ίδια τα στοιχεία του υπουργείου: Οι φόροι και οι δασμοί ανέρχονται σε 0,925 ευρώ για κάθε λίτρο που αντιστοιχούν στο 66% της τελικής τιμής διυλιστηρίου και περίπου στο 60,5% της τιμής του πρατηρίου!

Με άλλα λόγια, για κάθε ένα ευρώ που δίνουμε για να βάλουμε βενζίνη τα 60 λεπτά πάνε κατευθείαν στα ταμεία του κράτους.

Μέχρι την τελική τιμή του πρατηρίου απομένουν περίπου 13 λεπτά ή περίπου το 8,4% της τελικής τιμής, για να τα μοιραστούν οι εταιρείες διακίνησης και οι πρατηριούχοι, ως κέρδος, ενώ η «καθαρή» τιμή του διυλιστηρίου αντιστοιχεί στο 31,1% της τελικής τιμής.

Εν ολίγοις το Δημόσιο καρπώνεται το μεγαλύτερο μέρος από την τιμή της βενζίνης και μάλιστα με τις αυξήσεις των φόρων και των δασμών αύξησε ακόμη περισσότερο το ποσοστό του επί της τελικής τιμής.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υψηλοί φόροι και δασμοί στα καύσιμα υπάρχουν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μάλιστα διαχρονικά. Μόνο που στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη τα έσοδα από τους λεγόμενους «πράσινους φόρους» τα διαθέτουν για παρεμβάσεις προστασίας του περιβάλλοντος κι όχι για να καλύψουν τις… τρύπες της οικονομίας τους.

Εδώ, όποιος υπουργός διαπιστώνει έλλειμμα στον κρατικό κορβανά ρίχνει και μία αύξηση φόρων στα καύσιμα και μάλιστα με τις… ευλογίες της Κομισιόν και του ΔΝΤ!

Νοθεία

Και μέσα σ’ όλα αυτά τα τρελά και παλαβά έρχεται το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να ζητήσει τη γνώμη μας για τη νοθεία στα καύσιμα!

Χρησιμοποιώντας την προσφιλή μέθοδο του πρωθυπουργού, τη δημόσια διαβούλευση, οι αρμόδιοι ζητούν τις απόψεις παραγόντων της αγοράς και πολιτών για το αυτονόητο: Να μπουν αποτελεσματικοί κανόνες διαφάνειας και αξιοπιστίας για την προστασία του καταναλωτή από τα νοθευμένα καύσιμα.

Χρειάζεται να γίνει δημόσιος διάλογος για να καταλήξει το υπουργείο στην απόφαση και στον τρόπο με τον οποίο θα κλείνει όσα πρατήρια ή σημεία πώλησης διακινούν επικίνδυνα καύσιμα; Ή μήπως χρειάζεται να σας πουν οι πολίτες πώς θα πρέπει να γίνονται οι έλεγχοι από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων, τα γνωστά ΚΕΔΑΚ;

Άλλωστε, όπως έγραψε κι ένας πολίτης, που κατέθεσε τη γνώμη του στον διάλογο μέσω της γνωστής ιστοσελίδας (www.opengov.gr), «τα πρόστιμα στη σημερινή Ελλάδα δεν κάνουν τίποτε. Άλλωστε τα κέρδη τις περισσότερες φορές είναι τεράστια σε σχέση με τα πρόστιμα. Λουκέτο είναι η λύση…».

Το κακό είναι ότι προς το παρόν λουκέτο βάζουν τα πρατήρια που λειτουργούν νόμιμα και τηρούν όλους τους κανόνες, καθώς οι μειωμένοι τζίροι οδηγούν τους βενζινοπώλες σε οικονομική ασφυξία.

Σύμφωνα, μάλιστα, με την Ομοσπονδία τους (ΟΒΕ), από όλες τις περιοχές της χώρας τα μηνύματα κάνουν λόγο για «πτώση του όγκου κατανάλωσης και του τζίρου σε χρήμα στα πρατήρια από 10% έως και 30%»!

Κι αυτό, πριν από την επιβολή της τελευταίας αύξησης σε ΦΠΑ και ειδικό φόρο κατανάλωσης!

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 12:14