10/12/2018 08:56:18

Τέχνη στους οίκους ανοχής

Τέχνη στους οίκους ανοχής - Media


Άδειες πολυκατοικίες του ’70, ρημαγμένα σπίτια, αυλές και παλιά νοικοκυριά στο Μεταξουργείο και τον Κεραμεικό, όπου κάποτε ζούσαν οικογένειες και κατά λάθος δεν κατέληξαν να γίνουν οίκοι ανοχής, παίρνουν ζωή

και γεμίζουν τέχνη μέσα από την εικαστική διοργάνωση ReMap4

Το ReMap, ο εικαστικός θεσμός που πραγματοποιείται ανά διετία, με καλλιτέχνες, επιμελητές και γκαλερί όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά απ’ ολόκληρο τον κόσμο, είναι μια δυναμική διοργάνωση, της οποίας το ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει να κάνει κατ’ αρχήν με το μέρος συνάντησης και δράσης της. Στην πιο υποβαθμισμένη ίσως περιοχή του κέντρου, το Μεταξουργείο και τον Κεραμεικό, άδειες πολυκατοικίες του ’70 ή εγκαταλελειμμένες και ρημαγμένες πρώην κατοικίες, υπέροχα παλιά νοικοκυριά όπου κάποτε ζούσαν οικογένειες και κατά λάθος δεν κατέληξαν να γίνουν οίκοι ανοχής, όπως τα περισσότερα κτίσματα εκεί γύρω, χάρη στον Ιάσωνα Τσάκωνα, ιδρυτή του ReMap, γίνονται σημεία συνάντησης δημιουργικών ανθρώπων.



«Τι κάνουμε εδώ, μπαμπά;»
Αλλόκοτο τοπίο, δεν υπάρχει αμφιβολία, από την περασμένη Κυριακή που ξεκίνησε το ReMap: δρόμοι με μεγαλοπρεπή ονόματα (Ιάσωνος, Λεωνίδου, Μεγάλου Αλεξάνδρου…) και ένα αλλοπρόσαλλο φιλότεχνο πλήθος και καλλιτέχνες που αναμειγνύονταν με ναρκομανείς που «φτιάχνονταν» με φάτσα φόρα ενέσεις, Κινέζους έμπορους και Πακιστανούς που περιφέρονταν στα δεκάδες μπουρδέλα και είχαν κάπως σαστίσει με τους αναπάντεχους «εισβολείς», που αποτελούνταν από κομψές και υπέροχα ντυμένες γυναίκες κάθε ηλικίας. Ένα κοριτσάκι, που σύντομα κουράστηκε από τη μεγάλη βόλτα, γκρίνιαζε στον πατέρα της λέγοντάς του «τι κάνουμε εδώ;» για να πάρει την απάντηση: «Βλέπουμε μοντέρνους καλλιτέχνες, παιδάκι μου, που κάνουν περίεργα πράγματα». Τι είναι τα περίεργα αυτά πράγματα λοιπόν; Περί τις 60 εκθέσεις σημαντικών διεθνών και ελληνικών γκαλερί, ανεξάρτητα projects νέων και όχι μόνο καλλιτεχνών, εκπροσώπηση μεγάλων ιδρυμάτων και ειδικές εκδηλώσεις με installations, ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, δίνουν το στίγμα της σύγχρονης εικαστικής ματιάς. Σε αρκετές περιπτώσεις δε, τα projects έχουν στηθεί ειδικά για τους συγκεκριμένους χώρους ή έχουν προσαρμοστεί στο αθηναϊκό τους περιβάλλον.



Ρώμη, Νέα Υόρκη, πλατεία Αυδή…
Δωρεάν και ανοικτό στο κοινό, μπορεί να ξεκινήσει κάποιος την περιήγησή του από την πλατεία Αυδή, όπου σε μια υπέροχη αυλή παλιού σπιτιού έχει στηθεί το ReMap4 infopoint, και μπορεί να προμηθευτεί χάρτη και πληροφοριακό υλικό για τα 24 σημεία. Στη φετινή, τέταρτη, διοργάνωση οι συμμετοχές ξεπερνάνε τις προηγούμενες σε αριθμό, ενώ αν κάτι εντυπωσιάζει ευχάριστα είναι η συνύπαρξη καταξιωμένων δημιουργών και επιμελητών με νεότατους και πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες. Μια πολυσήμαντη και πολυποίκιλη γιορτή της καλλιτεχνικής έκφρασης, λοιπόν, όπου μπορεί κάποιος να γίνει μάρτυρας των διεθνών τάσεων, όπως αυτές διαμορφώνονται στις διεθνείς φουάρ και στις νεανικές πλατφόρμες των δυτικών μητροπόλεων της τέχνης.
Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι σημαντικότατες ιταλικές γκαλερί, όπως οι Lorcan O’ Neil (Ρώμη), Federico Vavassori (Μιλάνο) και T293 (Νάπολη), η περίφημη Gagosian που θεωρείται η σημαντικότερη γκαλερί της Αμερικής (με ένα installation του James Turrel), η φημισμένη Maccarone (Νέα Υόρκη), η Eva Pressenhuber (Ελβετία), η Rodeo (Κωνσταντινούπολη), η Peres Projects (Βερολίνο), το Modern Institute (Γκλασκώβη), δίνουν δυναμικό «παρών». Σε ό,τι αφορά τις ελληνικές γκαλερί, εκτός από τους Breeder και τη Ρεβέκκα Καμχή, που έτσι κι αλλιώς κατοικοεδρεύουν στην περιοχή, μπορεί κανείς να δει τον βραβευμένο Bill Balaskas της Kalfayan Galleries, τον John Bock της Eleni Koroneou, την Caitlin Keogh της Melas Papadopoulos – για να αναφέρουμε μερικές από τις πιο αξιοπρόσεκτες παρουσίες. Ακόμα και το εναλλακτικό μπαρ - project space SIX D.O.G.S. συμμετέχει με μια ομαδική με επιμελητή τον Κωνσταντίνο Δαγριτζίκο.

Οι ομάδες της γειτονιάς και τα μεγάλα projects
Παράλληλα, πολλά από τα events κινούνται γύρω από τη «ναυαρχίδα» της περιοχής, την Kunstahale Athena της οδού Κεραμεικού 28, όπου εδώ και χρόνια κρατάει τον παλμό στις καλλιτεχνικές εξελίξεις στην Αθήνα. Βέβαια στην ευρύτερη υποβαθμισμένη – δίπλα στην Ομόνοια – πλευρά της πόλης δραστηριοποιούνται και ομάδες όπως οι «Ε.Δ.Ω.», «Παραμυθίας χωρίς όνομα», «Θέατρο Συνεργείο» που, όπως είναι φυσικό, συμμετέχουν στο μεγάλο εικαστικό γεγονός που συμβαίνει μες στα πόδια τους. Τα projects είναι ακόμα περισσότερα, περί τα 35 τον αριθμό, από πρωτοποριακές ομάδες και επιμελητές από όλο τον κόσμο. Δειγματοληπτικά να αναφέρουμε το The Still House Group από τη Νέα Υόρκη, που εκπροσωπείται από τη λονδρέζικη γκαλερί Jonathan Viner, το Identity Poles με ζωγραφική του Christian Rosa, γλυπτική του Vassilis H και ένα βίντεο του Jannis Varelas, το State of Concept με την ομαδική Nostalgia Nevrosa, το μουσικό - καλλιτεχνικό ντουέτο DAS με τη συνδρομή της Ειρήνης Μίγα, το Kypseli Fanzine με τους δικούς του καλλιτέχνες.
Σημαντική, όμως, συμμετοχή έχουν φέτος και ιδρύματα όπως το ΔΕΣΤΕ, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός ΝΕΟΝ, ο οποίος θα παρουσιάσει ομαδική έκθεση σε αναπαλαιωμένο νεοκλασικό επί της οδού Αγησιλάου με τρανταχτά ονόματα, όπως του Joseph Beuys.



ReMap4 ώς τις 30 Σεπτεμβρίου

Τις τρεις εβδομάδες που θα κρατήσει το ReMap4 έχουν προγραμματιστεί events, όπως η δράση The Bohemians, που η γκαλερί The Breeder ήδη παρουσίασε τη βραδιά των εγκαινίων και θα επαναλάβει στις 14.9 προσκαλώντας το κοινό στα στούντιο των τεσσάρων καλλιτεχνών που εργάζονται στον Κεραμεικό Γιώργου Λαζόγκα, Γιώργου Ξένου, Μιχάλη Κατζουράκη και Κατερίνας Κανά. Το πιο χαριτωμένο event την Κυριακή των εγκαινίων ήταν το SouzyTros, μια ομάδα φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που μοίραζαν σοκολατένιες κατασκευές ως μέρος της περφόρμανς Choco Bam Bam. Περισσότερες πληροφορίες στο www.remapkm.org.


 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.