16/10/2018 14:37:19

Χυδαίο «e-auction» για την Αγορά Μοδιάνο

Χυδαίο «e-auction» για την Αγορά Μοδιάνο - Media

Σαμπάνια και χαβιάρι για τους «έχοντες». Ρακή και κρεμμύδια για τα φτωχαδάκια. Αυτά προσφέρθηκαν το μακρινό 1930 στα εγκαίνια της Αγοράς Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη.

Τώρα που το θαυμάσιο δημιούργημα του γαλλοσπουδαγμένου Εβραίου αρχιτέκτονα Ελί Μοδιάνο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα φθοράς και η κρίση έχει μισοαδειάσει τα γύρω στα 150 μαγαζιά του, η κυβέρνηση δηλώνει πρόθυμη να το ξεπουλήσει άρον - άρον, βγάζοντάς το ηλεκτρονικά στο σφυρί (νεοελληνιστί «e-auction»...).

Αυτό θα συμβεί εφόσον βρεθεί επενδυτής να πάρει το μερίδιο του ελληνικού Δημοσίου – γύρω στο 43% –, πιθανότατα «μπιρ παρά», αφού το υπόλοιπο ποσοστό είναι κατακερματισμένο σε δεκάδες ιδιώτες - μικροϊδιοκτήτες καταστημάτων. Συνεπώς θα πρέπει να τα βρει μαζί τους για οποιαδήποτε παρέμβαση, θεωρητικά περιορισμένη διότι το κτήριο είναι διατηρητέο και ως προς τη χρήση του.

Με άλλα λόγια, λίγα λεφτά στο σουρωτήρι ταμείο του χρεοκοπημένου κράτους και με δεμένα τα χέρια του επενδυτή. Δεμένα; Μπα... Φοβάμαι ότι το ίδιο αυτό κράτος – που έχει πολλή δουλειά ξαφνικά, γιατί «ξύπνησε» και κυνηγάει, λέει, τα φίδια της Χρυσής Αυγής –, αν βρεθεί αγοραστής, θα κάνει τα στραβά μάτια. Και πιθανότατα θα επιτρέψει να μετατραπεί η Αγορά Μοδιάνο σε φτηνιάρικο «διασκεδαστήριο»: απ’ έξω παράδοση, από μέσα mall σε μικρογραφία. Μαγαζιά, καφετέριες και ξενυχτάδικα, σ’ ένα ντεκόρ «αυθεντικότητας» και «ντελικατέσεν», θολή αντανάκλαση περασμένων μεγαλείων όπου στο βάθος θα σέρνουν τα βήματά τους τα φαντάσματα των αδικοχαμένων Εβραίων της πόλης.

Υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμιση της Αγοράς Μοδιάνο, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς. Για ήπιες χρήσεις, για πλήρη εκμετάλλευση του χώρου (πόσοι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν ότι κάτω από τη Μοδιάνο υπάρχει ένα τεράστιο ξεχασμένο υπόγειο;), για δημόσια εποπτεία.

Ψιλά γράμματα. Ο πολιτισμός της καθημερινότητάς μας μπορεί να συνεχίσει να σαπίζει. Διότι μαχαιριές όπως αυτές που επέφερε στην Αμφιάλη ο χοντρόμυαλος χρυσαυγίτης φονιάς στον Παύλο Φύσσα δεν δέχεται μόνον το εξανεμισμένο εισόδημα των συνελλήνων.

Υποδειγματικά το διατύπωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του (στην Ιωάννα Δρόσου στην «Εποχή») ο πανεπιστημιακός Κώστας Δουζίνας, καθηγητής Φιλοσοφίας του Δικαίου στο Birkbeck College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.

«[...] Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η δολοφονία του Παύλου συμβολίζει τον θάνατο της τέχνης. Έρχεται να συνδεθεί με τη συνεχή επίθεση στον χώρο του πολιτισμού: το “μαύρο” στην ΕΡΤ, τα θέατρα που κλείνουν, το σφράγισμα του “Εμπρός”, τη μουσική παιδεία που χάνεται από τα σχολεία στο όνομα της αγοράς. Η εξουσία και οι ιμπρεσάριοι του πολιτισμού κόπτονται μόνο για το πρωτογενές πλεόνασμα, όχι για το έλλειμμα πολιτισμού και παιδείας που καταδικάζει την Ελλάδα σε συλλογική καταστροφή πολύ πιο μακρόχρονη από τα μεσοπρόθεσμα».

Έτσι ακριβώς: πολιτισμός και παιδεία. Πολύ πιο μακρόχρονη συλλογική καταστροφή.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.