Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Mε τη «βούλα» της Κομισιόν, όπως πολύ σωστά γράφαμε πριν από τρεις εβδομάδες, δημιουργείται στην Ελλάδα το πρώτο αεροπορικό μονοπώλιο, καθώς η Επιτροπή του Αλμούνια υπέγραψε και επίσημα την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean.
Mε τη «βούλα» της Κομισιόν, όπως πολύ σωστά γράφαμε πριν από τρεις εβδομάδες, δημιουργείται στην Ελλάδα το πρώτο αεροπορικό μονοπώλιο, καθώς η Επιτροπή του Αλμούνια υπέγραψε και επίσημα την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean. Και τώρα με το σύνολο σχεδόν της ελληνικής αεροπορικής δραστηριότητας στην… τσέπη του Βασιλάκη μένει να δούμε ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στις δικές μας τσέπες από τις τιμές των εισιτηρίων.
Το πιο περίεργο βέβαια (που καθιστά την υπόθεση ένα πανευρωπαϊκό case study) αφορά το σκεπτικό με το οποίο η Επιτροπή έδωσε το πράσινο φως. Προφανώς είναι μια μοναδική περίπτωση όπου η Κομισιόν εγκρίνει μια εξαγορά που διαμορφώνει ένα σαφέστατο μονοπώλιο επικαλούμενη… την οικονομική κρίση, η οποία μέχρι τώρα δεν την ενδιέφερε. Ο Αλμούνια δήλωσε μάλιστα επίσημα ότι «λόγω της ελληνικής κρίσης και με δεδομένη την ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική κατάσταση της Olympic Air, είναι σαφές ότι η εταιρεία θα αναγκαζόταν σε κάθε περίπτωση να εγκαταλείψει την αγορά. Επομένως εγκρίνουμε τη συγχώνευση επειδή δεν θα έχει περαιτέρω επιπτώσεις στον ανταγωνισμό».
Δηλαδή εγκρίνουμε την εξαγορά αφού σε άλλη περίπτωση η Olympic θα έκλεινε… Προφανώς το ότι σχεδόν όλα τα ελληνικά δρομολόγια θα εξυπηρετούνται πλέον από μία εταιρεία δεν απασχολεί την Κομισιόν, η οποία εκτιμά πως σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού. Άλλωστε η ίδια συμπλήρωσε στην ανακοίνωσή της ότι μεταξύ των δύο εταιρειών υπήρχε αλληλοκά–λυψη μόνο σε πέντε δρομολόγια εσωτερικού (Χανιά, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα, Κως), μάλλον παραλείποντας να συμπληρώσει ότι… με την εξαγορά όλα θα γίνουν μονοπωλιακά.
Τα «ανεξήγητα»
Όλα αυτά τα απίστευτα και ανεξήγητα επιβεβαιώνουν πλήρως όσα λέγαμε πριν από μερικές ήμερες.
Από τον περασμένο Σεπτέμβριο (οπότε ανακοινώθηκε η πρόταση εξαγοράς) η Olympic Air ξεκίνησε το «συμμάζεμα» και μέσα από μια σειρά ανεξήγητων αποφάσεων έκοψε όσα δρομολόγια εξωτερικού (Λάρνακα, Τελ Αβίβ, Κάιρο) της προσέφεραν μια προστιθέμενη αξία. Ακολούθησε η διακοπή των συνδέσεων με Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο. Έτσι ετοίμασε όλο το γήπεδο στον άλλοτε «ανταγωνιστή» και σημερινό ιδιοκτήτη, ο οποίος στο μεταξύ έκοψε την Αλεξανδρούπολη και τα Γιάννενα, αφήνοντας αλληλοκάλυψη μόνο στα πέντε δρομολόγια που ανέφερε η Κομισιόν. Το συμμάζεμα της Olympic, που μαζί με αυτά πούλησε τα ελικοφόρα αεροσκάφη της και ξενοίκια-σε τα Airbus, ήταν αυτό που έδωσε το άλλοθι στον
Αλμούνια να βγάλει τη χθεσινή ανακοίνωση.
Το έδαφος είχε προετοιμαστεί και επικοινωνιακά, αφού βομβαρδισμός δημοσιευμάτων χαρακτήριζε καιρό τώρα την Olympic σαν μια χαμένη υπόθεση και ότι κατέληξε μια μικρή εταιρεία του εσωτερικού που εκτελεί πτήσεις επιδοτούμενες από την ελληνική κυβέρνηση.
Κάποιοι… γελάνε
Τα καλά νέα αφορούν τον επιχειρηματία Θόδωρο Βασιλάκη, ο οποίος έπειτα από… κόπους σχεδόν 10 ετών και με τη στήριξη όλων των κυβερνήσεων που πέρασαν, καταφέρνει να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα: εξαλείφει κάθε ανταγωνιστή από τα πόδια του και μένει μόνος διαχειριστής της αεροπορικής αγοράς, καθορίζοντας όπως ο ίδιος επιθυμεί τις τιμές της.
Με την εξαγορά και το συμμάζεμα της Olympic που προηγήθηκε, η Aegean:
1 Έχει ήδη απαλλαγεί από τον αιματηρό ανταγωνισμό στο εσωτερικό και παίζει μπάλα μόνη της. Είναι άλλο για μια εταιρεία να κάνει έξι δρομολόγια την ημέρα (λ.χ. στη Θεσσαλονίκη) έχοντας απέναντι έναν ισότιμο αντίπαλο και άλλο να πετάει χωρίς αντίπαλο…
2 Αποκτά τα επιδοτούμενα δρομολόγια του εσωτερικού, που είναι εκ προοιμίου κερδοφόρα.
3 Αποκτά τη δυνατότητα να βάζει ό,τι αεροπλάνο και όποτε θέλει, και να τιμολογεί επίσης όσο θέλει. Βέβαια, οι πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι ο Βασιλάκης έδωσε γραπτές δεσμεύσεις ότι θα κρατήσει τις τιμές των εισιτηρίων εσωτερικού παγωμένες για δύο χρόνια. Όμως μια ματιά στις τιμές αυτές δείχνουν ότι είμαστε ήδη… μονοπώλιο. Εάν η χρέωση για να πετάξει κανείς στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου ή τη δυτική Ελλάδα είναι 150 – 220 ευρώ (δηλαδή ώς 450 με επιστροφή), είναι σαφές ότι η αεροπορική εταιρεία… καλύπτεται. Και σε δύο χρόνια το ξανασκέφτεται.
«Καλά νέα» όμως είχε και ο Βγενόπουλος, ο οποίος ξέχασε το σύνθημα που είχε βγάλει για την Ολυμπιακή το 2009 και έβαλε τη MIG να ανακοινώσει χθες ότι πήρε και λεφτά για να ξεφορτωθεί το… πτώμα: «Η συμφωνία έχει σαν αποτέλεσμα την ενίσχυση των ταμειακών διαθεσίμων της MIG κατά το πρόσθετο τίμημα των 52 εκατ. ευρώ, το οποίο θα καταβληθεί σταδιακά, καθώς και τη μείωση του συνολικού δανεισμού του ομίλου κατά το ποσό των 117,8 εκατ. ευρώ». Και κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία ολοκλήρωσε αναφέροντας ότι «η συμφωνία αυτή εντάσσεται στη στρατηγική του ομίλου MIG για την απεμπλοκή από ζημιογόνες δραστηριότητες με αρνητικές ταμειακές ροές και την επικέντρωση στις κύριες δραστηριότητές της με θετικές προοπτικές και οικονομικά αποτελέσματα». Η συνέχεια στα εκδοτήρια εισιτηρίων…
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.