15/12/2018 05:39:30

Λογοκρισία ή σεβασμός στη θρησκεία του άλλου

Λογοκρισία ή σεβασμός στη θρησκεία του άλλου - Media
 
Η τέχνη είναι συνηθισμένη στο να γίνεται μήλον της έριδος, ανάμεσα σε καλλιτέχνες, καλλιτεχνικούς φορείς και θεσμούς και πολιτικές ή θρησκευτικές ηγεσίες.
 
Τα παραδείγματα, ακόμα και από την σύγχρονη και πρόσφατα δημιουργία, είναι αμέτρητα. Πριν λίγες μέρες ένα βίντεο τάραξε τα νερά στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για το «Nympea» του Κορσικανού φωτογράφου και κινηματογραφιστή Ange Leccia, όπου το γνωστό πανέμορφο μοντέλο και ηθοποιός Λετίσια Κάστα, εμφανίζεται ως Οφηλία κάτω από το νερό σε μια αισθησιακή κίνηση-χορογραφία. Κάποια στιγμή, φευγαλέα, φαίνεται το μπούστο της. Μικρό το κακό. Ή μάλλον δεν υπάρχει κανένα κακό. Μια τέτοια εικόνα φυσικά δεν έχει τίποτα το προκλητικό. Προβαλλόταν όμως, στο Αλατζέ Ιμαρέτ στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 4ης Μπιενάλε ΣυγχρονηςΤέχνης «Παλιές διασταυρώσεις-Make it new ».
 
Ήταν η πρώτη φορά που ο χώρος φιλοξένησε μια εικαστική έκθεση. Όχι βέβαια, για πολύ, γιατί το έργο μεταφέρθηκε πριν λίγες μέρες στη Μονή Λαζαριστών. Η τουρκική κυβέρνηση ήταν αυτή που ζήτησε την απόσυρση του, ύστερα από διαμαρτυρία μουσουλμάνων. Το Αλατζά παραχωρείται σε μεγάλες γιορτές, όπως στο Ραμαζάνι, στους μουσουλμάνους για προσευχή και για αυτό οι Τούρκοι επισκέπτες ενοχλήθηκαν από την προβολή του άσεμνου για αυτούς βίντεο. Αλλά και από κάτι επιπλέον: το βίντεο τοποθετήθηκε στον χώρο που «βλέπει» προς τη Μέκκα, καλύπτοντας το ιερό.
 
Ο Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, εξέφρασε αμέσως την δυσαρέσκεια του. «Δεν μας αρέσουν οι παρεμβάσεις και οι υποδείξεις», είπε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Τότε ήταν που γνωστοποιήθηκε το περιστατικό, δηλαδή την προηγούμενη Παρασκευή, παρόλο που η ιστορία είχε ξεκινήσει μέρες. Ωστόσο, παρενέβη το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών και το βίντεο μεταφέρθηκε στη Μονή Λαζαριστών.
 
Το ελληνικό ΥΠ ΕΞ έδωσε την εντολή, χωρίς να ζητήσει να μάθει τι εστί Αλατζά Ιμαρέτ, αλλά και χωρίς να ζητήσει να δει το βίντεο. Δεν υπήρξε ποτέ τέμενος, απλά παραχωρείται στους μουσουλμάνους για προσευχή. Ιδρύθηκε επί τουρκοκρατίας και λειτούργησε ως πτωχοκομείο.
 
Προκύπτουν δύο ερωτήματα. Μιλάμε για λογοκρισία ή σεβασμό στην θρησκεία των άλλων; Από την μία, η ελληνική πλευρά «βαράει προσοχή» στο αίτημα του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών να αποσυρθεί το βίντεο από τον χώρο, από την άλλη όμως, αυτό έγινε τελικά με συμφωνία τόσο του Γάλλου δημιουργού, όσο και της διευθύντριας της οργάνωσης, αλλά και της επιμελήτριας της έκθεσης. Ο ίδιος μάλιστα, ο δημιουργός, αποδέχτηκε αμέσως την ιδέα να μεταφερθεί σε άλλο χώρο το έργο του, σεβόμενος ένα αίτημα που είχε να κάνει με ζητήματα θρησκείας και πίστης. Επομένως, σε αυτή την περίπτωση μάλλον μιλάμε, για συναινετική λογοκρισία.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.