search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 16:32
MENU CLOSE

Σχετικά με τ’ αμπέλια και την αμπελοφιλοσοφία

06.11.2013 22:00
oldphotospod_0611_051_cmyk1383730229.jpg

Μια από τις δημοφιλέστερες κεκτημένες ελληνικές ιδιαι­τερότητες είναι η αποκλειστικότητα του δικαιώματος στην ευφυΐα και τα ευφυολογήματα που προβάλλουν μερικοί λάτρεις και θαυμα­στές του δυτικού αλάθητου με τον εκλεπτυσμένο εστετισμό τους

Μια από τις δημοφιλέστερες κεκτημένες ελληνικές ιδιαι­τερότητες είναι η αποκλειστικότητα του δικαιώματος στην ευφυΐα και τα ευφυολογήματα που προβάλλουν μερικοί λάτρεις και θαυμα­στές του δυτικού αλάθητου με τον εκλεπτυσμένο εστετισμό τους, απότοκο της βαθύτατης και αποκλειστικής προσήλωσής τους στη Δύση.

Έτσι, «κάθε τι ελληνικό στον κόσμο αυ­τό» παρουσιάζεται αυτοδικαίως ως γραφι­κότητα, ως μια ακόμα ανατολίτικη κουτο­πονηριά απέναντι στον ορθολογισμό της Δύσης – τον οποίο έτσι κι αλλιώς κάθε σώ­φρων άνθρωπος υπολήπτεται και αναγνωρίζει. Παρά ταύτα, δεν είναι δυνατόν κάθε εθνικό επιχείρημα – από όπου κι αν προ­έρχεται –, όπως επιτάσσει η δυτική αντί­ληψη περί δημοκρατίας, να απαξιώνεται a priori.

Όπως δεν είναι δυνατόν η προκατάλη­ψη – δίκαιη ή άδικη – απέναντι σε ένα πρόσωπο να αποκλείει το πρόσωπο αυτό από τη δυνατότητα να εκφράσει τουλάχιστον μιαν αξιοπρόσεκτη άποψη.

Με αυτό το σκεπτικό, η παιδεία του Βύ­ρωνα Πολύδωρα είναι αξιοπρόσεκτη ως εξ αντικείμενου αξιόλογη, και όχι αντικεί­μενο άσκησης ύφους και υπεροψίας. Ο «βραχάνθρωπος» που ερέθισε τους ευαί­σθητους αισθητήρες του δυτικοτραφούς εκσυγχρονιστή αρθρογράφου της «Καθη­μερινής» κυρίου Κασιμάτη, για τον οποίο κάνει μνεία πολύ ορθά ο Πολύδωρας, συν­δέεται με τον λαό (πλήθος ανθρώπων).

Γράφει ο κύριος Κασιμάτης, τον οποίο παρεμπιπτόντως υποληπτόμεθα και μελετούμε, σχετικά με τη χρήση και ερμη­νεία της λέξεως: «Αντιθέτως, εκείνο που επιτρέπει σήμερα την αυθαιρεσία της πολιτικής εξουσίας στην Ελλάδα είναι η παινεμένη ιδιαιτερότητα του λαού μας, η ιδιαιτερότητα του “βραχανθρώπου (sic), αυτοφυούς, αυτόχθονος” (συγγνώμη, αλ­λά έτσι ορίζει τον λαό σε άλλο σημείο του κειμένου του ο σοφός…)».

Δίχως διάθεση αντιπαλότητας, αυτή είναι η ρίζα της λέξης «λαός», την οποία χρησιμοποιεί ορθότατα ο Βύρων Πολύδω­ρας.

Προέρχεται από τη ρίζα -λας που σημαί­νει πέτρα, εξ ου και λατομείον. Επίσης, αν ανατρέξει κανείς στον μύθο του Δευκαλί­ωνα και της Πύρρας, θα δει ότι αναδημιούργησαν τους ανθρώπους, μετά τον κα­τακλυσμό, από λίθους!

Έτσι, η παρενθετική ειρωνική επισήμαν­ση («συγγνώμη, αλλά έτσι ορίζει τον λαό σε άλλο σημείο του κειμένου του ο σο­φός»…) απαντιέται απλά, δίχως να χρεια­στεί να προστρέξουμε σε εκσυγχρονιστι­κές ιστορικές αφηγήσεις. Η βασική μας επισήμανση ωστόσο είναι ότι ο Βύρων Πο­λύδωρας, με τον οποίο, σημειωτέον και προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ουδεμία σχέση ή συμπάθεια διατηρούμε, γίνεται στόχος κυρίως επειδή είναι επαρκώς εγ­γράμματος σε ένα Κοινοβούλιο και σε μια κοινωνία όπου τα «πολλά γράμματα» είναι αντικείμενο ψόγου αντί επαίνου, δηλαδή αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στη Δύση.

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 16:31