19/09/2018 13:07:07

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Βραβεία, παραφωνίες και απουσίες

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Βραβεία, παραφωνίες και απουσίες - Media
 
Τα πηγαδάκια των σινεφίλ είχαν ήδη αναδείξει τις ταινίες που «κέρδισαν» στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που έριξε αυλαία το προηγούμενο Σάββατο, σε μια τελετή που ακόμα και η λέξη «λιτή» μοιάζει πλούσια για να την περιγράψει. Είπαμε να μην είναι φανταζί και δαπανηρή, όπως τα προηγούμενα χρόνια, αλλά όχι και με παντελή έλλειψη φαντασίας. Πίσω στα βραβεία όμως. Η μεξικανική ταινία «Κελί από χρυσάφι» του Ντιέγκο Κεμάδα Δίες - ένα οδοιπορικό τριών δεκαπεντάχρονων από τη Γουατεμάλα που προσπαθούν να περάσουν από το Μεξικό στις ΗΠΑ - ήταν το φαβορί για τον Χρυσό Αλέξανδρο, τον οποίο και κέρδισε, μαζί με μερικά ακόμα βραβεία. Από ελληνικής πλευράς βραβεύτηκε η ερμηνεία του Χρήστου Στέργιογλου για τον ρόλο του στην «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της Ελίνας Ψύκου.
 
Η επιτυχία ενός φεστιβάλ κρίνεται καταρχήν στις αίθουσες. Έτσι, η πληρότητα κατά 90%, με πολλές sold out προβολές, χρήζει αυτομάτως τον θεσμό πετυχημένο για φέτος. Όπως, επίσης, και η παρουσία των δύο μεγάλων σταρ: του ΤζιμΤζάρμους, ο οποίος αντιμετωπίστηκε σαν αστέρας του ροκ εν ρολ, προκαλώντας υστερία και συνωστισμό όπου βρισκόταν, και του «δικού» μας Αλεξάντερ Πέιν. Έπειτα από ένα δεκαήμερο προβολών με 150 ταινίες από 154 χώρες, που αναδεικνύουν τάσεις, ρεύματα, μικρές εθνικές κινηματογραφίες ή ανασύρουν ταινίες- σταθμούς από το παρελθόν, το φεστιβάλ έκλεισε και για φέτος με θετικό πρόσημο. Υπάρχει, όμως, μια ηχηρή «παραφωνία»: η απουσία του ελληνικού κινηματογράφου. Μόλις οκτώ ταινίες προβλήθηκαν στο φεστιβάλ - πολύ μικρός αριθμός σε σχέση με την ετήσια κινηματογραφική σοδειά. Ο διευθυντής του φεστιβάλ Δημήτρης Εϊπίδης επιμένει να φιλοξενεί μόνο πρεμιέρες. Έτσι, αν μια ταινία έχει προβληθεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - όπου πολλές καταφεύγουν μετά την κατάργηση των κρατικών κινηματογραφικών βραβείων και τη σύσταση τότε της ομάδας «κινηματογραφιστές στην ομίχλη» -, αποκλείεται αυτομάτως από το επίσημο πρόγραμμα. Όχι, βέβαια, από το τμήμα της αγοράς που απευθύνεται, όμως, μόνο στους επαγγελματίες.
 
Τρία χρόνια τώρα το φεστιβάλ έχει «κουτσό» ελληνικό τμήμα και για αυτό θα πρέπει να βρεθεί μια λύση, να δοθεί ένα κίνητρο στους Έλληνες σκηνοθέτες να επιλέξουν για τις ταινίες τους το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ή αυτό να τις φιλοξενεί ανεξαρτήτως από το αν έχουν προβληθεί σε άλλο φεστιβάλ. Μια καλή ιδέα χρειάζεται, η οποία δεν βρέθηκε ούτε στη συνάντηση που είχε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος - ο οποίος ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη, αλλά δεν εμφανίστηκε στην τελετή -με τον Δημήτρη Εϊπίδη, αντιπροσώπους των σωματείων, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αλλά και σκηνοθέτες. Δεν ήταν, βέβαια, αυτό το θέμα της συνάντησης, αλλά η συνήθης θεματολογία για την ενίσχυση του ελληνικού σινεμά, το 1,5%, τα φορολογικά κίνητρα κ.τ.λ. Η μόνη συνήθης… συνάντηση που δεν έγινε, ήταν αυτή της ΠΕΚΚ (Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών) με το κοινό της τελετής λήξης, αφού δεν απένειμε φέτος βραβείο. Η ΠΕΚΚ «έφαγε» κόκκινη κάρτα από τον Δημήτρη Εϊπίδη, καθώς ο πρόεδρός της Ανδρέας Τύρος κάθε χρόνο στην τελετή επισήμαινε - με μεγάλη διάρκεια είναι αλήθεια - τα, κατά τη γνώμη του, προβλήματα του φεστιβάλ, τον ανθελληνισμό του κ.τ.λ. Έτσι, ο διευθυντής του φεστιβάλ αποφάσισε όχι μόνο να απαγορεύσει την απονομή βραβείου, αλλά και να «κόψει» διαπιστεύσεις σε μέλη της ΠΕΚΚ. Αυτή η πρακτική δεν ταιριάζει καθόλου σε ένα φεστιβάλ που εκπροσωπεί την πολυφωνία, τον πλουραλισμό και τη δημοκρατία.
 
Και κάτι τελευταίο: ήταν αστείο να ακούςτον δήμαρχο Θεσσαλονίκης και πρόεδρο του Δ.Σ. του φεστιβάλ Γιάννη Μπουτάρη να λέει στην τελετή λήξης«χαίρομαι που η Θεσσαλονίκη γίνεται σιγά - σιγά πόλη του σινεμά». Αν το σιγά - σιγά επιτυγχάνεται έπειτα από… 54 ολόκληρα χρόνια φεστιβάλ, τότε τα λόγια είναι περιττά… Επίσης, να θυμίσουμε ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που, εκτός της περιόδου του φεστιβάλ, μάλλον περιφρονεί το σινεμά. Τουλάχιστον αυτό αποδεικνύουν τα νούμερα των εισιτηρίων.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.