search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 16:31
MENU CLOSE

Εκθέσεις: Το κύρος των ονομάτων

31.05.2010 08:51
Εκθέσεις:  Το κύρος των ονομάτων  - Media

Σε μια χρονιά περικοπών το εκθεσιακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών αποδεικνύεται αν όχι το ίδιο πλούσιο με πέρυσι, τουλάχιστον το ίδιο ενδιαφέρον

Σε μια χρονιά περικοπών το εκθεσιακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών αποδεικνύεται αν όχι το ίδιο πλούσιο με πέρυσι, τουλάχιστον το ίδιο ενδιαφέρον

Αν είστε φιλότεχνος, το Φεστιβάλ Αθηνών έχει ήδη αρχίσει. Από τις 12 Μαΐου, όταν εγκαινιάστηκαν οι μεγάλες εκθέσεις της Λουίζ Μπουρζουά και της Σάρας Λούκας στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Αλλά το Φεστιβάλ Αθηνών αρχίζει επισήμως την 1η Ιουνίου και είναι ευχάριστο σε μια χρονιά περικοπών να βλέπεις το εκθεσιακό του πρόγραμμα αν όχι πιο πλούσιο, τουλάχιστον το ίδιο γεμάτο όσο και στις διοργανώσεις π.Κ. (προ κρίσης). Και η αρχή είναι πολύ δυνατή. Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι ένας από τους πιο διάσημους εικαστικούς της νοτιοαφρικανικής σκηνής. Μας έρχεται μετά τη Νέα Υόρκη, όπου το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης φιλοξένησε έκθεσή του. Τα κινούμενα σχέδιά του θεωρούνται το πιο ισχυρό του σημείο, και θα παρουσιάσει στην Αθήνα (Πειραιώς 260, από την 1η έως τις 15 Ιουνίου) μια εγκατάσταση του 2008 με οκτώ βιντεοπροβολές. Το «I Am Not Me, the Horse is Not Mine» (2008) βασίζεται στο σατιρικό διήγημα «Η μύτη» (1837) του ρώσου συγγραφέα Νικολάι Γκόγκολ και αντανακλά το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για την ακμή και την πτώση του ρωσικού μοντερνισμού, ενώ αποτέλεσε πρόπλασμα για την παραγωγή της ομώνυμης όπερας του Ντμίτρι Σοστακόβιτς στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, τον Μάρτιο του 2010. Τον κυπριακής καταγωγής Σωκράτη Σωκράτους τον ξέρουμε συνήθως από τις δουλειές του στον ελληνικό Τύπο. Οι φωτογραφίες του συνδυάζουν καλλιτεχνική δύναμη και ρεαλισμό κι αυτή είναι μια έκθεση αποκλειστικά με φωτογραφίες από την Αθήνα. Η έκθεση του Σωκράτους είναι μία ιδιότυπη μορφή ημερολογίου, που ο καλλιτέχνης ανανεώνει καθημερινά με στιγμές από την καθημερινή ζωή, αποτυπώνοντας τον παλμό της πόλης. Δεν πρόκειται όμως για ρεπορτάζ: η ματιά του είναι τόσο προσωπική και διεισδυτική που γκρεμίζει κάθε όριο ανάμεσα στον φακό και το αντικείμενο φωτογράφησης. Πορτρέτα αγνώστων και γνωστών προσωπικοτήτων, πολιτικά και κοινωνικά επίκαιρα, άλλοτε ευχάριστα και άλλοτε δυσάρεστα, πορτρέτα που έχουν τραβηχτεί μέσα από μία διαδικασία κατά την οποία ο φωτογράφος και ο φωτογραφιζόμενος γίνονται φίλοι. Η Αθήνα του Σωκράτους είναι ταυτόχρονα ωμή και τρυφερή. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί αρχικά στο Μουσείο Μπενάκη τον Ιούνιο και θα μεταφερθεί τον Ιούλιο στην Αποθήκη Η΄ της οδού Πειραιώς 260.  Σε μια διαφορετική εμπειρία μας καλεί το «Unplugged» (Simply Botiful) του Κριστόφ Μπίχελ, το οποίο είναι ένα έργο τέχνης επικών διαστάσεων. Φανταστείτε ότι θα καλύψει μια έκταση 500 τ.μ. στον χώρο της Πειραιώς 260! Πρόκειται για μια σύνθετη εγκατάσταση που υποχρεώνει τον θεατή να συμμετέχει σε σενάρια σωματικώς απαιτητικά και ψυχολογικώς άβολα, μέσω μιας περιδιάβασης από στενά τούνελ, κλειστοφοβικούς θαλάμους και συχνά αδιέξοδα. Ο καλλιτέχνης εξερευνά την ασταθή σχέση μεταξύ ασφάλειας και εγκλεισμού, τοποθετώντας το κοινό στους αντιφατικούς ρόλους του θύματος και του ηδονοβλεψία. Ο Κριστόφ Μπίχελ, γεννημένος στη Βασιλεία το 1966, είναι γνωστός για τις εννοιολογικές δημιουργίες και τις μεγάλες εγκαταστάσεις του. Ζει και εργάζεται στη γενέτειρά του, ενώ πρόσφατες εκθέσεις του περιλαμβάνουν: την «Camp 2010» που βρίσκεται τώρα στο Tramway της Γλασκώβης, μία έκθεση για την Απόσχιση της Βιέννης (2010), την «Deutsche Grammatik» στην Kunsthalle Fridericianum στο Κάσελ της Γερμανίας (2008). Χρησιμοποιεί πηγές μαζικής ενημέρωσης, όπως το Διαδίκτυο, τυπωμένα πολιτικά φυλλάδια και αντικείμενα οικιακής χρήσης. Τη δουλειά του διακατέχει μια ξεκάθαρη πολιτική αντίληψη, που συχνά παραπέμπει σε νέες μεθόδους προπαγάνδας, σε μια εποχή που ακόμα και ο πόλεμος υφίσταται τη διαμεσολάβηση των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Το έργο θα παρουσιαστεί από τις 6 Ιουνίου έως τις 6 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και ανήκει στη Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Ο ίδιος ο συλλέκτης τονίζει: «Επέλεξα το έργο αυτό γιατί είναι ωμό, τραχύ και απροσχημάτιστο, όπως η εποχή μας. Ο Büchel αναπαριστά μια σύγχρονη Βαβέλ ή τα απομεινάρια της, αναδεικνύοντας την ύβρι που εμπεριέχει κάθε μητρόπολη του καιρού μας. “Περιοδεύουμε” στο έργο σαν να βρισκόμαστε στην Κόλαση – μια κόλαση της σιωπής και της απουσίας, ακατοίκητη αλλά στοιχειωμένη. Είναι μια μοναχική εμπειρία, και όμως καθαρτήρια – γιατί στοχεύει στην αφύπνιση της συλλογικής συνείδησης».

Δημήτρης Ρηγόπουλος

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 16:31