12/12/2019 23:20:14

16.1.2014

Επιστήμονες,κατά τύχη και με σκονάκι

Επιστήμονες,κατά τύχη και με σκονάκι - Media
Ονοματεπώνυμο: Νίκος Τσιλιγγίρης


Καλά διαβάσατε,η παραπάνω φράση αποτελεί την συνταγή,στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα,ώστε να γίνει κάποιος,επιστήμονας.Τεχνικά έστω,διότι κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί κάποιος ως ΄΄πλήρως επιστημονικά καταρτισμένος΄΄ με αποσπασματικές γνώσεις,περιορισμένο εγκυκλοπαιδισμό και μηδενική κριτική σκέψη,αποτελεί διαφορετικό και πολυδιάστατο ζήτημα,που δεν θα αναλύσουμε εδώ.Εδώ,απλώς θα μεταφέρουμε φαινόμενα τα οποία ισχύουν εμπειρικά,στα πορφυρά ποτάμια της δευτεροβάθμιας,επιδερμικά,και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.Το πρόβλημα,αρχικά έχει αφετηρία την ΄΄τριτολυκειακή΄΄ περίοδο,κατά την οποία καλούνται όλοι οι επίδοξοι ΄΄επιστήμονες΄΄ να συμπληρώσουν μηχανογραφικό δελτίο,στο οποίο θα αναγράφεται η προτιμητέα λίστα σχολών,για να εισαχθεί ο υποψήφιος.Εκτός του οτι,η διαδικασία απο μόνη της,χωρίς καμία παρέμβαση,αποτελεί πιστή αντιγραφή του τυχερού παιγνίου ΄΄τζόκερ΄΄,γίνεται ιδιαίτερα πιο επικίνδυνη,όταν η βαθμολογία που συγκεντρώνεται είναι χαμηλή.Στην περίπτωση αυτή,ο υποψήφιος υπό τον τρόμο της μη εισαγωγής του σε κανένα εκπαιδευτικό ίδρυμα(ναι,γιατι είπαμε πως όλοι αξίζουν να εισαχθούν στο ελληνικό πανεπιστήμιο) θέτει λίστα με σχολές προτίμησης,η οποία δεν έχει καμία ορθολογική δομή ή έστω κατέχει ελάχιστη.Γνωρίζει και ο ίδιος πως έχει εξ αρχής μικρές πιθανότητες να εισαχθεί στην 1ή του επιλογή(αν είχε),και έτσι φτάνει σε σημείο να τοποθετήσει κάθε σχολή που υπάρχει στην ελληνική επικράτεια,χωρίς φυσικά να έχει σχέση με το περιεχόμενό της. Από την άλλη,ποιος ακούει την ελληνίδα μάνα να γκρινιάζει που δεν μπήκε κάπου ο γίος της,αλλά μπήκε το παιδί του γείτονα;Είναι και αυτό ένα σοβαρό πρόβλημα. Σε ένα δεύτερο στάδιο,υποθέτουμε πως το υποκείμενο μας(είτε ήταν 1η επιλογή είτε 100η),εισήχθει επιτυχώς,Τώρα λοιπόν που πέρασε τον γολγοθά τον πανελληνίων,πολλές φορές μην γνωρίζοντας καν ο ίδιος,τον λόγο που το έκανε,πρέπει να επιβιώσει στην σχολή που κατάφερε να μπεί.Στην περίπτωση που η σχολή ήταν πραγματικά εγκάρδια επιλογή,οι πιθανότητες όχι απλώς να επιβιώσει,αλλά να αριστεύσει,διπλασιάζονται.Τι γίνεται όμως,με την πλειονότητα των φοιτητών,που θέλουν ΄΄απλώς να περάσουν τα μαθήματα,και να πάρουν το κωλόχαρτο΄΄ ; Φυσικά,δεν φταίνε μόνο οι ίδιοι,οι οποίοι με την αδιαφορία τους,για την επιστημονική γνώση,υπονομεύουν τον ίδιο τον θεσμό του Πανεπιστημίου,αλλά και οι κατασκευές που συντηρούν αυτή την κατάσταση.Και εδώ εμφανίζονται ώς απο μηχανής θεοί,οι γνωστές παρατάξεις ΔΑΠ-ΝΔΦΚ-ΠΑΣΠ.Παρατάξεις, που ευαγγελίζονται την ορθή λειτουργία του Πανεπιστημίου,στην πραγματικότητα,και όχι μόνο στην ενδόμυχη πολιτική τους συνείδηση,οργανώνουν ΄΄συσσίτια΄΄ προχειρογραμμένων σημειώσεων έτοιμες να χαρίσουν το πολυπόθητο,από το αδιάφορο ΄΄επιστημονικό΄΄ κοινό,πέντε.Υπάρχουν φυσικά και περιπτώσεις που δίνονται ακόμη,και τα ίδια τα θέματα.Είτε λοιπόν ο φοιτητής διάβασε 5 λεπτά,απέχοντας φυσικά από τον επιστημονικό τρόπο μελέτης(πολλαπλές πηγές,πλουραλισμός στην βιβλιογραφία),είτε έκανε όλο το βιβλίο σκονάκι,και πέρασε ίσα ίσα το μάθημα.Φυσικά,πολλοί σοβαροί Ακαδημαικοί,δεν επιτρέπουν σε πολλές περιπτώσεις,την επιτυχή έκβαση της παραπάνω διαδικασίας,αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η νοοτροπία των φοιτητών,παύει αυτόματα να υπάρχει.Ο παραπάνω απόφοιτος,θα ονομάζεται ΄΄επιστήμονας΄΄,χωρίς φυσικά,ουσιαστικά,να φέρει την τεχνοτροπία του,και πολύ πιθανό να αποτελεί έναν ανερμάτιστο στο πεδίο του,και καιροσκόπο πολίτη. Η απαξίωση των πτυχίων των ΑΕΙ,έχει αναντίρρητα βάσεις,στην αγορά εργασίας στο σύγχρονο κεφαλαιοκρατικό και τεχνοκρατικό σύστημα.Αλλά η συνειδησιακή απαξίωση και εκμηδένιση των πτυχίων,ξεκινάει και εκτρέφεται στο ίδιο περιβάλλον του Πανεπιστημίου,από τους ίδιους φοιτητές.Θέλουμε ένα Πανεπιστήμιο, που να αντιμετωπίζεται ως ένα ακόμη μεταβατικό στάδιο της ζωής,μετά την εφηβεία,ή ένα οχυρό(και μάλλον το τελευταίο) της γνώσης και του Ορθολογισμού;

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.