20/01/2019 16:52:55

Θέατρο Τέχνης: Οι «Φανερωμένες» της Ιστορίας και του πόνου

Θέατρο Τέχνης: Οι «Φανερωμένες» της Ιστορίας και του πόνου - Media

«…Το σπίτι μας είχε εκείνο το παλαιόν, βάρβαρον και αφύσικον και απάνθρωπον ήθος, όπου θέλει ταις γυναίκες ξεχωρισμέναις από την ανθρωπίνην εταιρίαν.
…Ήθος τυραννικόν, ήθος βάρβαρον εσύ, ναι, με καταδικάζεις αλλ’ εγώ εμπαίζω την καταδίκην σου, όχι, όχι, ο Θεός δεν μου έδωσε καρδίαν αχρείαν, ούτε σύ με τα κλεισίματά σου, με τα φυλακώματά σου ηδυνήθης ποτέ νά μού τήν αχρειώσης, αυτή επιθυμεί πάντοτε τάς μεγάλας επιχειρήσεις, και είναι πάντοτε έτοιμη να τας αρχίση και να τας τελειώση» 
Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου, «Αυτοβιογραφία»

…Από την αρχή το καταλάβαμε ότι επρόκειτο περί μετεμψυχώσεως κι έτσι ούτε ένας δεν έκανε κουβέντα για το παρουσιαστικό της. Κι επειδή η μετεμψύχωση δεν ήταν μέσα στις χριστιανικές μας παραδόσεις, την ονομάσαμε Φανερωμένη και το θέμα θεωρήθηκε λήξαν. Όταν έφτασε στα δεκατρία, συμπεριελήφθη στην οικογενειακή μας μερίδα και η ιστορία τελείωσε με φοβερή αιματοχυσία. Αλλά εκείνα τα χρόνια κανείς δεν είχε όρεξη για κουτσομπολιά.
Ρούλα Γεωργακοπούλου, «Φανερωμένη»

Η αρχή έγινε τον περασμένο Μάιο στο Εθνικό Θέατρο, στο πλαίσιο του έκτου κύκλου «Αναγνώσεις», αποσπώντας μεγάλη επιτυχία και καλές κριτικές. Ο λόγος γίνεται για τις «Φανερωμένες» της κινηματογραφικής σκηνοθέτιδος Κατερίνας Ευαγγελάκου, που μετακόμισαν από το τέλος Ιανουαρίου στο θεατρικό σανίδι του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν.
Ένα έργο βασισμένο σε δύο κείμενα, τη «Φανερωμένη» της Ρούλας Γεωργακοπούλου και την «Αυτοβιογραφία» της Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου, έρχεται να εστιάσει στην καταπίεση της γυναικείας προσωπικότητας και σεξουαλικότητας. Βασικό πρόσωπο είναι ένα νεαρό κορίτσι – τον ρόλο ενσαρκώνει η Μαρία Ζορμπά –, που ζει στην καρδιά της πολυτάραχης ελληνικής Ιστορίας. Συγκεκριμένα, από τη Ζάκυνθο του 1821 μέχρι τη δικτατορία και την Αθήνα του σήμερα, ένα κορίτσι, ούτε παιδί αλλά ούτε και έφηβη, κάπου γύρω στα 11, ζει μια έκρηξη ορμονών, σε μια ταραχώδη στιγμή, όπως αυτή της χούντας των συνταγματαρχών. Εκείνη τη στιγμή, η παιδικότητα υποχωρεί και η πρώιμη σεξουαλικότητα έρχεται απροειδοποίητα.
Μόνη, λοιπόν, και αντιμέτωπη με τις νέες εξελίξεις προσπαθεί να βγάλει συμπεράσματα για τα όσα συμβαίνουν μέσα της με μοναδικό αποκούμπι τα σχολικά βιβλία και τη στρεβλή παιδεία της δικτατορίας. Η Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου είναι η ιδανική της συνομιλήτρια. Μια από τις πρώτες Ελληνίδες συγγραφείς, η οποία γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1801 και πέθανε εκεί το 1832, δύο βδομάδες μετά τη γέννηση του γιου της, ο οποίος εξέδωσε την ανέκδοτη «Αυτοβιογραφία» της μητέρας του (σήμερα κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις Ωκεανίδα).
Όσο διαρκεί η παράσταση, η σύγχρονη φωνή της Ρούλας Γεωργακοπούλου αλλά και της Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου (19ος αιώνας) συνομιλούν και ξεδιπλώνουν τις συντηρητικές επιτάξεις της εκάστοτε εποχής, που έρχονται να ακυρώσουν το ερωτικό τους σώμα.

INFO Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν (Φρυνίχου 14, Πλάκα), επίσημη πρεμιέρα στις 10.2, κάθε Δευτέρα & Τρίτη, στις 21.00, 15 ευρώ, 210-3236732.


 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.