11/12/2018 01:31:23

Ο αόρατος Ουίλιαμ Μπάροουζ

Ο αόρατος Ουίλιαμ Μπάροουζ - Media

Μια γκρίζα φευγαλέα φιγούρα με παλτό και ρεπούμπλικα, ο «el Hobre Invisible», ο αόρατος άνθρωπος, όπως τον φώναζαν τα πιτσιρίκια στα σοκάκια της Ταγγέρης, ξεκίνησε από το Σεντ Λούις, τον Φεβρουάριο του 1914, αναμείχτηκε με τους καταραμένους αυτής της γης στη Νέα Υόρκη, το Τέξας, το Σικάγο, το Μεξικό, το Νότιο Λονδίνο και ανακάτεψε τέχνες και τεχνοτροπίες.
Επαναστάτης, συγγραφέας, εικαστικός καλλιτέχνης, πειραματιστής, και ταυτόχρονα μια πρωτοποριακή σχολή, ένα ολόκληρο κίνημα που ανέτρεψε βεβαιότητες, ο Ουίλιαμ Μπάροουζ έζησε από δική του επιλογή εκτός της «επίσημης» λογοτεχνικής γραμμής και ωστόσο επηρέασε όσο κανένας τη γραφή, τα εικαστικά, το σινεμά, το ροκ. Μεγαλωμένος σε ένα περιβάλλον που προσέφερε «σαράντα εκατομμύρια λόγους για να μην ασχοληθεί με το γράψιμο», εντούτοις κατάφερε να γίνει η προσωποποίηση της επαναστατικής αντικουλτούρας.
Μια ζωή σαν παραμύθι ή σαν παραίσθηση μιας ακόμη απαγορευμένης ουσίας. Στο μπλε γυάλινο βλέμμα τού «μάγου της γραφής», που τα είδε και τα έζησε όλα, απεικονίζονται με τον πιο δραματικό τρόπο το μέσα και το έξω του κόσμου τούτου. Ο αιρετικός της γραφής πειραματίστηκε παράλληλα με κολλάζ, φωτογραφίες, ονειρομηχανές. Χρησιμοποιεί αποκόμματα εφημερίδων, φωτογραφίες, τυχαίες λέξεις, σκόρπιες φράσεις, έχοντας διαπιστώσει ότι «κάθε αφηγηματικό απόσπασμα ή κάθε απόσπασμα ποιητικών εικόνων γενικά υπόκειται σε άπειρες παραλλαγές και μπορεί όλες να είναι από μόνες τους ενδιαφέρουσες και αξιόλογες». Παράλληλα με τη συγγραφή, ο Μπάροουζ ενδιαφέρεται για τη φωτογραφία και τη δημιουργία λευκωμάτων.  Επηρεασμένος από τον ντανταϊστή Τριστάν Τζαρά, τραβούσε φωτογραφίες και τις συνόδευε με λεζάντες, τυχαίες φράσεις, «μεταφράζοντας τις συνδέσεις μεταξύ λέξεων και εικόνων».
Τα περίφημα κολλάζ, τα αποσπάσματα από λευκώματα αλλά και φωτογραφίες του Μπάροουζ περιλαμβάνει η έκθεση «Taking Shots: The Photography of William S. Burroughs», που θα διαρκέσει ώς τις 30 Μαρτίου στη The Photographer’s Gallery του Λονδίνου. Η Ευρώπη ανακαλύπτει ξανά τον Μπάροουζ και ρίχνει τον προβολέα στις προσωπικές φωτογραφίες του ίδιου του συγγραφέα που ξεπέρασε ακόμη και την ψευδαίσθηση της τέχνης, θεωρώντας ότι η ζωή είναι απείρως σημαντικότερη.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.