18/01/2019 10:48:32

Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ

Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ - Media

Μέση πληρότητα που φτάνει στο 80% και αύξηση των εσόδων του κατά 36% κατάφερε να εξασφαλίσει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος το πρώτο τρίμηνο της σεζόν 2013-1014.

Οι παραστάσεις του φθινοπώρου γέμισαν και ξαναγέμισαν τις μεγάλες αίθουσές του, χωρητικότητας έως και 900 θεατών, ενώ αρκετές από τις παραγωγές που ξεκίνησαν με την καινούργια χρονιά είναι ήδη sold out για αρκετό καιρό. Εξίσου μεγάλο είναι το ενδιαφέρον για τις παραστάσεις οι οποίες περιοδεύουν σε διάφορες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, ενώ παράλληλα αυξάνονται οι συνεργασίες του με άλλους φορείς και επιχειρούνται ανοίγματα στο εξωτερικό.

Από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες της χρονιάς οι «Με μουσικές εξαίσιες... με φωνές» σε κείμενα Λάμπρου Λιάβα και σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου. Η μουσική ιστορία της Θεσσαλονίκης παρουσιάζεται από έναν πολυπληθή θίασο, ζωντανή ορχήστρα, γνωστούς πρωταγωνιστές, όπως η Ζωζώ Σαπουντζάκη, στη Μονή Λαζαριστών, με πληρότητα 92,77%. Πολύ επιτυχημένα και το χοροθέατρο «Το σωματίδιο του Θεού» με πληρότητα 89,2%, «Ο Έβρος απέναντι» των Ρέππα - Παπαθανασίου με πληρότητα 59%, λίγο λιγότερους θεατές προσέλκυσε το εξαιρετικό και επίκαιρο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η πτωτική άνοδος του Αρτούρο Ούι» που σκηνοθέτησε ο Νίκος Χαραλάμπους. Σε κατάμεστες αίθουσες και με πουλημένα για αρκετό καιρό τα εισιτήρια παίζονται τώρα «Το τίμημα» του Άρθουρ Μίλερ σε σκηνοθεσία Άσπας Καλιάνη, και «Η μικρή μας πόλη» του Θόρντον Ουάιλντερ και «Το γλυκό πουλί της νιότης» του Τένεσι Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία και τα δύο Γιάννη Βούρου. Παραστάσεις αναγκαστικά ανταγωνιστικές, μια που συχνά παίζονται τις ίδιες ώρες σε διαφορετικές αίθουσες, η επιτυχία των οποίων δείχνει, όπως τονίζουν οι άνθρωποι του ΚΘΒΕ, πως το θέατρο έχει μπει στη ζωή των Θεσσαλονικιών, οι οποίοι δεν περιμένουν πια να έρθουν αθηναϊκοί θίασοι. Επίσης παραστάσεις αρκετά έως πολύ διαφορετικές μεταξύ τους.

«Το φετινό ρεπερτόριο» λέει στο «Π» ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Γιάννης Βούρος « δικαιολογείται απολύτως από τον ιδρυτικό του νόμο, απευθύνεται σε ένα κοινό ποικιλότροπο, όχι σε ειδικό κοινό. Προσπαθήσαμε να συνδυάσουμε και την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία. Και κλασικοί συγγραφείς, όπως ο Ίψεν, ο Ουίλιαμς, ο Μπρεχτ, και λαϊκά αλλά προσεγμένα θεάματα και νέα έργα. Βάλαμε τον πήχη ψηλά και ανοιχτήκαμε και στους άλλους φορείς της πόλης».

Όλη η πόλη μαζί
«Σε δύσκολους καιρούς, δεν χωρά εσωστρέφεια» λέει ο Γιάννης Βούρος. «Συνεργαζόμαστε με το Τελόγλειο, το Βαφοπούλειο, την ΚΟΘ, με την οποία θα ανεβάσουμε μια όπερα, το Πανεπιστήμιο, του οποίου οι φοιτητές παρακολουθούν πρόβες, κάνουν πρακτική εξάσκηση, χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη μας, ανοιχτήκαμε σε κοινωνικές ομάδες, στα σχολεία».

Ένας νέος θεατρικός χώρος, μια πλήρης θεατρική σκηνή, όπου θα παρουσιάζονται εναλλακτικές και πειραματικές παραγωγές, δημιουργήθηκε στο λιμάνι. Η «Ακαδημία Θεάτρου», ένας νέος θεσμός, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, δέχεται συμμετέχοντες τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Δύο καινούργιοι διαγωνισμοί, ένας για συγγραφή πρωτότυπου θεατρικού έργου και ένας για διασκευή της «Αιολικής γης» του Ηλία Βενέζη, φιλοδοξούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της σύγχρονης νεοελληνικής δραματουργίας.

Με το πρόγραμμα «Εργασία» άρχισε η συνεργασία με θεατρικές ομάδες της πόλης για την παρουσίαση των έργων τους σε ένα φεστιβάλ το οποίο, με τη βοήθεια του δήμου, θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο. Ακόμα, το ΚΘΒΕ από την ερχόμενη περίοδο θα παρουσιάσει σε μορφή δραματοποιημένου αναλογίου θεατρικά κείμενα τα οποία θα επιλεγούν από το σύνολο των έργων που υποβάλλονται προς αξιολόγηση στο Γραφείο Δραματολογίου του θεάτρου. Μέσα από μια διαδραστική σχέση με το κοινό, θα επιλεγούν έργα τα οποία, επίσης, θα ενταχθούν στο ρεπερτόριο της επόμενης θεατρικής περιόδου.

Κοινωνικές δράσεις
Παράλληλα, συνεχίζονται οι κοινωνικές δράσεις όπως το «Θέατρο κατ’ οίκον», επισκέψεις δηλαδή ηθοποιών του ΚΘΒΕ σε μεμονωμένα άτομα αλλά και σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού που δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στη θεατρική πράξη. Ακόμα, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας Θεσσαλονίκης ανέβηκε η παράσταση «Γράμμα σε ένα παιδί» στη νοηματική γλώσσα. Πρόσφατα, με αφορμή τη Μέρα της Γυναίκας, δόθηκαν δύο παραστάσεις της «Τρελοβγενιώς» της Ινιές Κανιατί, τα έσοδα των οποίων δόθηκαν υπέρ ξενώνων για κακοποιημένες γυναίκες.

Για τους μικρότερους θεατές το έργο «Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου», μια θεατροπαιδαγωγική δράση με θέμα την ιστορία της Θεσσαλονίκης, επισκέπτεται δωρεάν τα δημοτικά σχολεία. Στα γυμνάσια το «Φό-ΡΑ» ευαισθητοποιεί τους μαθητές απέναντι σε ρατσιστικές συμπεριφορές. Κατάμεστη είναι η Παιδική Σκηνή, όπου παρουσιάζονται σε διασκευή «Οι τρεις σωματοφύλακες» του Αλέξανδρου Δουμά, ενώ το «Κύμα» μιλά στους λίγο μεγαλύτερους, τους εφήβους, για ένα πολύ επίκαιρο πρόβλημα, το μπούλινγκ.

Εκτός Θεσσαλονίκης, το ΚΘΒΕ συνεχίζει τις συνεργασίες του με την Ένωση των Θεάτρων της Ευρώπης, συνεργάστηκε με το Σαουσπιλχάους του Γκρατς στο έργο «Ελλάδα - Αυστρία: Ισοπαλία!», συμμετείχε στο φεστιβάλ Ευρώπολις που έγινε το φθινόπωρο στο «Teatro di Roma». Τώρα ετοιμάζει μια ροκ όπερα με τίτλο «Αλεξάντερ» σε λιμπρέτο Πένυ Τέρνερ και σκηνοθεσία Κώστα Αθερίδη. Θέμα της ο Μέγας Αλέξανδρος. Θα παρουσιαστεί τον χειμώνα, στα αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους, σε διάφορες χώρες του κόσμου, ξεκινώντας από την Αυστραλία.
«Υπάρχει μια άνθιση φέτος στο ΚΘΒΕ» λέει η υπεύθυνη οργάνωσης παραγωγής Ρόδη Στεφανίδου «Παρατηρήθηκε μια βελτίωση σε όλα, στην οργάνωση, τον προγραμματισμό. Πολυπληθείς θίασοι, περισσότεροι ηθοποιοί από κάθε άλλη χρονιά, καλλιτέχνες οι οποίοι απασχολούνται διαρκώς, παίζουν σε παραστάσεις και ταυτόχρονα προετοιμάζονται από τώρα για τις καινούργιες παραγωγές του καλοκαιριού, εθελοντικές δράσεις, δωρεάν παραστάσεις σε σχολεία και σε ΚΑΠΗ, γεμάτα θέατρα με το κοινό να χειροκροτά. Ο κόσμος ευχαριστιέται και αυτό μας κάνει και εμάς πιο ευχαριστημένους. Σε αυτό βοήθησε και το ρεπερτόριο και η νέα τιμολογιακή πολιτική, το μειωμένο εισιτήριο ειδικά συγκεκριμένες μέρες, οι ειδικές τιμές για ανέργους ή για οικογένειες, μια πολιτική προσαρμοσμένη στις ανάγκες των ανθρώπων οι οποίοι υφίστανται διαρκείς μειώσεις εισοδήματος, όπως όλοι μας άλλωστε. Δεν μειώθηκε όμως το καλλιτεχνικό έργο και η αγάπη και η διάθεση για δουλειά. Όλα αυτά τροφοδοτούν με μια ενέργεια την πόλη».

«Υπάρχει μια πολύ καλή διάθεση από όλους μας» συμπληρώνει η πρόεδρος των ηθοποιών Νεφέλη Ανθοπούλου. «Παρά την οικονομική δυσχέρεια, τις περικοπές που δεν θα έπρεπε να αγγίζουν τον χώρο του πολιτισμού και το ότι ένα κρατικό θέατρο με επιμορφωτικό ρόλο δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται από την πολιτεία σαν μια οποιαδήποτε επιχείρηση η οποία πρέπει να βρει τρόπους να έχει κέρδος, η διοίκηση καταλαβαίνει τα προβλήματά μας. Όλοι οι ηθοποιοί δουλεύουν, οι αίθουσες συνήθως γεμίζουν, περιοδεύουμε με μεγάλη επιτυχία στις ακριτικές περιοχές, στο “Θέατρο κατ’ οίκον” βλέπουμε τους ανθρώπους, πολύ ηλικιωμένους, παραπληγικούς, να ξεναγεννιούνται κατά κάποιον τρόπο, υπάρχει ένα πολύ καλό κλίμα μεταξύ όλων των συναδέλφων».

Η μείωση, βεβαίως, της κρατικής επιχορήγησης κατά 7% φέτος είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. Γίνεται όμως προσπάθεια να ξεπεραστεί και, όπως λέει ο Γιάννης Βούρος, βρίσκονται τρόποι να ξεπεραστεί χωρίς να γίνουν εκπτώσεις στην ψυχαγωγία και την επιμόρφωση. Αυτό που όμως, όπως τονίζει, δημιουργεί προβλήματα δυσλειτουργίας είναι όταν και αυτή η περικομμένη επιχορήγηση δεν έρχεται στην ώρα της.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.