search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 14:17
MENU CLOSE

Αερομαχίες για την… τσέπη μας

08.04.2014 21:00
oldphotospod_0304_020_cmyk1396862538.jpg

Δύο ημέρες μετράνε οι πολεμικές επιχειρήσεις της «μητέρας όλων των μαχών» στους ελληνικούς ουρανούς. Aegean και Ryanair δίνουν μια σκληρή μάχη για το ίδιο κοινό, αλλά με διαφορετικούς όρους.

Δύο ημέρες μετράνε οι πολεμικές επιχειρήσεις της «μητέρας όλων των μαχών» στους ελληνικούς ουρανούς. Aegean και Ryanair δίνουν μια σκληρή μάχη για το ίδιο κοινό, αλλά με διαφορετικούς όρους. Η πρώτη είναι μια εταιρεία πλήρους εξυπηρέτησης και η άλλη μια εταιρεία υπερχαμηλού κόστους.

Το έπαθλο για τους επιχειρηματίες, όμως, είναι το ίδιο (η επικράτηση), όπως και για τους επιβάτες (το φθηνότερο εισιτήριο). Το πώς θα εξελιχθεί αυτή η σκληρή κόντρα παραμένει άγνωστο, μια και τις επόμενες ημέρες στη μάχη μπαίνουν και άλλες εταιρείες που διεκδικούν μερίδια από το φιλέτο του ελληνικού τουρισμού. Σίγουρα πάντως η μάχη για το θερινό πρόγραμμα πτήσεων που ξεκίνησε προχθές Τρίτη 1η Απριλίου μόνο… πρωταπριλιάτικο αστείο δεν είναι.

Οι προορισμοί
Ίσως να μην υπάρχει πιο επίκαιρη εφαρμογή του γνωστού ρητού «ο νέος είναι… ωραίος» από την παρουσίαση της Ryanair στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Η δημιουργία της βάσης της ιρλανδικής εταιρείας στα Σπάτα φαίνεται πως κινητοποίησε ακόμη και τη διοίκηση του ΔΑΑ. Η… μπλαζέ ηγεσία του αερολιμένα δεν έκρυψε τη χαρά της για τον νέο πελάτη. Καπελάκια, φουλάρια και άλλα προϊόντα του μάρκετινγκ συνόδευσαν την εκδήλωση για την «πρώτη» της Ryanair σε μια μάλλον ασυνήθιστη ενέργεια για το επιτελείο του Παράσχη, που μέχρι τώρα κινείτο στα… χνάρια της Aegean.
Ο νέος πελάτης δεν είναι βέβαια τυχαίος. Η Ryanair βάζει μόνιμα στην Αθήνα δύο αεροσκάφη, τα οποία θα εξυπηρετούν έξι προορισμούς (Χανιά, Λονδίνο, Μιλάνο, Πάφο, Ρόδο και Θεσσαλονίκη) και θα πραγματοποιούν 154 πτήσεις την εβδομάδα. Ο Michael O’ Leary ανακοίνωσε μάλιστα ότι με τις πτήσεις αυτές θα εξυπηρετηθούν περίπου 1.200.000 επιβάτες. Προχώρησε δε και στις τιμολογήσεις σημειώνοντας ότι, λόγω των χαμηλότερων τιμών που προσφέρει η εταιρεία του, οι επιβάτες της Αθήνας θα έχουν εξοικονόμηση 151 εκατ. ευρώ.
Η Ryanair συνολικά θα έχει φέτος τρεις βάσεις (σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χανιά) με έξι αεροσκάφη και στόχο να μετακινήσει περίπου 4.000.000 επιβάτες, τα οποία λόγω χαμηλότερων ναύλων θα έχουν συνολικό όφελος της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. Με δυο λόγια περίπου 100 ευρώ το άτομο.
Ο O’ Leary έβαλε και τον πήχη για τη στρατηγική του αυτή: μέχρι το 2018 θέλει να μετατρέψει τη Ryanair στη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και να φέρνει στη χώρα μας 8 – 10 εκατ. επιβάτες τον χρόνο.

Οι ναύλοι
Βέβαια και ο εγχώριος παίκτης κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητος είναι. Η Aegean για το 2014 προσφέρει επιπλέον 1.150.000 θέσεις εκτοξεύοντας τις διαθέσιμες για φέτος στις 13.000.000. Από τις 13 εκατ. προσφερόμενες θέσεις οι 6,6 εκατ. αφορούν 33 προορισμούς εσωτερικού και οι 6,4 εκατ. θέσεις εξωτερικού, ενισχυμένες κατά 900.000 σε σχέση με το 2013.
Η εταιρεία, μετά και τη συγχώνευση της Olympic, συνδέει την Ελλάδα με 87 προορισμούς εξωτερικού σε 32 χώρες. Από αυτούς, οι 17 είναι νέοι (προστέθηκαν φέτος δηλαδή) και αφορούν πέντε χώρες (Ιορδανία, Δανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Λίβανο και Σουηδία). Με τις προσθήκες αυτές το σύνολο των δρομολογίων της εταιρείας αυξάνεται σε 256 (205 εξωτερικού και 51 εσωτερικού).
Η Aegean συνδέει την Αθήνα με 14 πόλεις του εξωτερικού. Ακόμη, η εταιρεία εγκαινιάζει βάση στα Χανιά (εκεί δηλαδή απ’ όπου ξεκίνησε η Ryanair) και διαθέτει πλέον οκτώ ελληνικές βάσεις. Απ’ αυτές πετούν συνολικά 50 αεροσκάφη της εταιρείας (στα 12 αεροσκάφη της Olympic που «κληρονόμησε» ο όμιλος προστέθηκαν και πέντε νέα Airbus A320 και A321).
Εκτός από τον προγραμματισμό, όμως, σημαντικό ρόλο στην αεροπορική μάχη παίζει και η τιμή του εισιτηρίου. Οι χαμηλοί ναύλοι αποτελούν διαχρονικά το κεντρικό όπλο της Ryanair και ο O’ Leary δεν έχασε την ευκαιρία να το υπογραμμίσει, λέγοντας ότι έχει ήδη κάνει ρεκόρ στις προκρατήσεις θέσεων για τα έξι νέα δρομολόγια της εταιρείας. Μάλιστα πήρε την ευκαιρία να ανακοινώσει και μια τρίτη παρτίδα 100.000 φθηνών εισιτηρίων για τα δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τελικό κόστος 10 ευρώ.
Χαράς ευαγγέλια για τους επιβάτες που… πιστεύουν ότι στο εξής θα πετούν με τέτοιους ναύλους.

Πόλεμος τιμών
Τα πράγματα, όμως, δεν είναι τόσο απλά. Η αλήθεια είναι διαφορετική και δείχνει ότι στην πορεία πολλά θα αλλάξουν. Μόνο οι φόροι του «Ελ. Βενιζέλος» για το εν λόγω ταξίδι είναι 30,6 ευρώ. Δηλαδή για κάθε εισιτήριο που πουλάει η Ryanair «επιδοτεί» τον επιβάτη με 20 ευρώ μόνο για τους φόρους. Και επιπλέον πρέπει να χρεώσει στον εαυτό της την αναλογία του καυσίμου και των αμοιβών πληρώματος…
Κοντολογίς τα 150 εκατ., που υπολογίζει ο O’ Leary να ξαλαφρώσει τους Έλληνες που πετούν με τη Ryanair, θα πρέπει τα βάλει… ο ίδιος. Κάτι που βέβαια δεν πρόκειται να συμβεί μεσοπρόθεσμα. Αναμφίβολα η Ryanair θα ζημιωθεί στην αρχή για να εδραιώσει τη θέση της, αλλά μεσοπρόθεσμα θα προσαρμοστεί στα δεδομένα της αγοράς. Άλλωστε η εταιρεία δεν παραμένει σε κανέναν ζημιογόνο προορισμό και αυτό το έχει αποδείξει.
Ο πόλεμος τιμών μπορεί να ωφελεί τους επιβάτες, αλλά δεν οδηγεί πουθενά τις εταιρείες εάν δεν έχει μελετηθεί με προσοχή. Αυτό το γνωρίζουν όλοι. Στην ελληνική αγορά είναι γνωστό από τη σύγκρουση Olympic – Aegean το 2009, όταν η πρώτη έριξε στην αγορά εισιτήρια με μόλις 1 ευρώ. Λίγους μήνες αργότερα θα καθόταν στο τραπέζι για τη συγχώνευσή της με τον αντίπαλο.
Η υπόθεση εκείνη ήταν από τις σημαντικότερες επιτυχίες του Ευτύχη Βασιλάκη, που έκτοτε πήρε και πατρική «βούλα» για να διαχειρίζεται τις υποθέσεις της αεροπορικής που οδήγησαν τελικά στην πλήρη συγχώνευση της Olympic πέρυσι το φθινόπωρο. Με στενό συνεργάτη και διευθύνοντα σύμβουλο τον μηχανολόγο του Yale Δημήτρη Γερογιάννη, ο υιός Βασιλάκης μελετά προσεκτικά τα στοιχεία που έχει στα χέρια του και δεν παρασύρεται σε κακοτοπιές. Άλλωστε έχει σύμμαχο την εξαιρετική γνώση της τοπικής και ευρωπαϊκής πιάτσας, αλλά και τον όμιλο της Star Alliance.
Τι λέει λοιπόν ο νόμος της αγοράς, και ιδιαίτερα της ελληνικής, που κάνει τον Βασιλάκη και το επιτελείο του να μην… ιδρώνουν από τη Ryanair;
1 Στο κοινό αρέσουν οι χαμηλοί ναύλοι, αλλά δεν αγοράζει απαραίτητα τα εισιτήρια προσφοράς. Για παράδειγμα, σε εσωτερικούς προορισμούς μέσης δημοτικότητας (Χίος, Σάμος, Ιωάννινα κ.λπ.) οι προσφορές δεν καλύπτονται άνω του 50%. Δηλαδή από τις θέσεις που προσφέρονται αγοράζονται οι μισές. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους: Είτε οι ώρες των πτήσεων είναι «μικρές» και άβολες είτε απλά το ελληνικό κοινό συνήθως επιλέγει να κάνει την κράτηση λίγες ώρες πριν ταξιδέψει, οπότε η προσφορά έχει λήξει. Κάτι που σημαίνει ότι ο Έλληνας, όσο κι αν γκρινιάζει, προτιμά τη βολή του κι ας δώσει κάτι παραπάνω.
2 Τα εισιτήρια των low cost εταιρειών δεν είναι φθηνότερα σε ανταγωνιστικές συνθήκες. Όταν μια εταιρεία χαμηλού κόστους κληθεί να προσφέρει εισιτήριο λίγες ώρες πριν από την πτήση, η αξία του πλησιάζει ή είναι ίδια με αυτή μιας εταιρείας πλήρους εξυπηρέτησης.
3 Οι Έλληνες… σιχαίνονται τις λεγόμενες κρυφές χρεώσεις. Ένα από τα ατού που κάνουν κερδοφόρες τις εταιρείες χαμηλού κόστους είναι οι τιμολογήσεις υπηρεσιών που δεν περιλαμβάνονται στην αρχική τιμή: επιπλέον βάρος αποσκευής, θέση στο αεροσκάφος, προτεραιότητα επιβίβασης, φαγητό ή και νερό στην πτήση κ.λπ. χρεώνονται επιπλέον. Αντίθετα, οι εταιρείες πλήρους εξυπηρέτησης ενσωματώνουν όλες αυτές τις χρεώσεις στην τιμή.
Όλα αυτά έχουν ήδη πείσει τον O’ Leary ότι η «περίπτωση Ελλάδα» δεν θα είναι σαν τις άλλες μάχες που έχει δώσει. Οι Ιρλανδοί μπορεί να έχουν τη φήμη των «μετρ» του κεραυνοβόλου πολέμου, αλλά καταλαβαίνουν ότι στη μάχη αυτή δεν θα επικρατήσει ο φθηνότερος… Τις προηγούμενες ημέρες πήραμε και μια πρώτη ένδειξη καθώς η Ryanair δείχνει να αλλάζει στρατηγική μέσα από νέα πρόσωπα. Αφήνει πίσω της την επιθετική – σε όρια… θρασύτητας – επικοινωνιακή πολιτική και προσπαθεί να κατεβάσει ένα μοντέλο εταιρείας που δεν παραπέμπει πλέον… σε καρτούν.
Ίσως να μην είναι τυχαίο ότι ο Michael Cawley, μέχρι πρότινος αντιπρόεδρος της Ryanair, που επισκέφθηκε τη χώρα μας τον Ιούλιο του 2012 με έντονο ύφος και κριτική διάθεση, δεν βρίσκεται πλέον στην εταιρεία… Έτσι τις λεπτομέρειες για το ελληνικό project και το λανσάρισμα των νέων πτήσεων ανέλαβε τώρα ο εμπορικός διευθυντής David O’ Brien, ο οποίος, συγκρινόμενος με τον Cawley, θύμιζε περισσότερο… λόρδο. Εξίσου ήπιος, παρά τους κινηματογραφικούς τρόπους του, πρόβαλε με προσοχή τα δικά του επιχειρήματα για την ανάγκη προώθησης αναπτυξιακών κινήτρων από τον ΔΑΑ προς εταιρείες που μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά την επιβατική κίνηση του «Ελ. Βενιζέλος». Με δυο λόγια: Σας ζητάμε το ίδιο, αλλά με προσοχή και… τρόπους.
Πάντως ο ανταγωνισμός ήδη λειτουργεί: Για την Aegean η νέα πολιτική ναύλων στο δίκτυο εσωτερικού έφερε το χαμηλότερο εισιτήριο στα 12 ευρώ (τελική τιμή στα 42 ευρώ λόγω τελών στα 30,64) και απέδωσε άμεση ανάπτυξη 15%-20% ήδη από τους χειμερινούς μήνες. Στο ίδιο πλαίσιο «όσο πιο νωρίς τόσο πιο φθηνά» η εταιρεία έχει λανσάρει από το περασμένο φθινόπωρο δύο νέους τύπους ναύλων, το GoLight, που αφορά ταξίδια χωρίς αποσκευές και τη δυνατότητα μίας χειραποσκευής, και το Flex, που παρέχει τη δυνατότητα αλλαγής του εισιτηρίου χωρίς χρέωση αλλαγής.

Τι κάνουν οι υπόλοιποι…

Στις εταιρείες που προθέτουν δρομολόγια ή επανέρχονται στην Αθήνα για τη θερινή περίοδο περιλαμβάνονται:
◆ Η Vueling με δυο καθημερινές πτήσεις από / προς τη Ρώμη.
◆ Η Transavia.com με πτήσεις από / προς Αϊντχόβεν και παράλληλα η «αδελφή» εταιρεία Transavia France με πτήσεις σε Ναντ, Παρίσι και Λυών.
◆ H ΕasyJet με πτήσεις προς το Αμβούργο.
◆ Η Meridianna Fly με πτήσεις από / προς τη Νάπολη.
◆ Η Alitalia θα αρχίσει να πετά και στο Μιλάνο (Λινάτε).
◆ Η Niki με πτήσεις για τη Βιέννη.
◆ Η Brussels Airlines από / προς τις Βρυξέλλες.
◆ Η Croatia Airlines με πτήση για το Σπλιτ.
◆ Και η Singapore, που επαναφέρει τις εβδομαδιαίες πτήσεις της από / προς Σιγκαπούρη, ύστερα από έναν χρόνο αποχής από την αγορά της Αθήνας.
Εντυπωσιακή όμως είναι και η αθηναϊκή «απόβαση» από τις εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες από 12 πέρυσι αυξάνονται σε 17, με τις πτήσεις να ενισχύονται κατά 42%. Οι προορισμοί των εταιρειών αυτών αυξάνονται ανάλογα από 25 σε 35 (40%) συνδέοντας την Αθήνα με συνολικά 39 αεροδρόμια.
Κάπως έτσι οι εταιρείες χαμηλού κόστους, που κάποτε γκρίνιαζαν για τα τέλη του «Ελ. Βενιζέλος», φέτος το καλοκαίρι θα αποτελούν το 29,3% των εταιρειών που θα επιχειρούν προγραμματισμένες πτήσεις στην Αθήνα. Μάλιστα οι 203 εβδομαδιαίες συχνότητες που θα πετούν συνολικά, αποτελούν το 13,9% του συνόλου των εβδομαδιαίων συχνοτήτων του «Ελ. Βενιζέλος». Το αντίστοιχο μερίδιο μεμονωμένα για το εσωτερικό είναι 8,8% και για το εξωτερικό 17,8%.
Ο αεροπορικός χάρτης αλλάζει συνολικά, όμως, το καλοκαίρι και από εταιρείες που θα συνδεθούν απευθείας με αεροδρόμια της περιφέρειας. Μεταξύ αυτών:
H Αirberlin, ο δεύτερος σε μέγεθος αεροπορικός μεταφορέας της Γερμανίας (με 147 προορισμούς), αυξάνει κατά 11% τη συχνότητα των πτήσεων προς Ελλάδα, με συνολικά 172 πτήσεις την εβδομάδα, προς Ηράκλειο Κρήτης, Κω, Σαντορίνη Χανιά, Καλαμάτα, Λέσβο, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο και Ζάκυνθο.
Ο γερμανικός tour operator Thomas Cook επεκτείνει τη σύνδεση με την Ελλάδα μέσω της εταιρείας του Condor εγκαινιάζοντας νέες πτήσεις προς Μύκονο, Σαντορίνη, Χανιά, Κω και Πρέβεζα. Τα δρομολόγια ξεκινούν αρχές Μαΐου, από Ανόβερο, Ντίσελντορφ, Στουτγκάρδη και Φραγκφούρτη. Η Condor θα πετάει και προς την Κέρκυρα μια φορά την εβδομάδα.

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 14:17