17/10/2018 03:13:36

Πλανήτης Γη

Πλανήτης Γη - Media

Σε ποιον ανήκει η Ιστορία;
Σε ποιον ανήκουν οι θησαυροί της Κριμαίας; Για το θέμα αυτό πρέπει να αποφασίσει ένα ολλανδικό μουσείο. Το ίδρυμα Άλαρντ Πήρσον του Άμστερνταμ φιλοξενεί έκθεση με αρχαιολογικά ευρήματα από τη Μαύρη Θάλασσα, η οποία θα διαρκέσει έως τις αρχές Μαΐου. Μετά «Ο χρυσός της Κριμαίας και τα μυστικά της Μαύρης Θάλασσας» θα πρέπει να επαναπατρισθούν. Πού όμως; Η παρουσίασή τους οργανώθηκε πριν από τα πρόσφατα γεγονότα στην Ουκρανία. Τα αντικείμενα προέρχονται από έξι μουσεία, από τα οποία τα τέσσερα βρίσκονται στην Κριμαία. Θα ξαναγυρίσουν εκεί; «Ως τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», τονίζουν οι Ουκρανοί, έχουν ταξιδέψει στην Ολλανδία. «Έτσι πρέπει να μας επιστραφούν διότι αλλιώς μπορεί να καταλήξουν στο Ερμιτάζ». Το τελευταίο το διαψεύδουν οι υπεύθυνοι του ρωσικού μουσείου. «Καμιά από αίθουσές μας δεν επιδιώκει να φιλοξενήσει τους θησαυρούς της Μαύρης Θάλασσας. Όμως το θέμα είναι περίπλοκο». «Ξέρουμε πως υπάρχουν άνθρωποι στο Κίεβο που τα θέλουν πολύ, αλλά περιμένουμε τα αντικείμενα να γυρίσουν στον τόπο όπου ανήκουν, στην Κριμαία» δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου της Συμφερούπολης. Οι δικηγόροι του μουσείου Άλαρντ Πήρσον σηκώνουν τα χέρια ψηλά και στρέφονται στο υπουργείο Εξωτερικών της χώρας τους για να τους λύσει το πρόβλημα. Νομικά, λένε ανεπισήμως, μπορεί να θεωρηθεί πως την έκθεση μας τη δάνεισε μια συγκεκριμένη χώρα, η Ουκρανία, και σε αυτήν πρέπει να την επιστρέψουμε. Από ηθικής άποψης όμως, συμπληρώνουν, τα αντικείμενα πρέπει να γυρίσουν εκεί όπου βρίσκονταν αιώνες τώρα.

Η επιστροφή της καθιστής γυναίκας
Δύο χρόνια μετά την ανακάλυψη στο σπίτι του περισσότερων από 1.200 έργων τα οποία χαρακτηρίστηκαν «θησαυροί των ναζί», κλεμμένα δηλαδή κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Κορνίλιους Γκούρλιτ εμφανίζεται πρόθυμoς να επιστρέψει μερικά από αυτά στους παλιούς τους ιδιοκτήτες. Δικηγόρος του δήλωσε πως η «Καθιστή γυναίκα» του Ματίς θα δοθεί στην οικογένεια Ρόζενταλ και συγκεκριμένα στη δημοσιογράφο και πρώην σύζυγο του Ντομινίκ Στρος Καν, Αν Σινκλαίρ, και στην εξαδέλφη της, μια που υπάρχουν μαρτυρίες πως ο πίνακας ανήκε στον συλλέκτη παππού τους, ο οποίος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Παρίσι και τα υπάρχοντά του λίγο πριν από την είσοδο των γερμανικών στρατευμάτων Αυτό όμως δεν σημαίνει πως ο Κορνίλιους παραδέχεται πως ο πατέρας του απέκτησε παράνομα τον πίνακα. Ο Γκέμπελς πολλές φορές αντάλλασσε έργα προκειμένου να πλουτίσει τη συλλογή του με ζωγράφους και ενδεχομένως με μια παρόμοια ανταλλαγή να βρέθηκε στα χέρια του Γκούρλιτ ο Ματίς, όπως αφήνει να εννοηθεί ο δικηγόρος. Η επιστροφή της «Καθιστής γυναίκας», λοιπόν, δεν ανοίγει τον δρόμο για να αμφισβητηθεί η νομιμότητα του Γκούρλιτ, ενδεχομένως όμως να χρησιμεύσει για να βελτιωθεί η εικόνα του, αλλά και η εικόνα της Γερμανίας, που πάνω από μισό αιώνα δεν έχει φροντίσει να αποκτήσει ούτε καν νόμους για την επιστροφή όσων είχαν κλέψει οι ναζί.

Όσα φέρνει ο χρόνος
Πληθωρική, προστατευτική, παρηγορητική, μια ιδανική, κατά κάποιον τρόπο, μαμά, στήριγμα πάντα και επικριτική μόνον εκτάκτως, η «Μάμι» της Σκάρλετ Ο’ Χάρα αποκτά όνομα 75 χρόνια αφότου γυρίστηκε το «Όσα παίρνει ο άνεμος». Οι κληρονόμοι της Μάργκαρετ Μίτσελ, της συγγραφέα του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε η ταινία, έδωσαν την άδεια στον Ντόναλντ ΜακΚέιγκ για ένα ακόμα μυθιστόρημα, μετά τον «Ρετ» του, εμπνευσμένο από τη ζωή της Σκάρλετ. Σε αυτό η «Μάμι» είναι πρωταγωνίστρια και τη λένε Ρουθ. Πρωταγωνιστές είναι και όλες οι άλλες «Μάμι», οι, ανώνυμες σκλάβες που μεγάλωναν τα παιδιά των λευκών, μια που το βιβλίο πραγματεύεται την εποχή της δουλείας στις ΗΠΑ, ένα θέμα για τον χειρισμό του οποίου η Μίτσελ είχε επικριθεί έντονα όταν κυκλοφόρησε το «Όσα παίρνει ο άνεμος».

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.