21/11/2018 21:22:50

H Μπέτι Ράιαν της Άνδρου

H Μπέτι Ράιαν της Άνδρου - Media

Είναι η πρώτη φορά που το Μουσείο Γουλανδρή παρουσιάζει στην Άνδρο καλλιτεχνικό γεγονός εκτός θερινής περιόδου. Η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής, με τίτλο «Το Χρώμα της Σιωπής», είναι αφιερωμένη στην Αμερικανίδα ζωγράφο Μπέτι Ράιαν, που έζησε τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια της ζωής της, σχεδόν σαν ερημίτισσα, στο νησί

«Όταν ήρθα στην Ελλάδα, ήταν ζήτημα χρόνου να βρω το μέρος που ταίριαζε στην εικόνα μου για το πού πρέπει να ζήσω. Το βρήκα. Ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Κι ο έρωτας μεγάλωνε στα είκοσι πέντε χρόνια που είχα παντρευτεί αυτό το σπίτι σ’ έναν ψηλό λόφο στην Άνδρο. Ζωγράφιζα και σχεδίαζα. Ήταν ένα μεγάλο, παλιό σπίτι, με όμορφο φως στο εσωτερικό. Σπάνια έχω βρεθεί σε δωμάτια με τόσο υπέροχο φως. Φως για να ζωγραφίσεις. Εδώ αφοσιώθηκα στη ζωγραφική και διέκοψα μια πορεία γεμάτη λάθος σκέψεις και φόβους. Μου συνέβη αργά, αλλά βρήκα τον δρόμο μου μέσα από το σκοτάδι και τα αρρωστιάρικα χρώματα. Ωρίμασα επιτέλους και έγινα ολοκληρωμένο άτομο. Τα τελευταία χρόνια ήταν τα καλύτερα…» έγραφε σε πρόσφατα ξεθαμμένες – από τους φίλους της – σημειώσεις, δίνοντας τη δική της εκδοχή για το πώς πήρε την απόφαση να ζήσει στο νησί που την ενέπνευσε, όπου βρήκε τον εαυτό της και αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στη ζωγραφική: Την Άνδρο.

Η ζωή της
Η Μπέτι Ράιαν γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, σ’ ένα περιβάλλον εξαιρετικά εύπορο και κοσμοπολίτικο. Ταξίδεψε αρκετά στην Ευρώπη αποκτώντας από πολύ μικρή ηλικία ανεξάρτητο πνεύμα και μόρφωση. Στα δεκαοχτώ της πήγε στο Παρίσι για να σπουδάσει στην Ακαδημία Ozenfant και έτσι βρέθηκε ανάμεσα σ’ όλο το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι της δεκαετίας του ’30. Εκεί συναναστράφηκε με προσωπικότητες όπως οι Henry Miller, Lawrence Dureell, James Joyce, Paul Klee, Wassili Kandinsky, Salvador Dali, Marc Chagall, Jean Lurcat, Chaim Soutine, Alberto Giacometti, Marcel Duchamp κ.ά., που επηρέασαν ουσιαστικά τη μετέπειτα καλλιτεχνική της πορεία και δημιουργία. Στην Ελλάδα ήρθε για πρώτη φορά το 1933. Μαγεμένη από το ελληνικό φως έδωσε την υπόσχεση να επιστρέψει. Κατά τη δεκαετία του ’60 επισκέφτηκε την Αθήνα ενώ κατά τη μικρή της παραμονή στην Κρήτη ξανασυνάντησε πολλούς από τους φίλους που είχε στο Παρίσι. Η συμβουλή αυτών ήταν να κάνει ένα ταξίδι στην Άνδρο.

Τα έργα της
Τα περισσότερα από τα έργα που παρουσιάζονται στην τρέχουσα έκθεση ανήκουν στην περίοδο που έζησε στο κυκλαδίτικο νησί. Εκεί, η Ράιαν έζησε πολύ διακριτικά με τη συντροφιά λίγων αλλά αγαπημένων φίλων. Ζωγράφιζε ασταμάτητα, ποτέ όμως τους ντόπιους. Αυτός ήταν πιθανότατα και ο λόγος που πέρασε απαρατήρητη από τους Ανδριώτες. Προτιμούσε να ζωγραφίζει τα τοπία. Όχι όμως τις γραφικότητες του νησιού, που κάθε επισκέπτης θαυμάζει. Εκείνη επέμεινε στα ζώα, τη φύση, τα κτίσματα, σε περίεργους και δημιουργικούς συνδυασμούς. Όλα ελαιογραφίες, ακουαρέλες και σχέδια, εμπνευσμένα από την κοιλάδα στα Απατούρια και τα σπίτια στον Άγιο Πέτρο. Όσον αφορά το φως που τόσο θαύμαζε, στη ζωγραφική της αυτό δεν είναι εκτυφλωτικό, αλλά «βγαίνει μέσα από τη γη», χαρίζοντας ηρεμία με τις γήινες αποχρώσεις του.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.