19/10/2018 15:46:46

Χρύσα + Chryssa: Οι ιέρειες του μοντερνισμού

Χρύσα + Chryssa: Οι ιέρειες του μοντερνισμού - Media

Η επιτυχία της έκθεσης «Chryssa + Χρύσα», των δύο διεθνώς αναγνωρισμένων εικαστικών καλλιτεχνών με το ίδιο όνομα, της Χρύσας Ρωμανού και της Χρύσας Βαρδέα, υπενθύμισε στο κοινό το εύρος της παραγωγής και της ποιότητας των εικαστικών της μεταπολεμικής γενιάς.

Έργα της σημαντικής εικαστικής δημιουργού Χρύσας Ρωμανού (1931-2006), η οποία από νωρίς διαμόρφωσε το προσωπικό της ύφος, και της πρωτοπόρου Χρύσας Βαρδέα (1933-2013), η οποία πρωταγωνίστησε στις διεθνείς εικαστικές εξελίξεις, παρουσιάζονται για λίγες μέρες ακόμη στην γκαλερί «Kalfayan», στο Κολωνάκι.

Με αριστερές καταβολές, σύζυγος του ζωγράφου και πρύτανη της ΑΣΚΤ Νίκου Κεσσανλή, η Χρύσα Ρωμανού κέρδισε νωρίς τον διεθνή σεβασμό και την αναγνώριση, καθώς στο έργο της ενσωμάτωσε διαφορετικές τεχνικές και υλικά, για να φτάσει στην αφαίρεση και να προηγηθεί της εποχής της.

Κόρη του ζωγράφου και διανοούμενου Γιόχαν Ρωμανού, στον οποίο όφειλε πολλά, η Χρύσα θα ξεκινήσει το εντυπωσιακό ταξίδι της στον εικαστικό χώρο τη δεκαετία ’60. Το 1961 θα βρεθεί στο Παρίσι με υποτροφία του ελληνικού κράτους. Είναι η εποχή του Βιετνάμ, των κοινωνικών κινημάτων, της ανάδυσης της κουλτούρας του θεάματος, της ποπ αρτ.

Χρησιμοποιώντας εικόνες από καταναλωτικά αγαθά του δυτικού πολιτισμού, φωτογραφίες από εφημερίδες και περιοδικά, γεωγραφικούς χάρτες, η Χρύσα Ρωμανού καταδεικνύει την αντιφατικότητα της πραγματικότητας. Στα χρόνια που ακολουθούν, θα τη συνεπάρει η τεχνική του κολλάζ. Τα δύο έργα της από τη σειρά «Λαβύρινθος» (1965) που εκτίθενται στην γκαλερί «Kalfayan», αποτυπώνουν την κριτική της ματιά, τόσο μέσω του γεωμετρικού χώρου που δημιουργεί (ένας Λαβύρινθος) όσο και από τα επιλεγμένα θέματα προκειμένου να δομηθεί ο εν λόγω χώρος. Στο τρίτο έργο της από τη σειρά «Casino International» η κριτική μετατρέπεται σε καταγγελία, με τις εικόνες των παιδιών από τις χώρες του τρίτου κόσμου γύρω από μια ρουλέτα να αποτυπώνουν την εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας από τις χώρες του δυτικού κόσμου.

Το ταξίδι της Χρύσας Βαρδέα το 1957 στη Νέα Υόρκη υπήρξε καταλυτικό για το μέλλον της. Οι φωτισμένοι δρόμοι της Times square, όπου κυριαρχούν τα φώτα νέον και τα μοντέρνα υλικά, καθώς και οι βυζαντινές εικόνες υπήρξαν για τη Βαρδέα βασικές πηγές έμπνευσης που τροφοδότησαν τις επιλογές της στην απεικόνιση του φωτός και της γραφής. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 θα εμφανιστεί το νέον στη γλυπτική της, υλικό στο οποίο θα αφοσιωθεί έκτοτε, σε συνδυασμό με το ανοξείδωτο ατσάλι και το πλεξιγκλάς.

Το έργο της αποτελεί ένα ποιητικό δοκίμιο για τη ζωή στη μεγαλούπολη και την κίνηση του ατόμου στο αστικό περιβάλλον. Οι δυο Ελληνίδες εικαστικοί κατάφεραν να αφήσουν το προσωπικό τους στίγμα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε μια εποχή που κυριαρχούσαν οι άντρες εικαστικοί.

INFO «Kalfayan Galleries», Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα. Έως 3 Μαΐου 2015. Τηλ.: 210 7217679

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.