18/11/2018 07:10:54

Όταν το χιπ-χοπ συναντά τον… Σαίξπηρ

Όταν το χιπ-χοπ συναντά τον… Σαίξπηρ - Media
 
Με εφτά χορευτές του χιπ-χοπ, έναν τσιρκολάνο και έναν ηθοποιό, ο χαρισματικός ηθοποιός και χορογράφος Σεμπαστιέν Λεφρανσουά μεταφέρει στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας, στην πιο μοντέρνα και σύγχρονη εκδοχή.
 
Έχουμε δει τις περισσότερες σημαντικές εκδοχές που έχουν γίνει με θέ­μα την πιο διάσημη ιστορία καταδικασμένου έρωτα και πολιτικής ίντρι­γκας, το «ρωμαίος και Ιουλιέτα» (1599). Από το μπαλέτο του ρούντολφ Νουρέγεφ μέχρι την ομότιτλη ταινία (1996) του Μπαζ Λούρμαν, με τον Λεονάρντο ντι Κάπριο και την Κλερ Ντανς, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Κι όμως, σε καμία δεν είδαμε τους ήρωες του σαιξπηρικού έργου να πειραματίζονται και κατ' επέκταση να εκφράζονται μ' έναν χορογραφικό κώδικα που μέχρι πολύ πρόσφατα ήταν αποκλειστική υπόθεση των υποβαθμισμένων προαστίων του Παρισιού, αυτόν του χιπ-χοπ.
 
Εμπνευστής της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής παραγωγής δεν θα μπορού­σε να είναι άλλος από τον ηθοποιό και χορογράφο Σεμπαστιέν Λε­φρανσουά, καθώς το 2007 διορίστηκε ως «μόνιμος καλλιτέχνης» (artist associe) του Cite Danse Connexion, του πρώτου φορέα στη Γαλλία που προωθεί το χιπ-χοπ στη χώρα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Μαζί του πάντα βρίσκονται οι Traffic de Styles, η ομάδα που ίδρυσε πριν από δέκα χρόνια (1994), αποτελούμενη από είκοσι έναν καλλιτέχνες διαφορετικών «ειδικοτήτων»: χιπ-χοπ, τσίρκο και θεάτρου, που σε κάθε εμφάνισή τους προσπαθούν να ανιχνεύουν την ακρίβεια στην κίνηση, την εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στο σώμα και την ψυχή, αλλά και να επικοινωνούν με σοβαρότητα και γενναιοδωρία με τους θεατές.
 
Η αστική υποκουλτούρα μετατρέπεται σε γνήσιο μπαλέτο
 
Είναι προφανές πως τέτοιου είδους εγχειρήματα αποβλέπουν σε ένα κοινό πιο νεανικό και πιο ανοιχτό σε ιδιότυπους πειραματισμούς. Άλλωστε, για τον Λεφρανσουά η δημιουργία μιας νέας εκδοχής του μύθου δεν είναι αυτοσκοπός. Ο ίδιος θέλει να δείξει κυρίως στη νέα γενιά πως το κλασικό ρεπερτόριο είναι διαρκώς επίκαιρο και οικείο, ακόμα και μέσα από αυτόν τον κώδικα κίνησης. Οι ήρωες, πότε κωμικοί και πότε τραγικοί, μεταφέρουν το κοινό σε μια χορευτική και ακρο­βατική δίνη υψηλής δεξιοτεχνίας. Μέσα από τη νεανική χορογραφία, τα μοντέρνα κοστούμια, το λιτό σκηνικό και τους φωτισμούς αλλά και την ηλεκτρονική μουσική του Βενσάν Αρτό, μαζί με τη συμφωνική του Λοράν Κουζόν, η γαλλική ομάδα δίνει μια νέα, προκλητική ζωή στο έργο του Σαίξπηρ ενώ υφαίνει συμβολικές σκηνές με σχήματα ποικίλα και εκφραστικά. Η σκηνή του χορού, το θρυλικό μπαλκόνι, η μάχη ανάμεσα στους Μοντέγους και τους Καπουλέτους είναι όλα παρόντα.
 
Ο μύθος, όμως, διαφοροποιείται από τα στεγανά, απελευθερώνεται από τα όρια που έχουν τεθεί και προσπαθεί να ενώσει τα διαφορετικά στυλ. «Έψαξα να βρω μια νέα ματιά για να εκφράσω με τον δικό μου τρόπο τον μύθο» έχει δηλώσει, ο Σεμπαστιέν Λεφρανσουά. Και συνε­χίζει: «Ορμώμενος και από τις προηγούμενες εκδοχές που έχουν γίνει, έφτιαξα ένα είδος παζλ και πρόσθεσα κάτι σημερινό: οι συγκρούσεις ανάμεσα στις συμμορίες των νεαρών, ο καταδικασμένος από τους γονείς έρωτας, τα μαχαιρώματα μέσα στη νύχτα, όλα αυτά γίνονται και σήμερα στα υποβαθμισμένα προάστια, όλα αυτά μας είναι οικεία».
 
Τι είπαν... όσοι το είδαν
 
Η παράσταση έχει παρουσιαστεί ήδη στο Παρίσι, αποσπώντας εν­θουσιώδεις κριτικές από τις μεγάλες εφημερίδες και τα περιοδικά της χώρας. «Φλογερό, νεανικό, χωρίς συμπλέγματα. Αυτό το έργο είναι η σημαντικότερη δουλειά του Σεμπαστιέν Λεφρανσουά. Το όνειρό του να αναμετρηθεί με ένα ιερό σύμβολο του θεάτρου υλοποιήθηκε με μια απόλυτα επιτυχημένη παράσταση» έγραψε η «Le Monde»ενώ η «Le Parisien»τόνισε: «Είναι συναρπαστικό! Σπάνια βγαίνει κανείς από ένα θέαμα που να τον έχει κατακτήσει απόλυτα». Τέλος, το περιοδικό «Classica Repertoire»σημείωσε: «Πρόκειται για μια ευφυή δημιουργία καθώς παρουσιάζει μια αυθεντική δραματική δύναμη».
 
 
INFO: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη), 22.5 & 23.5, στις 20.00, τιμές: 5-30 ευρώ, 2107282333. σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάς - Γαλλία Συμμαχία 2014»
 
 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.