17/10/2018 03:21:17

Σαφής προσανατολισμός...

Σαφής προσανατολισμός... - Media

Αν την περσινή, πρώτη του χρονιά στο πόστο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου ο Σωτήρης Χατζάκης είχε το άλλοθι της αργοπορημένης ανάληψης καθηκόντων, φέτος, σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό του ρεπερτορίου του Εθνικού για τη χειμερινή σεζόν 2014-2015, δεν υπάρχει άλλοθι.

Με επιμονή στον πλουραλισμό – 20 παραγωγές έναντι των περσινών 21, παρότι είχαμε σαφή δείγματα κακού προγραμματισμού και αλλεπάλληλες αναβολές σε πρεμιέρες μεταξύ αρκετών καλών παραστάσεων –, το φετινό ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου μοιάζει να έχει ένα πιο σαφές στίγμα: το «Μικρό Ρεξ - Κατίνα Παξινού» (η κάτω αίθουσα του Ρεξ) φιλοξενεί παραστάσεις γυναικείου ρεπερτορίου, η «Χώρα» (θεατρική σκηνή στην οποία επιστρέφει το Εθνικό, μια και την είχε «αγκαλιάσει» και ο Νίκος Κούρκουλος επί της θητείας του) θα φιλοξενήσει πιο τολμηρά και ρηξικέλευθα έργα, στη σκηνή «Νίκος Κουρκουλος» θα ανέβουν τρία ελληνικά έργα και το «Κοτοπούλη - Ρεξ» θα φιλοξενήσει παραγωγές που εμπίπτουν στην κατηγορία των μεγάλων θεαμάτων (ναι, και το Εθνικό ακολουθεί τη μόδα των μιούζικαλ, τόσο για ενήλικο όσο και για παιδικό κοινό).

Ωστόσο είναι επίσης σαφής ο εμπορικός προσανατολισμός του προγραμματισμού. Ακόμη και οι παραστάσεις που ξεφεύγουν από το κλασικό ρεπερτόριο ή ανέβασμα έχουν πλαισιωθεί από δυνατά ονόματα που θα τραβήξουν το κοινό στην πλατεία του θεάτρου.

Άλλωστε τα 8 εκατ. ευρώ που, σύμφωνα με τον κ. Χατζάκη, έχει στη διάθεσή του το Εθνικό (β’ δόση επιχορήγησης, ταμειακό υπόλοιπο και «κλειστές» καταθέσεις) είναι η βάση του αυριανού ρεπερτορίου. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού έκανε επίσης λόγο, μεταξύ άλλων, για τις θέσεις εργασίας που εξασφαλίζει το Εθνικό στους ηθοποιούς σε χαλεπούς καιρούς, τονίζοντας ότι πέρυσι απασχολήθηκαν 234 ηθοποιοί στις τάξεις του. Η μόνη μου ένσταση είναι ότι κι εκεί ακόμη πατάει στα σίγουρα με τα πρόσωπα που επιλέγει. Ακόμη και στα νέα πρόσωπα που φέρνει στο Εθνικό. Θα ήθελα, προσωπικά, να δω το Εθνικό να βγάζει μια νέα πρωταγωνίστρια, έναν νέο ζεν πρεμιέ.

«Μεφίστο» και «Δεκαήμερο» ξανά

Από τις 20 παραγωγές της νέας χρονιάς, οι πέντε είναι επαναλήψεις – άλλωστε, όπως ομολόγησε ο Σωτήρης Χατζάκης, ακολουθεί την άποψη ότι δεν κατεβάζεις μια επιτυχία, ενώ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο των επαναλήψεων κάθε παράστασης που «τραβάει». Θα δούμε λοιπόν ξανά το «Μεφίστο» (Σεπτέμβριος, Κεντρική Σκηνή), το «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου (Οκτώβριος, σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»), τη «Δυτική Αποβάθρα» (Σεπτέμβριος 2014), τη «Φλαντρώ» (Μάρτιος 2015) και το «Κέικ» (Φεβρουάριος του 2015).

Νέα πρόσωπα στο Εθνικό

Ηθοποιούς και σκηνοθέτες που είτε κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση είτε επιστρέφουν στο Εθνικό καλεί ο Σωτήρης Χατζάκης – όμως κι εδώ είναι επιλογές ασφαλείας: ποιος θα αντισταθεί στην πρωταγωνιστική τριπλέτα των Γιώργου Μιχαλακόπουλου, Γιώργου Μοσχίδη και Δημήτρη Πιατά, που θα παίξουν στο έργο του Μπολτ «Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές», σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, στην Κεντρική Σκηνή (Νοέμβριος 2014). Η Ελένη Ράντου («Φιλουμένα» του Ντε Φιλίππο, Κεντρική Σκηνή, Φεβρουάριος 2015) έχει τη δική της, μεγάλη δυναμική, όπως άλλωστε και η Σοφία Φιλιππίδου («Ευτυχισμένες Μέρες», Μικρό Ρεξ, Φεβρουάριος 2015). Κι ας μην ξεχνάμε ότι η δημοφιλέστατη τραγουδίστρια Ελεονώρα Ζουγανέλη θα ενσαρκώσει την Πιαφ στην παράσταση που θα ανέβει τον Φεβρουάριο του 2015 στο Κοτοπούλη - Ρεξ.

Πρωτιές

Στον ίδιο χώρο η Άντζελα Μπρούσκου, στην πρώτη της παρουσία στο κρατικό θέατρο, θα σκηνοθετήσει την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στα «Πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» (Νοέμβριος 2014), ενώ ο Μπρους Μάγερς, βασικός ηθοποιός του Πίτερ Μπρουκ, θα σκηνοθετήσει τις «Δούλες του Ζενέ» με τη Λένα Παπαληγούρα και τη Μαρία Κίτσου (Μάρτιος 2015). Η Πηγή Δημητρακοπούλου μετράει δύο πρωτιές, την παρουσία της στο Εθνικό και τη σκηνοθεσία άπαικτων μονοπράκτων του Τενεσί Ουίλιαμς, υπό τον τίτλο «Paradise» (Μάρτιος 2015), σε μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ.

Με δύο όψεις...

Ο Γιώργος Μανιώτης, αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού, έχει διπλή παρουσία στο Εθνικό φέτος, καθώς θα ανέβει το έργο του «Ο λάκκος της αμαρτίας» σε σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη (Μάρτιος 2015, Χώρα), αφετέρου ο ίδιος θα σκηνοθετήσει τη Σοφία Φιλιππίδου στις «Ευτυχισμένες Μέρες». Στη σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» ανεβαίνει το «Συγχώρεσέ με» των Κωνσταντίνου και Αντώνη Κούφαλη (ο δεύτερος είναι ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής), ενώ ο Σωτήρης Χατζάκης στο «Μαρίκα Κοτοπούλη» θα ανεβάσει τους «Μυστικούς αρραβώνες» του Ξενόπουλου. Τρεις άνθρωποι από την ηγεσία του Εθνικού εντάσσονται και στο ρεπερτόριο. Ακούστηκε η άποψη ότι αυτό έχει μια διάσταση «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει». Υπάρχει όμως και η άλλη όψη. Και οι τρεις δεν θα κριθούν μόνο για τις επιλογές τους, αλλά και για τη δουλειά που θα παράγει σε καλλιτεχνικό επίπεδο ο καθένας τους χωριστά.

Τα παιδιά είναι το μέλλον (και το χρήμα)

Οι δύο παιδικές παραστάσεις του Εθνικού είναι εξαιρετικά φιλόδοξες παραγωγές: στην Κεντρική Σκηνή θα ανέβει «Το αστέρι της Λιλιπούπολης» από τη Ρεγγίνα Καπετανάκη (Νοέμβριος 2014), ενώ το Κοτοπούλη θα φιλοξενήσει το μιούζικαλ «Σρεκ» με την υπογραφή του Άγγελου Μέντη. Κι όπως παραδέχτηκε ο Σωτήρης Χατζάκης, τα παιδιά είναι οι αυριανοί θεατές και πολίτες αλλά και μια σίγουρη πηγή εσόδων.

Επίσης...

Τα «Δημιουργηθέντα συμφέροντα», η τρίτη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού, θα ανέβουν στο «Σχολείο» της Ειρήνης Παππά. Σε λίγες μέρες θα επικυρωθεί και το αν ο συγκεκριμένος χώρος θα περάσει για τα καλά στα χέρια του Εθνικού, ώστε να αποτελέσει τη θερινή σκηνή του. Όσο για το «Αγνώστω τραγωδώ» του Λάκη Λαζόπουλου, έχει ήδη συμφωνηθεί να ανέβει του χρόνου.  Υπάρχουν επίσης οι δράσεις Θέατρο Κατ’ Οίκον υπό την εποπτεία της Στέλλας Ράπτη, Επισκεπτήριο (ο Ηλίας Κουνέλας με παραστάσεις σε νοσοκομεία), ΦΟ ΡΑ STOP, ενώ το κλιμάκιο περιοδείας θα ταξιδέψει το «Μελτεμάκι» του Χορν.  Και κάτι που ενδιαφέρει τις νέες ομάδες που παλεύουν να βρουν θεατρική στέγη: 1-30 Σεπτεμβρίου μπορούν να κάνουν την αίτησή τους στο Εθνικό, το οποίο τον Μάιο του 2015 θα διαθέσει το Θέατρο Χώρα (με δική του υλικοτεχνική υποστήριξη) στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.