18/12/2018 04:57:07

Μου χρωστάς, δεν σου χρωστάω

Μου χρωστάς, δεν σου χρωστάω - Media

Η παράσταση «Η γυναίκα της Ζάκυθος» του Δήμου Αβδελιώδη θα περιοδεύσει σε πολλά αρχαία θέατρα. Ο άμεσα ενδιαφερόμενος, δηλαδή το ΚΑΣ, που δίνει τις εγκρίσεις για τη φιλοξενία σε αρχαιολογικούς χώρους, το έμαθε τελευταίο. Όσο για το Ελληνικό Φεστιβάλ, αυξάνει τα χρέη του προς το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων

Κάθε φορά που το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο καλείται να επικυρώσει τις παραχωρήσεις του Ηρωδείου και των δύο θεάτρων της Επιδαύρου στο Ελληνικό Φεστιβάλ, αναφέρεται το ποσό που πρέπει το δεύτερο να καταβάλει ως τέλος χρήσης των χώρων. Δηλαδή 3.000 ευρώ ανά ημέρα εκδήλωσης και 1.500 για κάθε πρόβα. Χρήματα που πάνε στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και από εκεί κατευθύνονται στη φροντίδα των αρχαιολογικών χώρων, αλλά και αυτών των ίδιων των μνημείων που χρησιμοποιεί το Φεστιβάλ, διότι έχει αποδειχθεί ότι υφίστανται πολλές καταπονήσεις κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων (σκηνικά, κοινό κ.λπ.). Φαίνεται, όμως, πως η επιβολή του τέλους δεν είναι παρά ευφημισμός, αφού για τη χρήση μόνο του Ηρωδείου ως το 2012 το Φεστιβάλ οφείλει 1,1 εκατ. ευρώ, ενώ το τελικό ποσό είναι σίγουρα μεγαλύτερο αν προσμετρηθούν και οι οφειλές για το 2013, αλλά και τα τέλη χρήσης της Επιδαύρου.

Για τον τρόπο εξόφλησης του ποσού το ΥΠΠΟ έχει εφαρμόσει ένα περίεργο είδος συμψηφισμού. Εφ’ όσον η κρατική επιχορήγηση προς το Φεστιβάλ έχει μειωθεί ενώ στην πραγματικότητα έχει ανάγκη περισσότερα χρήματα, με αυτόν τον τρόπο θεωρείται ότι η οφειλή συμψηφίζεται. Κάτι δηλαδή του τύπου: «μου χρωστάς, δεν σου χρωστάω». Σκεπτικό που φυσικά δεν μπορεί να σταθεί, αφού ούτως ή άλλως συνολικά ο ίδιος ο προϋπολογισμός του ΥΠΠΟ έχει περικοπεί.

Δεν είναι όλα τα θέατρα κατάλληλα

To θέμα των οφειλών επανήλθε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο του αιτήματος του Φεστιβάλ να παρουσιαστεί η παράσταση «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» του Δ. Σολωμού σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη με την Ολια Λαζαρίδου σε 30 αρχαία θέατρα και αρχαιολογικούς χώρους, σε όλη την Ελλάδα. Για άλλη μια φορά κατά τη συνήθη πρακτική του Φεστιβάλ... ο ενδιαφερόμενος το έμαθε το τελευταίος. Στην προκειμένη περίπτωση η έγκριση του ΚΑΣ ζητήθηκε αφού είχε ήδη ανακοινωθεί το πρόγραμμα των παραστάσεων. Και κάπου εδώ άρχισαν τα προβλήματα. Διότι δεν είναι όλα τα θέατρα σε κατάσταση που να μπορούν να δεχθούν κοινό, είτε γιατί χρήζουν αναστήλωσης είτε γιατί εκτελούνται ήδη εργασίες αναστήλωσης. Και στις δύο περιπτώσεις η ενδεχόμενη χρήση τους θα εγκυμονούσε κινδύνους όχι μόνο για το ίδιο το μνημείο, αλλά και για το κοινό.

Στη συγκεκριμένη παράσταση εμπλέκεται και το «Διάζωμα», που εμφανίζεται ως συνεργάτης του Ελληνικού Φεστιβάλ προκειμένου να επιλεγούν τα θέατρα. Εν προκειμένω το «Διάζωμα», εκτός από το να συλλέγει χρήματα ώστε να εκπονούνται μελέτες αποκατάστασης αρχαίων θεάτρων, ανέλαβε και τον ρόλο του διαμεσολαβητή ως προς την επιλογή των θεάτρων που θα χρησιμοποιηθούν. Να θυμίσουμε ότι η επιλογή για το ποια αρχαία θέατρα μπορούν να παραχωρούνται για εκδηλώσεις είναι αρμοδιότητα του ΚΑΣ συνεκτιμώντας την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, αλλά και το είδος της εκδήλωσης. «Αν μία φορά παραχωρηθεί ένα αρχαίο θέατρο στο οποίο δεν έχουν ξαναγίνει εκδηλώσεις στο παρελθόν, τότε δίνεται το πράσινο φως και τα αιτήματα θα είναι συνεχόμενα και ανεξέλεγκτα. Ίσως τελικά να αποφασίσουμε ότι μπορεί να παραχωρείται, αλλά αυτό πρέπει να το δει το ΚΑΣ σε μια συνολική θεώρηση» επισήμανε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη.

Και είναι αλήθεια πως οι τοπικές κοινωνίες που έχουν στο περιβάλλον τους ένα αρχαίο μνημείο δελεάζονται από το ενδεχόμενο άνοιγμά του για εκδηλώσεις, οπότε είναι απαραίτητο να υπάρχει συγκεκριμένη πολιτική ώστε να μη δημιουργούνται παρανοήσεις, παράλογες απαιτήσεις, αλλά και αδικίες.

Έτσι λοιπόν η «Γυναίκα της Ζάκυθος» δεν θα μπορέσει να πάει στο αρχαίο θέατρο της Ερέτριας, που είναι αρκετά καταπονημένο, αλλά ούτε και στο αρχαίο θέατρο της Μίεζας στη Νάουσα, στο οποίο ολοκληρώνονται οι εργασίες αποκατάστασης και η ενδεχόμενη χρήση του πρέπει να γίνει αντικείμενο συγκεκριμένης μελέτης από την αρμόδια Εφορία Αρχαιοτήτων και όχι συγκυριακή απόφαση της στιγμής.

Όσο για το πρόγραμμα της παράστασης, στις 24 Ιουνίου η αρχή θα γίνει από το Bozar των Βρυξελλών και θα ακολουθήσουν τα Μεγάλα Προπύλαια της Ελευσίνας στις 26, η οδός Πειραιώς στις 27 και 28/6. Ακολουθούν: αρχαιολογικός χώρος Δελφών (30/6), αρχαίο θέατρο Ορχομενού Βοιωτίας (2/7), αρχαίο θέατρο Ορχομενού Αρκαδίας (4/7), αρχαίο θέατρο Μεσσήνης (7/7), ρωμαϊκό ωδείο Πάτρας (10/7), αρχαίο θέατρο Οινιαδών (11/7), αρχαίο θέατρο Μακύνειας (14/7), ρωμαϊκό ωδείο Νικόπολης (16/7), αρχαιολογικός χώρος Γιτάνων – Αρχαία Αγορά (18/7), αρχαιολογικός χώρος Κασσώπης (20/7), αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης (22/7), αρχαίο στάδιο Ρόδου (24/7), ρωμαϊκό ωδείο Κω (26/7), ρωμαϊκό ωδείο Θεσσαλονίκης (29/7), Μεγάλο Θέατρο Λάρισας (31/7), αρχαίο θέατρο Δημητριάδας (2/8), αρχαίο θέατρο Μαρώνειας (6/8), αρχαιολογικός χώρος Αμφίπολης (8/8), Τάφοι Βεργίνας (11/8), ρωμαϊκό ωδείο Δίου (12/8), θέατρο Καστρομηνά, Χίος (16/8), αρχαιολογικός χώρος Μυτιλήνης (19/8), αρχαίο θέατρο Ηφαιστείας Λήμνου (21/8), αρχαιολογικός χώρος Γόρτυνας – Κρήτη (25/8), αρχαιολογικός χώρος Απτέρας, θέση «Αλώνι» – Κρήτη (27/8).

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.