24/09/2018 00:08:33

Οι καλλιτέχνες στους δρόμους

Οι καλλιτέχνες στους δρόμους - Media

Διακόσιες είκοσι χιλιάδες ηθοποιοί, μουσικοί, τεχνικοί και γενικώς συνεργάτες φεστιβάλ, θεάτρων και πολιτιστικών χώρων της Γαλλίας, βρίσκονται αυτές τις μέρες στους δρόμους διαμαρτυρόμενοι για το καινούργιο ασφαλιστικό νομοσχέδιο της χώρας και τις ρυθμίσεις σχετικά με τα επιδόματα ανεργίας τους. Πρόκειται για «έκτακτους», «εξωτερικούς» συνεργάτες, οι οποίοι μέχρι τώρα, αν είχαν π.χ. συμμετάσχει σε συγκεκριμένο αριθμό παραστάσεων ενός έργου, δικαιούνταν – εφόσον ανήκαν ήδη σε έναν ασφαλιστικό οργανισμό – ένα, μικρό έστω, επίδομα ανεργίας, ώσπου να ξεκινήσουν τη νέα τους δουλειά. Τώρα, βλέποντας τα δικαιώματά τους να περικόπτονται, απεργούν βάζοντας σε σοβαρό κίνδυνο τις πολλές γαλλικές καλλιτεχνικές διοργανώσεις του καλοκαιριού. Ήδη στο Παρίσι το Οντεόν έκλεισε τις πόρτες του, η Τζέιν Μπίρκιν ανέβαλε για το φθινόπωρο το αφιέρωμα στον Σερζ Γκαινσμπούργκ που ετοίμαζε, στην Τουλούζη το φεστιβάλ Ρίο Λόκο αναβλήθηκε, στο Μονπελιέ η «Άνοιξη των ηθοποιών» ακύρωσε πολλές παραστάσεις της και στην τελευταία της επίσημη εμφάνιση η Γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού βρήκε εμπόδιο στον δρόμο της ένα πλήθος καλλιτεχνών, οι οποίοι διαμαρτύρονταν ξαπλωμένοι ολόγυμνοι. Τώρα η απεργία αρχίζει να απειλεί και το πιο γνωστό καλοκαιρινό φεστιβάλ της χώρας, εκείνο της Αβινιόν, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, ο Ολιβιέ Πι, προειδοποιεί την κυβέρνηση Ολάντ πως, αν δεν ικανοποιήσει τα αιτήματα των «εκτάκτων συνεργατών», θα αναγκαστεί να ματαιώσει πολλές εκδηλώσεις.

Ο Πούτιν και οι μαριονέτες
Δύο μέρες πριν από το Διεθνές Φεστιβάλ Βιβλίου της Μόσχας, στο πλαίσιο του οποίου οργανώνονται πλήθος εκδηλώσεις, παραστάσεις, συναυλίες, με επιστολή του προς τους υπευθύνους της διοργάνωσης ο υφυπουργός Πολιτισμού της χώρας απαγόρευσε μια παράσταση με μαριονέτες. Η παράσταση απευθυνόταν σε μικρά παιδιά, εξελισσόταν σε έναν παιδικό σταθμό και πρωταγωνιστής της ήταν ένα μαξιλαράκι, διαφορετικό από τα άλλα, γεμισμένο με φελιζόλ αντί για πούπουλα και με μια τρυπούλα σε μιαν άκρη του. Το μαξιλαράκι φοβόταν πως θα το πέταγαν στα σκουπίδια, τελικά όμως κέρδισε τη φιλία ενός αγοριού. «Το έργο ‘‘Πνεύμα των μαξιλαριών’’ έρχεται σε αντίθεση με την παράδοση και τον πολιτισμό της Ρωσίας. Προπαγανδίζει την ομοφυλοφιλία», έγραφε η επιστολή του υφυπουργού. «Δεν αποτελούν έκπληξη οι καθημερινές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στον τομέα και του πολιτισμού», δήλωσε ο εκδότης του βιβλίου στο οποίο βασιζόταν η παράσταση, «όσο πάνε όμως γίνονται και πιο ασφυκτικές και παράλογες».

Σποτ, ο πρωτοπόρος
Τέλη της δεκαετίας του 1970 ο Έρικ Χιλλ άρχισε να σκαρώνει σύντομες ιστορίες με πρωταγωνιστή ένα σκυλάκι για να διασκεδάσει τον μικρό του γιο. Βλέποντας πόσο άρεσαν στο παιδάκι αποφάσισε να αρχίσει και να τις εικονογραφεί. Μετά, εμπνεόμενος από μια διαφήμιση, ξεκίνησε να κάνει κάτι που σήμερα μας φαίνεται πολύ συνηθισμένο για παιδικά βιβλία, τότε όμως φόβισε αρκετούς από τους εκδότες στους οποίους απευθύνθηκε για να δει τις ιστορίες του τυπωμένες: Έβαλε «καπάκια» σε διάφορα σημεία του βιβλίου. Όταν τα σήκωνες, σε περίμεναν εκπλήξεις και απαντήσεις σε πολύ απλά ερωτήματα που έθετε η ιστορία. Έτσι προέκυψε το «φύλλο που ανοίγει» και μια σειρά η οποία σηματοδότησε μια καινούργια λογική «διαδραστικών» βιβλίων για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Εκατομμύρια μικροί αναγνώστες σε πάνω από 100 χώρες του κόσμου αγάπησαν τον Σποτ. Από τότε το σκυλάκι του Έρικ Χιλλ – και οι φίλοι του, που «κυνηγιούνται, κουτουλιούνται, πέφτουν κάτω και κοιμούνται» – παραμένει ένα από τα πιο χαριτωμένα και αγαπημένα αναγνώσματα όσων δεν έχουν μάθει ακόμα να διαβάζουν και ο λόγος έχει τη φωνή της μαμάς ή του μπαμπά. «Ξεκίνησα» είχε πει ο Έρικ Χιλλ, «να σκαρώνω ιστορίες με την πεποίθηση πως τα παιδιά είναι πολύ πιο έξυπνα και καλόγουστα από όσο φαντάζονται οι μεγάλοι». Ο «μπαμπάς» του Σποτ πέθανε την περασμένη εβδομάδα σε ηλικία 86 χρόνων.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.