17/01/2019 18:33:37
5.7.2010

Βιογραφίες

Βιογραφίες  - Media

Οι βιογραφίες έχουν το σπάνιο χάρισμα να συναρπάζουν εξίσου, περιγράφοντας τη ζωή μιας μαθηματικής ιδιοφυίας, όπως του Γκρίσα Πέρελμαν και μιας μοδίστρας που κατακτά τον κόσμο με τη βελόνα της, όπως η Κοκό Σανέλ, εξίσου γνωστή και διάσημη στην πατρίδα της με τον συμπατριώτη της Βολταίρο!

Masha Gessen

Ο ρώσος μαθηματικός Γκρίσα Πέρελμαν

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Σίμος

Εκδόσεις Τραυλός

Σελ. 336

Πρόκειται για την ιστορία μιας μαθηματικής ιδιοφυΐας! Ο Γκριγκόρι (Γκρίσα) Πέρελμαν κατέπληξε την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα με το επίτευγμα της λύσης ενός άλυτου μέχρι πρότινος μαθηματικού προβλήματος, εντελώς αποκομμένος από το περιβάλλον των συναδέλφων του, αλλά και αρνούμενος ό,τι έχει θεοποιήσει ο σημερινός, υπό παρακμή, δυτικός πολιτισμός: το χρήμα. Ο Πέρελμαν αρνήθηκε το χρηματικό βραβείο τού ενός εκατομμυρίου δολαρίων που κέρδισε για την επίλυση του μαθηματικού γρίφου, όντας ένας πάμπτωχος άνθρωπος, ο οποίος ζει με την πενιχρή… ρωσική σύνταξη της μητέρας του! Το βιβλίο αυτό προσεγγίζει τη σπάνια προσωπικότητα ενός ανθρώπου ο οποίος διαβιεί πέρα από τα ανθρώπινα, τουλάχιστον όπως αυτά έχουν οριστεί από τις εν διαλύσει κοινωνίες μας. Στην Αγία Πετρούπολη, ο Γκρίσα Πέρελμαν «ανεβάζει» στο διαδίκτυο την απόδειξή του για την «Εικασία του Πουανκαρέ». Ένα από τα εφτά άλυτα μαθηματικά προβλήματα είχε λυθεί με αδιανόητες μεθόδους!

Ίαν Ντέιβιντσον

Τα τελευταία χρόνια του Βολταίρου

Μετάφραση: Νίκη Προδρομίδου

Εκδόσεις Μεταίχμιο

Σελ. 295

Ο συγγραφέας του παρόντος τόμου Ίαν Ντέιβιντσον σκιαγραφεί ένα πολύ ζωντανό πορτρέτο του Βολταίρου, το οποίο βασίζεται κυρίως στην πλούσια αλληλογραφία του με διάφορους επώνυμους και ανώνυμους ανθρώπους της εποχής του. Κατ’ αρχάς, έγινε γνωστός ως συγγραφέας έμμετρων νεοκλασικών δραμάτων, τα οποία έτυχαν ευνοϊκότατης αποδοχής από κοινό και κριτικούς. Τη φήμη αυτή την επέκτεινε και ως ποιητής, κυρίως με την επική του σύνθεση «La Henriade», όπου εκθειάζει τον βασιλιά Ερρίκο τον Δ’. Τέλος, δοξάστηκε και ως συγγραφέας ιστορικών έργων. Όλα αυτά τα δημιουργήματα που του χάρισαν πρωτοφανή φήμη στην εποχή του, σήμερα μάλλον δεν χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης. Φυσικά, ρόλο έπαιξε και η ανάμιξή του στον Γαλλικό Διαφωτισμό, παρά τη φήμη του ατομιστή και του ανένταχτου που τον συνόδευε. Το έργο ωστόσο που του χάρισε την υστεροφημία ήταν η ιστορία «Καντίντ», το αριστούργημά του. Το βιβλίο αυτό αναφέρεται στα είκοσι πέντε τελευταία χρόνια της ζωής του Βολταίρου, ο οποίος το 1753 εξορίστηκε από τον Λουδοβίκο ΙΕ΄ και αναγκάστηκε να κάνει ένα νέο ξεκίνημα ζωής.

Edmonde Charles - Roux

Η Ατίθαση

Η Κοκό πριν τη Σανέλ

Μετάφραση: Μαρία Τσεκούρα

Εκδόσεις Πάπυρος

Σελ. 512

Το όνομά της είναι γνωστό στα πέρατα της γης και το παράδοξο είναι ότι αυτό το πέτυχε κρατώντας μια βελόνα στο χέρι της! Το γεγονός αυτό προσδίδει στο παράδοξο μεγαλύτερη αίγλη ή, κατά μιαν άλλη οπτική, το κάνει περισσότερο ουσιαστικό, μιας και υπερβαίνει τα καθιερωμένα, ανατρέπει σταθερές, εμβολίζει την καθημερινότητα με τη δυνατότητα της ανατροπής. Μια ασήμαντη μοδίστρα που κατέλαβε τον κόσμο… Μια αδύναμη μπροστά στον έρωτα γυναίκα, που έστησε έναν ολόκληρο μύθο, ένα άτομο ταπεινής καταγωγής που δεν ξεπέρασε ποτέ τις ρίζες του αλλά κατάφερε να ξεπεράσει τα όρια κάθε φαντασίας για τη ζωή του. Η Κοκό Σανέλ, ένα κράμα αντιφατικότητας ανάμεσα στη δύναμη και την αδυναμία, ξεπέρασε κατά πολύ τα στιλιστικά της σχέδια δημιουργώντας τη μεγαλύτερη ψευδαίσθηση του σύγχρονου κόσμου, τη μόδα. Κόρη ενός εξαθλιωμένου γυρολόγου, η Γκαμπριέλ Σανέλ, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, έγινε η επιτομή τού στυλ, ενός στυλ μπροστά στο οποίο υποκλίθηκε η παγκόσμια αριστοκρατία, το απαστράπτον Χόλιγουντ, αλλά και η κερδοφόρος βιομηχανία της μόδας. Η Εντμόν Σαρλ-Ρου, που έγραψε αυτή την αξιοπρόσεκτη βιογραφία με τη γοητεία της μυθιστορηματικής εξιστόρησης, υπήρξε προσωπική φίλη της Σανέλ, πράγμα που αξιοποίησε περισσότερο από τη θετική του πλευρά, παρακάμπτοντας τις παγίδες μιας τέτοιας σχέσης.

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.