20/09/2018 02:31:21
5.7.2010

Ελληνική Λογοτεχνία

Ελληνική Λογοτεχνία  - Media

Η ελληνική λογοτεχνία τα τελευταία χρόνια… εκδίδεται με αυξητικές τάσεις, πράγμα που δεν πρέπει να μας κάνει να βγάλουμε βιαστικά συμπεράσματα. Η λογοτεχνία δεν ασκείται με αριθμούς και στατιστικές επιδόσεις, απλά θέλει το χρόνο της… Δίπλα στις νέες κυκλοφορίες δεν λείπουν και οι επανεκδόσεις βιβλίων και δικαίως, προκειμένου να υπενθυμίσουν την ύπαρξή τους, στις νεότερες γενιές αναγνωστών. Πλάι στους παλιούς, και νέοι ενδιαφέροντες συγγραφείς φιλοδοξούν να ανανεώσουν το εγχώριο λογοτεχνικό τοπίο.

Αντώνης Σουρούνης

Νύχτες με ουρά

Εκδόσεις Καστανιώτη

Σελ. 264

Ο Σουρούνης γνωρίζει πολύ καλά την τέχνη της αφήγησης. Στο τελευταίο του βιβλίο, μερικές δεκάδες στιγμιότυπων της καθημερινότητας διεκδικούν την αυτοτέλειά τους, μέσα σε μια ποιητική της ζωής, όπως την υπηρετεί και την απολαμβάνει ο συγγραφέας τους, που αποσπά απλές καθημερινές ιστορίες από την ασημαντότητά τους ή τη θνησιμότητά τους (την περιορισμένη τους χρονική διάρκεια) επεκτείνοντάς τες σε έναν λογοτεχνικό χρόνο και χώρο όπου όλα τα μικρά συμβάντα μεγεθύνονται στις διαστάσεις μιας ολόκληρης ζωής. Μια σειρά γεγονότων τού μικρόκοσμου επισημαίνονται σαν οι καλύτερες προτάσεις μιας γοητευτικής μυθιστορίας. Ωστόσο, καθώς υπογραμμίζονται όλες αυτές οι λεπτομέρειες της καθημερινότητας, ο κόσμος μοιάζει να αλλάζει διαστάσεις ως δια μαγείας και το φαινομενικά ασήμαντο γίνεται πολύτιμο.

Βαγγέλης Ραπτόπουλος

Η επινόηση της πραγματικότητας

Εκδόσεις Κέδρος

Σελ. 671

Πολυσέλιδο μυθιστόρημα, εμπνευσμένο από την επίδραση της τηλεοπτικής λαίλαπας στην καθημερινότητά μας. Νέα ήθη, καινούρια επαγγέλματα, σύγχρονοι τρόποι ζωής, εισβάλλουν στη νεοελληνική πραγματικότητα η οποία, κατά μίμηση αυθεντικών προτύπων τής αλλοδαπής, αντιγράφει τρόπους ζωής και συμπεριφορές που διαστρεβλώνουν περισσότερο την έτσι κι αλλιώς επαρχιακή μας συνείδηση και πρακτική. Είναι προφανές ότι ο Ραπτόπουλος, αντιπροσωπευτικός συγγραφέας της γενιάς του 1980, θέλει να αποτυπώσει αυτή τη νέα πραγματικότητα που επέβαλε η τηλεοπτική ανθοφορία στον τόπο, πράγμα που διατρανώνει και ο τίτλος του μυθιστορήματος. Σε μια κοινωνία που δεν έχει την παραμικρή αντίσταση απέναντι σε ό,τι της προσφερθεί, από άνθρακα μέχρι χρυσό, η ζωή αποκτά καρτουνίστικα χαρακτηριστικά.

Σταυρούλα Σκαλίδη

Κρέας από σταφύλι

Εκδόσεις Πόλις

Σελ. 134

Ο Φίλης είναι ένας οικογενειάρχης που πρέπει να συμβιώσει με τρία θηλυκά. Μια γυναίκα, τη Φρόσω, και δυο κόρες, την Άννα και τη Μυρσίνη. Ωστόσο, μια πληγή αγιάτρευτη –καθώς θα φανεί– τον κατατρύχει κι αυτή είναι η σχέση του με τη μάνα του, το τέταρτο θηλυκό τής ζωής του. Μια σχέση που τον διέλυσε τελείως. Μια ολέθρια σχέση που καθώς φαίνεται κανένα γιατρικό δεν την κουμαντάρει. Και πράγματι, πώς να κάνει κανείς καλά μια τύπισσα σαν τη Μαγδαληνή που δεν προλαβαίνει να καταπίνει τα σκονάκια της! Σαραντάρης γεμάτος, ο Φίλης φτάνει στο μη περαιτέρω και εγκαταλείπει την οικογένειά του, αλλά καθώς φαίνεται και τον εαυτό του, στο έλεος της τύχης και καταλήγει άστεγος στο κέντρο της πόλης! Το ιδεολόγημα αυτής της νουβέλας είναι ότι η έλλειψη αγάπης δημιουργεί βία, μια βία που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Μάρω Δούκα

Αθώοι και φταίχτες

Εκδόσεις Πατάκης

Σελ. 635

Ένας σύγχρονος επισκέπτης περιφέρεται στην πόλη των Χανίων και ο αναγνώστης περιπλανιέται μαζί του στην ιστορία της πόλης, από τις αρχές του περασμένου αιώνα. Αυτοί οι περίπατοι σε ιστορικούς δρόμους και μονοπάτια μοιάζουν να γίνονται σε περασμένες ζωές, τότε που όλα ήταν αλλιώς κι αυτό το «αλλιώς» αλλοιώνεται, χάνεται, με το πέρασμα του χρόνου. Ζωντανεύοντας παλιές ιστορίες, η Δούκα βρίσκει την ευκαιρία να δώσει το ανθρώπινο στίγμα πάνω στα γεγονότα και να προβάλει την ανθρώπινη μοίρα ως κυρίαρχο συστατικό τής Ιστορίας, που τη χρωματίζει και της χαρίζει συνείδηση και ρυθμό. Κρατώντας μιαν ισορροπία επώδυνη, όσο και επικίνδυνη στις δόσεις της, το μυθιστόρημα αναμετριέται με κείνες τις φιλόδοξες υποθέσεις που συνδυάζουν το ανθρώπινο με το ιστορικό πεπρωμένο.

Θοδωρής Καραγεωργίου

E-Drugs

Εκδόσεις Κέδρος

Σελ. 174

Οι ιλιγγιώδεις ρυθμοί της ιντερνετικής πραγματικότητας έχουν αλλάξει όλα εκείνα τα δεδομένα που συγκροτούσαν τον παλαιό κόσμο. Το βιβλίο τού Καραγεωργίου έχει την άνεση να απευθύνεται σε όλους τους νέους του κόσμου και όχι αποκλειστικά στους Έλληνες. Στο βιβλίο τού πρωτοεμφανιζόμενου Καραγεωργίου, οι ήρωες κινούνται με την ίδια άνεση σε όλες τις χώρες του κόσμου, μιλούν και συνεννοούνται μεταξύ τους σαν να είναι μέλη μιας κοινότητας και αντιμετωπίζουν τις πρώτες σοβαρές παρενέργειες της χρήσης μιας απίστευτης και απίθανης πολιτισμικής κατάκτησης: του Ίντερνετ.

Κοσμάς Πολίτης

Λεμονοδάσος

Επίμετρο: Αγγέλα Καστρινάκη

Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα

Σελ. 412

Το έργο κυκλοφορεί το 1930 και είναι γραμμένο σε ημερολογιακή μορφή χρησιμοποιώντας το πρώτο πρόσωπο αφήγησης. Πρόκειται για την ιστορία μιας κοπέλας από τον Πόρο που ετοιμάζεται να ζήσει σύμφωνα με τα πρότυπα του «απόλυτου έρωτα». Τον ανακαλύπτει στο πρόσωπο του Παύλου, ενός επίσης νεαρού, ο οποίος είναι και ο βασικός ήρωας του βιβλίου. Σε αυτή την ερωτική ιστορία που εκτυλίσσεται τη δεκαετία του ’20, ο Πολίτης προσπαθεί να βρει έναν άλλο δρόμο, που να μην πατάει στα ίχνη τής ξεπερασμένης ηθογραφίας, μέσα από φιλοσοφικούς στοχασμούς και ζωντανούς προβληματισμούς της εποχής του.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.