search
ΤΡΙΤΗ 23.04.2024 19:35
MENU CLOSE

Mακροβούτια στην… μπανιέρα

01.08.2014 21:00
oldphotospod_3107_034_cmyk1406882622.jpg

Όνειρο θερινής νυκτός για τους περισσότερους Έλληνες έστω και οι ολιγοήμερες διακοπές

Όνειρο θερινής νυκτός για τους περισσότερους Έλληνες έστω και οι ολιγοήμερες διακοπές

Ελάχιστοι Έλληνες θα πάνε φέτος διακοπές αφού εφιαλτικό είναι πλέον το κόστος ταξιδιού για όσους επιλέξουν να μετακινηθούν με τα αυτοκίνητά τους, είτε προς την ηπειρωτική Ελλάδα είτε, ακόμη χειρότερα, προς τα νησιά, καθώς οι τιμές των διοδίων, καυσίμων και ναύλων έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο.

Η εσωτερική κίνηση στους γνωστούς καλοκαιρινούς προορισμούς θα κινηθεί στα περσινά, ιδιαίτερα χαμηλά, επίπεδα. Τα πολύ ακριβά μεταφορικά (αεροπορικά, ακτοπλοϊκά) αποτρέπουν πολλούς από το να φύγουν εκτός Αθηνών για διακοπές.

Ειδικά η τιμή των διοδίων, μετά και τις τελευταίες αυξήσεις, τείνει να γίνει η πιο επώδυνη δαπάνη, αφού σε ορισμένες διαδρομές αγγίζει το 40%-50% του ποσού που ο οδηγός δαπανά για βενζίνη.

Όσο για τις τιμές των διοδίων αυτές καθαυτές οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν μέχρι 60% παραπάνω για τα διόδια… εις το όνομα της ανάπτυξης! Στην Ελλάδα έτσι κι αλλιώς εφαρμόζεται η παγκόσμια πρωτοτυπία να πληρώνουμε χρόνια πριν για έργα που θα ολοκληρωθούν πολύ μετά. Οι ελληνικές κυβερνήσεις που ξεπούλησαν αντί πινακίου φακής τους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους στους μεγαλοεργολάβους (Έλληνες και ξένους), τους έδωσαν ταυτόχρονα το δικαίωμα να τοποθετούν παντού διόδια, τα οποία μάλιστα αυξάνουν κατά το δοκούν.

Το χειρότερο όλων είναι το γεγονός ότι οι πολίτες πληρώνουν διόδια για δρόμους στους οποίους δεν έχει γίνει κανένα απολύτως έργο. Αντιθέτως, το μόνο που έχει γίνει είναι προχειροδουλειές και μπαλώματα, επικίνδυνες στενέψεις δρόμων και δυσδιάκριτες σημάνσεις σε σημεία που έχουν χαρακτηριστεί ως καρμανιόλες.

Σημειώνεται ότι οι μεγαλοεργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει εκατοντάδες εκατομμύρια ως αποζημιώσεις για καθυστέρηση της έναρξης παραχώρησης την περίοδο 2007-2008, αλλά και για διαφόρων τύπων «συμπληρωματικές συμβάσεις». Σε αυτά τα ποσά πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και μια σειρά από άλλες «διευκολύνσεις» που παρείχαν όλες οι κυβερνήσεις των προηγούμενων χρόνων.

Για παράδειγμα, στο ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα, μια οικογένεια – με μέση τιμή αμόλυβδης τα 1,6-1,7 ευρώ/λίτρο – για διόδια θα πληρώσει 26,45 ευρώ στο πήγαινε και βενζίνη 60-75 ευρώ, ανάλογα με το ρεζερβουάρ. Οπότε, με επιστροφή, στην τιμή των διοδίων που είναι 52,90 ευρώ προστίθεται και η τιμή της βενζίνης, 120-150 ευρώ. Για το ταξίδι Αθήνα – Καλαμάτα – Αθήνα το κόστος σε βενζίνη και διόδια αγγίζει τα 30,4 ευρώ τα διόδια και 40-50 ευρώ η βενζίνη. Με την επιστροφή το κόστος είναι 60,8 ευρώ τα διόδια και 80-100 ευρώ η βενζίνη.

Φαρμάκι όμως είναι και τα ναύλα στα πλοία για μία τετραμελή οικογένεια που θέλει να ταξιδέψει ακτοπλοϊκώς. Ας πάρουμε για παράδειγμα έναν προορισμό όπως η Ρόδος, όπου πρέπει να πληρώσει 130 ευρώ το άτομο, με επιστροφή, και 250 ευρώ το αυτοκίνητο, δηλαδή σύνολο 770 ευρώ!!!

Έτσι, φαίνεται ότι τα κατά κανόνα απαρχαιωμένα ταχύπλοα των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών υπερχρεώνουν τους ταξιδιώτες ενώ ταξιδεύουν με απίστευτα χαμηλές ταχύτητες για να καίνε λιγότερα καύσιμα!!!

Με τις αυξήσεις των ναύλων οι εφοπλιστές επιχειρούν να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα την κερδοφορία τους καλύπτοντας τις απώλειες από τη μειωμένη προσέλευση των ταξιδιωτών που αδυνατούν λόγω των απωλειών στο εισόδημά τους να αντεπεξέλθουν.

Η επίσημη δικαιολογία για την αύξηση των ναύλων είναι, όπως πάντα, οι αυξήσεις στα καύσιμα διεθνώς.

Στην Ελλάδα, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι οι άγριοι φόροι που επιβάλουν τρόικα και κυβερνητική πολιτική που κρατούν την τιμή των καυσίμων σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, κατακλέβοντας το λαϊκό εισόδημα.

Το σύνθημα των εφοπλιστών πλέον είναι: ακριβότερα εισιτήρια με λιγότερα πλοία στα οποία στοιβάζονται περισσότεροι επιβάτες, με πιο αργά δρομολόγια, αφού πολλές εταιρείες μειώνουν την ταχύτητα για να κάνουν οικονομία στα καύσιμα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τιμές ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για διαδρομές στο Αιγαίο:
• Πειραιάς – Μυτιλήνη: 183 ευρώ κοστίζει τετράκλινη εξωτερική καμπίνα (σ.σ.: προσφορά για 2 ενήλικες και 2 παιδιά). Η οικονομική θέση κοστίζει 43 και τα καθίσματα 46 ευρώ το άτομο. Το όχημα 96 ευρώ.
• Πειραιάς – Χίος: 160 ευρώ κοστίζει τετράκλινη εξωτερική καμπίνα (σ.σ.: προσφορά για 2 ενήλικες και 2 παιδιά). Η οικονομική κοστίζει 39 ευρώ, τα καθίσματα 42 και το όχημα 84 ευρώ.
• Πειραιάς – Σύρος: 144 ευρώ κοστίζει τετράκλινη εξωτερική καμπίνα (σ.σ.: προσφορά για 2 ενήλικες και 2 παιδιά), 30,50 ευρώ η οικονομική, 34,50 τα καθίσματα και 72 ευρώ το όχημα.
• Πειραιάς – Νάξος: 144 ευρώ κοστίζει τετράκλινη εξωτερική καμπίνα (σ.σ.: προσφορά για 2 ενήλικες και 2 παιδιά), 34,50 η οικονομική, 39,50 ευρώ τα καθίσματα και 81,50 το όχημα.
• Πειραιάς – Ρόδος: 209 ευρώ κοστίζει τετράκλινη εξωτερική καμπίνα (σ.σ. προσφορά για 2 ενήλικες και 2 παιδιά), 59,50 η οικονομική, 64,50 τα καθίσματα και 106, 50 ευρώ το όχημα.
• Πειραιάς – Ηράκλειο: 70 ευρώ κοστίζει η τετράκλινη εξωτερική καμπίνα, 62 η εσωτερική, 39 ευρώ η οικονομική θέση και 85 ευρώ το όχημα.
• Πειραιάς – Χανιά: 63 ευρώ κοστίζει η τετράκλινη εξωτερική καμπίνα, 57 η εσωτερική, 35 ευρώ η οικονομική θέση και 83 ευρώ το όχημα.

Απαγορευτικό είναι πλέον να ταξιδεύεις ακόμη και με το ΚΤΕΛ, καθώς, για παράδειγμα, στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη οι επιβάτες πληρώνουν για απλή μετάβαση 39 ευρώ, με επιστροφή 59 ευρώ. Στη διαδρομή Αθήνα – Ιωάννινα το κανονικό εισιτήριο είναι 39 ευρώ, Αθήνα – Πάτρα 18,90 ευρώ, Αθήνα – Κιάτο 10,50 ευρώ, Αθήνα – Ξυλόκαστρο 10,90 ευρώ, Αθήνα – Λουτράκι 8,50 ευρώ, Αθήνα – Κέρκυρα 44,30 ευρώ, χωρίς το πλοίο, Αθήνα – Μεθώνη 28,40 ευρώ, Αθήνα – Αλεξανδρούπολη 71 ευρώ, Αθήνα – Νεάπολη 33,70 ευρώ, Αθήνα – Ναύπλιο 13,10 ευρώ, Αθήνα – Λάρισα 30 (με επιστροφή 52 ευρώ).

Όσον αφορά τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, αυτές δεν είναι σταθερές. Για παράδειγμα την 1.7, πτήση Αθήνα – Θήρα με επιστροφή κόστιζε 248,64 ευρώ. Ένα ζευγάρι, δηλαδή, θα πληρώσει 497,28 ευρώ. Για τη Σάμο το εισιτήριο κοστίζει 158,64 ευρώ (το πιο οικονομικό εισιτήριο), για τη Μύκονο 182,64. Μπορεί όμως να βρεθούν εισιτήρια σε χαμηλές τιμές λόγω διαθεσιμότητας.

Ανάλογα, δηλαδή, με τη διαθεσιμότητα κατά τη στιγμή που αγοράζονται τα εισιτήρια καθορίζεται και η τιμή τους. Για παράδειγμα, εισιτήριο την 1.7 για τη Λήμνο πληρώθηκε 42,64 ευρώ, αλλά είχε κλειστεί από τις 27.3.

Oι φόροι στα τσιγάρα βάζουν λουκέτα στα περίπτερα

Λουκέτο έβαλαν 1.400 περίπου περίπτερα σε όλη την Ελλάδα, την τελευταία διετία… Οι φόροι στο τσιγάρο έβαλαν λουκέτο και στα περίπτερα. Η βασική πηγή εσόδων ενός περιπτέρου/ψιλικατζίδικου είναι τα τσιγάρα. Η υπέρογκη φορολόγηση των καπνικών ειδών που σήμερα αγγίζει περίπου το 85% στα βιομηχανικά τσιγάρα (ανάλογα με τη μάρκα) και το 95% στα στριφτά, σε συνδυασμό με την πτώση που σημειώνεται στην αγορά τους από τους καταναλωτές, «γονάτισε» τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Την ίδια ώρα, τσουχτερά φαίνεται να είναι εν μέσω κρίσης τα μισθώματα των περιπτέρων/ψιλικατζίδικων, που κυμαίνονται από 300 έως 1.300 ευρώ τον μήνα ανάλογα με την περιοχή στην οποία βρίσκονται. Έτσι, όπως φαίνεται, τρεις στους δέκα ιδιοκτήτες προτιμούν να νοικιάζουν τα περίπτερα/ψιλικατζίδικά τους από το να τα δουλεύουν οι ίδιοι.

Στην Αττική σήμερα λειτουργούν 3.500 περίπτερα, τα 1.080 μόνο στον Δήμο Αθηναίων, εκατοντάδες έχουν κλείσει, κάποια ξανανοίγουν «υπό νέα διεύθυνση», βάζοντας λουκέτο μήνες αργότερα.

Ενδεικτικά, ο ημερήσιος τζίρος ενός περιπτέρου/ψιλικατζίδικου, ανάλογα με το σημείο όπου βρίσκεται, είναι 800 ευρώ. Σήμερα μια επιχείρηση χωρίς υπαλλήλους, για να συντηρηθεί και να είναι βιώσιμη, χρειάζεται να κάνει το λιγότερο 1.300 ευρώ τζίρο την ημέρα.

Σύμφωνα με την Ένωση Περιπτερούχων, από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2010 που εκτινάχθηκε η φορολογία στα καπνικά προϊόντα, ήρθε το τέλος τους, καθώς το 60% του τζίρου τους προέρχεται από την πώληση καπνού και τσιγάρων.

Από την άλλη, οι ασκούντες κριτική μιλούν για κορεσμό λόγω υπερβολικής χορήγησης αδειών αλλά και για την ανεξέλεγκτη επέκτασή τους στο πεζοδρόμιο.

Εν τω μεταξύ νέο «χτύπημα» στα ήδη συρρικνωμένα έσοδα των περιπτερούχων αποτελεί και η νέα μείωση των ποσοστών κέρδους τους, αυτήν τη φορά από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Η μείωση των ποσοστών κέρδους αφορά κατά μέσο όρο το 0,5%, που μεταφράζεται σε μείωση του εβδομαδιάτικου κατά 15 ευρώ περίπου.

Την ίδια ώρα σε πολλές περιοχές μέχρι πρότινος οι περιπτερούχοι πλήρωναν τέλη χρήσης πεζοδρομίου μόνο για την κατάληψη χώρου από τα ψυγεία τους. Πλέον καλούνται να πληρώσουν τέλη και για τον χώρο που καταλαμβάνει το κιόσκι αλλά και τα ψυγεία.

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 23.04.2024 19:34