search
ΣΑΒΒΑΤΟ 20.04.2024 16:14
MENU CLOSE

Ωχ, η Ηλέκτρα είναι… άνδρας!

17.08.2014 21:00
Ωχ, η Ηλέκτρα είναι... άνδρας! - Media

Πλέον δεν θεωρείται ταμπού. Οι άνδρες ηθοποιοί στο θέατρο όλο και περισσότερο έρχονται σε στενή επαφή με τη θηλυκή τους πλευρά, υποδυόμενοι γυναικείους ρόλους στο σανίδι. 

 
Πλέον δεν θεωρείται ταμπού. Οι άνδρες ηθοποιοί στο θέατρο όλο και περισσότερο έρχονται σε στενή επαφή με τη θηλυκή τους πλευρά, υποδυόμενοι γυναικείους ρόλους στο σανίδι. Το ίδιο ωστόσο μπορεί να ισχυριστεί κανείς και για τις γυναίκες ηθοποιούς που αναλαμβάνουν να ερμηνεύσουν ανδρικούς ρόλους. Τα φαινόμενα τα αντικρίζουμε κατά κόρον στις θεατρικές παραστάσεις του καλοκαιριού που διανύουμε. Τι είναι αυτό που ωθεί τους ηθοποιούς να βγουν από τα ρούχα τους και να… μπουν σε αυτά του αντίθετου φύλου;
 
Υπάρχει η κοινή πεποίθηση που θέλει το θέατρο να έχει φτιαχτεί από άντρες για άντρες. Την παραδοχή αυτήν ισχυροποιούν τρανταχτά διαπιστευτήρια που χρονολογούνται όχι δεκαετίες, αλλά αιώνες πριν, με βάση φυσικά την αρχαία Ελλάδα. Τότε που το θέατρο ήταν αυστηρά αντρική υπόθεση. Αρκετά χρόνια μετά, τα δεδομένα έχουν βεβαίως αλλάξει, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το φαινόμενο δεν παρατηρείται πλέον. Στο «Ποντίκι Art» έχουμε πρόσφατα συμπεριλάβει τέτοιες περιπτώσεις ανδρών που ανέλαβαν ή θα αναλάβουν να ενσαρκώσουν γυναικείες φυσιογνωμίες. Ο Φώτης Σεργουλόπουλος δεν απέφυγε τα γυναικεία ρούχα στην παράσταση «Priscilla, η βασίλισσα της ερήμου» ερμηνεύοντας τον ομώνυμο ρόλο, ενώ ο Γιάννης Μποσταντζόγλου πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά σε έργο του πατέρα του (Μέντη Μποσταντζόγλου), όπου ερμηνεύει τη θρυλική μορφή της Μαρίας από τους Πενταγιούς στην παράσταση «Μαρία Πενταγιώτισσα». Πλέον, βέβαια, οι περιπτώσεις και οι καλλιτεχνών που επιλέγουν να… τολμήσουν να ξεφύγουν από τα ερμηνευτικά στερεότυπα είναι πιο συχνές.
 
Ο ΠΕΤΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ. Σίγουρα είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις. Αυτό το καλοκαίρι περιοδεύει σε όλη τη χώρα με την παράσταση – παρωδία «Ωχ… Ηλέκτρα», όπου όχι μόνο σκηνοθετεί, αλλά μεταμορφώνεται και στην πρωταγωνίστρια του έργου, την ίδια την Ηλέκτρα, η οποία επισκέπτεται ψυχολόγο (!), μη μπορώντας να αντέξει τις συμφορές του οίκου των Ατρειδών. Τη… συνήθεια να ντύνεται γυναίκα την απόκτησε φέτος τον χειμώνα, αφού υποδύθηκε μαζί με τον Σταμάτη Φασουλή μια φονική τρελόγρια στο «Αρσενικό και παλιά δαντέλα». Άλλωστε, όπως είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του, «τον οποιονδήποτε ρόλο τον αντιμετωπίζω ως ρόλο και όχι ως φύλο. (…) Οι ηθοποιοί παίζουν περισσότερο με την ψυχολογία ενός χαρακτήρα, γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο καταλαβαίνουμε πως ένας γυναικείος ρόλος έχει άλλο ενδιαφέρον για έναν άντρα».
 
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ. Σε γνώριμα πεδίακινείται και ο Γιώργος Κιμούλης, ο οποίος πρωταγωνιστεί, μαζί με τους Φαίη Ξυλά, Δημήτρη Πιατά και Θανάση Αλευρά, στις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, σε μια παράσταση που θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα μέχρι και τις 19 Σεπτεμβρίου. Ο γνωστός ηθοποιός ερμηνεύει τον ρόλο του Συγγενή, που μεταμφιεσμένος σε γυναίκα θα διεισδύσει, για λογαριασμό του Ευριπίδη, στα Θεσμοφόρια και θα μάθει τα σχέδια των γυναικών να καταστρέψουν τον τραγικό ποιητή. Το έργο είναι ίσως και προφητικό της κατάστασης που επικρατεί και στο θέατρο: ο άντρας, όπως έχει σημειώσει ο Γ. Κιμούλης συγκεκριμένα για την παράσταση, φτάνει στο αδιέξοδο της κυριαρχίας του. Και ίσως το πρόσωπο του μέλλοντος να είναι πράγματι γένους θηλυκού. Δεν έχει άλλωστε περάσει πολύς καιρός από τότε που υποδύθηκε την εκδικητική Μήδεια, για την οποία είχε υποστηρίξει πως «το θέμα είναι να κατορθώσεις ώστε ο θεατής να αδιαφορήσει για το φύλο του ηθοποιού. Αντιθέτως, ο ρόλος, επειδή στη συλλογική μνήμη παραμένει θηλυκού γένους, λειτουργεί χωρίς τη συναισθηματικοποίηση, χωρίς το μελόδραμα». Μαζί του στη σκηνή ντυμένοι γυναίκες και οι Θαν. Αλευράς – Κων. Γιαννακόπουλος.
 
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ – ΑΚΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ. Και οι δύο επιδιώκουν να καταρρίψουν τις συμβατικές έννοιες μεταξύ των δύο φύλων στο σανίδι. Ο πρώτος συνεργάστηκε ξανά, μετά το «Δεκαήμερο» του Βοκκάκιου, με τη Λένα Κιτσοπούλου (ως σκηνοθέτιδα αυτήν τη φορά) και ενσάρκωσε τη Μάνα, στον 45λεπτο «Ματωμένο Γάμο» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, που είδαμε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, και χειροκροτήθηκε. Ο Σακελλαρίου ως Άτοσσα στους αισχύλειους «Πέρσες» της Νικαίτης Κοντούρη, που παρουσιάζει το ΚΘΒΕ, έχει κλέψει την παράσταση με υμνητικές κριτικές. «Το απολαμβάνω όσο τίποτα» μας είπε λίγο πριν κατέβει στην Επίδαυρο, στις 15 και 16 Αυγούστου.
 
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΓΟΥΛΙΩΤΗ – ΑΓΛΑΪΑ ΠΑΠΠΑ. Αν αποτελεί νόρμα πλέον το να είσαι άντρας ηθοποιός και να παίζεις γυναικείους ρόλους, ορισμένες γυναίκες ηθοποιοί έρχονται να μας αποδείξουν πως ισχύει και το αντίστροφο. Η Στεφανία Γουλιώτη θα μας συστήσει έναν θηλυκό Τιτάνα στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Έκτορα Λυγίζου, ενώ η Άντζελα Μπρούσκου, που σκηνοθετεί τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, εναποθέτει τον ρόλο του Διόνυσου… στην Αγλαΐα Παππά, που δικαίωσε αυτήν την επιλογή, όπως φάνηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Επίδαυρο…
 
Η Στεφανία Γουλιώτη έχει πει σχετικά με την παράσταση και τη συνύπαρξη μιας θηλυκής και αρσενικής φύσης στο έργο: «Ο Προμηθέας περιέχει και το αρσενικό και το θηλυκό στοιχείο. Εκείνος που προσέφερε την τεχνολογία, την τέχνη και τον τρόπο να λύνουν τα προβλήματά τους σε όλους τους ανθρώπους είναι το σύμβολο της λογικής».
 
Γίνεται αντιληπτό πως τα τείχη ανάμεσα στα δύο φύλα έχουν γκρεμιστεί, ακόμα και στον απαιτητικό, γεμάτο προκλήσεις χώρο του θεάτρου. Οι παραπάνω πρακτικές ίσως να ήταν περισσότερο συνηθισμένες σε άλλα μέσα (π.χ. κινηματογράφος, τηλεόραση), όμως δεν αποκλείεται στο μέλλον οι ρόλοι των φύλων στο θέατρο να αντιστρέφονται με περίσσια ευκολία…
 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΣΑΒΒΑΤΟ 20.04.2024 16:09