24/10/2019 06:55:05
8.8.2010

Επιλογές

Επιλογές  - Media

ΣΙΝΕΜΑ
Η ταινία του Πασκάλ Τομάς «Ειδικότης μας το Έγκλημα» που βγαίνει από σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού ερασιτεχνών ντετέκτιβ, των Μπελισάρ και Προυντένς Μπερσφόρ, που κάνουν διακοπές, μέχρις ότου η θεία τους βλέπει από το παράθυρο του τρένου ένα αποτρόπαιο έγκλημα κι εκείνοι αποφασίζουν να το εξερευνήσουν. Αυτή είναι η τρίτη ταινία του Τομά που βασίζεται σε έργο της Αγκάθα Κρίστι και η δεύτερη με το ίδιο επιτελείο ηθοποιών (Κατρίν Φροτ, Αντρέ Ντισολιέ). Όπως και τα προηγούμενα δύο φιλμ του, «Στα ίχνη του Δολοφόνου» και «Ώρα μηδέν», το «Ειδικότης μας το Έγκλημα» προσφέρει μια ενδιαφέρουσα γαλλική οπτική σε ένα είδος και μια συγγραφέα που μοιάζει τυπικά βρετανική. Ο συνδυασμός είναι αναμφίβολα χαριτωμένος.

ΘΕΑΤΡΟ
* Ο Τόμας Οστερμάγιερ και η ομάδα του Σαουμπύνε είναι γνωστοί για τις πρωτοποριακές-πειραγμένες αναγνώσεις κλασικών έργων της παγκόσμιας δραματουργίας. Αυτό ακριβώς θα κάνουν και στον σαιξπηρικό «Οθέλλο» που θα παρουσιάσουν σε παγκόσμια πρώτη στο αργολικό θέατρο. Και μπορεί ο Οστερμάγιερ να κράτησε αρχικά μυστικό το χρώμα του ήρωά του -μην ξεχνάμε πως ο Οθέλλος είναι μαυριτανός αξιωματικός της Βενετίας-, αλλά από την αρχή μας ενημέρωσε πως τοποθετεί στο μέσο της ορχήστρας μία πισίνα με μαύρο πετρέλαιο, ενώ κάμερες από την επί σκηνής βίντεο εγκατάσταση, κάνουν close up στους ηθοποιούς και προβάλλουν την εικόνα τους ώστε οι θεατές να μπορούν να τους βλέπουν όπου κι αν κάθονται. Δουλεύοντας για τρίτη φορά πάνω στον Σαίξπηρ –μετά τον Άμλετ και το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας- ο Οστερμάγιερ αγγίζει μέσα από αυτή την τραγωδία πανάρχαια ζητήματα ανθρώπινης συμπεριφοράς, τον ρατσισμό, τη ζήλια, τον έρωτα, την ανταγωνιστικότητα, τη φιλοδοξία. Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 6-7/8

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ
* Σ’ ένα θάλαμο τέσσερις άνθρωποι αφηγούνται το έργο του Ευριπίδη Γαραντούδη με τίτλο «Χρονολόγιο βίου και έργου» και μέσα από αποσπασματικό λόγο συνομιλούν με τα κείμενα του Γιώργου Χειμωνά. Οι Βίκυ Κυριακουλάκου, Μαίρη Λούση, Νίκος Σάμπαλης και Δέσποινα Χατζηπαυλίδου στην παράσταση «Θάλαμος» ακολουθούν τις σκηνοθετικές οδηγίες των Nova Melancholia και της Εύας Στεφανή και παρουσιάζουν ένα ανθολόγιο κειμένων του Χειμωνά. Τη δράση τους διακόπτει μια μπάντα με ήχους εμπνευσμένους από το έργο του συγγραφέα αλλά και τους θορύβους της πόλης. Στα πλαίσια του φεστιβάλ Φιλίππων-Καβάλας. Απεντομωτήριο, Καβάλα, 9/8
* Η Μαρία Πρωτόπαπα και ο Θανάσης Δήμου αφηγούνται τα έργα δύο συγγραφέων, των Κοσμά Χαρπαντίδη και Διαμαντή Αξιώτη, που ζουν στην Καβάλα και γράφουν για τον Γιώργο Χειμωνά. Στα κείμενά τους «Ο Γιώργος Χειμωνάς περιηγείται στο όρος σύμβολο» και «Βασιλιάς της Ασίας», αντίστοιχα, περιγράφουν πώς ο Γιώργος Χειμωνάς επιστρέφει στην Καβάλα: «Εδώ θέλει να περάσει τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Για τίποτα άλλο άξιος δεν είναι για τίποτα ικανός. Επιθυμεί να τελειώσει εδώ, να μην ακουστεί η φωνή του από κανέναν. Παρά μόνο από τους καινούργιους φίλους του από αυτή την πόλη, που τους πίστεψε. Έχει ανάγκη να τους πιστέψει. Να τους μιλήσει για τις τέσσερις αισθήσεις της πρώτης του ζωής: Τη Φαντασμαγορία, τον Φόβο, τον Έρωτα, τον Κλέφτη». Στα πλαίσια του φεστιβάλ Φιλίππων-Καβάλας. Παλιά Μουσική, Καβάλα, 11/8

ΕΚΘΕΣΗ
* Το Μουσείο της Ακρόπολης αυτό το καλοκαίρι δίνει στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει καλύτερα τον Περικλή, έναν άνδρα που συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση της ιστορίας της αρχαίας Αθήνας. Έτσι λοιπόν στην ειδική θεματική έκθεση με τίτλο «Περικλής Ξανθίππου» μέσα από αρχαιολογικά, επιγραφικά, νομισματικά και ιστορικά τεκμήρια θα μάθετε τα πάντα γύρω από τον ισχυρό άνδρα, αλλά και για θέματα όπως η Δημοκρατία, η εσωτερική και εξωτερική πολιτική εκείνης της εποχής, ο έλεγχος της διαχείρισης του budget του Παρθενώνα, μέχρι και για το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς. Μουσείο της Ακρόπολης, έως 31/1/2011
* Η ιδέα για την έκθεση «Περί Ηρώων και…» που παρουσιάζεται στην Καλαμάτα ξεκίνησε από το βιβλίο του Ερνέστο Σάμπατο «Περί Ηρώων και Τάφων». Για τον συγγραφέα ο ήρωας –τουλάχιστον έτσι όπως τον περιγράφει μέσα από τις σελίδες του- είναι επίμονος, ευφυής, σκληρός, μαχητικός, αποφασισμένος να φθάσει στο τέλος αναλαμβάνοντας κάθε κίνδυνο• ένας άνθρωπος που σκέπτεται παράλογα και ενεργεί παράτολμα. Για τους καλλιτέχνες όμως που συμμετέχουν στην έκθεση τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα, αφού τα έργα κάποιων ταυτίζονται με τους ήρωες της αρχαιότητας, ενώ άλλοι βρίσκουν τον ήρωά τους στα κόμικς και στη γυναικεία φιγούρα. Μέσα από επιτοίχια ζωγραφικά έργα, γλυπτά και ανάγλυφα, κατασκευές, εγκαταστάσεις, φωτογραφία και video, η έννοια του ήρωα ή του αντι-ήρωα ιχνηλατείται από τους: Βαγγέλη Δημητρέα, Τάσο Μαντζαβίνο, Ναταλία Μελά, Δημήτρη Μεράντζα, Βένια Μπεχράκη, Άγγελο Παπαδημητρίου, Ευγένιο Σπαθάρη, Μάριο Σπηλιόπουλο, Παναγιώτη Τέτση, Γιάννη Τσαρούχη, Αλέκο Φασιανό, Γιαννούλη Χαλεπά, Μάρκο Χατζηπατέρα κ.ά. Την έκθεση επιμελείται η Ίρις Κρητικού. Δημοτική Πινακοθήκη Καλαμάτας, έως 30/10

SANI FESTIVAL
Music in Motion: Αυτός είναι ο τίτλος της συναυλίας που θα δώσουν η Ευανθία Ρεμπούτσικα και ο Παναγιώτης Καλαντζόπουλος στο Sani Festival στα πλαίσια της ελληνικής ενότητάς του. Στον λόφο της Σάνης λοιπόν θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα με νότες τους από την «Πολίτικη Κουζίνα», το «Peppermint», την «Uranya», «Το Αστέρι και η Ευχή», το «Babam ve Oglum» κ.ά. Σημειώστε πως στη συγκεκριμένη συναυλία θα εμφανιστεί και ο Τούρκος ερμηνευτής Cihan Okan, γνωστός και στην Ελλάδα από τη συνεργασία του με την Ευανθία Ρεμπούτσικα στα soundtracks των ταινιών «Babam ve Oglum» και «Ulak» αλλά και οι: Άγγελος Παπαδημητρίου, Ματούλα Ζαμάνη καθώς και η Φιλαρμονική «Καποδίστριας» από την Κέρκυρα. Λόφος Σάνης, Χαλκιδική, 7/8

ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας διοργανώνεται για 5η συνεχόμενη χρονιά διαθέτοντας υψηλή αισθητική και χαμηλό εισιτήριο. Κάτω από την ομπρέλα της καλλιτεχνικής του διευθύντριας Ντόρας Μπακοπούλου δίνει και φέτος τη δυνατότητα στους φιλόμουσους επισκέπτες και κατοίκους να απολαύσουν βραδιές κλασικής μουσικής. Το 5ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας είναι λοιπόν αφιερωμένο στη μνήμη του Γιάννη Μόραλη, ενώ με την ευκαιρία της διπλής επετείου των 200 χρόνων από τη γέννηση των Σοπέν και Σούμαν, το πρόγραμμα περιλαμβάνει ερμηνείες έργων τους, αλλά και επιλεγμένες άριες από όπερες, καθώς και συνθέσεις των Φωρέ, Σούμπερτ κ.ά. Περισσότερες πληροφορίες στο: www.aeginamusicfestival.gr. Αίγινα, 6-21/8

ΔΩΡΕΑΝ
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στα πλαίσια της κοινωνικής ευαισθησίας και πολιτικής που ακολουθεί, ανοίγει σήμερα τις πόρτες του στο κοινό για να επισκεφτεί per gratis τις τρέχουσες περιοδικές του εκθέσεις «Louise Bourgeois» και «Sarah Lucas. Nuds Cycladic». Όσοι δεν έχετε εγκαταλείψει ακόμα το κλεινόν άστυ, προσέλθετε… Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 5/8

ΣΥΝΑΥΛΙΑ
Η συναυλία του Ντέμη Ρούσσου τον Ιούνιο στο Ηρώδειο έγινε στα πλαίσια της παγκόσμιας περιοδείας του για τον εορτασμό 40 χρόνων καριέρας. Στην ίδια σειρά εμφανίσεων με τίτλο «Being Demis» ο καλλιτέχνης θα δώσει τουλάχιστον άλλες τρεις συναυλίες στην Ελλάδα, αρχής γενομένης από αυτό το Σάββατο. Στο πρόγραμμα που έχει ετοιμάσει θα τον ακούσετε να τραγουδά κομμάτια από το σύνολο της καριέρας του κάνοντας μια αναδρομή τόσο στην προσωπική του δισκογραφία, όσο και στην εποχή της συμμετοχής του στους «Aphrodite’s Child». Δίον, Όλυμπος (7/8), Θεσσαλονίκη (6/9), Πάτρα (7/9)

ΤΡΑΓΟΥΔΙ
«Συναντηθήκαμε πριν χρόνια όταν και οι δύο ψάχναμε τον δρόμο μας. Έκτοτε πέρασε πολύς καιρός… Λέγαμε κάποια στιγμή να φτιάξουμε μια ωραία παράσταση! Δε βιαζόμασταν. Ήρθε μόνο του και με τρόπο φυσικό»: με αυτά τα λόγια περιγράφουν τις καλοκαιρινές κοινές τους εμφανίσεις οι Τάνια Τσανακλίδου και η Ελευθερία Αρβανιτάκη, οι οποίες το Σάββατο κάνουν στάση στο Φεστιβάλ Κασσάνδρας. Αμφιθέατρο Σίβηρης, 7/8

ΑΛΜΠΟΥΜ
Το «Κοστουμάκι» του Boy είναι το άλμπουμ που μας περνάει στη νέα εποχή του ελληνικού τραγουδιού. Σε ελληνικό στίχο φυσικά, γιατί μόνο όσα τραγούδια εγχώριων καλλιτεχνών είναι στη γλώσσα μας μπορούν να κάνουν το break. Ηλεκτρονικό στον ήχο του και με στίχο καθημερινό, της πόλης, πέραν των γνωστών κοινοτοπιών περί έρωτος, απώλειας και ενός ξεχασμένου προσώπου. Σαν μια διαδρομή στο Μετρό που συναντάς ένα σωρό διαφορετικούς ανθρώπους. Ο Boy, ο Αλέξανδρος Βούλαρης δηλαδή, είναι οι Στέρεο Νόβα της νέας δεκαετίας.

ΚΟΣΜΟΣ: ΑΡΛ
Η Αρλ, η μικρή ιστορική πόλη που ενέπνευσε τον Βαν Γκογκ, θεωρείται δικαιωματικά η πρωτεύουσα της φωτογραφίας στη Γαλλία. Φιλοξενώντας και φέτος, όπως κάθε καλοκαίρι, το διάσημο ομώνυμο διεθνές φεστιβάλ φωτογραφίας, η Αρλ υποδέχεται 60 εκθέσεις που απλώνονται απ’ το μοναστήρι του Montmajour έως τον καθεδρικό του Saint Trophine και ενοποιούνται υπό τον γενικό τίτλο «Heavy Duty & Razor Sharp», επί τω ελληνικότερον «Βαρύ καθήκον και κοφτερή λεπίδα». Κατά τη διάρκεια λοιπόν αυτού του πολυήμερου καλλιτεχνικού φόρουμ μπορείτε να ακολουθήσετε τις έξι διαδρομές που ετοίμασαν οι διοργανωτές και διατρέχουν ολόκληρη την πόλη. Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα διαδρομή είναι η ροκ που περιλαμβάνει μία έκθεση με πορτρέτα του Μικ Τζάγκερ φιλοτεχνημένα από πολλούς και διάσημους φωτογράφους, αλλά και μία σειρά εκθέσεων που εστιάζει στην πανκ αισθητική. Επιπλέον, οι επισκέπτες θα δουν από κοντά έργα των Άντι Γουόρχολ, Λίντερ Στέρλινγκ, Μπους Κόνερα, Peter Hujar, William Wegman, Robert Mapplethorpe, Stephen Shore κ.ά., αλλά και ένα αφιέρωμα στην επιρροή που άσκησε η φωτογραφία πάνω σε διάσημους κινηματογραφιστές. Τέλος, στα highlights της διοργάνωσης σημειώστε και μία έκθεση του φωτογράφου Ernst Haas που ανήκει στο πρακτορείο Μάγκνουμ. Για την ιστορία, η Διεθνής Φωτογραφική συνάντηση της Αρλ ξεκίνησε το 1969 όταν ο διάσημος φωτογράφος Lucien Clergue εγκαινίασε τις «διεθνείς συναντήσεις», ένα ραντεβού διάσημων φωτογράφων και ανθρώπων της τέχνης, που αργότερα απόκτησε πιο σύνθετη μορφή και φυσικά αίγλη. Περισσότερες πληροφορίες: www.rencontres-arles.com. Έως 19 Σεπτεμβρίου 2010.

ΠΡΟΣΩΠΟ: Ο ΤΑΚΑΣΙ ΜΟΥΡΑΚΑΜΙ ΣΤΙΣ ΒΕΡΣΑΛΙΕΣ
Είναι ένας από τους δημοφιλέστερους σύγχρονους καλλιτέχνες του κόσμου και σίγουρα ο διασημότερος που έχει αναδείξει η Ασία τον τελευταίο αιώνα. Πρόκειται για τον Τακάσι Μουρακάμι ο κόσμος του οποίου -γεμάτος από εντυπωσιακά χρώματα, μάνγκα και φουτουριστικά σχέδια- θα μετακομίσει το προσεχές φθινόπωρο στις Βερσαλίες. Από τα μέσα Σεπτεμβρίου λοιπόν έως και τα μέσα Δεκεμβρίου το διάσημο παλάτι και οι κήποι του θα είναι στη διάθεση του Ιάπωνα καλλιτέχνη ο οποίος στυλιστικά προτιμά να αναμειγνύει την παραδοσιακή Ιαπωνική τέχνη με τη σύγχρονη ιαπωνική ποπ κουλτούρα anime, τα manga, την αμερικάνικη ποπ και τον ευρωπαϊκό σουρεαλισμό. «Ο Ιάπωνας Άντι Γουόρχολ», όμως, δεν στέκεται μόνο στο παραπάνω περίπλοκο μίγμα αναφορών, αλλά συνηθίζει να μπλέκει την τέχνη με τα καταναλωτικά προϊόντα δηλώνοντας πως «η κουλτούρα της κατανάλωσης και οι καλές τέχνες μοιάζουν με δύο διαφορετικούς κόσμους αλλά είναι το ίδιο». Σύμφωνα με τον Ζαν-Ζακ Αγιαγκόν, πρώην υπουργό Πολιτισμού και νυν διευθυντή του Μουσείου των Βερσαλιών, η έκθεση έργων του Τακάσι Μουρακάμι εντάσσεται σε μία γενικότερη προσπάθεια να γίνει ένα… ρετούς στο προφίλ των Βερσαλιών, ένα άνοιγμα στη σύγχρονη τέχνη προκειμένου η βασιλική κατοικία να παραμείνει «ζωντανό» κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού και να μην μπει στη φορμόλη. Για την ιστορία, το ίδιο άνοιγμα είχε επιχειρήσει να κάνει ο Ζαν-Ζακ Αγιαγκόν και πριν από δύο χρόνια φιλοξενώντας στο παλάτι έργα του Τζεφ Κουνς, μία κίνηση που τότε δεν είχε τύχει και της θερμότερης υποδοχής.
Επιμέλεια: Αγγελική Μπιλλίνη

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.