18/09/2018 19:43:04
16.8.2010

Νέες εκδόσεις

Νέες εκδόσεις - Media

Π. Ντ. Τζέιμς

Θάνατος σε ιδιωτική κλινική

Μετάφραση: Τούλια Τόλια

Εκδόσεις: Καστανιώτη

Σελ.: 442

Το σημάδι που της άφησε στο πρόσωπο ο μεθυσμένος της πατέρας είναι αυτό που θα διαμορφώσει τον ψυχισμό της και θα σταθεί σημείο αναφοράς στη ζωή της, ώς ότου λάβει τη μεγάλη γι’ αυτήν απόφαση να επισκεφτεί έναν πλαστικό χειρουργό και να του εμπιστευθεί την επούλωση της εξωτερικής και εσωτερικής της πληγής. Με τη Ρόντα Γκράντουιν, η σπουδαία κυρία του βρετανικού αστυνομικού μυθιστορήματος, Π. Ντ. Τζέιμς, σκιαγραφεί το πορτραίτο μιας ηρωίδας που ξεπερνά τις απαιτήσεις της αστυνομικής λογοτεχνίας. Η Ρόντα, ενήλικη και πετυχημένη ρεπόρτερ, ζει αντιμετωπίζοντας τα ερευνητικά και αμήχανα βλέμματα των άλλων στο πρόσωπό της. Ωστόσο, θα αποφασίσει να απαλείψει το βαθύ σημάδι του προσώπου της, μόνο μετά την είδηση του θανάτου του πατέρα της, ο οποίος πνίγηκε μεθυσμένος στο ποτάμι. Έτσι, βρίσκεται σε μιαν ιδιωτική κλινική προκειμένου να υποβληθεί σε αισθητική επέμβαση προσώπου όπου το χειρουργικό νυστέρι θα σβήσει, μαζί με την πληγή, και τα ίχνη του παρελθόντος της από το πρόσωπό της. Εκεί, η Ρόντα θα βρεθεί νεκρή και την υπόθεση θα αναλάβει -προφανώς- ο ταξίαρχος Νταγκλίς. Την υπόθεση θα περιπλέξει κι ένας δεύτερος φόνος, εξίσου απρόβλεπτος. Θα εμπλακούν πρόσωπα υπεράνω υποψίας για να δυσκολέψουν την επιτυχή, στο τέλος, έκβαση της υπόθεσης. Μια αστυνομική περιπέτεια με έντονη τη γοητευτική παρουσία της αγγλικής υπαίθρου αλλά και των απαράμιλλων ανθρώπινων πορτραίτων που η συγγραφέας ξέρει να φιλοτεχνεί με ιδιαίτερη μαεστρία.

Φερνάντο Σαβατέρ

Μιλώντας στον γιο μου για την Πολιτική και τη Δημοκρατία

Μετάφραση: Αγαθή Δημητρούλια

Εκδόσεις: Πατάκη

Σελ.: 285

Ο συγγραφέας, καθηγητής φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο Κομπλουτένσε της Μαδρίτης, ασχολείται με ένα σοβαρό θέμα που είναι κυρίαρχο σύμπτωμα των σύγχρονων κοινωνιών, και δεν είναι άλλο από την απαξίωση της πολιτικής από τη νεολαία. Πρόκειται για ένα σύμπτωμα που προβληματίζει τον δυτικό κόσμο στο σύνολό του, και θέτει το σύστημα μπροστά στα προβλήματα που δημιούργησε με τον τρόπο που διαχειρίζονται την εξουσία τα κόμματα και οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποί τους. Είναι γνωστό ότι τις τελευταίες δεκαετίες, η πολιτική ανέδειξε με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ως μοναδική αξία το κέρδος, παραμερίζοντας μια σειρά αξιών και ανοίγοντας έτσι ένα πρωτόγνωρο κεφάλαιο διαφθοράς στο πολιτικό σύστημα. Θέλοντας να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο της πολιτικής, ο Σαβατέρ επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στο να πείσει τον γιο του και κατά συνέπεια τη νεολαία για την αξία των θεμελιωδών αρχών που διέπουν τις οργανωμένες κοινωνίες. Αντιμετωπίζοντας τη σκληρή πραγματικότητα που είναι τα συμπεράσματα των νέων για τον τρόπο με τον οποίο ασκείται η πολιτική μέσα από μια απίθανη ποικιλία σκανδάλων, ο συγγραφέας προσπαθεί να απαντήσει με θεωρητικά επιχειρήματα στο τι σημαίνει πρακτικά πολιτική ελευθερία, ισότητα και μια σειρά άλλων βασικών παραμέτρων για την ομαλή και δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας. Ταυτόχρονα με την ανάλυση των βασικών πολιτικών εννοιών μέσω των οποίων το σύστημα μάς δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε και να διαφοροποιήσουμε τα κακώς κείμενα αντιδρώντας, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι η άσκηση της πολιτικής δεν είναι παρά το «σύνολο των λόγων για να υπακούμε και να ξεσηκωνόμαστε»! Στο τέλος της έκδοσης παρατίθεται ένα πρωτότυπο και εύχρηστο πολιτικό λεξικό.

Αικατερίνη Δούκα-Καμπίτογλου

Ανδρό-γυνες αναγνώσεις

Πέρσυ Σέλλεϋ & Μαίρη Σέλλεϋ

Εκδόσεις: Επίκεντρο

Σελ.: 200

Μια πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα ανάγνωση μας προτείνει η συγγραφέας αυτού του βιβλίου που κατά ένα τρόπο εμπνέεται από το πλατωνικό ανδρόγυνο. Δυο ξεχωριστές προσωπικότητες των οποίων η ζωή και το έργο έμειναν στην ιστορία της λογοτεχνίας αποτελούν το αντικείμενο αυτής της μελέτης-ανάγνωσης του έργου τους ως σύνολο. Από τη μια, έχουμε τον Πέρσυ Σέλλεϋ, γόνο αριστοκρατικής οικογένειας με φροντισμένη παιδεία. Αναδείχτηκε σε έναν από τους σημαντικότερους ρομαντικούς ποιητές της Αγγλίας. Η έντονη προσωπικότητά του, ο ταραχώδης βίος του αλλά και οι πολιτικές και θρησκευτικές του πεποιθήσεις τον έφεραν σε σύγκρουση με το άμεσο οικογενειακό του περιβάλλον αλλά και ευρύτερα με τον κοινωνικό περίγυρο της εποχής του. Από την άλλη, έχουμε τη Μαίρη Σέλλεϋ, κόρη του φιλοσόφου William Godwin και της διανοούμενης φεμινίστριας Mary Wollstonecraft. Το έργο της Σέλλεϋ περιλαμβάνει μυθιστορήματα, διηγήματα, θεατρικά, δοκίμια, βιογραφίες. Ευρύτερα γνωστή έμεινε με το έργο της, «Φρανκεστάιν». Ο Πέρσυ και η Μαίρη συναντήθηκαν στα νεανικά τους χρόνια και διήγαγαν μαζί έναν εξαιρετικά ενδιαφέροντα βίο. Η από κοινού ανάγνωση και ερμηνεία του έργου τους, εκτός από πρόκληση, αποτελεί και μιαν ιδιαίτερη αναγνωστική προσέγγιση των συγγραφέων όπου διερευνώνται οι πτυχές της αρσενικής και θηλυκής γραφής. Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο, η μελέτη εστιάζεται στη γυναικεία «θεϊκή» μορφή ως κεντρικό σημείο αναφοράς του ποιητή. Στη συνέχεια, έχουμε μια φεμινιστική προσέγγιση του Σέλλεϋ στη γυναίκα, όπου εκδηλώνεται το ενδιαφέρον του ποιητή για το γυναικείο ζήτημα. Το τρίτο κεφάλαιο ασχολείται με την ποιητική έμπνευση που χάρισε στον Σέλλεϋ μια Ιταλίδα, και η Μαίρη μίλησε για «ιταλικούς πλατωνισμούς» του συζύγου της. Τέλος, στο τελευταίο μέρος γίνεται λόγος για τη διαδικασία γραφής και ανάγνωσης του περίφημου μυθιστορήματος της Σέλλεϋ «Φρανκεστάιν».

Emilia Pardo Bazan

Η γοργόνα

Μετάφραση: Συλλογική

Εκδόσεις: Πάπυρος

Σελ.: 121

Μια νουβέλα γραμμένη από την Ισπανίδα συγγραφέα Emilia Pardo Bazan, η οποία γεννήθηκε στη Λα Κορούνια - στη Γαλικία των θρύλων! Στο έργο της, έντονη παρουσία έχει η μάχη ανάμεσα στις δύο Ισπανίες: την προοδευτική και τη συντηρητική. Η συγγραφέας, της οποίας έργο μεταφράζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, πρωτοστάτησε ως φεμινίστρια στους αγώνες για τα δικαιώματα των γυναικών στη χώρα της, μια χώρα με ιδιαίτερα συντηρητικές απόψεις πάνω στο γυναικείο ζήτημα. Η νουβέλα της, που μεταφράστηκε από φοιτήτριες της ισπανικής κατεύθυνσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει σαν τόπο δράσης την αγαπημένη της Γαλικία και η πλοκή της βασίζεται στους μύθους της περιοχής. Ο τίτλος του πρωτοτύπου, όπως μας ενημερώνει ο Κ. Παλαιολόγος στο εισαγωγικό του σημείωμα, είναι «Το φίδι», που στη τοπική μυθολογία εμφανίζεται σε δυο εκδοχές. Στην πρώτη, ως γυναίκα που λόγω κάποιας κατάρας έχει μεταμορφωθεί σε φίδι και περιμένει το γενναίο παλικάρι που θα της χαρίσει εκ νέου τη μορφή της, και στη δεύτερη ως φτερωτό ερπετό που φυλάει θησαυρούς και κατέχει το μυστικό της αθανασίας. Η ιστορία έχει βασικό της θέμα μια παλιά κατάρα που είχε πέσει στον Οίκο των Απόντε στη Γαλικία, καμιά γενιά του να μην μπορεί να αποκτήσει πάνω από έναν απόγονο. Επίσης κανένας αρσενικός Απόντε δεν κατάφερε να αντισταθεί στο κάλεσμα της θάλασσας και της «Γοργόνας». Πρόκειται για ένα κάλεσμα πόθου, σαγήνης και θανάτου.

Γιάννης Αγραφιώτης

«Μόνη ξανά δε θα σ’ αφήσω…»

Εκδόσεις: Ωκεανίδα

Σελ.: 285

Το πάθος γεννά αμφιλεγόμενα αισθήματα. Αν πρέπει όμως να καταγράψουμε μιαν ιδιαιτερότητά του, αυτή είναι ότι δεν σε αφήνει ποτέ να πλήξεις. Το ποδόσφαιρο είναι μάλλον ένα ακίνδυνο πάθος (θα ήταν και ουσιαστικό αν μιλούσαμε για τον Παναθηναϊκό…) μιας όμως και πρόκειται για την ΑΕΚ, λαμβάνει τα χαρακτηριστικά ενός ήπιου μαζοχισμού. Ο συγγραφέας, ένας απόλυτα συμπαθής οπαδός της ΑΕΚ, έχει συνδέσει την καθημερινότητά του με την ομάδα, τις διαδρομές της, τα χρώματά της, τα πρόσωπα που την απαρτίζουν. Τον γοητεύει η ιστορία της, η προοπτική της και κυρίως αυτό που κάνει το ποδόσφαιρο ένα υπέροχο άθλημα, το γεγονός ότι όλα μπορούν να συμβούν. Για αυτήν τη στιγμή ζει και τρέχει από γήπεδο σε γήπεδο κι από προπόνηση σε προπόνηση. Αν και ο τίτλος παραπέμπει ευθέως σε ερωτική σχέση, τα πράγματα είναι σοβαρότερα από τον έρωτα! Το ποδόσφαιρο, μέσα από την πίστη και την αφοσίωση σε μια ομάδα, είναι ένα θρησκευτικό σύστημα που εμπνέει και προσβλέπει σε έναν καλύτερο κόσμο, σ’ ένα καλύτερο αύριο που γι’ αυτό αγωνίζεσαι κάθε στιγμή μέσα στους στίβους της καθημερινότητας τους γεμάτους χαρές και πίκρες, αλλά πάντα καλοδεχούμενους. Το ποδόσφαιρο και κατά συνέπεια η ΑΕΚ για τους οπαδούς της είναι η ενσάρκωση ενός καλύτερου κόσμου! Έτσι σωστά ο συγγραφέας παρακολουθεί ταυτόχρονα με την ομάδα και τις εξελίξεις της ζωής του, μέσα κι έξω του!

Ξενοφών Μπρουντζάκης [xenofob@gmail.com]

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.