21/10/2018 01:55:41
16.8.2010

Cine Ποντίκι

Cine Ποντίκι - Media

Η ελίτ των αισθηματικών ταινιών του Χόλιγουντ δεν πιάνει μία μπροστά στα ερωτικά προβλήματα δυο μεσήλικων παντρεμένων ζευγαριών στη Σουηδική Επαρχία. Το σινεμά όπως και η ζωή ευτυχώς κρύβει εκπλήξεις, ακόμη και μεσούντως του Αυγούστου…

Μια Ιδανική Λύση

Τα προβλήματα των παντρεμένων ζευγαριών, η απιστία και ο απρόσμενος έρωτας έχουν αναλυθεί τόσες φορές στο σινεμά που θα μπορούσαν να αποτελούν ξεχωριστό κινηματογραφικό είδος. Κι αν ο Σουηδός Ίγκμαρ Μπέργκμαν φαίνεται να έχει πει όλα όσα θα έπρεπε κανείς να ξέρει πάνω στο θέμα με ταινίες σαν το «Σκηνές Από Έναν Γάμο», έρχεται τώρα ένας συμπατριώτης του, ο Γιόργκεν Μπέργκμαρκ για να προσφέρει μια ακόμη φρέσκια ταινία σε ένα θεωρητικά κουρασμένο θέμα: Ο Έρλαντ εργάζεται σε επιχείρηση ανακύκλωσης χαρτιού σε μια μικρή πόλη. Στον ελεύθερο χρόνο μαζί με τη γυναίκα του Μέι δουλεύουν ως σύμβουλοι γάμου στην εκκλησία της περιοχής. Μέσα από αυτή τους τη δραστηριότητα και χάρη στη βοήθεια που έχουν προσφέρει στη σχέση του Σβεν-Ερικ και της γυναίκας του Καρίν, τα δυο ζευγάρια θα έρθουν πιο κοντά, μόνο που σύντομα η σχέση δύο από αυτών θα γίνει πιο στενή απ’ ό,τι έπρεπε. Ο Έρλαντ και η Καρίν θα αρχίσουν να νιώθουν μια δυνατή έλξη, την οποία παρ’ ότι αρχικά θα προσπαθήσουν να αρνηθούν, τελικά δεν θα καταφέρουν να τη νικήσουν. Η μυστικότητα των πρώτων ερωτικών τους επαφών όμως θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη και σύντομα θα συμφωνήσουν να αποκαλύψουν τη φύση της σχέσης τους στους συμβίους τους. Η λογική λύση που προτείνει ο Έρλαντ είναι να βρεθούν τα δύο ζευγάρια και να συζητήσουν την όλη κατάσταση. Στη συνάντηση αποφασίζουν να συγκατοικήσουν και οι τέσσερις, ακολουθώντας δέκα κανόνες κατά τη συμβίωσή τους. Πόσο εύκολο, όμως, είναι να επιβιώσει μία τέτοια σχέση, ειδικά όταν η απόφαση που έχουν πάρει οι τέσσερις πρωταγωνιστές μπορεί να μοιάζει «λογική» αλλά δεν είναι απαραίτητα και η καλύτερη; Αυτό το ερώτημα θέλει να εξερευνήσει το αξιαγάπητο αυτό φιλμ που μπορεί να δείχνει εκ πρώτης όψεως ότι περιγράφει μία σχέση που θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα μόνο στη Σουηδία, αλλά στην ουσία το τελευταίο πράγμα για το οποίο ενδιαφέρεται είναι η «εξωτική» φύση της ερωτικής του ιστορίας. Αντίθετα με χιούμορ, τρυφερότητα, ειλικρίνεια και δίχως χοντράδες κατορθώνει να μιλήσει για τη φύση του έρωτα, την πραγματικότητα του γάμου, τη δύναμη του πάθους και τις αντοχές της αγάπης. Βασισμένη σε ένα σενάριο που βρίσκει τις καλύτερες στιγμές του στις μικρές λεπτομέρειες και σε συναισθήματα και ιδέες που μάλλον υπονοούνται παρά εκδηλώνονται με σαφήνεια, η ταινία ισορροπεί, σχεδόν δίχως κόπο, ανάμεσα στο χιούμορ και το δράμα και στις καλύτερες στιγμές της εμπεριέχει και τα δυο μέσα στην ίδια σκηνή. Η συνάντηση των τεσσάρων ηρώων, αφού η αλήθεια έχει αποκαλυφθεί, για να αποφασίσουν τη στάση που θα κρατήσουν είναι ένα άψογα «χορογραφημένο» μπαλέτο σε ένα συναισθηματικό ναρκοπέδιο, άβολο και μαζί παράξενα τρυφερό, ενώ λίγο νωρίτερα η ερώτηση «μ’ αγαπάς;», ενώ το ένα από τα δυο ζευγάρια πλένει τα δόντια του πριν τον βραδινό ύπνο, είναι μαζί κωμική και σπαρακτική. Κι αν το καλογραμμένο σενάριο και η μετρημένη, συγκροτημένη αλλά υπαινικτική σκηνοθεσία προσφέρουν πολλά στην αποτελεσματικότητα του φιλμ, είναι οι ερμηνείες των εξαιρετικών ηθοποιών που το κάνουν να πετυχαίνει απόλυτα τους στόχους του. Δίχως υπερβολές, χωρίς κορώνες, χωρίς καμιά διάθεση να κλέψουν την παράσταση, χτίζουν χαρακτήρες πειστικούς, αληθινούς και φρέσκους. Σκηνοθεσία: Γιόργκεν Μπέργκμαρκ. Πρωταγωνιστούν: Περνίλα Όγκαστ, Στίνα Έκμπλαντ, Μάγνους Έρικσον, Ρολφ Λάσγκαρντ. Χώρα: Σουηδία. Διάρκεια: 105’

Η Νύφη της Θάλασσας

Τέσσερα χρόνια μετά τη Χρυσή Κάμερα και το Βραβείο στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών για την πρώτη της ταινία «Or Mon Tresor», η Κέρεν Γιεντάγια επιστρέφει με ένα ερωτικό δράμα σε πολιτικό φόντο, που φιλοδοξεί να συνδυάσει την αιχμηρή ματιά πάνω στην άβολη συγκατοίκηση των διαφορετικών εθνικοτήτων του Ισραήλ με μια δυνατή ερωτική ιστορία. Στην καρδιά της Γιάφα, ενός προαστίου του Τελ Αβίβ που αποκαλείται από τους Ισραηλινούς «Η Νύφη της Θάλασσας», ο Ρέβεν έχει ένα γκαράζ, μια οικογενειακή επιχείρηση. Η κόρη του Μάλι και ο γιος του Μέιρ δουλεύουν μαζί του, όπως και ο Τουφίκ και ο Χασάν, ένας νεαρός Παλαιστίνιος και ο πατέρας του. Κανείς δεν υποψιάζεται ότι η Μάλι και ο Τουφίκ είναι ερωτευμένοι από χρόνια. Καθώς οι δύο εραστές ετοιμάζονται μυστικά να παντρευτούν, η ένταση ανεβαίνει επικίνδυνα μεταξύ του Μέιρ και του Τουφίκ. Το φιλμ δεν αρνείται τις αναφορές του στο κλασικό μελόδραμα αλλά στην πραγματικότητα δεν αποφασίζει να τις αγκαλιάσει ολοκληρωτικά, προτιμώντας να κρατήσει μια μάλλον άβολη ισορροπία ανάμεσα στο πολιτικό και το ερωτικό στοιχείο της ιστορίας. Αυτή του η αναποφασιστικότητα είναι που τελικά στερεί μέρος από τη δύναμη που θα μπορούσε να έχει η ιστορία, που τώρα δείχνει υπερβολικά «υπολογισμένη» και προσεκτική για να εκτιμηθεί από ένα κοινό που πιθανότατα θα έβλεπε με σνομπ διάθεση ένα απλό, ξεκάθαρο δράμα. Ακόμη κι έτσι όμως οι αρετές της ταινίας υπερβαίνουν τα ελαττώματά της, αν και η αίσθηση της χαμένης ευκαιρίας δεν φεύγει από το μυαλό μετά το τέλος της… Σκηνοθεσία: Κέρεν Γιεντάγια. Πρωταγωνιστούν: Ρονίτ Ελκαμπέτζ, Ντάνα Ίβγκι, Μονί Μοσόνοβ, Μαχμούτ Σαλαμπί. Χώρα: Ισραήλ. Διάρκεια: 104΄

Γιώργος Ν. Κορωναίος

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.