17/11/2018 20:28:56
29.10.2009

Παίρνουν τον τελευταίο μισθό και μένουν... ξέμπαρκοι

Παίρνουν τον τελευταίο μισθό και μένουν... ξέμπαρκοι - Media

Η αγωνία για την τύχη των 1.400 εργαζομένων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά συνεχίζεται κι απ’ ό,τι φαίνεται μεθαύριο Παρασκευή παίρνουν τον τελευταίο μισθό τους και περιμένουν τη διάδοχη κατάσταση, η οποία όμως ακόμη δεν υπάρχει, παρά το κλίμα αισιοδοξίας ότι η λύση της αγοράς των ναυπη γείων είναι κοντά στην υλοποίησή της.

Η επιλογή να περάσει ο έλεγχος των ναυπη γείων Σκαραμαγκά στον ιδιοκτήτη των ναυπη γείων Ελευσίνας Ν. Ταβουλάρη εμφανίζεται ως μονόδρομος μετά από κάποιες αποτυχη μένες προσπάθειες των Γερμανών να βρουν αγοραστή. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας έγινε επαφή και με τον επιχειρηματία Θωμά Λιακουνάκο, ο οποίος είχε εντονότατη δρα στηριότητα στον χώρο των εξοπλισμών.

Επί Ν.Δ. έπεσαν... κεσάτια, αλλά ο Λιακουνάκος ετοιμάζεται να επανέλθει δριμύ τερος. Μπορεί η προσπάθειά του για την προ ώθηση του μαχητικού αεροσκάφους Gripen να μην ευοδώθηκε, η ιστορία του αεροσκά φους ναυτικής συνεργασίας να κόλλησε, αλλά οι φήμες θέλουν να ετοιμάζεται να ασχοληθεί με το F18, μόλις ανοίξει το παιχνίδι για νέο μαχητικό. Στο μεταξύ όμως ο επιχειρηματίας έριξε μια ματιά στα ναυπηγεία, όχι τυχαία…

 

Το «προξενιό»

Ο Θ. Λιακουνάκος θα ενδιαφερόταν να προχωρήσει στην αγορά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχοντας εξασφαλισμένα συμ βόλαια και γι’ αυτό τον λόγο διερεύνησε τι προοπτικές υπήρχαν για ναυπήγηση πολεμι κών πλοίων για την Ταϊβάν, η οποία εδώ και περίπου 10 χρόνια αναζητά ναυπηγείο για να παραγγείλει πλοία και υποβρύχια.

Το πρόβλημα είναι ότι η κινεζική κυβέρνηση έχει απειλήσει όποια χώρα δεχτεί να αναλάβει το ναυπηγικό πρόγραμμα της Ταϊβάν ακόμη και με διακοπή σχέσεων. Δεν θα μπορούσε να ισχύσει τίποτα διαφορετικό για την Ελλάδα, πόσο μάλλον τώρα που με τους Κινέζους, λόγω Cosco, υπάρχει θέμα. Συνεπώς το όποιο ενδιαφέρον του Λιακουνάκου απεσύρθη πολύ γρήγορα.

Από την άλλη το «προξενιό» Σκαραμαγκά Ελευσίνας έχει ξεκινήσει εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο, όταν η ελληνογερμανική κόντρα για το θέμα της παραλαβής του υποβρυχίου Παπανικολής είχε κορυφωθεί.

Τον ρόλο του προξενητή, σύμφωνα με πληροφορίες, έπαιξε ο Γιώργος Πατεράκης, άνθρωπος των Γερμανών στην Ελλάδα. Παλαιότερα ο Πατεράκης είχε αναλάβει την προώθηση πώλησης του μαχητικού αερο σκάφους Eurofighter στην Ελλάδα. Παρά το γεγονός ότι επί κυβερνήσεως Σημίτη είχε υπάρξει απόφαση ΚΥΣΕΑ, που αναφερόταν σε προμήθεια των αεροσκαφών, αυτή έμεινε ανεκτέλεστη.

Στη συνέχεια ενεπλάκη στις υποθέσεις της Thyssen Krupp και σε πολλές περιπτώσεις επι χείρησε να βρει συμβιβαστικές λύσεις για το πρόβλημα των υποβρυχίων. Την ίδια περίοδο, βέβαια, είχε γίνει περισσότερο γνωστός από τα δημοσιεύματα κυριακάτικων εφημερίδων που σχολίαζαν αρνητικά τη σχέση του με μέλη της κυβέρνησης Καραμανλή.

Όλη αυτή η δημοσιότητα μάλλον ζημιά έκανε και με αφορμή την άκαμπτη στάση των Γερμανών στο θέμα των υποβρυχίων τραβή χτηκε πίσω. Ωστόσο εδώ κι έναν χρόνο προ ώθησε τη λύση Ταβουλάρη για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.


Όλα του γάμου δύσκολα…

Υπάρχει μία σειρά ερωτημάτων για το πόσο βιώσιμη μπορεί να είναι αυτή η λύση, χωρίς να υπάρξει απόλυτη στήριξη από το ελληνι κό Δημόσιο. Η κατάσταση των ναυπηγείων Ελευσίνας δεν είναι καθόλου καλή, πολλοί δε υποστηρίζουν ότι βρίσκεται σε χειρότερη μοίρα από τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Το βέβαιο είναι ότι για να προχωρήσει η πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Ελευσίνα οι Γερμανοί ζητούν 250 εκατομμύ ρια ευρώ, τα οποία αποτελούν χρήματα που είχαν δοθεί από τη μητρική εταιρεία Thyssen. Υπάρχουν αυτά τα χρήματα στα ταμεία της Ελευσίνας για να δοθούν; Η πιστοληπτική ικανότητα των ναυπηγείων Ελευσίνας επιτρέ πει τη σύναψη δανείου από τράπεζες ή όχι; Θα δοθούν αυτά τα χρήματα από το δημόσιο ταμείο; Απίθανο…

Μία πηγή χρηματοδότησης θα μπορούσαν να αποτελέσουν οι Γάλλοι, που θέλουν να ναυ πηγήσουν έξι φρεγάτες τύπου Fremm για το ελληνικό Π.Ν.

Αυτή τη στιγμή όμως δεν υπάρχει τίποτε άλλο πέρα από μία ανακοίνωση της προηγού μενης κυβέρνησης για έναρξη διαπραγματεύ σεων με τους Γάλλους ενώ η τωρινή κυβέρ νηση – μέσω Μπεγλίτη – έχει κάνει σαφές ότι απόλυτη προτεραιότητα έχουν τα θέματα ανταλλακτικών και υποστήριξης των υπαρχό ντων οπλικών συστημάτων.

Αν θα προχωρήσει η ναυπήγηση των φρεγα τών είναι κάτι που ουδείς γνωρίζει. Η κυβέρνη ση έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να εγγυηθεί ότι μπορεί να δώσει σημαντικό ναυ πηγικό έργο στον Σκαραμαγκά, ως προίκα.

Το μόνο εμφανές στο άμεσο μέλλον πρό γραμμα είναι ο εκσυγχρονισμός των τεσσά ρων φρεγατών, τύπου ΜΕΚΟ που διαθέτει ο ελληνικός στόλος, πρόγραμμα που από μόνο του δεν μπορεί να εγγυηθεί τη βιωσιμότητα ενός ναυπηγείου όπως ο Σκαραμαγκάς.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι άλλα 450 εκατομ μύρια ευρώ πρέπει να πληρωθούν ως πρόστιμο στην Ε.Ε. για τις παράνομες χρηματοδοτήσεις που διαπίστωσαν οι ευρωπαίοι ελεγκτές.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.