22/09/2019 22:49:12
23.8.2010

Θέατρο: Ατρόμητες παραστάσεις

Θέατρο: Ατρόμητες παραστάσεις - Media

Η νέα σεζόν είναι προ των πυλών και καθόλου δεν δείχνει να φοβάται την οικονομική κρίση. Ένας φιλόδοξος θεατρικός χειμώνας ανοίγει τα χαρτιά του και αποκαλύπτεται…

«Δεν μας τρομάζουν τα νέα μέτρα/ δεν μας τρομάζει εμάς πληθωρισμός…» τραγουδούσε δύο δεκαετίες πριν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, με αποτέλεσμα να αποβεί τώρα… προφητικός. Διότι ούτε οικονομική κρίση, ούτε μειώσεις, ούτε ΔΝΤ καταβάλλουν το ελληνικό θέατρο που τραβάει μπροστά. Νέες παραγωγές, με έμφαση στην κωμωδία, σύγχρονα έργα αλλά και κλασικά σύγχρονης προσέγγισης, επαναλήψεις (αλλοίμονο αν δεν υπήρχαν), το χειμερινό θεατρικό τοπίο που σχηματίζεται δημιουργεί ένα κλίμα αισιοδοξίας και αυτοπεποίθησης: θα τα καταφέρουμε. Άλλωστε και αυτό δεν είναι μέσα στο ρόλο της τέχνης; Να μας κάνει να αισιοδοξούμε; Αισιοδοξεί και ο Λευτέρης Βογιατζής ότι η νέα παραγωγή που ετοιμάζει δεν θα κάνει πρεμιέρα με λαμπάδες και κόκκινα αυγά. Αν προλάβει το χριστουγεννιάτικο δέντρο και τον Αη-Βασίλη θα είναι επιτυχία. Ο Στάθης Λιβαθινός είναι ο ρέκορντμαν σκηνοθέτης της σεζόν. Έξι παραγωγές με την υπογραφή του, δύο καινούργιες και τέσσερις σε επανάληψη, λόγω επιτυχίας. Τον ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής ο Πέτρος Φιλιππίδης, ο οποίος σκηνοθετεί τρία έργα και πρωταγωνιστεί στο τέταρτο. Δύο παραστάσεις υπογράφει ο Νίκος Μαστοράκης, ενώ συζητά και για μία τρίτη. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να επαναληφθούν και οι καλοκαιρινοί «Άγγελοι στην Αμερική», οπότε κόβει το νήμα! Δύο οι σκηνοθεσίες της νεαρής Κατερίνας Ευαγγελάτου αλλά και της Νικαίτης Κοντούρη. Η Λυδία Κονιόρδου και η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετούν αλλά και πρωταγωνιστούν σε άλλη παράσταση, ο Δημήτρης Πιατάς επιστρέφει στο Εθνικό και η Ζωή Λάσκαρη γερνάει για τις ανάγκες του ρόλου της. Άλλο ένα θέατρο προστίθεται σε αυτά της «Ελληνικής Θεαμάτων», το «Κάτια Δανδουλάκη». Ο Γιώργος Λυκιαρδόπουλος αφήνει το «Χώρα» (δραστηριοποιείται μόνο στη «Μικρή Χώρα») για το «Θησείον-Ένα Θέατρο για τις τέχνες» από το οποίο ξεκίνησε την πορεία του ως παραγωγός. Το «Χώρα» περνάει στον Σάκη Μανάφη και τη Νόρα Χριστοδούλου, οι οποίοι αποχωρούν από το «ΚΑΠΠΑ», ενώ δραστηριοποιούνται και στο «Βασιλάκου» (η Θεατρική Διαδρομή του Κώστα Μπάλλα θα βρεθεί σε… αγρανάπαυση). Στο «ΚΑΠΠΑ» τώρα ο Θέμης Μουμουλίδης συνεργάζεται με τον Άλκη Κούρκουλο και το γαϊτανάκι των θεατρικών αιθουσών φαίνεται ότι συνεχίζεται…

ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

«…στες κρίσιμες στιγμές θα ξαναβρίσκω /το πνεύμα μου, σαν πριν, ασκητικό» (Κωνσταντίνος Καβάφης, Τα επικίνδυνα). Με αυτό το μότο το Εθνικό Θέατρο υποδέχεται τη χειμερινή περίοδο. Πέντε έργα σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο παρουσιάζονται στην Κεντρική Σκηνή του: Ο Δημήτρης Μαυρίκιος μεταφράζει, διασκευάζει και σκηνοθετεί τη «Φρεναπάτη» του Κορνέιγ, έναν ύμνο για το θέατρο και το ρόλο της τέχνης στην πνευματική και ηθική υπόσταση του ανθρώπου. Με τους: Χρήστο Λούλη, Γιάννη Βογιατζή, Εύα Κοταμανίδου, Γιώργο Γάλλο κ.ά. Την αστική τραγωδία του Γερμανού κλασικού Γκότχολντ Έφρεμ Λέσινγκ, «Εμίλια Γκαλόττι» σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς. Κυριευμένος από το πάθος του για την όμορφη Εμίλια Γκαλόττι, ο Πρίγκιπας της Γκουαστάλλα χρησιμοποιεί την εξουσία του με κάθε τρόπο για να τη φέρει κοντά του οδηγώντας τη σε μια τραγική απόφαση. Με τους Μηνά Χατζησάββα, Θέμιδα Μπαζάκα, Ακύλλα Καραζήση, Νίκο Κουρή, Στεφανία Γουλιώτη, Γιάννο Περλέγκα, Άλκηστη Πουλοπούλου. Ο Συρανό ντε Μπερζεράκ, ο ήρωας με την πιο... διάσημη μύτη στο θέατρο, δεινός ξιφομάχος και ταλαντούχος ποιητής, κωμικός αλλά και συγκινητικός, είναι αθεράπευτα ερωτευμένος με την όμορφη Ρωξάνη. Μία «ηρωική κωμωδία» του Εντμόν Ροστάν για έναν άνθρωπο εξεγερμένο απέναντι σε μία κοινωνία απαξιωτική, ένας ύμνος στο διαφορετικό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου. Με τον ίδιο, τη Λένα Κιτσοπούλου, τον Χρήστο Λούλη, τον Άγγελο Παπαδημητρίου κ.ά. Το τρίπτυχο έργο, «Η τριλογία του παραθερισμού» του σπουδαίου Ιταλού κωμωδιογράφου Κάρλο Γκολντόνι, διασκευάζει και σκηνοθετεί, σε ενιαία παράσταση, ο Νίκος Μαστοράκης. Οι περιπέτειες δύο οικογενειών πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επιστροφή από τον παραθερισμό με άξονα ένα ερωτικό τρίγωνο γύρω από την όμορφη Τζιακίντα. Παίζουν: Δημήτρης Πιατάς, Μάγια Λυμπεροπούλου, Νίκος Χατζόπουλος, Εύη Σαουλίδου, Νίκος Ψαράς, Γιάννος Περλέγκας, Έμιλυ Κολιανδρή, Προμηθέας Αλειφερόπουλος κ.ά. Το μοναδικό θεατρικό έργο του Κωστή Παλαμά, την «Τρισεύγενη», σκηνοθετεί η Λυδία Κονιόρδου. Η Τρισεύγενη, όμορφη, εκρηκτική και ορμητική, «νεράιδα μαζί και άνθρωπος» κερδίζει τις εντυπώσεις με το ελεύθερο πνεύμα και την ευγενική ψυχή της. Όταν όμως θα έρθει σε σύγκρουση με την κλειστή και στενόμυαλη ηθική της κοινωνίας όπου ζει κανείς δεν θα την καταλάβει. Παίζουν: Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Κουρής, Γιώργος Γάλλος κ.ά. Στη «Νέα Σκηνή-Νίκος Κούρκουλος», τον «Χρυσό δράκο» του Ρόναλντ Σίμελπφενιχ σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου, έργο που μας μεταφέρει σε ένα ταϊλανδο-κινεζικό-βιετναμέζικο ταχυφαγείο, στην καρδιά μιας μεγαλούπολης. Παίζουν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Νίκος Χατζόπουλος, Εύη Σαουλίδου, Δημήτρης Παπανικολάου, Νικόλας Αγγελής. Ένα από τα πιο γνωστά και αγαπημένα έργα του Τενεσί Ουίλλιαμς, το «Γλυκό πουλί της νιότης», ανεβάζει η Έφη Θεοδώρου με τους: Μαρία Σκουλά, Ανδρέα Κωνσταντίνου, Μάνο Βακούση, Υβόννη Μαλτέζου, Θεοδώρα Τζήμου, Λένα Παπαληγούρα, Προμηθέα Αλειφερόπουλο κ.ά. Υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Γιώργου Λάνθιμου παρουσιάζεται ο «Πλατόνοφ», από τα πρώτα έργα του Άντον Τσέχοφ, που ανακαλύφθηκε είκοσι χρόνια μετά τον θάνατό του. Παίζουν: Άρης Σερβετάλης, Μαρία Πρωτόπαππα, Αγγελική Παπούλια, Μάνος Βακούσης κ.ά. Μια γυναίκα, η Ραραού, απόμαχη ηθοποιός των μπουλουκιών, ξεδιπλώνει μπροστά μας αργά και απολαυστικά τη ζωή της και μαζί με αυτή κομμάτια από την ιστορία της νεότερης Ελλάδας από την κατοχή και μετά. Αλήθειες και ψέματα γίνονται ένα καθώς η Ραραού ξαναφτιάχνει την ιστορία της κάθε φορά από την αρχή, ακροβατώντας ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό, στη «Μητέρα του σκύλου» του Παύλου Μάτεσι που σκηνοθετεί ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς. Πρωταγωνιστεί η Θέμις Μπαζάκα. Το «Παραμύθι χωρίς όνομα», της Πηνελόπης Δέλτα, διασκευάζεται για την «Παιδική Σκηνή-Σκηνή Κατίνα Παξινού», σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ

Σύγχρονα έργα του διεθνούς ρεπερτορίου, αλλά και καινούργια ελληνικά περιλαμβάνονται στις παραγωγές της «Ελληνικής Θεαμάτων» για τον επερχόμενο χειμώνα. Δεκαέξι παραστάσεις σε δέκα σκηνές και από αυτές οι εννέα σε επανάληψη. Ο Σταμάτης Φασουλής και ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος πρωταγωνιστούν στο «Στο κόκκινο» του Αμερικάνου συγγραφέα Τζον Λόγκαν. Η υπόθεση βασίζεται σε μια στιγμή του ζωγράφου Ρόθκο που σήμερα θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους του 20ού αιώνα (στο Δημήτρης Χορν). Πώς ένας οίκος ανοχής επιδοτείται από την Ευρώπη σαν πολιτιστικό ίδρυμα; Το «Ράους» των Θανάση Παπαθανασίου - Μιχάλη Ρέππα απαντά στο ερώτημα, με την Ελένη Γερασιμίδου, τον Αλέξανδρο Αντωνόπουλο κ.ά. (Πειραιώς 131). Μια κωμωδία για τη διαφθορά, που διαδραματίζεται σε ένα μοναστήρι, μέσα στο οποίο συναντιούνται κάθε άλλο παρά τίμιοι, άγιοι και αδιάφθοροι άνθρωποι, είναι το καινούργιο έργο των Αλέξανδρου Ρήγα - Δημήτρη Αποστόλου, «Τα κορίτσια με τα μαύρα». Με τις: Χρυσούλα Διαβάτη, Ελένη Καστάνη, Χρύσα Ρώπα (στο Αλίκη). Το εκρηκτικό έργο της Γιασμινά Ρεζά, «Για όνομα του Θεού!», σκηνοθετεί ο Σταμάτης Φασουλής. Δύο σύγχρονα ζευγάρια μετατρέπονται σε άγρια θηρία. Πρωταγωνιστούν: Κάτια Δανδουλάκη, Γιάννης Φέρτης, Γιάννης Βούρος, Κατιάνα Μπαλανίκα (Κάτια Δανδουλάκη). Το έργο του Γιώργου Τζαβέλλα, «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα», μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, με αναφορές στη ζωή και στα προβλήματα της μικροαστικής τάξης στις αρχές της δεκαετίας του ΄60, ζωντανεύει, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, με τον ίδιο και τη Ναταλία Τσαλίκη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Η Δήμητρα Γαλάνη γράφει τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου (Κιβωτός). «Ο Τυφλοσούρτης» είναι ο τίτλος της νέας αστυνομικής κωμωδίας που διαδραματίζεται σε ένα ζαχαροπλαστείο στην καρδιά της πόλης και την υπογράφει ο Θοδωρής Αθερίδης. Πρωταγωνίστρια είναι μία τυφλή ζαχαροπλάστης (Σοφία Φιλιππίδου), στο Μικρό Παλλάς, όπου, επίσης, επιστρέφει ανανεωμένη η μουσικο-σατιρική παράσταση των «Ηρώων» της Ελένης Γκασούκα.

Τέλος, και προς εμπέδωσιν του κοινού έχουμε και λέμε… Δωδέκατος χρόνος που παίζεται το «Σεσουάρ για Δολοφόνους» (Αποθήκη), τρίτος χρόνος για τους «Συμπέθερους από τα Τίρανα» (Λαμπέτη) και τη «Φουρκέτα», δεύτερος για την «Αττική Οδό» (Εμπορικόν), το «Mazoo and the Zoo-The Musical» (Αλίκη), το «Τι είδε ο Μπάτλερ» και το «Μπουφάν της Χάρλεϊ» (Δημήτρης Χορν) αλλά και το «Μαρινέλλα-The Musical» (Παλλάς). Επειδή δεν θα είναι έτοιμο, ούτε και φέτος, το καινούργιο θέατρο της Ελληνικής Θεαμάτων στην οδό Πειραιώς τη νέα δουλειά του Θωμά Μοσχόπουλου θα δούμε μόνο στη «Μικρή Πόρτα», όπου ο ίδιος μαζί με την Ξένια Καλογεροπούλου θα γράψουν ένα νέο έργο, βασισμένο στο ρωσικό παραμύθι «Ο τυχερός στρατιώτης». Στη διανομή οι: Αργύρης Ξάφης, Άννα Μάσχα, Άννα Καλαϊτζίδου, Κώστας Μπερικόπουλος, Σωκράτης Πατσίκας και Βαγγέλης Χατζηνικολάου.

ΣΤΟ «ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟΥ»

Δέκα χρόνια συμπληρώνει φέτος η σκηνή και τα γιορτάζει με… τι άλλο; Πολύ θέατρο. «Η Νόρα… Μετά» τιτλοφορείται η παραγωγή στην οποία το ανατρεπτικό έργο του Ίψεν, «Νόρα» παρουσιάζεται ιδωμένο με μια καινούργια ματιά. Η παράσταση θα ακολουθήσει και θα ανακαλύψει τη Νόρα στα βήματά της στη σύγχρονη κοινωνική Βαβέλ σε ένα… θαυμαστό καινούργιο κόσμο. Εκεί οφείλεται και έτσι δικαιολογείται η επέμβαση στον τίτλο. Τι απέγινε εκείνη η Νόρα, που με μια γενναία κίνηση χτύπησε τη γροθιά της στο σπασμένο γυαλί της σαθρής κοινωνίας του Χέλμερ, του Κρόγκσταντ και του γιατρού Ρανκ; Τι κατάληξη είχε η επανάστασή της; Το κείμενο αποτελεί συνεργασία του Σουηδού ποιητή Έρικ Λάρσον και του σκηνοθέτη Νίκου Καμτσή. Η δράση της «Δεσποινίδας Τζούλιας» του Στρίντμπεργκ, από την κουζίνα ενός αρχοντικού στη Σουηδία του 1888, όπου διαδραματίζεται το πρωτότυπο, μεταφέρεται στην κουζίνα μιας αριστοκρατικής έπαυλης στα περίχωρα του Λονδίνου στις 26 Ιουλίου του 1945, τη βραδιά που το Αγγλικό Εργατικό Κόμμα κέρδισε τις πρώτες μετά τον πόλεμο εκλογές με μια σαρωτική νίκη σ’ ολόκληρη την Αγγλία, που έμεινε στην ιστορία. Το κλασικό έργο του Στρίντμπεργκ, «Μις Τζούλια» ανεβαίνει σε ρηξικέλευθη διασκευή του Πάτρικ Μπάρμπερ. Ο ανελέητος και λυσσαλέος πόλεμος αρσενικού και θηλυκού τοποθετείται σε μια εποχή επίσης έντονων συγκρούσεων και ριζικών αλλαγών στην παράσταση που στήνει η Μίνα Αδαμάκη (υπεύθυνη για τη μετάφραση, τη σκηνοθεσία, το σκηνικό και τη μουσική επιμέλεια). Ο «Κάλχαας», ο παθιασμένος και επίμονος ήρωας του παραμυθιού του Κλάιστ θα τα βάλει με θεούς και δαίμονες, με τους ισχυρούς της κοινωνίας του, μη θέλοντας να υποταγεί στη μοίρα του φτωχού και αδύναμου αλλά και πιστεύοντας στην ύπαρξη του δικαίου. Τελικά χάνει ό,τι έχει και δεν έχει και συνθλίβεται. Μετάφραση, σκηνοθεσία, αφήγηση, ερμηνεία Νίκος Αλεξίου (σκηνή «Στάθης Σύρος»). Δύο μονόπρακτα του Ντέιβιντ Μάμετ με τον γενικό τίτλο «Reunion» («Reunion» και «Μαύρο πόνυ») θα παρουσιαστούν σε σκηνοθεσία του νεαρού σκηνοθέτη Γρηγόρη Ρέντη (σκηνή «Στάθης Σύρος»). Το «Παραμύθια για πλάσματα τρυφερά και αθώα», βασισμένο σε αυθεντικά λαϊκά παραμύθια της Ελληνικής παράδοσης, είναι θέαμα που φέρνει τα παιδιά στον κόσμο των ζώων λέγοντάς τους παραμύθια που έχουν σαν κεντρικούς ήρωες ζώα. Δύο κορίτσια ξεκινούν ένα ταξίδι φανταστικό και πραγματικό, πάνω στο βαγόνι ενός τραίνου· σε κείμενο και σκηνοθεσία Νίκου Καμτσή (Αερόπλοιο). Τέλος, επαναλαμβάνεται «Το τέλος του παιχνιδιού» του Σάμιουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Νίκου Καμτσή.

ΣΤΟ «ΒΙΚΤΩΡΙΑ»

Δυο σκληρά κοινωνικά έργα –ωμού ρεαλισμού– από τη σύγχρονη παγκόσμια δραματουργία θα παρουσιαστούν στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου. Το πρώτο είναι το «50 Λέξεις», μια ξέφρενη διαδοχή αποκαλύψεων, μνησικακίας, πάθους και χιούμορ ενός ζευγαριού –μια βαθιά ματιά στο θεσμό του γάμου– από τον αμερικανό συγγραφέα Μάικλ Γουέλερ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη. Η Τζέην και ο Άνταμ (Μαρία Τσιμά και Χρήστος Σαπουντζής αντίστοιχα) ετοιμάζονται έπειτα από πολλά χρόνια –αφού ο εννιάχρονος γιος τους κοιμάται στο σπίτι φίλου του–, να ξαναθυμηθούν τον έρωτά τους. Αλλά εκεί, πάνω στην «αποπλάνηση» της συζύγου, ερχόμαστε αντιμέτωποι μ’ έναν γάμο που είτε πάει να διαλυθεί είτε ν’ αποκτήσει περισσότερη συμπόνια και κατανόηση... Το δεύτερο είναι το «Fucking Games», ένα καυστικό και ειρωνικό πορτρέτο δύο γκέι ζευγαριών καθώς εμπλέκονται σ’ ένα περίπλοκο ιστό σχέσεων, στη μετά AIDS εποχή· του Γκράε Κλεγκ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Κομνηνού. Παίζουν: Γιώργος Γιαννακάκος, Μάνος Καναβός, Χάρης Μπόσινας. Από φέτος στο θέατρο προστίθεται και παιδική σκηνή με το έργο του Βασίλη Μαυρογεωργίου «Το Βέλος που δεν Πληγώνει» από τη θεατρική ομάδα «Πεφταστέρι». Παράλληλα, στους χώρους του θεάτρου θα φιλοξενηθούν και άλλες εκδηλώσεις, παραστάσεις bar theater, όπως το «Να γεννηθώ ή αλλάξατε γνώμη;» του Χάρη Μπόσινα από τη θεατρική ομάδα Annada Kadda, προβολές ταινιών πειραματικού κινηματογράφου, ποιητικές βραδιές κ.ά.

ΣΤΟ «ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ»

Προτάσεις για σύγχρονο θέατρο περιλαμβάνει το ρεπερτόριο της ομάδας «Νάμα». «Έγκλημα, πρόνοια, τιμωρία, λεφτά, δολοφονία συνταξιούχου», του Σουηδού συγγραφέα Ματίας Άντερσον. Χρησιμοποιώντας σχεδόν αρχετυπικούς χαρακτήρες τοποθετημένους αφαιρετικά μεν αλλά πολύ συγκεκριμένα στη Σουηδία του σήμερα, καταπιάνεται με έντονα οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα όπως η οικονομική κρίση, η μετανάστευση, η αποξένωση και η μοναξιά. Η Ελένη Σκότη (σκηνοθεσία) αντικατοπτρίζει στο παγωμένο σκανδιναβικό τοπίο μια έντονη εναλλαγή μεγάλης κωμωδίας και σκληρού θεάτρου. Μια γυναίκα φυλλομετρά τις εμπειρίες της. Τι μένει από τη ζωή μας στις αρνητικές επετείους της; Τι νόημα μπορεί να έχουν αυτές που καθένας μας θεωρεί καθοριστικές του στιγμές; Πόσο πιθανό είναι στον απολογισμό που θα κάνουμε το πρόσημο να είναι θετικό; Αναρωτιέται στο «Φύλλα της» ο Ανδρέας Φλουράκης, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη. Ένας υποδειγματικός έφηβος απαρνιέται την αθωότητά του εξαναγκάζοντας έναν ηλικιωμένο άντρα να επαναφυπνίσει το σκοτεινό του παρελθόν ως εγκληματίας πολέμου. Ένα παιχνίδι εξουσίας με μοιραίες συνέπειες είναι το «Art Pupil – Το Μάθημα» σε μετάφραση, διασκευή, σκηνοθεσία Ζαφείρη Χαϊτίδη. Το ψυχογράφημα της γυναικείας αντίδρασης και αντίληψης πάνω στο θέμα του χωρισμού αποτελεί το «Εγκατάλειψη» σε διασκευή του λογοτεχνικού βιβλίου της Elena Ferrante «I giorni dell’ abandono». Πρόκειται για μια μελετημένη και πρωτότυπη παραλλαγή πάνω στο θέμα της εγκαταλελειμμένης συζύγου, παρασύροντας τον θεατή ως τα πιο οδυνηρά βάθη της γυναικείας εμπειρίας· σε σκηνοθεσία Μαρίας Τσαρούχα. Επίσης παρουσιάζονται σε επανάληψη το «La Chunga» (Λα Τσούνγκα) του Μάριο Βάργκας Λιόσα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ομώνυμο ρόλο (δεύτερη σεζόν) και το «Ροτβάιλερ» του Γκιγιέρμο Έρας με τον Δημήτρη Λάλο (τρίτη χρονιά).

ΣΤΟ «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ»

Τρία χρόνια δημιουργικής πορείας κλείνει φέτος η Εταιρεία Θεάτρου Συν-Επί (+, Χ) στο «Από Μηχανής Θέατρο» που σχεδίασε ένα ενδιαφέρον ρεπερτόριο για τον ερχόμενο χειμώνα. Η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί το μοναδικό θεατρικό κείμενο του Τζέιμς Τζόις «Οι εξόριστοι» και αργότερα παίζει στο κύκνειο άσμα του Ερρίκου Ίψεν «Το ξύπνημα των νεκρών», σε σκηνοθεσία Γκίνταρας Βάρνας. Ακολουθούν η κωμωδία του Νόελ Κάουαρντ «Ο καλύτερος τρόπος να ζεις», σε σκηνοθεσία Αντώνη Γαλέου, και η αναρχική κομεντί «Drunk Enough to Say Ι Love you?», της Κάριλ Τσέρτσιλ, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα. Παράλληλα εγκαινιάζει τις «δραματικές αναγνώσεις», στο πλαίσιο των οποίων θα κάνει γνωστό το έργο συγγραφέων που δεν έχουν ακόμα παιχτεί στη σκηνή. Κατά τη διάρκεια της φετινής σεζόν, σε συνεργασία με το Δραματικό Θέατρο της Ρούλας Πατεράκη, θα παρουσιαστεί σε έντεκα μελοδραματικές σκηνικές παραστάσεις το μυθιστόρημα του Γιάννη Πάνου «Ιστορία των μεταμορφώσεων».

ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΛΙΒΑΘΙΝΟΣ, TΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Λευτέρης Βογιατζής θα παρουσιάσει το «Φεγγαρόφωτο» του Πίντερ στο θέατρο της «Οδού Κυκλάδων». Παράλληλα, όμως, κάνει γυρίσματα με τον Γιώργο Σκεύα για ένα ντοκιμαντέρ που θα αφορά τον Δημήτρη Μητρόπουλο. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος θα σκηνοθετήσει στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» το έργο του Ντένις Κέλι «Τhe Οrphans» (Τα ορφανά) με πρωταγωνιστές τον Όμηρο Πουλάκη, τη Μαρία Κίτσου και τον Μιχάλη Οικονόμου. Ο Γιώργος Πυρπασόπουλος θα κρατήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο καινούργιο έργο που έγραψε ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, το «Μια τεράστια έκρηξη», σε σκηνοθεσία του συγγραφέα και του Κώστα Γάκη, επίσης, στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου». Ο Στάθης Λιβαθινός, σε μια δοκιμασμένη πλέον σχέση, σκηνοθετεί στο θέατρο της «Οδού Κεφαλληνίας» ξανά την Μπέττυ Αρβανίτη στο «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», του Λόρκα. Πέντε κόρες και η μητέρα τους βασανίζονται από ερωτικό πάθος, αντιζηλία και μοναξιά. Στο πρόσωπο των θυγατέρων της καταπιεστικής Μπερνάρντα, ο συγγραφέας αφηγείται μια μοναδική ερωτική ιστορία, μόνο που ο έρωτας μετατρέπεται σε συμφορά, η υπακοή γίνεται συνενοχή και η μητρότητα έγκλημα. Παίζουν, ακόμα: Σμαράγδα Σμυρναίου, Αννέζα Παπαδοπούλου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Γωγώ Μπρέμπου, Εκάβη Ντούμα, Κόρα Καρβούνη, Λουκία Μιχαλοπούλου. Ο Λιβαθινός όμως ετοιμάζει κι άλλη καινούργια παραγωγή μέσα στο χειμώνα: θα ανεβάσει στον καινούργιο θεατρικό χώρο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών – Ωνασείου Ιδρύματος τον «Θάνατο του Δαντόν» –«Danton’s death» ο πρωτότυπος τίτλος– του Γκέοργκ Μπίχνερ γύρω στον Φεβρουάριο του 2011. Παράλληλα θα ξαναδουλέψει τον σαιξπηρικό «Βασιλιά Ληρ», που ανέβηκε πέρυσι στο «Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος» με τον Νικήτα Τσακίρογλου στον επώνυμο ρόλο, για το «Παλλάς», αλλά και την «Κάρμεν» με τη Μαρία Ναυπλιώτου, που είδαμε φέτος το καλοκαίρι, σε περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, στο «ΚΑΠΠΑ». Τέλος επαναλαμβάνονται δύο ακόμα έργα του: «Το κτήνος στο φεγγάρι» και «Η υπόθεση της οδού Λουρσίν» στο θέατρο Πορεία. «Alarm» τιτλοφορείται η σκηνική σύνθεση βασισμένη στην αλληλογραφία της Μαρίας Στιούαρτ με την Ελισάβετ, που σκηνοθετεί ο Θόδωρος Τερζόπουλος στο θέατρο «ΑΤΤΙΣ» με τους Αγλαΐα Παπά, Τάσο Δήμα και Σοφία Χιλλ. Η τελευταία θα είναι η «Ιοκάστη» στο ομώνυμο έργο του Γιάννη Κοντραφούρη που σκηνοθετεί ο Τερζόπουλος στο νέο χώρο που έχει δημιουργήσει απέναντι από το «ΑΤΤΙΣ». Από τις περυσινές παραγωγές επαναλαμβάνονται ο «Χορευτής» του Άιρεν με τον Τάσο Δήμα και η «Έρημος» του Κάρλο Μιγκέλ Σπέτερ με τον Πάολο Μουζίο. Και στους τρεις μονολόγους συμμετέχει ο Θόδωρος Τερζόπουλος.

Η ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ, Ο ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ ΚΑΙ Ο ΣΑΙΞΠΗΡ, ΞΑΝΑ

Η Λυδία Κονιόρδου θα υποδυθεί την «Κυρία Κούλα», στο μπεστ σέλερ του Μένη Κουμανταρέα που ανεβαίνει στη σκηνή σε θεατρική διασκευή του Άκη Δήμου και σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη στο «Θέατρο Τέχνης». Στο πλευρό της η Σοφία Σεϊρλή. Στο ίδιο θέατρο και «Το αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου» της Πόλα Βόγκελ, με ηρωίδες πέντε πολύ ώριμες κυρίες που συναντιούνται σε ένα πάρκο, έχοντας ένα κοινό σημείο: υπήρξαν και οι πέντε εκδιδόμενες. Την παράσταση σκηνοθετεί η Νικαίτη Κοντούρη. Με τις: Μάρω Κοντού, Έφη Παπαθεοδώρου και Μαρία Κωνσταντάρου. Μετά τον «Μπακαλόγατο», που έσπασε ταμεία για τρεις σεζόν, ο Πέτρος Φιλιππίδης θα υποδυθεί τον έφηβο Χάρολντ στο «Χάρολντ και Μοντ» του Κόλιν Χίγκινς (θέατρο «Μουσούρη»), ένα έργο για τον έρωτα και τη μοναξιά, τις σχέσεις των σημερινών νέων με την παλαιότερη γενιά, την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων που έχουν τη μανία να χτίζουν τοίχους απομόνωσης αντί για γέφυρες επαφής. Σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια και με την Άννα Παναγιωτοπούλου ως Μοντ. Ο Φιλιππίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής των θεάτρων της «Θεατρικής Εστίας», προτείνει εναλλασσόμενο ρεπερτόριο κόντρα στην κρίση. Η δεύτερη παραγωγή στο ίδιο θέατρο είναι η «Μαύρη κωμωδία» του Πίτερ Σάφερ. Μια φάρσα, όπου το φως είναι σκοτάδι και τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, με πρωταγωνιστές τους Τ. Χαλκιά, Ζ. Δούκα, Π. Δαδακαρίδη, Χρ. Τσάφου. Μια φαρσοκωμωδία γεμάτη εκπλήξεις κι απρόσμενες εξελίξεις το «Ψέμα στο ψέμα» του Αντονι Νίλσον –που είχε κάνει επιτυχία πριν από λίγα χρόνια ο Φιλιππίδης– και το «Φωνάζει ο κλέφτης» του Δημήτρη Ψαθά σκηνοθετεί ο ίδιος στο θέατρο «ΗΒΗ». Πρωταγωνιστούν: Τ. Χάνος, Λ. Μαλκότσης, Ντ. Καρύδης, Ν. Ορφανού κ.ά. στο πρώτο, και Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Γ. Καπουτζίδης, Τ. Κωστής κ.ά. στο δεύτερο. Η Ζωή Λάσκαρη βγάζει πούλιες και στρας και υποδύεται τη «Ρόουζ» του Μάρτιν Σέρμαν στην «Αθηναΐδα-Ζωή Λάσκαρη»· μια ογδοντάχρονη Εβραία που κατάφερε να επιζήσει από μια σειρά ατελείωτων κακουχιών. Ένα βαθιά πολιτικό κείμενο, σε σκηνοθεσία Κώστα Σπυρόπουλου. Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης υποδύεται τον Μότσαρτ επί σκηνής με τον Δημήτρη Λιγνάδη (υπογράφει και τη σκηνοθεσία) ως τον μεγάλο πολέμιό του, τον συνθέτη Αντόνιο Σαλιέρι, στο έργο του Πίτερ Σάφερ «Αμαντέους» (θέατρο «Βρετάνια», δεύτερο μισό της νέας σεζόν). Ο Άρης Λεμπεσόπουλος, ο Χρήστος Στέργιογλου και η Μαριάνθη Σοντάκη θα συμπρωταγωνιστήσουν στον «Θαυματοποιό» του Μπράιαν Φρίελ στο «Ιλίσια-Ντενίση, σε σκηνοθεσία Αλέξη Ρίγλη. Ο Άγγελος Αντωνόπουλος θα φιλοξενείται τις Δευτέρες και τις Τρίτες του χειμώνα στο θέατρο «Αμιράλ», ερμηνεύοντας τον μονόλογο «Μινέτι» του Τόμας Μπέρνχαρντ, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Ο Μπέρνχαρντ ανεβάζει στη σκηνή έναν σπουδαίο Γερμανό ηθοποιό, τον Τόμας Μινέτι, και μέσα από τις μνήμες του μιλάει για όσα αφορούν το θέατρο και τον κόσμο του, τις ματαιώσεις και τις ελπίδες, για την άνοδο και για την πτώση. Μετακομίζει ο Σπύρος Παπαδόπουλος από το «Άνεσις» της Λ. Αλεξάνδρας στο «Αλέκος Αλεξανδράκης» της Κυψέλης. Σκηνοθετεί και παίζει στον «Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού», κωμωδία που έγραψε ο Ντάριο Φο έπειτα από μια τρομοκρατική επίθεση στην Εθνική Αγροτική Τράπεζα, στο Μιλάνο. Ακόμα ένα διάσημο έργο του Ντάριο Φο επιστρέφει στο θέατρο «Άλφα», χώρο στον οποίο είχε παρουσιαστεί με επιτυχία (1979-81, 1991 και 2000), δίνοντας πάνω από χίλιες παραστάσεις. Το «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» παρουσιάζεται τώρα Δευτερότριτα, σε καινούρια διασκευή, από τον ίδιο τον συγγραφέα, με τίτλο: «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω τίποτα...». Η ειλικρίνεια βλάπτει το γάμο. Αυτό μαθαίνουν, κατόπιν εορτής, η Αιμιλία Υψηλάντη και ο Αντώνης Θεοδωρακόπουλος όταν αποφασίζουν, έπειτα από πολλά χρόνια συμβίωσης, να εξομολογηθούν τις απιστίες τους, στο έργο «Γαμήλια ψευδαίσθηση» του Ερίκ Ασούς (θέατρο «Αργώ»). Η Ιωάννα Παππά, ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο Δημήτρης Μοθωναίος κι ο Γιώργος Κοτανίδης θα παίξουν στο έργο του Μάικ Μπάρτλετ «Cock», που θα σκηνοθετήσει η Κατερίνα Ευαγγελάτου σε μετάφρασή της, στο «Θησείον» (παραγωγή του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου). Η σάτιρα ηθών του 30χρονου Μπάρτλετ θέλει το νεαρό σκέλος ενός ανδρικού ομοφυλόφιλου ζευγαριού να ερωτεύεται μια κοπέλα. Η Δήμητρα Παπαδοπούλου γράφει νέο θεατρικό έργο, άκρως διασκεδαστικό, «αντίδοτο» στις μέρες που ζούμε και ο Γιάννης Ζουγανέλης πρωταγωνιστεί μαζί της στο θέατρο «Χώρα». Επανέρχονται για να μας διδάξουν Σαίξπηρ ο Γεράσιμος Γεννατάς, η Ναταλία Δραγούμη, ο Αντώνης Λουδάρος κι ο Άκης Σακελλαρίου, με το… ανεξάντλητο «Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μία ώρα» των Τζες Μπόργκεσον - Άνταμ Λονγκ – Ντάνιελ Σίνγκερ, πάντα σε μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη στο θέατρο «Ροές». «Όπως η Θέλμα και η Λουίζ» υπόσχονται η Άννα Αδριανού και η Μαρία Γεωργιάδου. Η κωμωδία του Αμερικανού Τζον Φορντ Νουνάν παρουσιάζεται σε διασκευή-σκηνοθεσία της Εμμανουέλας Αλεξίου στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο». Στον ίδιο χώρο τα Δευτερότριτα η Έφη Μουρίκη σκηνοθετεί και παίζει στο «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν-Πολ Σαρτρ μαζί με τους: Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Κατερίνα Παπουτσάκη και Γιώργο Πολυχρονόπουλο. Ο Άρης Τρουπάκης θα ανεβάσει το έργο του Αλέξη Σταμάτη «Το ίχνος» (Νίκος Αρβανίτης, Δανάη Παπουτσή) κι αργότερα η Ελένη Μποζά το «Σόλο ντουέτο» του Τομ Κεμπίνσκι με θέμα τη σχέση ανάμεσα στον θεραπευτή (Νίκος Αρβανίτης) και τον θεραπευόμενο (Μάνια Παπαδημητρίου), στην Β' Σκηνή του θεάτρου της «Οδού Κεφαλληνίας». Η Άννα Φόνσου και η Τζέση Παπουτσή συμπρωταγωνιστούν στο «Αγαπητέ Θεέ» του Ερίκ Εμανουέλ Σμιτ, ως Όσκαρ και θεία Ρόουζ, αντίστοιχα, που ανεβαίνει στο θέατρο «Βεάκη», σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια. Ο Γιώργος Παρτσαλάκης θα πρωταγωνιστήσει µαζί με την Πέγκυ Τρικαλιώτη και τον Κρατερό Κατσούλη στο άπαιχτο στην Ελλάδα έργο του Ντόναλντ Μάργκιουλις «Όταν ο χρόνος σταµατάει», που θα ανεβάσει η Νικαίτη Κοντούρη, στο θέατρο «Άλφα». Η Κατερίνα Διδασκάλου θα υποδυθεί την Κονστάνς Τσάτερλι στη θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος του D.Η. Lawrence «Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλι», στη σκηνή του «Ορφέα», σε σκηνοθεσία του Χάρη Βορκά. Την κομεντί «Μαίρη-Μαίρη» σκηνοθετεί ο Γιώργος Κιμούλης με τα καινούργια «φρούτα» της τηλεοπτικής πραγματικότητας, Αντιγόνη Δρακουλάκη και Παναγιώτη Πετράκη. Από τα «Μυστικά της Εδέμ» στα μυστικά του θεάτρου. Γίνεται; Ίδωμεν.

ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ

«Σλουθ» με τους Γιώργο Κιμούλη και Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη («Αθηνών»), «Ψηλά από τη γέφυρα» με τους Γρηγόρη Βαλτινό, Μαρίνα Ψάλτη κ.ά. («Βρετάνια»), «Το παιχνίδι της μοναξιάς» σε σκηνοθεσία Δάνη Κατρανίδη με τον ίδιο και τη Χρύσα Παππά («Ζίνα»), «Η Γυναίκα της Πάτρας» με την Ελένη Κοκκίδου («Βασιλάκου»), «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» με τη Νένα Μεντή («Βασιλάκου»), «Η Φθινοπωρινή ιστορία» με τους Γιώργο Μιχαλακόπουλο, Κατερίνα Μαραγκού («Άλμα»), «Η πέτρα της υπομονής» σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη («Μικρή Χώρα»), «Μην παίζεις με τα χώματα» της Στέλλας Βλαχογιάννη (Studio Μαυρομιχάλη), «Όροι συμβολαίου» σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή («Studio Μαυρομιχάλη»), «Το όνομά μου είναι Ρέιτσελ Κόρρι» σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου, στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, «Το άνθος του κάκτου» με τους Μιμή Ντενίση, Κώστα Βουτσά, Παναγιώτη Μπουγιούρη («Ιλίσια-Ντενίση»), «Αθώος ή ένοχος», του Τζέφρι Άρτσερ, με τον Κώστα Σπυρόπουλο («Αθηναΐδα-Ζωή Λάσκαρη»), «Η αγγλίδα ερωμένη» (L'amante anglaise) της Μαργκερίτ Ντυράς («Σημείο»).

Χαρά Αργυρίου

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.