11/12/2018 12:23:36

«Επέκεινα»: Η ζωή μετά τον θάνατο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Επέκεινα»: Η ζωή μετά τον θάνατο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Media

Με την έκθεση «Επέκεινα», που εγκαινιάζεται σήμερα, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ολοκληρώνει την τριλογία των μεγάλων αρχαιολογικών εκθέσεων που άνοιξε το 2009, γύρω από πανανθρώπινα θέματα από την αρχαιότητα έως σήμερα.  Το θέμα της: H τύχη της αθάνατης ψυχής μετά τον θάνατο του φθαρτού σώματος.
 
Το ήξερες πως οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν τον Θάνατο και τον Ύπνο, αδέλφια; Και μάλιστα δίδυμα; Στην αρχαιότητα πίστευαν ότι η όψη του ανθρώπου που κοιμάται και του νεκρού έμοιαζαν πολύ μεταξύ τους, έτσι τις προσωποποίησαν ως φτερωτά δίδυμα αδέλφια. Μια εντυπωσιακή χάλκινη κεφαλή Ύπνου ταξίδεψε από το Βρετανικό Μουσείο και παρουσιάζεται στον Ομηρικό Άδη.
 
Η έκθεση για τον «Επέκεινα-Ο Θάνατος και η Ζωή μετά στην αρχαία Ελλάδα» εικονογραφεί το γεγονός του θανάτου και τις κυρίαρχες πολιτισμικές και φιλοσοφικές αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για τη ζωή μετά τον θάνατο από την εποχή των ομηρικών επών έως τον Πλάτωνα.
 
Στην έκθεση συγκεντρώθηκαν 120 εκθέματα από 21 μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού.
 
Οι πέντε ενότητες της έκθεσης: Η στιγμή του θανάτου, Έθιμα ταφής, και οι τρεις εκδοχές του Άδη: Ο Ομηρικός Άδης, Ο Βακχικός-Ορφικός Άδης, και Ο Πλατωνικός Άδης
 
Η πρώτη αφορά τη στιγμή του θανάτου, όπου η έμφαση δίνεται στην απεικόνιση των συναισθημάτων των ηρώων των παραστάσεων: οίκτος, λύπη, θυμός, απελπισία, αποφασιστικότητα. Υπάρχει η απεικόνιση του Αχιλλέα που σκοτώνει την Πενθεσίλεια και ταυτόχρονα την ερωτεύεται, ο εξαίρετος αμφορέας του «Εξηκία» του Βρετανικού Μουσείου, η τιμωρία του Ακταίωνος από την Αρτέμιδα σε πήλινο πλακίδιο από τη Νάπολη.
 
Σε επόμενη ενότητα, εικονογραφούνται τα ταφικά έθιμα: η πρόθεση, ο θρήνος, η εκφορά και τέλος, η ταφή του νεκρού. Παρουσιάζονται αντικείμενα, όπως χρυσές μάσκες, χαρώνειοι οβολοί, στεφάνια και επιτύμβια σήματα, καθώς και οι λευκές λήκυθοι, ενώ ειδική αναφορά γίνεται σε ειδικές κατηγορίες νεκρών, όπως οι άωροι (άνθρωποι που πέθαναν νέοι, πριν παντρευτούν και αποκτήσουν παιδιά) και οι βιαιοθάνατοι (αυτοί που βρήκαν βίαιο θάνατο) για τους οποίους υπήρχε διαφορετικό τελετουργικό και ιδιαίτερα κτερίσματα.
 
Οι επόμενες ενότητες αφορούν τις τρεις αρχαιοελληνικές αντιλήψεις για τον Άδη, έτσι όπως διαμορφώθηκαν μέσα στον χρόνο: τον ομηρικό, τον βακχικό/ορφικό και τον πλατωνικό, που αντλούν, αντίστοιχα, από τη μυθική, τη μυστηριακή και τη φιλοσοφική σκέψη.
 
Μετά την ολοκλήρωσή της στην Αθήνα – θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Φεβρουαρίου - θα ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη, προκειμένου να παρουσιαστεί στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Ωνάση.
 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.